Permalänk

Överspänningsskydd räddar?

Hej

Jag har APC Överspänningsskydd på kontakterna länge....... men hjälper de verkligen?

Känns lite långsökt att de ska skydda min dator och allt bakom.

Lite orolig när det oskar som fan

Permalänk
Medlem

När det "åskar som fan" är det väl bara att dra ut det du är rädd om, tänker jag? Överspänningsskyddet är ju inte primärt mot åska utan strömspikar på grund av annan elektrisk utrustninjg som kan haverera.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Låter som "överspänningsskydd" är som en kondom med hål i

Permalänk
Medlem

Om där står att det skyddar mot åska så är det en ren lögn, Finns tyvärr inte många skydd som skyddar 100% mot åska men dom som är bra går på i alla fall flera 10.000 och dom skydden installeras i fasadskåp/markskåp innan din central.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Överspänningsskydd fungerar normalt sett genom att det vid en hög spänning kortsluter fas och nolla (och jord, om den finns) så att strömmen inte går in i den dyra prylen. Det fungerar allt - vid en kortslutning går ju säkringen som får bytas eller slås tillbaka, och själva överspänningsskyddet kan behöva bytas, men man brukar ju rädda grejerna som är inkopplade i det.

Är det ojordat så räcker inte överspänningsskyddet vid blixtnedslag, men det bör göra det om det är jordat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem

Ett åskskydd består av 3 delar, grov, mellan och finskydd och det du har är finskyddet och det klarar inte ett åsknedslag i närheten om du inte också har de 2 andra stegen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan någon förklara hur det fungerar med överspänningsskydd på grendosor? Dom jag äger har en liten diod som lyser.. men skyddet skulle vara "förbrukat" så slutar dioden att lysa?

Kan ens ett överspänningsskydd på en grendosa bli "förbrukat"?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/overs...

Är den jag har

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Kan någon förklara hur det fungerar med överspänningsskydd på grendosor? Dom jag äger har en liten diod som lyser.. men skyddet skulle vara "förbrukat" så slutar dioden att lysa?

Kan ens ett överspänningsskydd på en grendosa bli "förbrukat"?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/overs...

Är den jag har

Enligt frågorna som finns på produktsidan angående lampan så är svaret:

Skrivet av Fråga Kjell:

Det stämmer, lyser lampan så är grenuttaget skyddat.
Slocknar lampan så har skyddet löst ut, grenuttaget går fortfarande använda som just ett grenuttag men ger inget skydd vid överspänning.

Klart den kan.
Små strömspikar kanske det överlever. Men kommer en större strömspik, så kommer komponenter som skall skydda gå sönder. Lite som att en bil skrynklas ihop för att minska krockvåldet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DenSomKnackarPå:

Kan någon förklara hur det fungerar med överspänningsskydd på grendosor? Dom jag äger har en liten diod som lyser.. men skyddet skulle vara "förbrukat" så slutar dioden att lysa?

Kan ens ett överspänningsskydd på en grendosa bli "förbrukat"?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/overs...

Är den jag har

Ja en del skydd har komponenter som brinner upp när de kortsluter tillräckligt stora energispikar, du kan likna det vid en smältsäkring som förbrukas när den löser ut, en komponent som offras för att skydda den anslutna apparaten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skilj på överspänningar och blixtnedslag. Om blixten slår ner i huset hjälper inga överspänningsskydd. Om blixten slår ner en bit ifrån kan överspänningar alstras i el-ledningar och det kan bli rätt höga spänningar. Det enda som man kan säga säkert är att det inte räcker med att köpa en pryl och tro man är säkrad.

Permalänk

Detta ämne är lite som olika botemedel emot förkylning. Där ingen skriver botar förkylning utan lindrar. På samma sätt som de ej skriver åskskydd utan överspänningsskydd.

Förr i tiden när det hängde strömledningar i luften överallt, så kunde åska slå ner dem i närheten av ens bostad. Idag är det svårare för åska att lyckas med detta. Och allt fler åsknedslag resulterar i något man mer kan benämna överspänningar av olika styrkor.

Huruvida dessa överspänningsskydd fungerar är en bra fråga. Mycket skojeri är det och köper man en billig från nätet så sitter det säkert inte mer än vad en vanlig förgreningsdosa har.

Jag själv har billiga överspänningsskydd. Jag har haft elutrustning inkopplad i städer i över 30år, alla dessa åskväder och de har klarat sig. Med ett överspänningsskydd framför så ökar det förhoppningsvis chansen att det kommer fortsätta.

Men på landet på den tiden då det fanns ledningar i luften, ja där rök det elutrustningar rätt som det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta ämne är lite som olika botemedel emot förkylning. Där ingen skriver botar förkylning utan lindrar. På samma sätt som de ej skriver åskskydd utan överspänningsskydd.

Förr i tiden när det hängde strömledningar i luften överallt, så kunde åska slå ner dem i närheten av ens bostad. Idag är det svårare för åska att lyckas med detta. Och allt fler åsknedslag resulterar i något man mer kan benämna överspänningar av olika styrkor.

Huruvida dessa överspänningsskydd fungerar är en bra fråga. Mycket skojeri är det och köper man en billig från nätet så sitter det säkert inte mer än vad en vanlig förgreningsdosa har.

Jag själv har billiga överspänningsskydd. Jag har haft elutrustning inkopplad i städer i över 30år, alla dessa åskväder och de har klarat sig. Med ett överspänningsskydd framför så ökar det förhoppningsvis chansen att det kommer fortsätta.

Men på landet på den tiden då det fanns ledningar i luften, ja där rök det elutrustningar rätt som det var.

Det är inte fullt så enkelt. Jag har varit med om arr man bytt ledningar med blanktråd på isolatorer mot lufthängd kabel. Överspänningarna försvann. En elektriker förklarade det med att kabelns tvinning gjorde att överspänningarna släcktes. Dvs samma princip som gör att TP-kabel tål störningar i omgivningen. Jag har också hört talas om att jordförlagd ksbel tagit upp överspänningar men då har det varit fråga om åsknedslag i närheten.