Permalänk
Medlem

Lära spela piano?

Hej!

Sugen på att lära mig spela piano.
Någon som gjort samma resa eller kan tipsa om vilken synth/midi jag ska köpa (inte riktigt förstått skillnaden)
Har sett att det finns väldigt många olika med olika antal tangenter. Tror inte jag har plats för fullstort 88-tangenter.
Skulle vilja koppla in hörlurar för att inte störa andra och kanske nyttja någon app i framtiden.
Tack på förhand.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Midi keyboard är bra, dom ger inte ifrån sig några ljud själv utan behöver kopplas till dator/surfplatta för att man ska höra något. Dom är lättare än en synth då synthen går att spela fristående.
Fördelen med midi är att du kan använda alla appar som finns för detta syfte, en synth kan vara svårare att koppla in då många saknar usb

Permalänk
Skrivet av griid:

Hej!

Sugen på att lära mig spela piano.
Någon som gjort samma resa eller kan tipsa om vilken synth/midi jag ska köpa (inte riktigt förstått skillnaden)
Har sett att det finns väldigt många olika med olika antal tangenter. Tror inte jag har plats för fullstort 88-tangenter.
Skulle vilja koppla in hörlurar för att inte störa andra och kanske nyttja någon app i framtiden.
Tack på förhand.

Vill du lära dig spela piano rekommenderar jag definitivt ett digitalpiano eller stage piano snarare än ett enklare keyboard på grund av anslagskänslan. Du får någonting hyfsat OK från 5000 spänn, så kan du uppgradera om det blir något av spelandet. Du bör skaffa så nära 88 tangenter du har plats med; det blir snabbt trångt på de minsta klaviaturen. MIDI-anslutning och vissa -kontroller bör du ha om du någon gång sedan vill plugga in det i datorn, men det har nog de flesta. Och snåla inte på sustainpedalen, samt skaffa en pianopall: det ska vara skönt att sätta sig och spela.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, det är lite klurigt om du inte har plats för 88-tangenters. Är det på skrivbordet du tänker att det inte får plats då, eller har du ingen plats någonstans i hemmet? Vägda tangenter är viktigt och går inte att överskatta till just piano (till skillnad från att spela synt/keyboard där nog många föredrar att inte ha det).
Man kan absolut lära sig ackord, musikteori, lära sig läsa musik och allt sånt, men att spela med rätt dynamik blir hopplöst utan vägda tangenter.
Å andra sidan, om du inte har plats för 88-tangenters så är det nog svårt att hitta något med vägda tangenter också.

Hur är det med budget i övrigt, och hur pass seriös är du?

Jag köpte mitt första egna digitalpiano i veckan faktiskt, och fick stativet så sent som igår, så jag har precis fixat ihop allting. Har dock spelat någorlunda seriöst kanske 1.5-2 år tidigare på ett annat digitalpiano, och haft ett billigare MIDI-keyboard (med ovägda tangenter) över 20 år, men det funkar i min åsikt inte till piano i längden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vill du lära dig spela piano rekommenderar jag definitivt ett digitalpiano eller stage piano snarare än ett enklare keyboard på grund av anslagskänslan. Du får någonting hyfsat OK från 5000 spänn, så kan du uppgradera om det blir något av spelandet. Du bör skaffa så nära 88 tangenter du har plats med; det blir snabbt trångt på de minsta klaviaturen. MIDI-anslutning och vissa -kontroller bör du ha om du någon gång sedan vill plugga in det i datorn, men det har nog de flesta. Och snåla inte på sustainpedalen, samt skaffa en pianopall: det ska vara skönt att sätta sig och spela.

Skrivet av Thomas:

Hm, det är lite klurigt om du inte har plats för 88-tangenters. Är det på skrivbordet du tänker att det inte får plats då, eller har du ingen plats någonstans i hemmet? Vägda tangenter är viktigt och går inte att överskatta till just piano (till skillnad från att spela synt/keyboard där nog många föredrar att inte ha det).
Man kan absolut lära sig ackord, musikteori, lära sig läsa musik och allt sånt, men att spela med rätt dynamik blir hopplöst utan vägda tangenter.
Å andra sidan, om du inte har plats för 88-tangenters så är det nog svårt att hitta något med vägda tangenter också.

Hur är det med budget i övrigt, och hur pass seriös är du?

Jag köpte mitt första egna digitalpiano i veckan faktiskt, och fick stativet så sent som igår, så jag har precis fixat ihop allting. Har dock spelat någorlunda seriöst kanske 1.5-2 år tidigare på ett annat digitalpiano, och haft ett billigare MIDI-keyboard (med ovägda tangenter) över 20 år, men det funkar i min åsikt inte till piano i längden.

Kikar just nu på digitala pianon som ni säger. Är väl inte jätteseriös, men skulle vara kul att lära sig. Tror inte sambon blir superglad med att 88-tangents-åbäke
Men det kanske blir ett sådant ändå.

Kan detta vara något eller är det för billigt?
https://www.gear4music.se/sv/Keyboards-and-pianon/SDP-2-Scenp....

Blev sugen på hela kitet nu också

https://www.gear4music.se/sv/Keyboards-and-pianon/SDP-2-Scenp....

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Roland FP-10 brukar alltid poppa upp som en favorit för nybörjare. Kostar runt 5k men du får något som faktiskt låter och känns som ett riktigt piano.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Roland FP-10 brukar alltid poppa upp som en favorit för nybörjare. Kostar runt 5k men du får något som faktiskt låter och känns som ett riktigt piano.

Tack, ska kika på det!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Roland FP-10 brukar alltid poppa upp som en favorit för nybörjare. Kostar runt 5k men du får något som faktiskt låter och känns som ett riktigt piano.

Ja, om budgeten tillåter så är det nog inte dumt alls!

Jag köpte själv ett Roland FP-30X (6990 kr + stativ), men FP-10 (och även steget upp, FP-60X för c:a 13000 kr) har faktiskt exakt samma tangenter; de enda skillnaderna är i ljud och övriga funktioner. Flera recensenter anser att deras tangenter (PHA-4) är de bästa i prisklassen, och en (Stu på Merriam Pianos) anser till och med att de är bäst under c:a $2000.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

25 år gammal, aldrig spelat något instrument innan men för sisådär 2 år sedan snart snubblade jag över ett piano och har sedan dess spelat varje dag, det är verkligen en fröjd att kunna spela. Det känns också nyttigt med hjärngympa ett par timmar om dagen än att bränna hjärnceller på Tik Tok.

Jag började med ett elektrisk möbelpiano, men det spelar ingen roll hur dyrt elpiano man har, ljudet kommer aldrig i närheten av ett riktigt piano, och det suger. Skulle därför som de andra rekommendera Midi keyboard så man istället kan simulera bättre ljud i datorn.

Permalänk
Skrivet av griid:

Kikar just nu på digitala pianon som ni säger. Är väl inte jätteseriös, men skulle vara kul att lära sig. Tror inte sambon blir superglad med att 88-tangents-åbäke
Men det kanske blir ett sådant ändå.

Kan detta vara något eller är det för billigt?
https://www.gear4music.se/sv/Keyboards-and-pianon/SDP-2-Scenp....

Blev sugen på hela kitet nu också

https://www.gear4music.se/sv/Keyboards-and-pianon/SDP-2-Scenp....

Jag skulle i så fall satsa på kitet; det verkar ha det mesta av vad du behöver. Jag tror definitivt det räcker som en början, och sen ser du som sagt om detta blir en hobby du vill låta växa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crewsom:

Jag började med ett elektrisk möbelpiano, men det spelar ingen roll hur dyrt elpiano man har, ljudet kommer aldrig i närheten av ett riktigt piano, och det suger. Skulle därför som de andra rekommendera Midi keyboard så man istället kan simulera bättre ljud i datorn.

Det är väl främst pga högtalarna som det inte kommer i närheten? Tycker att flera har rätt bra ljud ändå, men visst lär ett äkta vara bättre i de allra flesta fallen.
Nästan alla seriösa digitalpianon har väl MIDI-output dock (via antingen USB eller vanlig MIDI-kabel)? Jag kör både och på mitt, MIDI och ljud via USB. Spelar in båda samtidigt om jag ska spela in, så kan jag byta ut ljudet med en VST om jag vill.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl främst pga högtalarna som det inte kommer i närheten? Tycker att flera har rätt bra ljud ändå, men visst lär ett äkta vara bättre i de allra flesta fallen.
Nästan alla seriösa digitalpianon har väl MIDI-output dock (via antingen USB eller vanlig MIDI-kabel)? Jag kör både och på mitt, MIDI och ljud via USB. Spelar in båda samtidigt om jag ska spela in, så kan jag byta ut ljudet med en VST om jag vill.

Nja, det är inte bara högtalarna det beror på.
Det stämmer, flera har bra ljud, men aldrig någonsin kommer ett elpiano låta bättre än ett riktigt.

Ja alla elpianon in princip har MIDI-ut, men jag tänkte i och med att sakerna skulle få plats är MIDI keyboard mycket enklare att hantera. De väger mycket mindre och är liksom mindre pjäser generellt. Dessutom billigare. Man kan få mer ''keyboard'' för pengen, i anslagskänsla och funktioner tycker jag. Vägda tangenter finns ju där med.

Vill man spela med band är MIDI värdelöst, då är ju ett elpiano/stagepiano överlägset.

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Vill man spela med band är MIDI värdelöst, då är ju ett elpiano/stagepiano överlägset.

Med undantag för om man har ”synthen” i datorn: Har man redan en Mac så kostar MainStage typ 400 spänn, så har man ett musikinstrument i trettiotusenkronorsklassen: bara att plugga in datorn i PA:t.

Permalänk
Medlem

@griid blev inspirerad av din tråd, beställde ett Roland Go Piano från Thomann, de säljer ibland b-stock (fyndvaror), inte viktade tangenter och bara 61 tangenter, men testar och ser om jag i mogen ålder klarar av att lära mig, så får jag uppgradera om jag fastnar! Är grymt imponerad av folk som kan spela instrument!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

@griid blev inspirerad av din tråd, beställde ett Roland Go Piano från Thomann, de säljer ibland b-stock (fyndvaror), inte viktade tangenter och bara 61 tangenter, men testar och ser om jag i mogen ålder klarar av att lära mig, så får jag uppgradera om jag fastnar! Är grymt imponerad av folk som kan spela instrument!

Vad roligt!

Jag har inte beställt mitt ännu. Väntar på löning
Ska bli kul att försöka lära sig!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

@griid blev inspirerad av din tråd, beställde ett Roland Go Piano från Thomann, de säljer ibland b-stock (fyndvaror), inte viktade tangenter och bara 61 tangenter, men testar och ser om jag i mogen ålder klarar av att lära mig, så får jag uppgradera om jag fastnar! Är grymt imponerad av folk som kan spela instrument!

Skrivet av griid:

Vad roligt!

Jag har inte beställt mitt ännu. Väntar på löning
Ska bli kul att försöka lära sig!

MIDI är kul, försök hitta ett program som visar vilka tangenter man skall slå ner på, det är ett sätt att lära sig en låt. Ett annat tips är att traggla lite spelning efter noter, det går bättre och bättre och blir en liten aha-upplevelse som växer fram. (Musikens språk) Enkla låtar som "Blinka lilla stjärna." t.ex.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Yamaha P95 för ett decennium sedan med syfte att lära mig spela piano (noll förkunskaper). Det lyfte aldrig riktigt, men för något år sedan skaffade jag appen Simply Piano till iPad och nu (ja, inte just nu, men oftast) spelar jag flera gånger i veckan. Kan varmt rekommendera appen.
Vad det gäller piano har jag inga starka rekommendationer; välj ett med vägda tangenter och med möjlighet att koppla midi-ut.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig spela när dåvarande flickvännen överraskade mig med ett akustikt piano i min lägenhet på 30kvm.

Efter två år träffade jag granntanten från våningen ovanför i trapphuset och hon sade "nu börjar det låta riktigt bra". Ingen granne hade påtalat något öht innan dess. Jag spelade/övade ca 30-60min varje dag när jag kom hem från jobbet.

Poängen: köp ett fullstor 88 tangenters, låt det ta plats. Det kan bli en fin inredningsdetalj också.
Det kommer leda till att du faktiskt sätter dig och spelar. Skulle absolut rekommendera ett digital piano för +5000kr för att få någlunda vettig känsla och funktion. Inget slår dock akustikt... Förutom när man ska flytta.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Någon som gjort samma resa eller kan tipsa om vilken synth/midi jag ska köpa (inte riktigt förstått skillnaden)

Hej!

Tänkte jag kan bidra med lite information med att reda ut begreppen i alla fall:

"Synth" är kort för "synthesizer". Det är alltså en maskin som kan producera syntetiskt ljud. D.v.s. istället för att du har vibrerande strängar som resonerar någonstans som producerar ditt ljud, så är det elektroniska kretsar. Det finns både analoga syntar och digitala sådana.

"MIDI" är en förkortning för "Musical Instrument Digital Interface". Det är ett digitalt gränssnitt som används för att representera information om musik. Ett MIDI-meddelande kan innehålla information som "Börja spela ton C# med instrument 1, med anslag 100". MIDI har traditionellt gått över en egen serieport, som är en rund kontakt, cirka 15 mm stor (om jag minns rätt), med några stift i. Du kan också köra MIDI över USB.

MIDI kan användas för att, till exempel, koppla ett MIDI-keyboard till en synth, så att du kan spela på tangenterna på ditt keyboard och signalerna om vilka toner som ska spelas och hur starkt sedan skickas via MIDI till synthen, som sedan kan återge själva ljudet.

I praktiken så kombineras ofta funktionen av en synth och en MIDI-keyboard till samma apparat. Så när du ser ett elektronisk grunka med tangenter så kan det vara en synth, ett MIDI-keyboard, eller både ock. Ungefär som en laptop eller en Commodore 64 är en dator med ett inbyggt tangentbord. På samma sätt som en dators tangentbord i själv inte "gör" något gör inte ett MIDI-keyboard något själv.

Men din frågeställning ovan handlar ju om att du vill lära dig spela piano, inte keyboard, eller hur? Ett klassiskt piano har ju en helt annan känsla när man spelar än ett keyboard. Det är ungefär som skillnaden mellan att skriva på en mekanisk skrivmaskin och på en PC. Du behöver en helt annan teknik i fingrarna. Om du vill lära sig spela *piano* så bör du alltså inte använda ett keyboard, utan du bör istället satsa på ett mekaniskt eller elektroniskt piano. Keyboard/synt är ju också ett instrument man kan spela, om man vill spela i ett synthband till exempel, men det är inte piano, på samma sätt som ett riktigt piano inte naturligt hör hemma i ett syntband.

Skillnaden är att ett elektroniskt piano har, till skillnad från ett keyboard, viktade tangenter som är avgörande för att få rätt känsla i instrumentet, och pedalerna är nödvändiga för att få rätt effekter när du spelar. Ett elektroniskt piano har fördelarna att de är lätta, inte kräver något underhåll ("riktiga" pianon kräver att man stämmer dem med jämna mellanrum, och det är inget de flesta gör själva), och du kan koppla till ett par hörlurar för att öva utan att störa grannarna. (Men ett elektroniskt piano är inte helt tyst, det kommer fortfarande ljud från anslagen på tangenterna, så det kan potentiellt störa någon i samma rum.)

Ett elektroniskt piano har också så klart en inbyggd synt, som elektronsikt kan återge något som liknar ett pianoljud, och ofta har några enstaka fler instrument att välja på. Ofta har elektroniska pianon också MIDI så att man t.ex. kan använda dem som ett MIDI-keyboard för att koppla till sin dator för att skapa elektronisk musik.

Lycka till. Allt ovan kommer från att jag själv i min barndom lärde mig spela lite piano, men hoppade av, och jag snappade upp en hel del från min mor som bland annat är pianist.