FiskeClockers - Ekolod för nybörjare

Permalänk
Medlem

FiskeClockers - Ekolod för nybörjare

Hej!

Jag och min vän har fått ett stort intresse för sportfiske. Fiskelyckan har dock inte varit den bästa, så vi tänkte nu ta hjälp av ekolod.
Vi har tittat lite på denna: Länk

Idag har vi en 4,25m eka med motor, men planen är eventuellt att uppgradera till en större båt i framtiden.

Vi fiskar uteslutande i sjöar/dammar i skåne idag med turer upp till blekinge/småland när tillfälle ges. Havsfiske är inte aktuellt just nu. Det vi fiskar efter är gädda/abborre och fiskar i den storleken

Är det ett bra ekolod vi har valt ut, eller borde vi tänka om? Vi vill helst ha 9"

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Hej!

Jag och min vän har fått ett stort intresse för sportfiske. Fiskelyckan har dock inte varit den bästa, så vi tänkte nu ta hjälp av ekolod.
Vi har tittat lite på denna: Länk

Idag har vi en 4,25m eka med motor, men planen är eventuellt att uppgradera till en större båt i framtiden.

Vi fiskar uteslutande i sjöar/dammar i skåne idag med turer upp till blekinge/småland när tillfälle ges. Havsfiske är inte aktuellt just nu. Det vi fiskar efter är gädda/abborre och fiskar i den storleken

Är det ett bra ekolod vi har valt ut, eller borde vi tänka om? Vi vill helst ha 9"

Tack!

Om ni vill ha 9" så är det väl denna som gäller:

https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/ekolod-plotter/ga...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Livesight, frontmonterad elmotor torä, är det saker ni tänker införskaffa?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Livesight, frontmonterad elmotor torä, är det saker ni tänker införskaffa?

Just nu kör vi en repstartad 2-takts motor utan ljuddämpare, förmodligen från tidigt 80-tal. Men i framtiden om vi skaffar ny båt är inget omöjligt!

Vi vill gärna ha både downscan och sidescan

Permalänk
Medlem

Jag läste på en hel del innan jag köpte mitt Lowrance Elite-7 Ti2 och slutsatsen var att det inte spelar jättestor roll vilket märke du väljer, utan fundera på vad det är för funktioner ni vill ha / vad lodet skall göra bra.

Viktigt att tänka på är ju också att ett ekolod inte gör speciellt mycket för fiskelyckan, utan där handlar det mer om att lära känna era vatten. Kolla om det finns djupkartor att köpa eller sjökort på nätet. Titta på hur det ser ut under ytan, fundera på var fisken kan tänkas röra sig / står och trycker.

Sidoseende (Side image) är mycket trevligt och var det jag främst var ute efter tillsammans med kartläggningsfunktioner. Otroligt smidigt att kunna åka runt, hitta något intressant och bara trycka på skärmen för att sätta ut en waypoint som man kan återkomma till senare.

Jag fick ett bra pris på mitt lod och givare, samt hörde mycket gott om det i olika butiker / forum så jag slog till. Hade lika gärna kunnat vara Garmin eller Raymarine, men kändes bra med Lowrance då jag även hade lite erfarenhet av deras andra modeller och använder Genesis C-Map Social rätt mycket som det är.

Edit: Med det sagt så blir det nog kanon med det lodet ni har kikat på, välj dock 9" istället för 7" (92sv) om det är den storleken ni skall ha

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Varför är den bättre förutom att den är billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Jag läste på en hel del innan jag köpte mitt Lowrance Elite-7 Ti2 och slutsatsen var att det inte spelar jättestor roll vilket märke du väljer, utan fundera på vad det är för funktioner ni vill ha / vad lodet skall göra bra.

Viktigt att tänka på är ju också att ett ekolod inte gör speciellt mycket för fiskelyckan, utan där handlar det mer om att lära känna era vatten. Kolla om det finns djupkartor att köpa eller sjökort på nätet. Titta på hur det ser ut under ytan, fundera på var fisken kan tänkas röra sig / står och trycker.

Sidoseende (Side image) är mycket trevligt och var det jag främst var ute efter tillsammans med kartläggningsfunktioner. Otroligt smidigt att kunna åka runt, hitta något intressant och bara trycka på skärmen för att sätta ut en waypoint som man kan återkomma till senare.

Jag fick ett bra pris på mitt lod och givare, samt hörde mycket gott om det i olika butiker / forum så jag slog till. Hade lika gärna kunnat vara Garmin eller Raymarine, men kändes bra med Lowrance då jag även hade lite erfarenhet av deras andra modeller och använder Genesis C-Map Social rätt mycket som det är.

Edit: Med det sagt så blir det nog kanon med det lodet ni har kikat på, välj dock 9" istället för 7" (92sv) om det är den storleken ni skall ha

Okey!

Ja, vi vill ju använda ekolodet dels för att se djup, men även vegetation, betesfiskstim etc och dra slutsatser för drag/möjligheter till exempelvis gädda utefter det.

Många ställen, i alla fall här nere har väldigt varierande vattendjup över tid, så all information vi kan få att analysera är en klar fördel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Varför är den bättre förutom att den är billigare?

Den är flera tusen billigare, gör minst lika bra jobb och plotterdelen är mer tillåtande i valet av sjökort. Finns inget skäl att välja Garmin i det läget, förutom om man redan har Garmin-produkter i båten som plottern behöver samverka med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Garmin Striker Fishfinder 7" med både Side Vu och vanligt ekolod. Rätt bra på att hitta både fisk och maneter i havet.
Att ha en kartplotter med sjökort känns ju otroligt meningslöst om man bara ska fiska i sjöar. Min gav jag 5k för, men får rita mina egna sjökort (Quickdraw Contours (skapa egna djupkartor)) vilket fungerar mycket bra i en Garmin Striker.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den är flera tusen billigare, gör minst lika bra jobb och plotterdelen är mer tillåtande i valet av sjökort. Finns inget skäl att välja Garmin i det läget, förutom om man redan har Garmin-produkter i båten som plottern behöver samverka med.

Aha, men är det inte svårare att hitta elmotor som lirar med den än med Garmin eller Lowrance? Tänker för att försöka framtidssäkra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Aha, men är det inte svårare att hitta elmotor som lirar med den än med Garmin eller Lowrance? Tänker för att försöka framtidssäkra

Elmotor? Det är ju en plotter med ekolod, inte en motor...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Just nu kör vi en repstartad 2-takts motor utan ljuddämpare, förmodligen från tidigt 80-tal. Men i framtiden om vi skaffar ny båt är inget omöjligt!

Vi vill gärna ha både downscan och sidescan

Med livesight menar jag sånt här, i framtiden kan det ju vara sånt ni är intresserade över, samma sak med elmotor, vill ni ha frontmonterad elmotor ni kan styra från ekolodet, så får ni välja rätt märke.
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/panoptix-livescope

Farsan hade ett lowrance elite 7 ti, senare byttes det ut till ett lowrance elite 9 FS, det var en helt annan upplevelse, nästan så jag funderar på ifall den gamla givaren var sönder, dag och natt vid användande av sidescan
Fördelen med lowrance är social map och live-mapping som gör sjökort under tiden ni fiskar
https://www.genesismaps.com/SocialMap

https://www.lowrance.com/sv-se/lowrance/type/ekolod-sjokortsp...

Skrivet av cyklonen:

Elmotor? Det är ju en plotter med ekolod, inte en motor...

Du vet att du kan styra vissa elmotorer med plotter? Garmin tar minn kota och lowrance tar motorguide(?)

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Du vet att du kan styra elmotorn med plotter? Garmin tar minn kota och lowrance tar motorguide(?)

Nej, själv styr jag med rorkult.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, själv styr jag med rorkult.

Det finns elmotorer med t.ex. i-pilot som går att koppla till ekolodet och göra rutter och styra från plottern, med ankringsfunktion och annat
https://www.astrosweden.se/sv/articles/2.4039.65757/minn-kota...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Viking

De här två känns sjukt bra för priset. Något jag missar?

https://happyangler.se/produkt/garmin-striker-vivid-9sv-ekolo...
(Deras enklare modell. Men ändå en GT52 givare och 9")

https://happyangler.se/produkt/garmin-echomap-ultra-102sv-och...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Med livesight menar jag sånt här, i framtiden kan det ju vara sånt ni är intresserade över, samma sak med elmotor, vill ni ha frontmonterad elmotor ni kan styra från ekolodet, så får ni välja rätt märke.
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/panoptix-livescope

Farsan hade ett lowrance elite 7 ti, senare byttes det ut till ett lowrance elite 9 FS, det var en helt annan upplevelse, nästan så jag funderar på ifall den gamla givaren var sönder, dag och natt vid användande av sidescan
Fördelen med lowrance är social map och live-mapping som gör sjökort under tiden ni fiskar
https://www.genesismaps.com/SocialMap

https://www.lowrance.com/sv-se/lowrance/type/ekolod-sjokortsp...

Du vet att du kan styra vissa elmotorer med plotter? Garmin tar minn kota och lowrance tar motorguide(?)

Jag har ett Elite 7 ti2 och har testat kompisens Elite 9 FS och har inte upplevt sååå stor skillnad på sidescanfunktionen.

För mig så har Genesismaps varit grymt bra så jag kan starkt rekommendera ett ekolod som har stöd för det. Jag har kunnat ladda ned kartor till alla sjöar i närområdet som jag har testat och de flesta sjöarna som jag har testat under fiskeresor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

De här två känns sjukt bra för priset. Något jag missar?

https://happyangler.se/produkt/garmin-striker-vivid-9sv-ekolo...
(Deras enklare modell. Men ändå en GT52 givare och 9")

https://happyangler.se/produkt/garmin-echomap-ultra-102sv-och...

Verkar ju sannerligen vara sjukt bra priser. Sakerna skickas från finland, men är suspekt mycket billigare än övriga ställen jag kan hitta..

Har försökt hitta recensioner, men hittar mestadels bara positiva sådana. En del negativa och nästan lika många som skriver "Detta stället har fått så många negativa recensioner, men jag förstår inte varför.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Verkar ju sannerligen vara sjukt bra priser. Sakerna skickas från finland, men är suspekt mycket billigare än övriga ställen jag kan hitta..

Har försökt hitta recensioner, men hittar mestadels bara positiva sådana. En del negativa och nästan lika många som skriver "Detta stället har fått så många negativa recensioner, men jag förstår inte varför.."

Jag har handlat flera gånger på Happyangler utan några konstigheter iaf.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Verkar ju sannerligen vara sjukt bra priser. Sakerna skickas från finland, men är suspekt mycket billigare än övriga ställen jag kan hitta..

Har försökt hitta recensioner, men hittar mestadels bara positiva sådana. En del negativa och nästan lika många som skriver "Detta stället har fått så många negativa recensioner, men jag förstår inte varför.."

Happy Angler ägs av Rusta-koncernen sedan de förvärvade finska Hong Kong-kedjan för några år sedan. Jag har handlat där flera gånger utan problem. De har kanske lite längre leveranstider än svenska butiker.

Det ser ut att vara ett riktigt bra pris för ett väldigt bra ekolod. Hade det inte varit för texten på artikelsidan så hade jag trott att det är ett misstag med priset.

Permalänk
Viking
Skrivet av Jeebentoft:

Verkar ju sannerligen vara sjukt bra priser. Sakerna skickas från finland, men är suspekt mycket billigare än övriga ställen jag kan hitta..

Har försökt hitta recensioner, men hittar mestadels bara positiva sådana. En del negativa och nästan lika många som skriver "Detta stället har fått så många negativa recensioner, men jag förstår inte varför.."

Vill man åt det billigare hållet så kanske Lowrance Hook reveal är bättre än Garmin Striker.
Men däremot såg det dyrare väldigt prisvärt ut. Har däremot inte gjort någon research på just den.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för nybörjar ekolod att börja med som är hyfsat prisvärt etc?

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB NVMe