Acer Aspire 1363LC 6595:-, bra eller värdelös?

Permalänk

Acer Aspire 1363LC 6595:-, bra eller värdelös?

Hållå igen.

Jag undrar om denna Acer är något att ha, eller om den kommer gå söder, skapa problem snart efter jag köpt den?

Det är ju bland de billigaste, men använingsområdet kräver inte bättre saker... Udrar bara på om den låter mkt och om det kommer hålla.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=AC1363LC

Tack.

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

du får vad du betalar för borde väll stämma bra in här?.

Permalänk
Inaktiv

Det som talar mest emot den verkar vara bristen pa Wi-Fi och skarmen (som verkar vara 1024x768)...

Skulle inte personligen kopa denna... Kolla om inte annat pa en 5000-serie...

Permalänk

vad är Wi-Fi och vad menar du med skärmen? Hajar noll på det här området... mer än 1024x768 kommer det inte att köras...

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av big_kahuna
vad är Wi-Fi och vad menar du med skärmen? Hajar noll på det här området... mer än 1024x768 kommer det inte att köras...

Wi-fi är trådlöst nätverkskort. Att skärmen är på 1024x768 tycker inte heller jag spelar någon roll då man normalt inte kör 15" i något högre. Hur fel kan det bli för 6k? Andrahandsvärdet lär ju vara skapligt även efter ett par år. Grafikkortet kan t.o.m köra vissa nyare spel. Ett trådlöst nätverkskort i PC-card format köper du för 350 kr sådär.

Permalänk

ok, wi-fi kommer inte behövas.... skärmen räcker? något mer som kan påpekas? kvaliten? hur kommer den vara om ett år? döda pixlar? sprucken plast? låter den mkt? sånna saker är jag mer orolig för...

Edit: hittade denna av en ren slummp:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078415

vilken är bäst?

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

prisvärt tror jag...

jag funderar på den själv och jag tror den är prisvärd, men om du vill ha en supertyst dator så kanske en intel celeron-prolle är bättre att satsa på. jag velar där imellan...

annars tror jag det är en mycket bra dator! acer rox lixom

Visa signatur

ProxMox: AMD Ryzen 7 2700x, Corsair Vengeance LPX black 32GB, Fractal Design Define C, Gigabyte B450 Aorus Elite | Spelmaskin (Linux): Intel i5-6600K, Kingston 16GB, Fractal Design Define R5, Asus GeForce 1060 OC 3GB, Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 970 EVO+ 500GB | Bärbar: Macbook Pro 15 Late 2015 | Bärbar: Asus FX502V GeForce 1060 3GB | NAS: TrueNAS Scale 2x4TB

Permalänk

köp en travelmate 8100 serien istället... vill du ha en liten billigare kan du kolla på tm 4500 serien...en mkt bra dator

Visa signatur

visste du att flingor är släkt med popcorn?

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min Acer 1362WLC trots att den har integrerat grafikkort (spelar ju aldrig ändå).

Finns ganska billigt här, fast om du tänk spela är den LC du funderar på antagligen bättre, trots minnet.

Negativt är att den är lite tung och att den har ganska dålig batteritid, men eftersom jag närmast använder den som en stationär är det inget som stör mig. Skulle ha svårt att återgå till en skärm som inte är wide!

Visa signatur

Acer Aspire 1362WLC : Mobile AMD Sempron 2800+ 1,6 Ghz : 512MB : 40GB : 15.4" WS

Permalänk

Så om man ska summera här: Vilken av datorerna är bäst om man vill ha en ganska lätt, tyst och bra dator? Inget spelande... Det har man en bättre för :P.

Acern kommer med Win XP Home, HP:n med XP Pro... Men acern delar inte minnet till grafikkortet... Hmm... vilken tycker ni jag ska ta?

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Kahane: Hur dålig är batteritiden? 2h? Sämre? Funderar starkt på att köpa en sån här, ska också ha den mest som stationär isf, fast det är ju skönt att kunna sitta i trädgården och surfa i ett par timmar...
Svar mottages tacksamt!
EDIT: På netonnet står det att upplösningen är 1280x800, vilket inte är så pjåkigt. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=64032

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Att skärmen är på 1024x768 tycker inte heller jag spelar någon roll då man normalt inte kör 15" i något högre.

Tvärtom, 15" körs aldrig i LÄGRE än 1024x768. 1440x1080 börjar bli ok, högre än 1600x1200 kommer man inte.

1024x768 och 1280x800 är standard för lågbudget-bärbara, vanlig skärm respektive widescreen.

Permalänk
Medlem

Perc: Jag kör min 15" TFT i 1024x768, och jag kan inte klaga att det är för lågupplöst. Jag tycker 15 och mindre:1024x768, 17: 1280x1024, 19:1600x1200.
"1440x1080 börjar bli ok", hur litet vill du ha det människa!:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Kahane: Hur dålig är batteritiden? 2h? Sämre? Funderar starkt på att köpa en sån här, ska också ha den mest som stationär isf, fast det är ju skönt att kunna sitta i trädgården och surfa i ett par timmar...
Svar mottages tacksamt!
EDIT: På netonnet står det att upplösningen är 1280x800, vilket inte är så pjåkigt. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=64032

Beror ju naturligtvis på vad du gör, stänger du ner det mesta så kan du surfa i 2 timmar utan problem, men ska du titta på film eller ha många program igång får du vara glad om du kan göra det i en timme...

Det är en robust liten (stor) sak, och den känns inte alls plastig eller "billig". 1280*800 ger en behaglig upplösning.

Den är helt tyst om du bara surfar eller ordbehandlar. Enda gångerna fläkten går igång är när jag tex spelar CM 03/04. Visst hör man fläkten, men det är ingenting jag stört mig på.

Visa signatur

Acer Aspire 1362WLC : Mobile AMD Sempron 2800+ 1,6 Ghz : 512MB : 40GB : 15.4" WS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Perc: Jag kör min 15" TFT i 1024x768, och jag kan inte klaga att det är för lågupplöst. Jag tycker 15 och mindre:1024x768, 17: 1280x1024, 19:1600x1200.
"1440x1080 börjar bli ok", hur litet vill du ha det människa!:P

Kom ihåg att det är en laptop det är fråga om, inte en stationär skärm.

En 15" skärm gör automatiskt att datorn blir ganska stor, och att då inte utnyttja storleken genom att köra ordentlig upplösning på den är "slöseri med tum" så att säga. Man sitter ganska nära en laptopskärm när man använder den så 1440x1080 är alldeles lagom på 15 tum om man inte har väldigt dålig syn.

1024x768 hör hemma på 12".

Permalänk
Medlem

"Beror ju naturligtvis på vad du gör, stänger du ner det mesta så kan du surfa i 2 timmar utan problem, men ska du titta på film eller ha många program igång får du vara glad om du kan göra det i en timme..."

herregud. är batteritiden så in i helvete dålig på dessa datorer.. man blir ju mörkrädd...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slinger
"Beror ju naturligtvis på vad du gör, stänger du ner det mesta så kan du surfa i 2 timmar utan problem, men ska du titta på film eller ha många program igång får du vara glad om du kan göra det i en timme..."

herregud. är batteritiden så in i helvete dålig på dessa datorer.. man blir ju mörkrädd...

det står ju visserligen på en utav dem att batteritiden är 3 timmar, det är då 3 timmar med så lite belastning som möjligt och skärminställningar så lite krävande som möjligt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Perc: Visserligen sant, men jag tycker att det är jobbigt om det blir allt för smått också. Har prövat en del billigare laptops och jag tycker att 1024 är helt ok, även om 1440 kanske är lite bättre (ok, jag erkänner mig besegrad )

Kahane: Tack för infon. 2 timmar duger ju, om man mest ska ha den som en stationär. Får se om jag kan skrapa ihop pengar.