Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Precis börjat gymma nu efter lång tid utan träning. Siktar på att nu i början köra lättare pass 4-5 gånger i veckan. Problemet jag har är att jag får nackspärr säkert två gånger i månaden och jag fattar inte varför. Finns det övningar för att motverka det? Det kan komma när som helst men antagligen sover jag konstigt. Senast fick jag under träning när jag körde bicepscurls (hur man nu får nackspärr av det egentligen). Jävligt irriterande när man är taggad men knappt kan röra nacken i flera dagar.

Spänn inte nacken så mycket när du lyfter. Utöver det, lägg till nackträning:

Shrugs med full ROM och bra stretch
Flexion, extension, rotation med manuellt motstånd. Alltså, håll emot med händer bakom huvudet, mot pannan, sidan av ansikten när du roterar huvudet och sist kan du lägga till motstånd sida till sida (fokusera på att lyfta upp örat på motsatt sida).

Du kan också ligga på en bänk och ha viktplattor på pannan eller bakom huvudet.

Annars finns gummiband och nackhuva, men övningarna ovan kostar inget extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Roligt att höra planerna ifrån en motiverad person!
180-200kg marklyft är en bra nivå, då har man rätt att känna sig lite stark tycker jag.
Tror säkert du har 100kg bänkpress i kroppen, det sitter förmodligen bara i huvudet.

Militärpress på kroppsvikt är ju också ett häftigt mål! Jag gillar verkligen den övningen men är inte speciellt stark där alls i relation till andra lyft.

Låter som du är på god väg!

Ja, 180-200Kg mark borde ju vara okej för en gubbe på 40 plus. Känns som jag borde klara 180 om några månader ifall jag kan hålla igång ökningarna. Tror receptet för min del är att inte köra för mycket mark, utan fokusera på böj och stödövningar. Mark typ varannan eller var tredje vecka.

Militärpress har jag märkt är typ den enda övningen som får mina axlar att växa (triceps verkar gilla den övningen också, ffa långa huvudet). Diverse kontaktövningar gör bara axlarna irriterade och sura. Det som funkar för mig är att gå Ricky Bruch (https://youtu.be/g5ZNFoAEvCY?feature=shared&t=14). Okej, kanske inte push-press då, men tunga militärpressar (och lite hjälp från benen när det börjar gå trögt).

Helt klart en favvo-övning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, 180-200Kg mark borde ju vara okej för en gubbe på 40 plus. Känns som jag borde klara 180 om några månader ifall jag kan hålla igång ökningarna. Tror receptet för min del är att inte köra för mycket mark, utan fokusera på böj och stödövningar. Mark typ varannan eller var tredje vecka.

Militärpress har jag märkt är typ den enda övningen som får mina axlar att växa (triceps verkar gilla den övningen också, ffa långa huvudet). Diverse kontaktövningar gör bara axlarna irriterade och sura. Det som funkar för mig är att gå Ricky Bruch (https://youtu.be/g5ZNFoAEvCY?feature=shared&t=14). Okej, kanske inte push-press då, men tunga militärpressar (och lite hjälp från benen när det börjar gå trögt).

Helt klart en favvo-övning.

Mark tar något brutalt på systemet, tycker jag. När jag var som starkast i marklyft (280) körde jag ett pass varannan vecka. Dock väldigt mycket böj (3-4ggr/vecka).

Ett tips, om du har rörligheten, är att köra stående militärpress bakom nacken med full rom. Enda basövningen jag kör för axlar och de mår som när jag var 15 fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Precis börjat gymma nu efter lång tid utan träning. Siktar på att nu i början köra lättare pass 4-5 gånger i veckan. Problemet jag har är att jag får nackspärr säkert två gånger i månaden och jag fattar inte varför. Finns det övningar för att motverka det? Det kan komma när som helst men antagligen sover jag konstigt. Senast fick jag under träning när jag körde bicepscurls (hur man nu får nackspärr av det egentligen). Jävligt irriterande när man är taggad men knappt kan röra nacken i flera dagar.

Hur konstigt det än låter så neck bridges och stärka upp bål/Core
Du över använder nog nacke när du lyfter, inte håller skuldrorna och bål stabilt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Mark tar något brutalt på systemet, tycker jag. När jag var som starkast i marklyft (280) körde jag ett pass varannan vecka. Dock väldigt mycket böj (3-4ggr/vecka).

Ett tips, om du har rörligheten, är att köra stående militärpress bakom nacken med full rom. Enda basövningen jag kör för axlar och de mår som när jag var 15 fortfarande.

Ja, nu när man blivit gubbe är inte återhämtningen lättare heller. Rätt tydligt nu när jag inte kört mark på 3 veckor och plötsligt är det 10Kg plus i mark, 10Kg i militärpress, ett par plattor extra i latsdrag och en storlek större på hantlarna i den viktigaste övningen av alla... bicepscurl. Gången innan när jag körde mark kändes istället som att jag hade tappat 10Kg. Du vet, ett sånt där riktigt skitpass där man bara blir sur och vill gå hem. Det var därför jag backade på marklyften, och plötsligt ökar allt.

Kan inte köra press bakom nacken. Just den rörligheten är helt uppmuppad av någon anledning. Kan alltså inte dra bak armarna tillräckligt och rotera dem rätt. Ingen aning vad det beror på och att få tid hos fysioterapeut tar evigheter. Har liksom inget som gör ont, axellederna ser bra ut på röntgen, och känner ingen stretch någonstans. Det tar bara stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, nu när man blivit gubbe är inte återhämtningen lättare heller. Rätt tydligt nu när jag inte kört mark på 3 veckor och plötsligt är det 10Kg plus i mark, 10Kg i militärpress, ett par plattor extra i latsdrag och en storlek större på hantlarna i den viktigaste övningen av alla... bicepscurl. Gången innan när jag körde mark kändes istället som att jag hade tappat 10Kg. Du vet, ett sånt där riktigt skitpass där man bara blir sur och vill gå hem. Det var därför jag backade på marklyften, och plötsligt ökar allt.

Kan inte köra press bakom nacken. Just den rörligheten är helt uppmuppad av någon anledning. Kan alltså inte dra bak armarna tillräckligt och rotera dem rätt. Ingen aning vad det beror på och att få tid hos fysioterapeut tar evigheter. Har liksom inget som gör ont, axellederna ser bra ut på röntgen, och känner ingen stretch någonstans. Det tar bara stopp.

Många som har svårt med den rörligheten. Tips som jag gett andra på gymmet som velat börja köra den är latsdrag bakom huvudet, diverse rörelseövningar i olika plan med gummiband, stabilitetsövningar för rotatorkuffen och övningen i fråga med mycket brett grepp.

Går du genom vården då eller? Du kan ju annars boka tid själv på många ställen och bara betala 100:- per besök som på VC (höjts till 200:- nyligen dock tror jag?).

Ja, det gäller att hitta en veckovolym som tillåter en att återhämta sig från pass till pass Det ger sig med tiden om du loggar vad du gör och justerar därefter. Om sömn, kost osv är någorlunda likt över tid såklart.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, nu när man blivit gubbe är inte återhämtningen lättare heller. Rätt tydligt nu när jag inte kört mark på 3 veckor och plötsligt är det 10Kg plus i mark, 10Kg i militärpress, ett par plattor extra i latsdrag och en storlek större på hantlarna i den viktigaste övningen av alla... bicepscurl. Gången innan när jag körde mark kändes istället som att jag hade tappat 10Kg. Du vet, ett sånt där riktigt skitpass där man bara blir sur och vill gå hem. Det var därför jag backade på marklyften, och plötsligt ökar allt.

Kan inte köra press bakom nacken. Just den rörligheten är helt uppmuppad av någon anledning. Kan alltså inte dra bak armarna tillräckligt och rotera dem rätt. Ingen aning vad det beror på och att få tid hos fysioterapeut tar evigheter. Har liksom inget som gör ont, axellederna ser bra ut på röntgen, och känner ingen stretch någonstans. Det tar bara stopp.

Bröstryggen låter det som isåfall... Tvingar skuldrorna att inte fel position.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25