Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Nvidia Shield

Har/haft bägge… tycker ATV gör bättre jobb, smidigare navigering, allt bara funkar, autoHZ,auto hdr på allting med,och infuse sköter egenrippade uhbd skivor grymt bra med

Permalänk
Medlem

Vad använde ni som "inköpsbevis" för att registrera kampanjen? Jag tog emot tvn idag, och LG har inte skickat något specifikt kvitto på tex. pft till mig, iallafall inte än. Räcker det med skärmdump att beställningen har skickats?

Visa signatur

[ Asus Sabertooth z87 | Intel Core i7-4770K | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB | Sapphire R9 280X Toxic | Intel 320 SSD 120GB | be-quiet! Straight Power 680W | Fractal Design Define R4 ]

Permalänk
Medlem

Packade upp min nya 65" C3 igår kväll. Jättefin tv men tyvär så verkar jag ha en del döda subpixlar.
Inget som man märker vid normalt tittande men jag var självklart tvungen att pixelpeepa med lite testprogram

Hur vanligt är detta med dessa paneler och vad är acceptabelt? Någon som haft med LG att göra tidigare? Funderar på och se om jag kan få det fixat.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Det är appar som inte funkar som sig bör. Det kan handla om att apparna inte startar alls, apparna går att starta men programmen/sändningarna startar inte. Innehållet startar igång men det är endast lågupplöst. Ibland kan det hjälpa med att stänga av teven med fjärrisen ibland bryter jag strömmen.

Jag har lite samma problem med en del appar. Framförallt verkar LG app store (eller vad den heter) lite extra körig.

Jag har testat full återställning men det hjälper inte.

Kan vara att jag kör DNS-blockering via Adguard Home, ska testa lite mer om det är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Packade upp min nya 65" C3 igår kväll. Jättefin tv men tyvär så verkar jag ha en del döda subpixlar.
Inget som man märker vid normalt tittande men jag var självklart tvungen att pixelpeepa med lite testprogram

Hur vanligt är detta med dessa paneler och vad är acceptabelt? Någon som haft med LG att göra tidigare? Funderar på och se om jag kan få det fixat.

Jag har haft typ 3 tillfällen med pixelfel på mina 2 gamla C9 OLED:s. Det räckte med en enda subpixel för att få hjälp.
Du skickar in ett garantiärende till LG med bilder på problemet där dom säkert kommer be dig köra en pixeluppfräschare för att se om dem kan återupplivas.
Om pixelfelen fortfarande är kvar så kommer LG beställa en tekniker som kommer med en ny panel, alltså bara frontpanelen på TV:n, som han byter ut hemma hos dig.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Packade upp min nya 65" C3 igår kväll. Jättefin tv men tyvär så verkar jag ha en del döda subpixlar.
Inget som man märker vid normalt tittande men jag var självklart tvungen att pixelpeepa med lite testprogram

Hur vanligt är detta med dessa paneler och vad är acceptabelt? Någon som haft med LG att göra tidigare? Funderar på och se om jag kan få det fixat.

Vad använde du för program?
Och vill jag verkligen veta om det är nåt fel som jag inte ser?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Jag har haft typ 3 tillfällen med pixelfel på mina 2 gamla C9 OLED:s. Det räckte med en enda subpixel för att få hjälp.
Du skickar in ett garantiärende till LG med bilder på problemet där dom säkert kommer be dig köra en pixeluppfräschare för att se om dem kan återupplivas.
Om pixelfelen fortfarande är kvar så kommer LG beställa en tekniker som kommer med en ny panel, alltså bara frontpanelen på TV:n, som han byter ut hemma hos dig.

Ok, låter smidigt. Jobbigt om man får en ännu sämre panel efter bytet dock.

Skrivet av dan@work:

Vad använde du för program?
Och vill jag verkligen veta om det är nåt fel som jag inte ser?

Vet vad du menar, ignorance is a bliss.
Använde denna Länk för att leta efter felaktiga pixlar. Använd på egen risk

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite grann om inställnings-rekommendationer för C3 modellerna och hittade då en hos rtings. Är den något värt att kika på, eller har ni ev. andra rekommendationer?

Är just främst för spelande, men en del film/serier med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Har kollat runt lite grann om inställnings-rekommendationer för C3 modellerna och hittade då en hos rtings. Är den något värt att kika på, eller har ni ev. andra rekommendationer?

Är just främst för spelande, men en del film/serier med.

De har ofta bra beskrivningar på vad reglagen gör och vad du ska titta efter för att se skillnaden, men också bra tips om bra saker att ändra från fabriksinställningarna

Såklart är panelerna individer så deras färgkalibrering/inställningar är inte mycket att ha på en annan tv än deras exemplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Har/haft bägge… tycker ATV gör bättre jobb, smidigare navigering, allt bara funkar, autoHZ,auto hdr på allting med,och infuse sköter egenrippade uhbd skivor grymt bra med

För en annan som kör tivimate och kodi är NS bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

För en annan som kör tivimate och kodi är NS bättre..

IP tv funkar bra på atv, och infuse är som Kodi, och atv sköter Transcodingen inte servern 🙂
Men man är ju lite vanemänniska, va kodi fan förr, tog emot att börja med infuse, men vi vande oss snabbt, mer lättnavigerat infuse ändå faktiskt 🙂

Har ju gått i tankarna att sälja projj (epson 9400)och köpa större oled, har 65 nu. Det har lutat mot en 77a lg eller Samsung… men jag avvaktar mog tills det går att få tag i en 83a lg runt 25 nån gång… kommer det att hända tro😅
Man trodde ju aldrig 77 oled skulle komma ner till/under 25 för nåt år sen, men där är man ju nu… hoppas samma med 83” sen då🫣😅

Permalänk
Medlem

Jag pratade med LG angående min felaktiga subpixlar.

Blev erbjuden att skicka tillbaks tvn och få pengarna tillbaka eller service i hemmet.

Jag fick denna för ett ganska bra pris 15800kr med mecenat rabattkoden som jag inte tror man får använda flera gånger så de lutar lite åt service i hemmet.

Vad säger ni? Den är bara några dagar gammal.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jag pratade med LG angående min felaktiga subpixlar.

Blev erbjuden att skicka tillbaks tvn och få pengarna tillbaka eller service i hemmet.

Jag fick denna för ett ganska bra pris 15800kr med mecenat rabattkoden som jag inte tror man får använda flera gånger så de lutar lite åt service i hemmet.

Vad säger ni? Den är bara några dagar gammal.

Ett byte av panel innebär väl att kalibreringen från fabrik försvinner. Vet inte hur stor roll det spelar i praktiken men det är väl enda nackdelen jag kan tänka på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Jag fick hem min TV igår. Det var bra mycket bloatware i hemmenyn. Tur att det mesta försvann när jag byte serviceland till other. Gick från 55 till 65 och det märkets, kändes något stort men det är väl en vanesak. I övrigt är jag nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

IP tv funkar bra på atv, och inguse är som Kodi, och atv sköter Transcodingen inte servern 🙂
Men man är ju lite vanemänniska, va kodi fan förr, tog emot att börja med infuse, men vi vande oss snabbt, mer lättnavigerat infuse ändå faktiskt 🙂

Har ju gått i tankarna att sälja projj (epson 9400)och köpa större oled, har 65 nu. Det har lutat mot en 77a lg eller Samsung… men jag avvaktar mog tills det går att få tag i en 83a lg runt 25 nån gång… kommer det att hända tro😅
Man trodde ju aldrig 77 oled skulle komma ner till/under 25 för nåt år sen, men där är man ju nu… hoppas samma med 83” sen då🫣😅

Ja kostnaden minskar i takt med att produktionen ökar tror vi ser lägre kostnader framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Jag fick hem min TV igår. Det var bra mycket bloatware i hemmenyn. Tur att det mesta försvann när jag byte serviceland till other. Gick från 55 till 65 och det märkets, kändes något stort men det är väl en vanesak. I övrigt är jag nöjd med köpet.

Glöm inte att ändra i inställningar för att inte tillåta reklam. För att minska reklamen i alla fall.

Citat:

This will only remove some intrusive content from your front page. Simply Navigate to Settings > System > Additional Settings > Home Settings, and uncheck "Home Promotion". Go back to Additional Settings and uncheck "Live Plus". Reboot your TV.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ja kostnaden minskar i takt med att produktionen ökar tror vi ser lägre kostnader framöver

Ja, hoppas det.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Glöm inte att ändra i inställningar för att inte tillåta reklam. För att minska reklamen i alla fall.

Det var det första jag gjorde innan jag ställde in på other för att ta bort lg channel och alexa appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ett byte av panel innebär väl att kalibreringen från fabrik försvinner. Vet inte hur stor roll det spelar i praktiken men det är väl enda nackdelen jag kan tänka på.

Är det verkligen en grej? Jag googlade lite och det verkar vara ett rykte som går men jag hittar ingen källa till det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Är det verkligen en grej? Jag googlade lite och det verkar vara ett rykte som går men jag hittar ingen källa till det.

Jag tänker att det är rimligt att anta det eftersom varje panel är unik. Det kan vara så att det knappt spelar någon roll men det är svårt att verifiera om man inte har utrustning för det.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Ny panel = definitivt att kalibreringen är off. Både den precisionskalibrering man gör i efterhand (om man gjort det) och den snabba rudimentära och initiala kalibrering som sker i fabrik. Den sätts baserat på den panel som sitter där.

Jag har varit med om kalibreringar där jag först mätt upp en panel som sedan bytts ut av olika skäl och jag återkommer. Det är inte samma även om det förstås kan vara väldigt lika om man har tur.

Och det är förstås sak samma om man inte efterfrågar den här precisionen.