Vem har ansvar för fiberdosan?

Permalänk
Medlem

Vem har ansvar för fiberdosan?

2016 eller däromkring så kom Telia Öppenfiber med erbjudande om framgrävning osv...
Jag valde sedan Bahnhof som leverantör.

Vi fick installatören (Svartfiber eller Blackfiber eller vad de nu hette, något sådant,) att hjälpa till en smula och dra en extra fiber till annat ställe där modemet sitter (inteno routern, kärt barn har många namn), men efter ett antal år med hund och ommålningar och alllmän utsatthet har dosan sett bättre dagar.

Så jag tänker att den kan behöva bytas ut, och kanske skaffa ett litet större hus och lägga in alltihopa inuti väggen bakom lock. En elbox med plåtlucka. En så kallad normkapsling eller mini mediaskåp.

Så jag tar kontakt med dels Bahnhof och dels Öppenfiber för att se om de kan hjälpa till, det är ju ett förebyggande arbete, men båda svär sig fria från alla åtgärder som inte inbegriper kabelbrott och förlust av internet.

Nu känner jag en installatör som är certad och kreddad och tillförlitlig på alla sätt och vis, så jag försöker få någon typ av referens han kan använda i samband med arbetet för spårbarhet och så vidare, men det verkar som om ingen inblandad part vill ge mig detta.

Ok, då får jag fixa själv, det fattar jag, men tycker bara det är väldigt kortsynt bemötande.

Några fallgropar, förutom redig dokumentation på jobbet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är nätägaren som borde stå för det. Men de kanske inte har lust att skicka ut nån bara p.g.a sprucken plast.

Permalänk
Medlem

Arbeta Olycka med vinkelslipen, så måste dom skicka ut en installatör. Dock kommer dom troligtvis installera en exakt likadan dosa, så om du har specifika önskemål behöver du anlita en egen installatör som följer DINA önskemål; helt i strid med avtalet med leverantören som äger kopplingsdosan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

helt i strid med avtalet med leverantören som äger kopplingsdosan.

Kul. Vem äger avtalet då? För jag försöker ju nå dem?

Har skriftligt på att Bahnhof skiter i detta. Har motsvarande skriftligt från Telia.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nätägaren äger den fasta installationen in till ditt hus. Vem det är vet jag inte. Dom skiter nog i vad du gör för ändringar så länge det fungerar och det inte påverkar övriga kunder.

Blir det problem kommer dom skylla allt på dig oavsett vems felet är.

Permalänk
Medlem

Dom skiter nog rätt mycket i sprucken plast.
Funkar dosan o du har internet kommer ingen komma o göra nån fin installation i ett skåp åt dig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Funkar dosan o du har internet kommer ingen komma o göra nån fin installation i ett skåp åt dig.

Nä, det vill jag inte heller att de gör, men nånstans så tänker jag att jag får ju infrormera om de anpassningar och förbättringar jag gör för att plasten inte skall gå sönder mer. Det blir ju proffs som gör fiber biten, jag skall bara bygga in ett skåp där det skall sitta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

2016 eller däromkring så kom Telia Öppenfiber med erbjudande om framgrävning osv...
Jag valde sedan Bahnhof som leverantör.

Det låter ju som att det var för Telias räkning som dosan installerades och man tänker sig ju att de är rätt part att vända sig till.
Det känns iaf mer långsökt att operatören som bara levererar själva internettjänsten får något slags sådant ansvar för hårdvaran.

Men jag antar att det beror på villkoren. Det kanske rentav är så att själva plastburken är din, men att utrustningen i är Telias?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Klarar du dig med befintlig fiber-tråd?
Tror det blir jäkligt kinkigt om du vill blåsa in en ny fiber fast använda en egen installatör.

Permalänk
Medlem

@ evil penguin
@ SuperNova

Mycket riktigt, för Telias räkning. telia Öppenfiber. Sitter i teflonkö till dem just nu. Jag känner inte till några villkor som ger mig ansvaret för burken, nyttjanderätt ja, men inget ansvar för installationen. Däremot utgår jag ifrån, som med elskåp och annan liknande utrustning, att jag har ett ansvar för att hålla det "helt och rent" så långt det går.

Nej, det skall inte blåsas något nytt, det är redan gjort. Bara bygga in det befintliga och eventuellt byta själva dosan.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Såvida det inte är du som är nätägare kontaktar du alltid din tjänsteleverantör för att felanmäla för det är dem du har ett avtal med, de kontaktar i sin tur den som felanmälan berör.

Är du nätägare borde du veta om det, jag är tex delägare i mitt lokala nät för vi har en fiberförening som installerade allt och som jag är medlem i och vi har inte sålt nätet till någon operatör. Jag kan därför larma via 2 vägar beroende på feltyp om jag verkligen vill för en person i föreningen är utsedd att vara samordnare/kontaktperson och ha befogenhet att kontakta någon som utför fysiskt underhåll på nätet om det behövs men jag kan även felanmäla till operatören så kommer larmet via en del mellansteg till samma person som larmar ut en tekniker.

Du borde kontakta din operatör för att få reda på vem som är nätägare och sedan fråga dem om hur du ska göra om det inte finns nån patchlåda där det enkelt går att koppla ur det för att kunna ersätta omvandlaren, är fibern verkligen fastsvetsad i lådan eller är den löstagbar och vet du eller går det att lösa vilka våglängder som används för du måste också ha optik av rätt typ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats nå igenom till Telia via telefon.
Personen som chattade med mig häromdagen var uppenbarligen inte insatt i hur detta skall göras.

De reggar ett ärende, som sedan plockas upp en behörig installatör och sedan tar jag kommunikationen därifrån.
Har bekräftat via mail.

Allt är mer eller mindre löst monterat, skruv, och tanken är att dra in fibern bakifrån (det är där det kommer in genom ytterväggen) in i ett TK IP 66 skåp och sätta dosan och vidarekoppling till annat ställe inuti och skyddat. Allt får plats inne i samma skåp.

Typ detta fast ca 200x200:

Det göms sedan bakom en plåtlucka som man fäster i gipskivan. Typ denna: https://www.ahlsell.se/products/byggsortiment/ventiler-inspek...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis, det är inte raketvetanskap och du klarar lätt detta själv om du bara visar fibern ett uns hänsynsfullhet.
Det är inte en nyfödd baby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Precis, det är inte raketvetanskap och du klarar lätt detta själv om du bara visar fibern ett uns hänsynsfullhet.
Det är inte en nyfödd baby.

Du missar ansvarsfrågan helt. Jag kan inte och får inte flytta fiberdosan själv, för om jag gör det och det uppstår minsta lilla problem senare någon gång så kan de vägra laga nånting pga av att jag gjort saker på eget bevåg.

Tekniker "öh, detta är inte standard enligt avtal, har du gjort något själv?"

Jag: "Ja, det funkar skitbra".

Tekniker: "Sorry, mot avtal och inte enligt standard, kostar så och så mycket extra att återställa det till original så avtalet kan fortsätta gälla". Typ.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Du missar ansvarsfrågan helt. Jag kan inte och får inte flytta fibern själv, för om jag gör det och det uppstår minsta lilla problem senare någon gång så kan de vägra laga nåntig pga av att jag gjort saker på eget bevåg.

Det är osannolikt att ägaren vägrar laga nått däremot kan du få betala jobbet för att du anses medvetet ha skadat installationen.
Det kan ju kosta några tusingar om nån behöver blåsa och svetsa om fibern eller ersätta nån omvandlare för att du skadat nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hos oss så grävdes fibern fram till en extern dosa på ytterväggen och sedan en patchkabel längs fasaden in i dosan på insidan, så där kan man greja runt bäst man vill. Vad är egentligen standardförfarandet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tycker inte den ser skadad ut, ser ut som den har öppnat sig lite på bilden, är väl bara att trycka ihop igen så är den som ny?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Hos oss så grävdes fibern fram till en extern dosa på ytterväggen och sedan en patchkabel längs fasaden in i dosan på insidan, så där kan man greja runt bäst man vill. Vad är egentligen standardförfarandet?

Det beror på vilken standard. Det finns ingen hårt detaljerad standard för sånt lika lite som det finns en för hur man drar in el och vatten, det finns vissa saker man måste göra men detaljerna kan ändå skilja bara det följer vissa tekniska krav.
Hos oss bestämde varje husägare var de ville montera saker, alla har dock en patchlåda någon har den utomhus men de flesta har den inne.

När vi byggde nätet visade vi upp vilka prylar som skulle monteras och förklarade att fiberomvandlare/tjänstefördelare skulle monteras torrt och inomhus och att man behövde ett vägguttag i närheten för strömförsörjningen men att det inte nödvändigtvis behövde placeras i ett uppvärmt utrymme, de flesta tog in den i bostaden men nån satte den i ett uthus.

En del grävde och ledde in en fiberslang sista biten själva och andra tog hjälp av de som utförde det stora grävjobbet.
Det var alltså bara bestämt vilka prylar som användes men ingen direkt detaljstyrning om hur eller vem som gjorde saker som inte krävde specialverktyg utan de som ville lösa saker själva fick ett datum då det skulle vara klart för att blåsa och svetsa och var de inte klara då blev det ett uppsamlingsheat efter nån månad och sedan fick man själv betala för att få bli blåst

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Du missar ansvarsfrågan helt. Jag kan inte och får inte flytta fiberdosan själv, för om jag gör det och det uppstår minsta lilla problem senare någon gång så kan de vägra laga nånting pga av att jag gjort saker på eget bevåg.

Undrar hur det går tillväga när människor vill måla/tapetsera om en vägg där det sitter en dosa?
Eller är det okej att skruva loss och sätta tillbaka den på samma ställe igen?

Permalänk
Medlem

Du ansvarar.
Pajjar du nått får du helt enkelt betala för att fixa det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Du missar ansvarsfrågan helt. Jag kan inte och får inte flytta fiberdosan själv, för om jag gör det och det uppstår minsta lilla problem senare någon gång så kan de vägra laga nånting pga av att jag gjort saker på eget bevåg.

Tekniker "öh, detta är inte standard enligt avtal, har du gjort något själv?"

Jag: "Ja, det funkar skitbra".

Tekniker: "Sorry, mot avtal och inte enligt standard, kostar så och så mycket extra att återställa det till original så avtalet kan fortsätta gälla". Typ.

Hur du än vänder dig så kommer rumpan vara bakåt.
Du slipper inte ifrån ansvarsfrågan oavsett och lär casha om något går snett.

Permalänk
Medlem

Ett tag senare.
För de som har fått fibern installerad via Telia eller deras underleverantöter, troligen via www.oppenfiber.se, så skall de tydligen normalt kontakta: https://natandring.tns.transtema.com som gått till ett beställningsformulär hos Transtema. Vet inte om de hanterar allt i hela landet, men det var i alla fall relevant för mig i Skåne

Schablonkostnad knappt 3000 idag.

Utprovning före fast montering.

Stängd:

Fiberdosan inne i box efter montering, den blå fibern går in i TP rör vidare till mitt nätverksskåp där den är koplad till resten av mediakonvertern och rubbet.

Nätverksskåp.

Visa signatur
Permalänk

Aboou hostar du en googleserver?! Va gör man inte för att komma åt swec och aftonbladet med 700 krypteringar och brandväggar

Påminner lite om dom där bilderna man fick se på diverse bilforum förr i tiden när man hängde där. Någon beklaga sig för att det var dåligt med luft i ett bildäck och tog en liten diskret bild på däckventilen. Sedan ett par inlägg senare hade man fått se hela garaget och bilen i 539 olika vinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

539 olika vinklar.

Sorry, bara en vinkel. Framifrån.
För övrigt fattar jag inte ditt inlägg.

Visa signatur