Permalänk

Hatt för voltregulering

Vet någon om det finns en hatt till raspberry pi som kan ta en input ström och konvertera den till en output med annat volttal där volttalet bestäms digitalt från pi:en?

Jag vill alltså kunna ta en ström in på säg 24 vdc och beroende på annan input konvertera strömmen till allt från 0 till 24 vdc.

Finns den typen av hatt till raspberry pi?

Jag har sökt nu på morgonen men jag hittar inte det jag söker...

Permalänk
Medlem

Volt är spänning, inte ström.
Det du är ute efter är en PWM styrning. Jag vet inte om det finns men det hjälper nog dig att leta om du vet vad det egentligen kallas.

Men den vi,tigaste frågan är kanske vad det skall användas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Volt är spänning, inte ström.
Det du är ute efter är en PWM styrning. Jag vet inte om det finns men det hjälper nog dig att leta om du vet vad det egentligen kallas.

Men den vi,tigaste frågan är kanske vad det skall användas till?

Inte så säker på att det är PWM-styrning hen söker. Jag har själv ibland viljat ha ett litet nätagg jag kan styra digitalt, med inställbar spänning och ström. Det finns ofantligt många billiga sådana varianter, men de styrs alltid av potentiometrar (se t ex bilden nedan). Har inte hittat någon som styrs digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Vet någon om det finns en hatt till raspberry pi som kan ta en input ström och konvertera den till en output med annat volttal där volttalet bestäms digitalt från pi:en?

Jag vill alltså kunna ta en ström in på säg 24 vdc och beroende på annan input konvertera strömmen till allt från 0 till 24 vdc.

Finns den typen av hatt till raspberry pi?

Jag har sökt nu på morgonen men jag hittar inte det jag söker...

Tror det är något sådant här du söker, men du vill styra från pI:n:

https://www.amazon.se/Yizhet-omvandlare-str%C3%B6mf%C3%B6rs%C...

Detta är nog ett bättre jobb för en Arduino, pi:n sist jag tittade hade inga analoga ingångar.

Verkar inte finns så mycket färdigt att bara plugga in. Så en fråga är hur mycket du vill modda / bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tror det är något sådant här du söker, men du vill styra från pI:n:

https://www.amazon.se/Yizhet-omvandlare-str%C3%B6mf%C3%B6rs%C...

Detta är nog ett bättre jobb för en Arduino, pi:n sist jag tittade hade inga analoga ingångar.

Verkar inte finns så mycket färdigt att bara plugga in. Så en fråga är hur mycket du vill modda / bygga själv.

Till det kan det väl också tilläggas att det inte är någon raketforskning att bygga själv om man inte har extrema krav på utspänningens kvalitet och skydd. Det finns många sätt att åstadkomma det, men skulle nog sikta på att bygga en buck converter kring en fälteffektstransistor, och styra den med en digitalutgång. Notera att första bilden i länken inbegriper AC/DC-omvandling också, ska man mata den med 24VDC slipper man graetzbryggan och den första glättningskondingen.

Problemet med avsaknad analogingång kan lösas mha en A/D-omvandlare.

Instämmer om att en Arduino, eller kanske ännu bättre en ATTiny, är ett lämpligare val om det inte finns några särskilda skäl att använda just en RPi, typ att detta bara är en sidofunktion för en paj som gör annat också. Att bara styra en spänningsregulator med en paj är lite som att jaga mygg med luftvärnskanon

Skrivet av trudelutt:

Inte så säker på att det är PWM-styrning hen söker. Jag har själv ibland viljat ha ett litet nätagg jag kan styra digitalt, med inställbar spänning och ström. Det finns ofantligt många billiga sådana varianter, men de styrs alltid av potentiometrar (se t ex bilden nedan). Har inte hittat någon som styrs digitalt.

<Uppladdad bildlänk>

Strömbegränsning kommer kräva påbyggnad av ytterligare kretsar, men räcker det med att styra utspänningen är det mycket sannolikt att den där poten ingår i en spänningsdelare och bara reglerar en styrspänning. Man skulle kunna kika på att få den styrspänningen från en analogutgång på en Arduino eller något

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!