Extrem brist på Systemutvecklare ?

Permalänk
Skrivet av snajk:

"Customer service oriented with an entrepreneurial approach to challenges" vet inte vad det betyder men en röd flagga är det.

Det betyder "Kvaliteten på din backendkod och din datamodell spelar ingen roll så länge du levererar ett snyggt UI snabbt."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det betyder "Kvaliteten på din backendkod och din datamodell spelar ingen roll så länge du levererar ett snyggt UI snabbt."

Jo. Jag tänker också att det innefattar att svara ja på alla frågor från kunderna och liknande.

Permalänk
Medlem

Till Tomas Qviberg som skrivit artikeln hos IDG så borde han rikta sin energi till alla dom bolag som öser ner program och pengar på att slänga ut kompetenta och grymma konsulter till förmån för 10 konsulter för 1 resurs från Sverige från ett av världens mest folkrikaste länder.

Har själv varit beroende av leveranser kopplat till exempelvis utveckling på större företag inom den industriella sektorn i vad vi kan referera till vara "appar. Både som anställd samt konsult. I dagsläget i det sistnämnda och klivit in när mycket redan har beställts och levererats i cykler.

I min mening har jag inte så mycket emot att arbeta med utvecklare med någorlunda liten erfarenhet så länge dom kan varva det genom att kunna ta lärdom av äldre seniora utvecklare samt att man har en vettig och gemensam bild av kraven kopplat till leveranskriterierna och vad man är ute efter främst från beställarens håll men även från leveranspartens håll.

Tyvärr finns ett driv från konsultbolagens håll att maximera vinsterna och säljare som fattar absolut ingenting om vad en del bolag önskar för typ av kompetens samt de beställande parterna där de oftast inte har koll på vad dom faktiskt vill ha då dom egentligen har helt felaktig kompetens som lägger en beställning till konsultbolagen för utveckling.

Sedan har vi bolagen som spenderar ofantligt mycket tid och resurser på leveranser från ett av världens mest folkrika länder där man oftast bara har YEY sayers på andra sidan. Du får oftast 10 på köpet av 1 svensk resurs. Där bemanningen plötsligt har lösts men kvalitén är lika med noll.

Har haft förmånen att jobba med en del grymma konsulter från detta land men tyvärr är dom få och oftast går dom vidare till annat ganska omgående.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ett par utdrag från slutet av artikeln som är väldigt talande:

1. "På lång sikt kommer säkert marknaden ge yrkena så bra löner och så hög status att de automatiskt kommer att locka till sig kompetent personal. Men det kommer att ta tid. Vi måste få ordning på situationen nu."

2. "Dessutom behöver ledningarna i de myndigheter och företag som ska fatta beslut om alla dessa nya system börja lära sig teknikens möjligheter, begränsningar och risker. Idag är den kunskapen på ledningsnivå ytterst bristfällig."

Jag läser det lite såhär...
Vi kan och borde omedelbart höja lönerna för teknisk kompetens. Men vi vill inte.
Översittare på ledningsroller måste lära sig hur viktig digital transformation är så att branschen får ännu fler projekt. Men de behöver inte känna till något kring flaskhalsen som är bristen på utvecklare.

Permalänk
Medlem

Elektronikingenjör här som har jobbat (från 2008) till största del med mjukvara (embedded och java) de senaste åren. Har antagligen alldeles för låg lön, får ca 10 mail i veckan från rekryterare på linkedin.

Det är faktiskt en ganska skön känsla att kunna vara den som väljer och vrakar. Har lämnat processer där varningsklockor ringt och saker inte känns bra.

Det är intressant att man har (2 åriga?) scrum och projektledarutbildningar där personerna inte har nån tekniskt utbildning.
Jag har träffat på såna personer och de förstår inte varför koden måste testas eller varför saker tar tid. Dokumentation är ofta något som glöms bort och som inte säljs in. De flesta andra utvecklare jag känner hatar för övrigt dokumentation. På sätt och vis så är ju koden dokumentation själv och med lite doxygen m.m. går det snabbt få till det lite trevligare. MEN koden säger i de flesta fall inte VARFÖR vissa krav är som de är.

Jobbar idag på ett konsultföretag och bytte nyligen uppdrag då projektledningen var under all kritik.

I det stora hela gillar jag inte kvotering som nämnts tidigare utan tycker att man måste får flickor/kvinnor intresserade av programmering innan tonåren. Det var löjligt lite kvinnor på min utbildning. Antagligen väljer man min utbildning p.g.a. passion och intresse. Detta måste komma från yngre år och inte plötsligt.

Det är upp till regeringen och de som styr landet att "styra" landets unga till att få den kompetens som krävs för att vi ska vara ett tekniskt ledande land även i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kheldan:

Bor lite längre upp norr och företaget jag arbetar på har haft riktigt svårt att hitta systemutvecklare. Så pass svårt att det erbjudits bonus på 15k tror jag(?) till den som tipsar om en person som resulterar i anställning.

Beror nog kanske på vart man bor i så fall

Brukar få 10k för att hitta supporttekniker (läs telefonapor) åt mina kontakter i storstad. Så 15k för en erfaren systemutvecklare är ju ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Elektronikingenjör här som har jobbat (från 2008) till största del med mjukvara (embedded och java) de senaste åren. Har antagligen alldeles för låg lön, får ca 10 mail i veckan från rekryterare på linkedin.

Det är faktiskt en ganska skön känsla att kunna vara den som väljer och vrakar. Har lämnat processer där varningsklockor ringt och saker inte känns bra.

Det är intressant att man har (2 åriga?) scrum och projektledarutbildningar där personerna inte har nån tekniskt utbildning.
Jag har träffat på såna personer och de förstår inte varför koden måste testas eller varför saker tar tid. Dokumentation är ofta något som glöms bort och som inte säljs in. De flesta andra utvecklare jag känner hatar för övrigt dokumentation. På sätt och vis så är ju koden dokumentation själv och med lite doxygen m.m. går det snabbt få till det lite trevligare. MEN koden säger i de flesta fall inte VARFÖR vissa krav är som de är.

Jobbar idag på ett konsultföretag och bytte nyligen uppdrag då projektledningen var under all kritik.

I det stora hela gillar jag inte kvotering som nämnts tidigare utan tycker att man måste får flickor/kvinnor intresserade av programmering innan tonåren. Det var löjligt lite kvinnor på min utbildning. Antagligen väljer man min utbildning p.g.a. passion och intresse. Detta måste komma från yngre år och inte plötsligt.

Det är upp till regeringen och de som styr landet att "styra" landets unga till att få den kompetens som krävs för att vi ska vara ett tekniskt ledande land även i framtiden.

Weeeeeeelll, Scrum var från början tänkt att ge oss utvecklare bättre möjlighet till att strukturera våra arbeten efter förändringar. Problemet blev istället att man skyfflade över dessa utbildningar till middle management relativt tidigt och som nu dominerar den marknaden helt. Med det sagt så har jag sett både bra och dåliga upplevelser oavsett bakgrund hos den scrum master man har.

Vad det gäller dokumentation så är det ett sånt brett begrepp att man först måste börja prata om syftet. Är syftet att bibehålla domänkunskap för nya/gamla kollegor i projektet? Ja då bör dokumentationen spegla detta. Är det tänkt att någon annan ska konsumera den tjänst som ni bygger på? Då kanske någonting som är automatiserat är på sin plats. Eller för den delen, är dokumentationen tänkt att vara för andra organisationer inom företaget? ja då kanske det är produktägaren/projektledarens ansvar att ta fram dokumentation som då ska finnas tillgänglig för andra ägare/ledare.

Så kontext är allt! Man är bara allmänt dålig på att prata om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Weeeeeeelll, Scrum var från början tänkt att ge oss utvecklare bättre möjlighet till att strukturera våra arbeten efter förändringar. Problemet blev istället att man skyfflade över dessa utbildningar till middle management relativt tidigt och som nu dominerar den marknaden helt. Med det sagt så har jag sett både bra och dåliga upplevelser oavsett bakgrund hos den scrum master man har.

Vad det gäller dokumentation så är det ett sånt brett begrepp att man först måste börja prata om syftet. Är syftet att bibehålla domänkunskap för nya/gamla kollegor i projektet? Ja då bör dokumentationen spegla detta. Är det tänkt att någon annan ska konsumera den tjänst som ni bygger på? Då kanske någonting som är automatiserat är på sin plats. Eller för den delen, är dokumentationen tänkt att vara för andra organisationer inom företaget? ja då kanske det är produktägaren/projektledarens ansvar att ta fram dokumentation som då ska finnas tillgänglig för andra ägare/ledare.

Så kontext är allt! Man är bara allmänt dålig på att prata om det

Absolut! Inget är svart och vitt.

Det är också intressant när kunden inte vet vad de vill ha eller kan kommunicera det. Man tar fram motorsågen och gör i ordning den sen visar det sig att de vill ta ner en maskros. (i det här fallet började jag ta fram ett program när det de sen visade sig att det gick att lösa med några shell kommandon från ett BSP)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det betyder "Kvaliteten på din backendkod och din datamodell spelar ingen roll så länge du levererar ett snyggt UI snabbt."

Jag tolkar det som 'säg ja till allt kunden säger och var beredd att jobba dag o natt för att lösa det'
Men kontentan är densamma: ta inte i det jobbet med tång ens

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Upplever ni fortfarande det är extrem brist?

Upplever inte det, man vill ha billigt fortfarande. I usa ser man 400k usd löner men utan för det är det mesta ett skämt. Med tanke hur mycket nytt man måste lära sig så bör en systemutvecklare ha samma lön som en erfaren läkare, tror läkaren behöver veta mycket mindre nytt om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ecu971:

Upplever inte det, man vill ha billigt fortfarande. I usa ser man 400k usd löner men utan för det är det mesta ett skämt. Med tanke hur mycket nytt man måste lära sig så bör en systemutvecklare ha samma lön som en erfaren läkare, tror läkaren behöver veta mycket mindre nytt om jag ska vara helt ärlig.

Nej 400k Usd hör till extrema fall.
Snittet för elektroingenjörer i US är ca 80k/år innan skatt, sjukvård etc så skulle rakt av hävda att det inte är nämnvärt bättre än vad vi får i Sverige.

Sedan finns det såklart extremfall som sticker ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin