Köp hos Vässla Bike som inte gick så bra (Bolag under rekonstruktion)

Permalänk
Medlem

Köp hos Vässla Bike som inte gick så bra (Bolag under rekonstruktion)

Jag försökte köpa en Vässla Bike.
Detta har spårat ut fullständigt.

2023-05-26 Beställt Vässla Bike. (faktura via Klarna)
2023-06-xx Inga svar på frågor om leverans.
2023-06-20 Avbeställt Vässla Bike.
2023-06-xx-2023-07-xx Inga svar från Vässla.
2023-06-22 Vässla Företagsrekonstruktion.
2023-06-29 Avbeställt Vässla Bike
2023-07-XX Fryst faktura, svar från Klarna:
Det betyder att du helt kan bortse från den och att vår utredning är avslutad

2023-07-xx-2023-08-01 Vässla kommer skicka Vässla bike i alla fall enligt 2 mail.
Från Vässla:
Tyvärr är företaget satt i rekonstruktion. Då beställningen gjordes innan Tingsrätten beslutade om rekonstruktionen är vi enligt lag förhindrade att återbetala någon order. Vi föreslår att du inväntar dina produkter och försöker sälja dem vidare om du inte själv vill ha dem. Alternativet som kvarstår är att ändå avbeställa och bli en oprioriterad fordringsägare. Det är dock inget vi rekommenderar.

2023-08-01 Mitt svar:
För sista gången, skicka inget till mig, se till att avbryta min order nu.
Skicka ni ändå så tar jag inte emot paketet.

Vad kan jag göra?

Rubrik,
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har inte betalat någonting och Klarna har utrett ärendet och beslutat till din fördel. Du behöver inte göra något mer än att inte ta emot några försändelser från företaget, resten ligger mellan dem och Klarna.

Har man betalat till ett företag som satts i konkurs har man svårt att som privat fordringsägare få ut några pengar, men de har ingen möjlighet att kräva någon betalning i detta fall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har inte betalat någonting och Klarna har utrett ärendet och beslutat till din fördel. Du behöver inte göra något mer än att inte ta emot några försändelser från företaget, resten ligger mellan dem och Klarna.

Det är precis vad jag tror, verkar rimligt.
Jag försökte ringa hallå konsument (för många som ringer samtal avslutas)

Skall bli intressant när de ringer om leverans.😡

Jag lovar att uppdatera här om vad hände.

Citering lagad. // MOD
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

En gissning från min sida är att dom vill att du tar emot paketet så dom får (mer) pengar än om det går i retur och dom måste sälja det för en spottstyver på exekutiv auktion.

Permalänk
Medlem

Förmodligen försöker de behålla värde i bolaget för att det ska se ut som väntande leveranser är högre än de egentligen är, och på så sätt få de som påverkas av rekonstruktionen att fortsätta låta den tuffa på - istället för att begära dem i konkurs.

De har säkerligen full koll på att du inte ska ha någon cykel, men de låter det snurra så det ska se ut så för andra ögon 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

De har säkerligen full koll på att du inte ska ha någon cykel, men de låter det snurra så det ska se ut så för andra ögon 😁

Det där lät trovärdigt. 😎

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Zirgo:

Vi tillåter inte trådar med "Varning", eller "Varning för [Företagsnamn]".
Dessa trådar bidrar ytterst lite och oftast är rubriken inte återspeglande på ämnet.

Jag har justerat rubriken. Mer om dessa regler finner du här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/972938-sarskilda-regle...

/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Zirgo:

Vi tillåter inte trådar med "Varning", eller "Varning för [Företagsnamn]".
Dessa trådar bidrar ytterst lite och oftast är rubriken inte återspeglande på ämnet.

Jag har justerat rubriken. Mer om dessa regler finner du här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/972938-sarskilda-regle...

/D, - Mod

Jag skrev detta under inflytande av ilska Pga. total bris på kommunikation från deras sida.
Har nu lärt min läxa.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

En gissning från min sida är att dom vill att du tar emot paketet så dom får (mer) pengar än om det går i retur och dom måste sälja det för en spottstyver på exekutiv auktion.

Man har dock alltid rätt att vägra ta emot en försändelse

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man har dock alltid rätt att vägra ta emot en försändelse

Så är det! Det är ren spekulation från min sida att dom försöker dra en fuling dock

Permalänk

Satan vilka coola hojar! Hade helt missat att dessa fanns
Däremot kostar dem ju lika mycket som två till fyra begagnade bilar beroende på hur fint man vill åka.
Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Distansköplagen kan säkert vara värt att bekanta sig med, TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Satan vilka coola hojar! Hade helt missat att dessa fanns
Däremot kostar dem ju lika mycket som två till fyra begagnade bilar beroende på hur fint man vill åka.
Hoppas det löser sig för dig

Wässla Bike finns/fanns även som begagnad för 6000:- (som jag beställde men...)

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

men de har ingen möjlighet att kräva någon betalning i detta fall.

För mig är det där synnerligen oklart. Vässla hävdar ju tydligen att avtalet ska genomföras. Man blir ju nyfiken på hur det juridiska resonemanget ser ut i detalj. Det här är nog den pissigaste lagtext jag någonsin läst, Lag (2022:964), kapitel 2:

Citat:

20 § Under företagsrekonstruktionen behåller gäldenären rådigheten över sin egendom. Utan rekonstruktörens samtycke får dock gäldenären inte
1. fullgöra förpliktelser som uppkommit före beslutet om företagsrekonstruktion eller ställa säkerhet för sådana förpliktelser,

Frågan är om detta alltså säger att Vässla inte får fullgöra sin förpliktelse att häva avtalet enligt distansavtalslagen utan rekonstruktörens samtycke.

Om den tolkningen är rätt får rekonstruktören bara ge samtycke om det finns synnerliga skäl.

Citat:

21 § […]
Rekonstruktören får samtycka till att gäldenären fullgör en förpliktelse enligt 20 § första stycket 1 endast om det finns synnerliga skäl.

Och sedan det här härket:

Citat:

22 § En rättshandling som gäldenären företar i strid med 20 § första stycket 1-3 ska gå åter om rekonstruktören, inom skälig tid från det att han eller hon fick eller borde ha fått kännedom om rättshandlingen, begär det.

En rättshandling mellan gäldenären och någon annan som företas senast den dag då företagsrekonstruktionen registrerades i insolvensregistret ska gälla trots första stycket, om det inte visas att motparten kände till eller hade skälig anledning att anta att företagsrekonstruktion hade beslutats för gäldenären.

Detta skulle kunna tolkas som att TS ånger enligt distansavtalslagen skulle kunna hävas av rekonstruktören även om Vässla accepterat ångern (vilket de inte gjort). Andra stycket tyder ju dock på att TS ånger ska gälla, såvida TS inte känt till rekonstruktionen.

Sedan kommer kapitel 3 som inleds med en paragraf som främst verkar handla om avtal som ska fullföljas när gäldenären (Vässla) är köparen (och alltså inte är kontexten i trådens ämne). Därefter kommer direkt detta:

Citat:

2 § Gäldenären får med rekonstruktörens samtycke bestämma att ett avtal som ingåtts före beslutet om företagsrekonstruktion ska fullföljas. Rekonstruktörens samtycke krävs dock inte om avtalet ligger inom den löpande förvaltningen av verksamheten. […]

Man kan gissa att lagstiftaren främst tänkte på B2B-avtal här och inte konsumentförhållanden. Oklart om kontexten från den första paragrafen i kapitlet ska vägas in. Man kan notera att Vässla får välja att avtalet inte ska fullbordas, om de vill.

Citat:

3 § Om gäldenären bestämmer att ett avtal ska fullföljas enligt 2 § ska gäldenären och dennes motpart fullgöra de prestationer som återstår enligt den del av avtalet som ska fullföljas.

Vilket tyder på att TS kan komma tvingas att betala.

Men jag är verkligen för okunnig och dum för att våga ha någon åsikt om vad som gäller i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Enligt KKöpL 8 kap 7 § så har konsumenten rätt till sin vara även om säljaren hamnat på obestånd om det finns dokumenterat att en specifik vara är avsedd för en specifik konsument. Skulle konsumenten däremot ångra/avbeställa sitt köp så kommer återbetalningen ske i form av en oprioriterad fordran. Då säljaren sannolikt inte har medel att täcka sina skulder kommer konsumenten att på sin höjd få tillbaka en del av det erlagda beloppet. I det fallet är det ofta bättre att konsumenten själv omsätter varan i pengar.

Anledningen till att säljaren gav detta råd är sannolikt att de noterade att betalning erlagts för varan, och visste att de inte skulle kunna betala tillbaks hela beloppet p.g.a. konkurs/rekonstruktion. Vad de missade är dock HUR betalningen hade erlagts.

Konsumenten hade använt sig av en kreditgivare, som i sin tur hade betalat företaget. Enligt Konsumentkreditlagen 29 § så har konsumenten rätt att rikta sina krav mot kreditgivaren likväl som mot säljaren. Det innebär att konsumenten kan kräva kreditgivaren på återbetalningen vid hävning av köpet, och kreditgivaren får i sin tur rikta krav mot säljaren. Om säljarens medel inte täcker skulderna blir det då kreditgivaren som drabbas, inte konsumenten.

Nu hade väl konsumenten inte ens betalat kreditgivaren ännu, men det blir ju ändå samma sak (ponera att betalningen erläggs och sedan riktas kravet om återbetalning mot kreditgivaren).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:
Jag fick ett mail där jag skulle klicka för att se status på ärendet, jag klickade inte på denna länk.
Så nu har det varit helt tyst i över 1,5 månad.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zirgo:

Liten uppdatering:
Jag fick ett mail där jag skulle klicka för att se status på ärendet, jag klickade inte på denna länk.
Så nu har det varit helt tyst i över 1,5 månad.

Vem var det som skickade mailet? Många myndigheter får inte skicka informationen i nakna mail utan kräver någon egen säker tjänst där man "Loggar in" för att läsa och svara.

Är det Vässla så förstår jag såklart att du inte klickade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vem var det som skickade mailet? Många myndigheter får inte skicka informationen i nakna mail utan kräver någon egen säker tjänst där man "Loggar in" för att läsa och svara.

Är det Vässla så förstår jag såklart att du inte klickade.

Det kom från Vässla.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Vässla verkar sälja igen nu via Klarna.

Bike är väl lite unik på svenska marknaden som enda street legal?

11.600 plus frakt med rabattkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Vässla verkar sälja igen nu via Klarna.

Bike är väl lite unik på svenska marknaden som enda street legal?

11.600 plus frakt med rabattkod.

Jag har fått flera mail från dem, senast idag.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Om man gillar Vässlamopparna men har svårt att få tag i en så kan man köpa en i Egypten istället kanske?

https://www.glidesmartmobility.com/product/G1

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Om man gillar Vässlamopparna men har svårt att få tag i en så kan man köpa en i Egypten istället kanske?

https://www.glidesmartmobility.com/product/G1

Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg 🤔

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850