Inget Wifi 7 på Windows 10 om Microsoft får välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

När ändrades det i Windows när Microsoft bestämmer vilka drivrutiner som får installeras? Varför måste Microsoft certifiera drivrutiner? 20 år sedan laddade man bara ner drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och installerade. inga problem. Vad har hänt?

Detta begränsande är likt mobiltillverkare som inte uppdaterar Android på telefonerna men gör det svårt för användarna, om inte omöjligt, att ersätta tillverkarens Android med exempel GrapheneOS. Onödigt elektronikskrot. Borde nästan vara krav att tillverkare som inte uppdaterat en telefons mjukvara på säg ett år, bör tvingas släpps gratis verktyg att låsa upp telefonerna. Gamla telefoner kan användas som uppkoppling till sommarstuga, telefon till barn. WIFI extenders... Allt möjligt.

Signerade drivrutiner har jag för mig kom med 2000/XP, men det blev tvingande som standard med Vista och gick inte att slå av permanent från 7.

Windowsanvändare har långsamt kokats till att acceptera den nivån av vad som effektivt är kartellbildning.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om någon släpper några osignerade drivrutiner de Wi-Fi-kretsarna så funkar det, men det är inte säkert.

Tror att problemet snarare är de som köpt ett Wi-Fi-kort och sedan upptäcker att det kräver Win 11. Visst hade de kunnat köpa ett Wi-Fi 6-kort, men har man redan köpt - speciellt om det sitter fast på moderkortet - så kanske det är lättare att bita under sura äpplet och köra elvan. Människan är av naturen lat.

Tror ingen Svensson någonsin köpt ett separat wifi-kort. De kör med det som finns på moderkortet o de vet inte ens att det finns olika versioner av wifi.
Och vi andra är pålästa alternativt kan läsa Systemkrav-rutan på sidan av kartongen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hatar att köpa ny router varje gång de kommer nytt flashigt wifi. Fan vad tråkig kostnad att lägga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Hatar att köpa ny router varje gång de kommer nytt flashigt wifi. Fan vad tråkig kostnad att lägga ut.

Varför köper du ny router varje gång? Är det inte bättre att i så fall uppdatera en accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara tillverkarna som inte är villiga att certifiera (betala för sig) sina drivare för äldre system, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Hatar att köpa ny router varje gång de kommer nytt flashigt wifi. Fan vad tråkig kostnad att lägga ut.

Och på vilket sätt spelar ett nytt flashigt wifi nån roll för dig i hemmet? Jag kör fortfarande på wifi 5 här hemma via en Ubiquity Long Range variant. Funkar perfekt var jag än är i huset, trädgården eller t.o.m garaget. Familjen har också perfekt uppkoppling. Spelar gör vi dock på trådat LAN, och så ska det vara IMHO.

Wifi 6 har funktioner för professionellt användande med många samtidiga uppkopplingar m.m. Knappast nåt man behöver hemma. Jag har faktiskt Ubiquitys wifi 6-accesspunkt i låda. Väntar fortfarande på att packas upp då det jag redan har uppfyller alla krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Precis som Chibariku skriver handlar det om att Windows 10 går EOL inom en snar framtid, och jag personligen anser att ingen person som har ett val ska sitta kvar på ett operativsystem som kommer sakna framtida uppdateringar.

Jag säger samma sak som jag gjorde med Windows 11 och TPM-kraven; Det är bra att tillverkare påtvingar uppgraderingar likt dessa när det handlar om säkerhet. Av precis samma anledning jag anser att t.ex. BankID inte ska fungera på tillräckligt utdaterade Android- och IOS-enheter, alldeles för stora säkerhetsbrister att nyttja enheter som inte längre har stöd för de senaste uppdateringarna.

Detta är övergripande varför jag anser att det är bra

Vädigt diktatorisk och auktoritär synvinkel. Vill jag köra ett gammalt OS så står det mig fritt. Jag kör ibland OS/2 fatän både ecomstation varit ute i 30 år för den som vill uppgradera. finns äbe arcaOS som är ännu nyare. men ingen ska väl bestäma hur jag ska använda den hårdvara jag äger?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Är väl en icke-fråga i dagsläget. Finns ju knappt Wifi 6 än, så nästa version lär väl vara många år in i framtiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Testpilot
Skrivet av danedi:

Vädigt diktatorisk och auktoritär synvinkel. Vill jag köra ett gammalt OS så står det mig fritt. Jag kör ibland OS/2 fatän både ecomstation varit ute i 30 år för den som vill uppgradera. finns äbe arcaOS som är ännu nyare. men ingen ska väl bestäma hur jag ska använda den hårdvara jag äger?

Vill du köra ett gammalt OS är det bara att göra det, men det innebär inte på något vis att du rimligen kan begära att drivrutiner för nyare saker ska fungera eller stödjas på äldre hård/mjukvara heller

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vill du köra ett gammalt OS är det bara att göra det, men det innebär inte på något vis att du rimligen kan begära att drivrutiner för nyare saker ska fungera eller stödjas på äldre hård/mjukvara heller

om tillverkarna eller enskilda utvecklare vill göra det ska inte microsoft stå ivägen med arbiträra regler om signering. om användare vill kringgå signeringen och installera tillverkarens drivrutiner utan signatur borde de få det.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av danedi:

om tillverkarna eller enskilda utvecklare vill göra det ska inte microsoft stå ivägen med arbiträra regler om signering. om användare vill kringgå signeringen och installera tillverkarens drivrutiner utan signatur borde de få det.

Signerade drivrutiner har varit en sak sedan snart två årtionden tillbaka, mig veterligen sedan Vista och i förlängning Windows Update som vi känner till det idag. Mycket likt hur Apple's och Google's operativsystem agerar i praktiken. Det har alltid gått att kringgå detta, även om det såklart inte är det enklaste alla gånger (i fallet med Android går sidoladdning att köra).

Det är inte som att Microsoft aktivt blockerar Wifi 7-standarden på något annat än Windows 11 (och kommande Windows 12), det kommer däremot förmodligen inte vara plug-n-play på äldre operativ från företaget (Windows 10 och nedåt) p.g.a. avsaknaden av signerade drivrutiner.

Det finns såklart risk att utvecklare då i förlängning inte ens kommer bemöda sig skapa drivrutiner för dessa äldre operativ, men jag ser det som sagt inte som ett problem över huvud taget när det i alla fall kommer handla om EOL-produkter vid laget att Wifi 7 lanserar i bred utsträckning.

För de som då väljer (eller måste) sitta kvar på äldre produkter finns fortfarande Wifi 6 att tillgå, vilket rimligen bör vara snabbt nog i alla hänseenden sett till vad för specifikationer som det kan tänkas handla om på en enhet som av någon anledning är fast på t.ex. Windows 7 eller Windows 10

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Lämpis:

När ändrades det i Windows när Microsoft bestämmer vilka drivrutiner som får installeras? Varför måste Microsoft certifiera drivrutiner? 20 år sedan laddade man bara ner drivrutiner från tillverkarnas hemsidor och installerade. inga problem. Vad har hänt?

Detta begränsande är likt mobiltillverkare som inte uppdaterar Android på telefonerna men gör det svårt för användarna, om inte omöjligt, att ersätta tillverkarens Android med exempel GrapheneOS. Onödigt elektronikskrot. Borde nästan vara krav att tillverkare som inte uppdaterat en telefons mjukvara på säg ett år, bör tvingas släpps gratis verktyg att låsa upp telefonerna. Gamla telefoner kan användas som uppkoppling till sommarstuga, telefon till barn. WIFI extenders... Allt möjligt.

Skrivet av Djhg2000:

Signerade drivrutiner har jag för mig kom med 2000/XP, men det blev tvingande som standard med Vista och gick inte att slå av permanent från 7.

Windowsanvändare har långsamt kokats till att acceptera den nivån av vad som effektivt är kartellbildning.

som ovan säger signiering av drivrutiner har varit ett krav på windows maskiner sen typ 20+ år bakåt.

och som ovan säger måste köra sitt operativsystem i "devloper mode" (får en vattenstämpel på skrivbordet "Test Signing" releasenummer osv osv )för att kunna köra osignierade drivare från vista och frammåt och från win 7/8 nån gång (har för mig win 7 gick sätta permanent i devloper mode men osäker) så stängs det av vid varje omstart av datorn så du måste isf aktivera det igen varje gång för att kunna fortsätta använda drivrutinen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows