Permalänk
Avstängd

Snickare

Hej!
Hur är det att jobba som snickare ?
Är ingångslönen bra och hur mycket kan den höjas till?
Är det sant att arbetstimmar är från 06:30 till 17:00 ?
Går arbetstimmar snabbt med tanken på att man jobbar med händerna?
Hur jobbar ni på vintern när det är minus grader ?
En dum fråga kanske men ser mycket på tiktok dom som jobbar inom bygg går konstigt eller har allvarliga ryggproblem, är det för att man har jobbat fel då eller att det är sånt som förekommer alla som jobbar inom bygg?

Permalänk
Discokungen

Det är väldigt olika att jobba som snickare beroende på vad man jobbar med och det är ett väldigt brett yrke. Kontorsanpassningar som jag gör nu är stora och öppna med helt andra krav än radhus som jag gjorde innan. Betydligt mycket mer inomhusarbete. Ingångslönen ligger på 65% av full lön som vuxenlärling, där minimilönen är 31482kr 2023. Mer om lärlingsstegen kan du läsa om här. I Stockholm varierar det rätt kraftigt men ligger mellan det där och närmare 40000 i månaden.

Arbetsdagarna för snickare generellt skulle jag säga är 7-16, jag försöker personligen jobba 6-15 för att det ger mer dag efter man kommer hem men längre dagar brukar bara gästarbetare köra.
Dagarna brukar gå fort och det är just att man arbetar fysiskt som är väldigt givande för egen del.
Vintern brukar vi jobba inne men ibland måste man jobba ute och det finns kläder och framförallt handskar samt skor för det också.

Angående PEAB-Åke på tiktok är det rätt klockrent, tyvärr. Men det gäller inte alla gamla rävar. Det är för tunga och många lyft tillsammans med en dumdristig arbetsmoral som orsakar såna arbetsskador. Tyvärr finns mycket av den mentaliteten kvar samtidigt som facket försöker gå i bräschen för att belasta och därmed förstöra kroppen så lite som möjligt. Högst beroende på var man hamnar på för firma.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld