Hjälp mig med strömfråga för Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med strömfråga för Raspberry Pi

Jag kommer ha:

Raspberry Pi 5
Skärm (Waveshare)
PiJuice batteri

Skärmen kommer som standard vara inkopplad i Pin hela tiden men jag kommer ha en liten hdmi switch för att köra skärmen från andra enheter också. Men jag vill kunna ge ström från Pin/PiJuice batteriet och helst utan att Pin är igång och drar en massa ström. Kan jag lösa det på något bra sätt?

Koppla skärmen direkt till batteriet istället för Pin?
Har Pin stöd för USB Power passthrough?

Jag blir galen.

Rubrik
Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Jag kommer ha:

Raspberry Pi 5
Skärm (Waveshare)
PiJuice batteri

Skärmen kommer som standard vara inkopplad i Pin hela tiden men jag kommer ha en liten hdmi switch för att köra skärmen från andra enheter också. Men jag vill kunna ge ström från Pin/PiJuice batteriet och helst utan att Pin är igång och drar en massa ström. Kan jag lösa det på något bra sätt?

Koppla skärmen direkt till batteriet istället för Pin?
Har Pin stöd för USB Power passthrough?

Jag blir galen.

Lie sent på pucken kanske, men 5VDC-pinnarna på GPIO-porten är med största sannolikhet galvaniskt anslutna till 5VDC från USB. Jord är garanterat ansluten till dito från USB. Där kan du ta matning till switch och skärm, förutsatt förstås att de ska matas med 5VDC.

Oklart hur Pi5 funkar när man spänningssätter den, och om det finns möjlighet att ställa in vad den ska göra, i och med att den till skillnad från äldre modeller har powerknapp. I värsta fall får du väl låta den boota, och sedan stänga av den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!