AMD släpper nya detaljer om sin uppskalningsteknik

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper nya detaljer om sin uppskalningsteknik

Nu vet vi exakt vilka grafikkort AMD:s nya uppskalningstekniker fungerar på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske ska justeras att det inte är specifikt 590 enbart utan hela 500 serien som gäller?
Dock ger artikeln på WCCF Tech blandade intryck där de skriver både att det fungerar på 500 serien samtidigt som det skrivs minimum 590. Vilket vore konstigt då det egentligen är samma arkitektur som 570 och 580

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Trodde FSR funkade på äldre kort än så, rekomenderar 2000 serien så är väl som dlss då 😊 fast funkar på alla 3 tillverkare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Kanske ska justeras att det inte är specifikt 590 enbart utan hela 500 serien som gäller?
Dock ger artikeln på WCCF Tech blandade intryck där de skriver både att det fungerar på 500 serien samtidigt som det skrivs minimum 590. Vilket vore konstigt då det egentligen är samma arkitektur som 570 och 580

Funderar på samma sak då jag själv sitter på ett 580 som räcker till mina nuvarande behov, möjligen även framtida om uppskalning blir bättre framöver.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Kanske ska justeras att det inte är specifikt 590 enbart utan hela 500 serien som gäller?
Dock ger artikeln på WCCF Tech blandade intryck där de skriver både att det fungerar på 500 serien samtidigt som det skrivs minimum 590. Vilket vore konstigt då det egentligen är samma arkitektur som 570 och 580

Tekniskt sett så är RX590 annorlunda än dom andra eftersom det var ett chip på en mindre nod än resten av 500 serien.

Men det är väl egentligen bara att vänta och se. Har man hållt kvar sitt 560/570/580 etc så här länge funkar det nog ett tag till haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Kanske ska justeras att det inte är specifikt 590 enbart utan hela 500 serien som gäller?
Dock ger artikeln på WCCF Tech blandade intryck där de skriver både att det fungerar på 500 serien samtidigt som det skrivs minimum 590. Vilket vore konstigt då det egentligen är samma arkitektur som 570 och 580

*Och 470/480.

AMD hade också liknande "krav" för FSR men det visade sig att det fungerade på mer hårdvara. Läste någonstans att FSR 3 förlitar sig på någon form a-sync compute vilket förklarar varför det är 1000-serien och nyare som gäller. Angående äldre versioner GCN så har drivrutinsstödet upphört vilket kan vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Kanske ska justeras att det inte är specifikt 590 enbart utan hela 500 serien som gäller?
Dock ger artikeln på WCCF Tech blandade intryck där de skriver både att det fungerar på 500 serien samtidigt som det skrivs minimum 590. Vilket vore konstigt då det egentligen är samma arkitektur som 570 och 580

Tänkte säga som de andra att hela Polaris i princip var exakt samma, så rimligen borde RX400/RX500 fungera, men kanske prestandan blir ett problem?

Permalänk

Hittepåpixlar

Permalänk
Medlem

Så AMD har alltså förbättrat den vanliga uppskalningen också? Det är bra, gapet till DLSS 2 är fortfarande för stort i 1440p och framförallt 1080p.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Hittepåpixlar

Alla pixlar är påhittade

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Skrivet av Bazzie:

Alla pixlar är påhittade

Vissa mer än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Vissa mer än andra.

Får börja klargöra när man menar av spelet påhittade pixlar eller av GPUn påhittade-påhittade pixlar.

Motion att kalla det senare för påpåhittadede pixlar.
Alla för?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Får börja klargöra när man menar av spelet påhittade pixlar eller av GPUn påhittade-påhittade pixlar.

Motion att kalla det senare för påpåhittadede pixlar.
Alla för?

Nivå ett: variable rate shading(?)
Nivå två: uppskalade pixlar
Nivå tre: interpolerade bildrutor

Känns som det är svårt att räkna var man borde börja, så många nivåer av fusk och approximationer:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fast_inverse_square_root

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nivå ett: variable rate shading(?)
Nivå två: uppskalade pixlar
Nivå tre: interpolerade bildrutor

Känns som det är svårt att räkna var man borde börja, så många nivåer av fusk och approximationer:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fast_inverse_square_root

Realtids 3D-grafik har alltid byggt på fusk och approximationer. Har man bara ~16ms på sig att rendera en hel bildruta måste man fuska. Annars skulle det ta timmar/dagar att rendera en bildruta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nivå ett: variable rate shading(?)
Nivå två: uppskalade pixlar
Nivå tre: interpolerade bildrutor

Känns som det är svårt att räkna var man borde börja, så många nivåer av fusk och approximationer:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fast_inverse_square_root

Nivå ett är att visa ett begränsat antal färger i snabb följd för att fejka rörelse på en platt skärm.

De där är nivå 147-149. Typ.

Permalänk
Medlem

FSR3 kommer till Xbox.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd

Detta är performance dlss och ser bra ut, nyaste versionen 3.5.0:

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Detta är performance dlss och ser bra ut, nyaste versionen 3.5.0:
https://www.youtube.com/watch?v=W2C1KqnuvAI

Vad har det med tråden att göra?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Vad har det med tråden att göra?

Missade tråd. Moderator kan flytta.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skithäftigt, men det är klart sätt det kanske inte är jättebra.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Kanske ska justeras att det inte är specifikt 590 enbart utan hela 500 serien som gäller?
Dock ger artikeln på WCCF Tech blandade intryck där de skriver både att det fungerar på 500 serien samtidigt som det skrivs minimum 590. Vilket vore konstigt då det egentligen är samma arkitektur som 570 och 580

Ja, jag funderade också lite på vad som gäller Vega.
De släpptes ju före 590, fast på GCN5, så tekniskt sett nyare?