Permalänk
Medlem

NAS/Server i JONSBO N2

Byggde nyligen en hemmaserver/NAS och upplevde att det inte fanns mycket information om chassiet jag valt. Tänkte därför dela med mig av lite bilder på min server/NAS och vilka komponenter jag valde. Det som är speciellt enligt mig med JONSBO N2 är att det har plats för fem 3,5-tums hårddiskar i ett lättåtkomligtt hårddiskfack men det är ganska kompakt ändå.

Moderkortet jag valde har fyra SATA-portar och stödjer endast åtta GB RAM-minne enligt tillverkaren men jag lyckades klämma in 32 GB RAM samt sex SATA-portar genom att använda en M2 till SATA-adapter.

Komponentlista:
Chassi: JONSBO N2
Moderkort: ASRock J5040-ITX
RAM: Crucial SO-DIMM DDR4 3200 MHz (CT16G4SFRA32A) 2x16 GB
PSU: Be Quiet! SFX Power 3 300W
Övrigt:
- M2 adapter till SATA
- Vinklade SATA-kablar

Ungefärlig kostnad för alla komponenter var 4 408 kr.

Just nu sitter det två SSD:er i hårddiskfacket som jag hade hemma för att laborera runt lite. Jag kommer börja med att införskaffa en hårddisk i lämplig storlek för att sen gå över till RAID 1 så småningom. Eventuellt kommer jag expandera till RAID 5 om behovet uppstår i framtiden.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du tänkte köra RAID istället för ZFS?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Vart fick du tag på chassit?
På alie så är frakten lika stor kostnad som chassit, skulle köpt ett annars

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av etnica33:

Vart fick du tag på chassit?
På alie så är frakten lika stor kostnad som chassit, skulle köpt ett annars

Kanske inte där han skaffade just sitt, men jag köpte mitt Jonsbo V8 från Caseking.de.
https://www.caseking.de/en/jonsbo-n2-mini-itx-gehaeuse-schwar...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Får man fråga varför du tänkte köra RAID istället för ZFS?

Främst på grund av flexibilitet. ZFS kan bara växa och jag vill helst undvika att behöva trixa med backuper om jag skulle vilja konvertera i framtiden. Just nu lutar det mot att jag använder md (för RAID) + något annat. Antingen Stratis, VDO eller kanske BTRFS ovanpå. Ett annat alternativ är att köra BTRFS hela vägen. Jag är medveten om att RAID 5 med BTRFS har den berömda skrivhålsbuggen men så vitt jag har förstått det har mjukvaru-RAID samma "bug" i Linux. Jag får införskaffa en UPS och se till att systemet stängs ned innan strömmen bryts

Sen vill jag också använda Podman hellre än Docker och då går det inte att använda TrueNAS. Eftersom jag använder Fedora privat och RHEL på jobbet kommer jag nog köra med CentOS Stream 9 eftersom jag är mest bekväm med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Vart fick du tag på chassit?
På alie så är frakten lika stor kostnad som chassit, skulle köpt ett annars

Skrivet av Daemon:

Kanske inte där han skaffade just sitt, men jag köpte mitt Jonsbo V8 från Caseking.de.
https://www.caseking.de/en/jonsbo-n2-mini-itx-gehaeuse-schwar...

Jag köpte mitt på Aliexpress av PC Cooles Store. Men jag visste faktiskt inte att caseking.de också säljer dem. Totalkostnaden verkar bli samma ändå och det är alltid problem att köpa från Aliexpress/Kina om något skulle strula eller gå sönder enligt min erfarenhet. Jag hade nog köpt det därifrån eller någon annan svensk/europeisk leverantör idag om det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Främst på grund av flexibilitet. ZFS kan bara växa och jag vill helst undvika att behöva trixa med backuper om jag skulle vilja konvertera i framtiden. Just nu lutar det mot att jag använder md (för RAID) + något annat. Antingen Stratis, VDO eller kanske BTRFS ovanpå. Ett annat alternativ är att köra BTRFS hela vägen. Jag är medveten om att RAID 5 med BTRFS har den berömda skrivhålsbuggen men så vitt jag har förstått det har mjukvaru-RAID samma "bug" i Linux. Jag får införskaffa en UPS och se till att systemet stängs ned innan strömmen bryts

Sen vill jag också använda Podman hellre än Docker och då går det inte att använda TrueNAS. Eftersom jag använder Fedora privat och RHEL på jobbet kommer jag nog köra med CentOS Stream 9 eftersom jag är mest bekväm med det.

Du kan ju köra proxmox och köra både TrueNAS och t.ex Casa OS.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Du kan ju köra proxmox och köra både TrueNAS och t.ex Casa OS.

Ja, jag har fundera på att köra Proxmox också kanske. Tänker du att TrueNAS står för lagringsbiten och Casa för alla tjänster då? En anledning till att också köra Podman är för att jag planerar att bygga min egna containrar och använda en gemensam bas, till exempel UBI (här skulle det vara bra med ett filsystem som stödjer deduplication).

Jag tycker många färdigbyggda containrar gör en del konstiga saker; att börja som root och sen hoppa över till något annat UID till exempel. Dessutom är jag inte helt såld på att ha en Docker daemon som kör som root hela tiden. Även om det nu går att köra rootless så har jag uppfattat det som att det inte lirar fullt ut eftersom vissa färdiga containrar från projekt som gör en del antaganden, speciellt med nätverksdelen. Därför vill jag gärna ha full kontroll och bygga mina egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Byggde nyligen en hemmaserver/NAS och upplevde att det inte fanns mycket information om chassiet jag valt. Tänkte därför dela med mig av lite bilder på min server/NAS och vilka komponenter jag valde. Det som är speciellt enligt mig med JONSBO N2 är att det har plats för fem 3,5-tums hårddiskar i ett lättåtkomligtt hårddiskfack men det är ganska kompakt ändå.

Moderkortet jag valde har fyra SATA-portar och stödjer endast åtta GB RAM-minne enligt tillverkaren men jag lyckades klämma in 32 GB RAM samt sex SATA-portar genom att använda en M2 till SATA-adapter.

Komponentlista:
Chassi: JONSBO N2
Moderkort: ASRock J5040-ITX
RAM: Crucial SO-DIMM DDR4 3200 MHz (CT16G4SFRA32A) 2x16 GB
PSU: Be Quiet! SFX Power 3 300W
Övrigt:
- M2 adapter till SATA
- Vinklade SATA-kablar

Ungefärlig kostnad för alla komponenter var 4 408 kr.

Just nu sitter det två SSD:er i hårddiskfacket som jag hade hemma för att laborera runt lite. Jag kommer börja med att införskaffa en hårddisk i lämplig storlek för att sen gå över till RAID 1 så småningom. Eventuellt kommer jag expandera till RAID 5 om behovet uppstår i framtiden.

Besök galleriet här

Har fått upp ögonen för detta chassit nyligen, och får säga att man är intresserad.
Perfekt att flytta över nuvarande datorn i, samt ger mig mer möjligheter att använda mina hårddiskar som bara ligger du nuvarande chassit bara stödjer en.

Men har en fråga: är det möjligt att få dit en 25mm fläkt vid diskarna om man använder vinklade SATA kablar?

I övrigt snyggt bygge och gör mig bara ännu mer intresserad av chassit.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av loefet:

Har fått upp ögonen för detta chassit nyligen, och får säga att man är intresserad.
Perfekt att flytta över nuvarande datorn i, samt ger mig mer möjligheter att använda mina hårddiskar som bara ligger du nuvarande chassit bara stödjer en.

Men har en fråga: är det möjligt att få dit en 25mm fläkt vid diskarna om man använder vinklade SATA kablar?

I övrigt snyggt bygge och gör mig bara ännu mer intresserad av chassit.

Har detta chassit och kör en proxmox-server + virtualiserad NAS.
Jag tror inte det går att få plats en 25 mm-fläkt för backplane-PCB:t måste fortfarande strömförsörjas och det var dessa kontaktern som var stökigast att få plats med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kul att se mer Jonsbo i forumet Nu har jag inte ett N2, men har haft både ett UMX4 och ett större UMX4 Plus. Byggkvaliteten sett till priset är oslagbar! Som sagt brukar Caseking.de ta in deras modeller nuförtiden. När det blir dax för att bygga om och förminska hemmaservern så kommer N2 eller uppdaterad version absolut vara ett intressant alternativ. Kanske en aningen större N3?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har detta chassit och kör en proxmox-server + virtualiserad NAS.
Jag tror inte det går att få plats en 25 mm-fläkt för backplane-PCB:t måste fortfarande strömförsörjas och det var dessa kontaktern som var stökigast att få plats med.

Ahh, missade dem. Men borde kunna lösas med 90° kontakter för dem också, finns ju varianter av "Clip on" typ.
Eller så får man fram med lödkolven

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ahh, missade dem. Men borde kunna lösas med 90° kontakter för dem också, finns ju varianter av "Clip on" typ.
Eller så får man fram med lödkolven

Det verkar som det går: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/16jq9hn/jonsbo_n2_rep... men jag har inte testat det själv.

Fläkten låter en del på full hastighet men jag drog kabeln till moderkortet så jag kunde ställa ned hastigheten och det blev en acceptabel ljudnivå. Skulle kunna ha den framme vid skrivbordet/tv-bänken som ljudet är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Det verkar som det går: https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/16jq9hn/jonsbo_n2_rep... men jag har inte testat det själv.

Fläkten låter en del på full hastighet men jag drog kabeln till moderkortet så jag kunde ställa ned hastigheten och det blev en acceptabel ljudnivå. Skulle kunna ha den framme vid skrivbordet/tv-bänken som ljudet är nu.

Låter perfekt!
Jo, köra den med styrning på moderkortet är ju nästan givet, och eftersom det är hårddiskar den kyler så behöver den inte så mycket styrning. Kan ju till och med damma av någon gammal Zalman Fan-Mate och styra med i värsta fall.

Permalänk

Hej, är du nöjd med chassit? Det har gått ett tag nu sen du köpte det. Är inne på att köpa Jonsbo N2 snart. Vill bara höra lite mer hur du upplever ditt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrocker:

Hej, är du nöjd med chassit? Det har gått ett tag nu sen du köpte det. Är inne på att köpa Jonsbo N2 snart. Vill bara höra lite mer hur du upplever ditt bygge.

Hej! Ja det är jag. Smidigt med magnetfäste på fronten för att komma åt alla diskar. Hade kanske varit skönt med något sorts snabb/magnetfäste för toppdelen men har bara behövt komma åt moderkortet en gång. En smal sak att lossa fyra skruvar. Dessutom följer det med en nyckel som sitter i fronten för att lossa på skruvarna.

Ett måste dock att dra fläkten där bak som blåser över diskarna till moderkortet så du kan styra hastigheten.

Det här beror på vilka komponenter du har valt men jag har lyckats pressa ned systemet till 14 W idle. Med en nyare processorgeneration och en picoPsu hade det säkert gått att komma ned under 10 W.