Så mycket långsammare blir Intels värstingkretsar med ”Intel Baseline” i BIOS

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed har också tagit en titt på problemet.

Intel CPUs Are Crashing & It's Intel's Fault: Intel Baseline Profile Benchmark
https://www.youtube.com/watch?v=OdF5erDRO-c

Permalänk
Medlem

Jag har en 12900KF som ju var generationen innan 13900K/14900K så inte lika brutal, men ändå, jag har låst vcore vid 1.25V och då beter den sig mycket civiliserat effektmässigt. Kan inte tokklocka då såklart men 5.3 på en P-kärna och 5.2 på två osv samt 4.0 på E-cores ger helt ok prestanda. Högre går inte att klocka med bara 1.25V, men ok enligt mig.

Min 7950X har jag låst vid 120W TDP, prestandatappet är minimalt mot full TDP. Ca 3-4% i multi och inget tapp alls i single.

Båda riggarna går tyst och svalt. Och är helt stabila med dessa inställningar, inte haft en enda glitch med aktuella inställningar på många många månader men givetvis kan jag tweaka fram alla typer av krascher genom att köra "värre inställningar" vilket jag har tröttnat på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli och bli skadeglad över Intels misslyckande med de två senaste generationerna highend processorer. I jakt på att bräcka AMD's grymma alternativ så har man prånglat ut grymt svårkylda cpus, vräka obscena mängder ström genom prollarna och nu då som grädden på moset gjort grejerna instabila. Hade jag varit Intel ägare hade jag känt mig väldigt brutalt besviken på grejerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Auto-profilen har inget effekttak. Intels föreslagna Extreme-profil har maxeffekt på 320 watt, medan Standard har 253 watt. Som jämförelse är Gigabytes Intel Baseline-profil inställd på en maxeffekt på 188 watt under korta perioder och 125 watt för längre perioder.

Säg om man inte vill att processorn ska dra mer än dessa 253 watt enligt "standard".

Om man kollar på diagramet som @norrby89 inkluderade

Då känns ju i9:orna i allmänhet och i9 14900KS i synnerhet ganska ointressanta.

Om man inte tillåter processorn att dra mer än 253 watt så borde i7 13700K, i9 13900K, i7 14700K, i9 14900K och i9 14900KS prestera ungefär samma?
Då är det bara att köpa den som är billigast.

Ja om man nu inte bryr sig om att kräma ur det sista prestandan oavsett vilka effektbudgetar och vilken kylning som krävs.

Säg om man för enkelhetens skull vill köra luftkylning.
Visst någon kortare effektspik på någon sekund kanske man kommer kunna hantera ändå.
Men flera minuter i 300-400 watt eller högre går nog inte om man inte kan låta processorn köra i temperaturer långt över 100 Celsius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ska bli spännande att höra alla influensers nu varför de envisas med att behålla Intelplattformen nu

Den där ''E-fps'' kommer säkerligen upp på tapeten igen. Haha.

Tiktokhjärnan går varm ser jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Tiktokhjärnan går varm ser jag

Har inte ens Tiktok.

Ska ändå bli roligt att höra deras ursäkter haha.

''I choose Intel before AMD, because -Insert orsak- is much better''

LTT
Jays 2 cents
Debauer
Sweclockers

Medflera.

Så din Imgurhjärna inte har börjat se mönstret ännu i influensernas värld.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Har inte ens Tiktok.

Om du har webbläsare och Internetuppkoppling så går det att se på tiktoks utan att ha någon app eller konto/inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Har inte ens Tiktok.

Ska ändå bli roligt att höra deras ursäkter haha.

''I choose Intel before AMD, because -Insert orsak- is much better''

LTT
Jays 2 cents
Debauer
Sweclockers

Medflera.

Så din Imgurhjärna inte har börjat se mönstret ännu i influensernas värld.

Varför bryr du dig så mycket om vad andra köper?

Permalänk
Medlem

Kul för dom som äntligen kan börja överklocka igen
Detta är ju anledningen till att det inte är som förr. Numera får vi ofta mer prestanda med undervolt osv.

Frågan är.. hur blir det vid nästa generation?? Blir det en bios med mer säker inställning och vi får se tester med den och sen en med överklocking precis som förr?

Jag väntar så klart på att testare på youtube ska yttra dom här orden: "Här är resultaten vid sidan om cpu från AMD. MEN det går att klocka Intel så den är snabbare. Lovar."

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Numera får vi ofta mer prestanda med undervolt osv.

Har säkert fått 30% högre prestanda genom att undervolta och ignorera microcode-uppdateringar från Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har säkert fått 30% högre prestanda genom att undervolta och ignorera microcode-uppdateringar från Intel

Japp, och hur sjukt är inte det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har inte upptäckt några instabiliteter i några spel/appar överhuvudtaget med min 14900K den är ju i och för sig inte super överklockad heller, 5.8 all core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Har inte ens Tiktok.

Ska ändå bli roligt att höra deras ursäkter haha.

''I choose Intel before AMD, because -Insert orsak- is much better''

LTT
Jays 2 cents
Debauer
Sweclockers

Medflera.

Så din Imgurhjärna inte har börjat se mönstret ännu i influensernas värld.

Sen när väljer ltt Intel framför amd? Tycker de brukar va ganska blandat där och snarare att dom brukar snacka skit om Intel än att prisa dom. Och JayzTwoCents gick över till Intel bara för att han hade minnes problem men brukar överlag prata väldigt gott om AMD.

Så förstår inte varför dom ska komma med "ursäkter"? Tycker snarare att du låter som någon som skulle hänga på userbenchmark fast tvärt om.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Sen när väljer ltt Intel framför amd? Tycker de brukar va ganska blandat där och snarare att dom brukar snacka skit om Intel än att prisa dom. Och JayzTwoCents gick över till Intel bara för att han hade minnes problem men brukar överlag prata väldigt gott om AMD.

Så förstår inte varför dom ska komma med "ursäkter"? Tycker snarare att du låter som någon som skulle hänga på userbenchmark fast tvärt om.

Bara nyligen avbröt Intel deras 5000usd intel presentkort med LTT

Och ja, jag vet AMD har hoppat in, men det är sällan man ser LTT promota AMD-byggen.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pågenbröd:

Sweclockers

Sweclockers också?!

Citat:

Sammanfattningsvis kan Core i9-14900K ses som ett bra val för den som redan är investerad i ett moderkort med sockel LGA 1700 och vill maxa sitt system prestandamässigt, och i synnerhet då om man sitter på en processor ur Core 12000-serien. För den som vill bygga ett helt nytt system är dock plattformen en återvändsgränd ur en uppgraderingsaspekt och där kan istället AMD:s AM5-plattform ses som ett mer flexibelt val.

Betyg: Bra produkt; 3 positiva punkter, 5 negativa

Citat:

För att sätta punkt på alltsammans är jag och resten av redaktionen imponerade av Ryzen 7 7800X3D. Riktigt imponerade till och med. Jag kan med glädje proklamera att det är första gången under år 2023 som jag på riktigt blev exalterad av en produkt i testlabbet.

Betyg: Toppklass; 3 positiva punkter, 1 negativ

Senaste datorrekommendationen (vinterdatorn 2023) har en Ryzen 7600X och ingen Intel-dator finns med i artikeln.

Var är SweClockers Intel-bias någonstans?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du har webbläsare och Internetuppkoppling så går det att se på tiktoks utan att ha någon app eller konto/inloggning.

Det kanske går. Men varför skulle man vilja göra det?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men detta gäller inte alla. Jag personligen likt många i min vän krets har inte detta problem. Sitter nu med en 14900Kf och kör all core 5.9Ghz med e cores på 4.5ghz HT är av som alltid av egen vilja inte för att den måste. bf2042 max 72-74c
Hogwarts L och Horizon 56-63c max och då med reshade och en hel del mods, aldrig problem när shaders laddar mm. Idle läget ligger på 30-32c

För den som sitter med liknande bygge som mitt senaste i galleriet så delar jag gärna mina bios settings. De verkar fungera bra och finns en del där ute som tackat mig för mina inställningar i bios som har haft detta problem men ej längre. Finns ingen anledning att dra ner 30% utav prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Kan inte låta bli och bli skadeglad över Intels misslyckande med de två senaste generationerna highend processorer. I jakt på att bräcka AMD's grymma alternativ så har man prånglat ut grymt svårkylda cpus, vräka obscena mängder ström genom prollarna och nu då som grädden på moset gjort grejerna instabila. Hade jag varit Intel ägare hade jag känt mig väldigt brutalt besviken på grejerna.

Ja, som användare förutsätter man ju att det man köper fungerar ur boxen åtminstone. Nu verkar fallet vara att om man dragit en nitlott i silicon-lotteriet så kan man sitta med en burk som faktiskt är instabil direkt ur boxen om man använder moderkortstillverkarnas förvalda inställningar. Men här är moderkortstillverkarna och Intel lika goda kålsupare. Det har siktats på försäljning i stället för stabilitet och bråttom verkar det ha varit.

Njae. Personligen velade jag mellan AMD och Intel senaste köpet. AMD verkade brottas med instabilitet vid köptillfället så det blev Intel. Nu velar jag inte längre.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av perost:

Ja, du har rätt. Jag tänkte att det var 125W sustained och 253W peak, men det är ju i själva verket 125W TDP och 253W sustained om kylningen tillåter det.

Men frågan är då vad som är skillnaden mellan Baseline och Intel Standard? WCCF Tech skriver 188W för Baseline och 253W för Standard, men 188W verkar ju som sagt bero på att det var en icke-standard 14900K som användes. Eller är det kanske samma sak, bara att Gigabyte som vanligt måste hitta på något eget namn på det?

Det är också oklart vad standardinställningen är, för inte kör väl Gigabyte med Auto som standard? Det känns som att det finns väldigt många frågetecken, kanske något för Sweclockers att räta ut?

Det hela är ju rätt rörigt sett till att olika tillverkare verkar applicera olika inställningar när Intel Baseline används. Utöver effektbudget justerar vissa SVID till Intel Fail Safe också, vilket ger rätt höga spänningar på frekvenskurvan.

I fallet med Gigabyte-kortet så känns det ändå som att QS-exemplaret av processorn har något att göra med att PL2 endast sätts till 188 W – det är orimligt lågt sett till processormodellen.

Men det finns helt klart mer att nysta i här och hoppas väl också att Intel publicerar någon form av riktlinje för vad de själva anser är ”baseline” så att vi kan jämföra det mot moderkortstillverkarnas implementationer.

Permalänk

Krasch av diverse Unreal Engine spel.

Jag tweakade förra veckan med min processor. Körde på turbo. Jag började krascha på både Helldivers 2 och Remnant 2. Jag satte tillbaka allt på auto igen. Jag trodde fört och främst att det var min överklockning på GPU:n som strulande men visade sig vara min 13900 tack vare detta inlägget. Nu vet jag och får nog fixa en annan processor inom snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag ställer mig hur bra dessa processorer är för seriöst arbete, där fel är lite mer kostsamt än att bara starta om ett spel. Intel Baseline inställning i bios borde där vara en självklarhet.

Minst ett par arbetsdagar då min kollegas 1 månad gamla dator började krascha vid simuleringar. Vi körde memtest och prime95 för att utesluta hårdvarufel men så fort prime95 körde kraschade en kärna. Jag är inte så uppdaterad på moderna intelprollar och hade jag inte av en slump läst om problemen i nyheterna så hade vi reklamerat processorn och kört hela den grejen.

Vi förlorade säkert 3-4 arbetsdagar - så skapligt dyrt om man räknar det i kronor.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte alls med i svängarna längre men utan att låta alltför korkad… har nått sånt här hänt AMD senaste månaderna? (Fick hem min threadripper maskin i början av april och VILL verkligen inte höra att jag hux flux får ett 30% drop bara för att de tabbat sig)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Är det här året när vi på riktigt släpper beta-processorer som behöver patchar för att räkna rätt långt efter lanseringen? Trodde inte jag skulle se det från en gigant som Intel

Permalänk
Medlem

Jao efter ryzen 3000 fanns det väl ingen anledning att köra intel längre? Efter x3d-processorernas intåg är det ett under att det ens säljs andra processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja är inte direkt förvånande nu när intel på flera år inte kunnat konkurera med AMD utan att pressa deras cpuer till 187.4%

Tycker Dessa säger allt om intel just nu.
https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-14900ks/images/power-multithread.png
https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-14900ks/images/efficiency-multithread.png

Och gigabytes version drar ned 282w till 125. Då blir det jäkla mycket lägre från den där grafen också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och gigabytes version drar ned 282w till 125. Då blir det jäkla mycket lägre från den där grafen också.

Well med deras lösning så går effekten ner och även prestandan kommer gå ner så ja självklart kommer grafen se annorlunda ut, men vad har det med mitt inlägg och göra?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well med deras lösning så går effekten ner och även prestandan kommer gå ner så ja självklart kommer grafen se annorlunda ut, men vad har det med mitt inlägg och göra?

Du länkar en graf där 14900K har X prestanda vid 282w. Jag ville bara förtydliga att den såklart går ned när man kör 125w istället.
Och då citerade jag din graf för att man ska kunna hitta rätt om man bara läser mitt inlägg som i sig självt utan citatet är ganska meningslöst. Så jag citerade väl egentligen inte dig utan ditt inlägg.

Hoppas de får bukt på det där annars är det nog rätt kört. Jag byter ändå till AMD nästa gång jag byter om inget större sker på CPU-fronten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag hänger inte alls med i svängarna längre men utan att låta alltför korkad… har nått sånt här hänt AMD senaste månaderna? (Fick hem min threadripper maskin i början av april och VILL verkligen inte höra att jag hux flux får ett 30% drop bara för att de tabbat sig)

Nä inga sånna problem alls hos amd utan detta är specifikt intel problem nu när dom lär trimma skiten ur sina processorer för att hänga på amd det minsta så du kan sitta lugn i båten på det spegelblanka havet med din threadripper 😊

Permalänk
Medlem

Men är det en riktigt "fix" ?
Eller något tillfälligt tills dem har löst det på riktigt?

Känns annars vi kommer se en del i9 på marknaden inom snar framtid.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Summerat:
När den är "överklockad" med moderkortstillverkarnas inställningar så är den ibland instabil med en viss spelmotor (och i vissa andra fall?). Och nu kan man stänga av "överklockningen" på vissa moderkort så att problemet försvinner.

Storm i en te-kopp! Stor påverkan på multicore, mindre på single core, vilket är det viktigaste när det kommer till spel.

Är nöjd med min 5800X3D, hade säkerligen varit nöjd med 13900 eller 14900 också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?