Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ha någon annan färg på Geeks-labeln? Ser ut som att jag råkat markera text varje gång jag ser den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

En sista release inför påskhelgen. Må ni föräta er på ägg och godis!

  • Markören placeras nu igen inom Ctrl+[ibu] taggarna. Det nya beteendet aktiveras först när man markerar flera paragrafer.

  • Det går nu att se ifall man gillat ett inlägg. Nu behöver man inte längre dubbelrösta. Tummen blir orange först när du gillat inlägget och inte när inlägget är populärt.

Trodde det var en bugg, men man vänjer sig nog med nya gilla-knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

En sista release inför påskhelgen. Må ni föräta er på ägg och godis!

  • Markören placeras nu igen inom Ctrl+[ibu] taggarna. Det nya beteendet aktiveras först när man markerar flera paragrafer.

  • Det går nu att se ifall man gillat ett inlägg. Nu behöver man inte längre dubbelrösta. Tummen blir orange först när du gillat inlägget och inte när inlägget är populärt.

Tack för den med tummen, vilket påskägg man fick! Så efterlängtad!
Den skulle ni gå ut med på en nyhet eller så.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av ELF:

Behöver forumdelar äns synas i listan som man inte har behörighet till att starta trådar i?
Underforum som bara agerar underkategori kanske skulle visas på ett mer "normalt" sätt, istället för att visas som "låst".

Släppte precis en iteration på funktionen och nu kan man inte längre se t.ex. "Nyhetskommentarer", då det inte går att skapa trådar där. Fick bli en grå-ton på underkategorier som inte går att skapa trådar i, men som behöver synas för att se hierarkin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Markören placeras nu igen inom Ctrl+[ibu] taggarna. Det nya beteendet aktiveras först när man markerar flera paragrafer.

Yes!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
  • Bilduppladdning - Bifoga och infoga via URL görs nu via samma bild-knapp

  • Du kan nu laddat upp bilder när du redigerar ett inlägg (upp till 24 timmar gamla inlägg)

  • Lagt till verktygspanel ovanför snabbsvar för att få åtkomst till bilduppladdning

  • Förbättrat "citat"-vyn - Du får nu information om hur många olästa citat du har samt att citatet får en orange bakgrund (den som pingade dig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:
  • Bilduppladdning - Bifoga och infoga via URL görs nu via samma bild-knapp

  • Du kan nu laddat upp bilder när du redigerar ett inlägg (upp till 24 timmar gamla inlägg)

  • Lagt till verktygspanel ovanför snabbsvar för att få åtkomst till bilduppladdning

  • Förbättrat "citat"-vyn - Du får nu information om hur många olästa citat du har samt att citatet får en orange bakgrund (den som pingade dig)

Superbra funktioner. Helst att man kan ladda upp nya bilder när du redigerar.
Skulle önska en funktion där man ser sina skrivna inlägg, men bara rubriken. Inte hela inlägget som det är nu.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Lagers:

Skulle önska en funktion där man ser sina skrivna inlägg, men bara rubriken. Inte hela inlägget som det är nu.

Menar du "Profil -> Inlägg"-vyn fast man bara ser trådens rubrik? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Menar du "Profil -> Inlägg"-vyn fast man bara ser trådens rubrik? 🤔

Japp. Så det ser ut som Aktivitetsloggen. Om man söker i forumet med sökfunktionen och bara väljer trådar så blir det också bara rubriker men om man söker inlägg blir det hela inlägget. är väl samma rutin där.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Lagers:

Japp. Så det ser ut som Aktivitetsloggen.

Okej! Då har jag koll på vad du menar. Vi har några punkter kvar av "Bättre forum"-projektet innan jag går vidare med nästa projekt, men detta finns inte med på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Okej! Då har jag koll på vad du menar. Vi har några punkter kvar av "Bättre forum"-projektet innan jag går vidare med nästa projekt, men detta finns inte med på listan.

"Bättre forum"-projektet är ett riktigt bra projekt! fortsätt med det!

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:
  • Bilduppladdning - Bifoga och infoga via URL görs nu via samma bild-knapp

  • Du kan nu laddat upp bilder när du redigerar ett inlägg (upp till 24 timmar gamla inlägg)

  • Lagt till verktygspanel ovanför snabbsvar för att få åtkomst till bilduppladdning

  • Förbättrat "citat"-vyn - Du får nu information om hur många olästa citat du har samt att citatet får en orange bakgrund (den som pingade dig)

Marvellous! Mycket bra förbättringar!

Permalänk
Medlem

Så här gick det när jag testade i ’lilla’ editorn

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Säkert något tillfället. Jag ska inte ha fler rättigheter än dig, när det kommer till bilduppladding.

Minns inte exakt när man får det meddelandet.

Permalänk
Medlem

Gick bättre nu, det var som du säger säkert något tillfälligt

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nu är sista delen av projektet Bättre forum lanserat.

Lättare att pinga användare

  • När du anger @ kommer den att slå upp användare som varit aktiva senaste 3 månaderna

  • Du får upp 6 stycken förslag som matchar din sökning bäst (placeras sig ovanför textrutan)

  • Letar efter namn som innehåller det du skriver, oavsett om det är i början, mitten eller slutet

  • Automatiskt applicerar citat-tecken runt de användarnamn som behöver det

Automatiskt spara inlägg/trådar

  • Sparar "meddelande"-texten automatiskt var tredje sekund när du skapar en ny tråd, svarar i en tråd eller redigerar ett inlägg.

  • Utkastet sparas i 12 timmar - därefter tas det automatiskt bort. Det är inte tänkt att vara ett arbetsdokument utan för krascher, klickar ifrån sidan etc.

  • Utkastet laddas in automatiskt.

OBS! Om du trycker på t.ex. "Citera" kommer inte ditt sparade meddelande att laddas in, utan citera får prioritet. Utkasten laddas in automatiskt i snabbsvar eller skriv svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Automatiskt spara inlägg/trådar

  • Sparar "meddelande"-texten automatiskt var tredje sekund när du skapar en ny tråd, svarar i en tråd eller redigerar ett inlägg.

  • Utkastet sparas i 12 timmar - därefter tas det automatiskt bort. Det är inte tänkt att vara ett arbetsdokument utan för krascher, klickar ifrån sidan etc.

  • Utkastet laddas in automatiskt.

Underbar förbättring! Blivit en del svordomar över åren när man råkat byta sida innan man skickat sitt inlägg, så detta är uppskattat.

Permalänk
Skrivet av jreklund:

Nu är sista delen av projektet Bättre forum lanserat.

Lättare att pinga användare

  • När du anger @ kommer den att slå upp användare som varit aktiva senaste 3 månaderna

  • Du får upp 6 stycken förslag som matchar din sökning bäst (placeras sig ovanför textrutan)

  • Letar efter namn som innehåller det du skriver, oavsett om det är i början, mitten eller slutet

  • Automatiskt applicerar citat-tecken runt de användarnamn som behöver det

<Uppladdad bildlänk>

Automatiskt spara inlägg/trådar

  • Sparar "meddelande"-texten automatiskt var tredje sekund när du skapar en ny tråd, svarar i en tråd eller redigerar ett inlägg.

  • Utkastet sparas i 12 timmar - därefter tas det automatiskt bort. Det är inte tänkt att vara ett arbetsdokument utan för krascher, klickar ifrån sidan etc.

  • Utkastet laddas in automatiskt.

OBS! Om du trycker på t.ex. "Citera" kommer inte ditt sparade meddelande att laddas in, utan citera får prioritet. Utkasten laddas in automatiskt i snabbsvar eller skriv svar.

Jag har upptäckt en kanske "bugg" eller "oönskat bieffekt" med autosparandet. Om jag först har en text som då sparas mellan sidor och jag raderar allt och väntar flera sekunder och sedan besöker annan forumsida så vägrar den spara tom text utan visar då den senaste texten som inte var tom. Möjligen kan det väcka missnöje eller så letar jag efter "orealistiska scenarion"?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag har upptäckt en kanske "bugg" eller "oönskat bieffekt" med autosparandet. Om jag först har en text som då sparas mellan sidor och jag raderar allt och väntar flera sekunder och sedan besöker annan forumsida så vägrar den spara tom text utan visar då den senaste texten som inte var tom. Möjligen kan det väcka missnöje eller så letar jag efter "orealistiska scenarion"?

Det är ett beteende jag känner till, men kommer inträffa så pass sällan för vad funktionen är till för. Den sparar inte text som är 10 eller färre tecken, för det anses lagom att få skriva om (och därför tas den inte bort). Bara sudda ut och skriva det du vill skriva.

Utkastet tar bort sig själv efter 12 timmar, eller när du skriver något i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är ett beteende jag känner till, men kommer inträffa så pass sällan för vad funktionen är till för. Den sparar inte text som är 10 eller färre tecken, för det anses lagom att få skriva om (och därför tas den inte bort). Bara sudda ut och skriva det du vill skriva.

Utkastet tar bort sig själv efter 12 timmar, eller när du skriver något i tråden.

Sparas utkasten server-side eller i browsern?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Xcorp:

Sparas utkasten server-side eller i browsern?

Det sparas på vår server så det går i teorin att börja på mobilen och fortsätta på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det sparas på vår server så det går i teorin att börja på mobilen och fortsätta på datorn.

Inte bara i teroin. Funkar även i praktiken ser jag.
Skrev en kommentar på datorn utan att skicka inlägget. Öppnade samma tråden i mobilen och min kommentar var där.

Ganska trevlig funktion faktiskt. Förhoppningsvis så behöver man inte kopiera sitt inlägg som backup. Tar alltid detta som vana för långa inputs eller textareas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UnknownBum:

Underbar förbättring! Blivit en del svordomar över åren när man råkat byta sida innan man skickat sitt inlägg, så detta är uppskattat.

Tänk så många svordomar du hade sluppit om du hade använt Better SweClockers, som sparat påbörjade inlägg automatiskt sedan 2019 och skyddat mot oavsiktlig navigering bort från redigeringsläget sedan 2018!

(Jag är som sagt minst lika glad som alla andra att funktionen nu adopterats av SweClockers!)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av ELF:

Ganska trevlig funktion faktiskt. Förhoppningsvis så behöver man inte kopiera sitt inlägg som backup. Tar alltid detta som vana för långa inputs eller textareas.

Jag utvecklade inte någon varning om sparningen misslyckades, så det är mer "upp till 12h". För om vår server kraschat under tiden eller din csrf nyckel gått ut kommer den misslyckas att sparas. Vi får se ifall det leder till några problem framöver eller om andra behov vi inte förutspått dyker upp.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jreklund:

Jag utvecklade inte någon varning om sparningen misslyckades, så det är mer "upp till 12h". För om vår server kraschat under tiden eller din csrf nyckel gått ut kommer den misslyckas att sparas. Vi får se ifall det leder till några problem framöver eller om andra behov vi inte förutspått dyker upp.

Kan du falla tillbaka till localStorage i andra hand (likt hur Better SweClockers gjorde)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

Kan du falla tillbaka till localStorage i andra hand (likt hur Better SweClockers gjorde)?

Jag kan göra det, men jag vill inte lagra den information i webbläsaren. Då behöver vi hålla koll på och ta bort den informationen om någon loggar ut.

Permalänk

Jag vill rapportera en eventuell "oönskad bieffekt" av kanelbullen!

I specialfallet där du vill skriva @media för att du vill prata om brytpunkter inom CSS så kommer den att välja ett annat namn när du använder högra piltangenten för att komma ifrån koden till nästa mellanslag och ord. Detta inträffar inte om du använder just mellanslag för att komma ifrån @media.

Möjlig lösning vore att specialfallet att skriva @media tar bort fönstret med användarnamn för just den unika strängen. Eller så äré ett "skill issue" hos slutanvändaren så det ej är värt att fixa!

(Notera nu exempelvis att kanelbullen skriver ut som om det finns en användare som heter "media" när det istället kanske borde betraktas som undantag)

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag vill rapportera en eventuell "oönskad bieffekt" av kanelbullen!

I specialfallet där du vill skriva @media för att du vill prata om brytpunkter inom CSS så kommer den att välja ett annat namn när du använder högra piltangenten för att komma ifrån koden till nästa mellanslag och ord. Detta inträffar inte om du använder just mellanslag för att komma ifrån @media.

Möjlig lösning vore att specialfallet att skriva @media tar bort fönstret med användarnamn för just den unika strängen. Eller så äré ett "skill issue" hos slutanvändaren så det ej är värt att fixa!

(Notera nu exempelvis att kanelbullen skriver ut som om det finns en användare som heter "media" när det istället kanske borde betraktas som undantag)

Mvh,
WKL.

Det finns en användare som heter Media... Dock inte en som varit aktiv.

Sedan går det ju att skriva @media utan att orsaka problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag vill rapportera en eventuell "oönskad bieffekt" av kanelbullen!

I specialfallet där du vill skriva @media för att du vill prata om brytpunkter inom CSS så kommer den att välja ett annat namn när du använder högra piltangenten för att komma ifrån koden till nästa mellanslag och ord. Detta inträffar inte om du använder just mellanslag för att komma ifrån @media.

Möjlig lösning vore att specialfallet att skriva @media tar bort fönstret med användarnamn för just den unika strängen. Eller så äré ett "skill issue" hos slutanvändaren så det ej är värt att fixa!

(Notera nu exempelvis att kanelbullen skriver ut som om det finns en användare som heter "media" när det istället kanske borde betraktas som undantag)

Mvh,
WKL.

Jag tycker inte vi ska mobba användaren som råkar heta "media", jag tycker 1) de också ska få vara med (även om de inte verkar direkt aktiva) och 2) inte ska bli sönderspammade om de som skriver håller sig i skinnet lite (användarnamnsväljaren kanske snarast hjälper?).

Sedan är det väl mer än bara just "media" som samma sak kan uppträda för...

Om man då t.ex. skriver CSS inne i [code][/code] så blir det ju bra både vid inmatning (användarnamnsväljaren verkar inte trigga inne i taggar, lite oklart hur exakt det fungerar?) och framförallt så blir det bra vid visning, och jag förmodar även att användaren "media" inte notifieras:

@media

Men med [cmd][/cmd] så verkar det visserligen fungera bra vid inmatning (kanske mer är en slump?) men sedan blir det ju knas vid visning (och triggar förmodligen notifiering till användaren "media"?):
@media.

Tycker det senare känns som själva felet, mer objektivt(?).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker inte vi ska mobba användaren som råkar heta "media", jag tycker 1) de också ska få vara med (även om de inte verkar direkt aktiva) och 2) inte ska bli sönderspammade om de som skriver håller sig i skinnet lite (användarnamnsväljaren kanske snarast hjälper?).

Sedan är det väl mer än bara just "media" som samma sak kan uppträda för...

Om man då t.ex. skriver CSS inne i [code][/code] så blir det ju bra både vid inmatning (användarnamnsväljaren verkar inte trigga inne i taggar, lite oklart hur exakt det fungerar?) och framförallt så blir det bra vid visning, och jag förmodar även att användaren "media" inte notifieras:

@media

Men med [cmd][/cmd] så verkar det visserligen fungera bra vid inmatning (kanske mer är en slump?) men sedan blir det ju knas vid visning (och triggar förmodligen notifiering till användaren "media"?):
@media.

Tycker det senare känns som själva felet, mer objektivt(?).

Som framgår för den som citerar mitt inlägg ovan är lösningen att sätta noparse-taggen runt om man inte vill ha en kodruta.