Vilka yrken kommer att klara sig om AI tar över?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Du har aldrig köpt ett nybygge hör jag. Priset för själva huset är redan lågt. Riktigt lågt. Sen börjar allt det dyra. Först markarbetet. Sprängning, bortforsling, ditforsling, fyllning, gjutning, koppla avlopp o el, bygga väg alt. förstärka väg.
Sen kommer allt på insidan. Badrum med avlopp kan man inte "fälla upp" bara. Sen ska allt väderskyddas för det svenska klimatet .
O just ja... Själva fastigheten måste först köpas (tomten) o sen lagfart, pantbrev o bygglovskostnader.

Har inte ens börjat räkna in materialval för interiören.

Nä du, "billigt" bara för att man 3d printer eller fäller upp saker, det blir det inte

OT: Testare av AI känns som ett bra jobb i framtiden

Hehe, det är 100% korrekt. Tack för update.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Du är helt fel ute. AI-utvecklingen ökar exponentiellt och med det så är det omöjligt att säga vilka uppfinningar AI:n kommer ge oss. Om 10 år har hela samhället samt det kapitalistiska systemet förändrats till oigenkännlighet.

Gissar på att att du är tekniker snarare än ekonom (no offence)

Exempel: Jag har väntat i 10 år på att större E-ink skärmar 32" plus, skall bli prisvärda nog att använda till trapphustavlor osv istället för LED. Tekniken är perfekt att applicera men tyvärr så har denna teknik inte blivit billig nog att ersätta den gamla.

Så länge det är billigare/snabbare/enklare för mig att anlita människa för x/y kommer jag att göra det. Även fast många enklare uppgifter kommer att förändras så kommer det ta tid innan det är billigt nog att applicera för lönsamhet.

Packrobotor, gräsklipparobotar, AI genererade bilder osv osv har redan ersatt många men 10 år är för kort tid för att en robot kan göra allt en normal människa kan göra inkl finmotorik och vara billigt nog för att användas en masse. Allt kommer att ta mer tid.

"Om 10 år har hela samhället samt det kapitalistiska systemet förändrats till oigenkännlighet."
Önsketänkande hör jag!

Visa signatur

Barton2500@2551 mhz 189*13,5 Hemmabyggd vattenkylning. EDIT: Numera stolt medlem i 3090 klubben =)

Permalänk
Medlem

På 90-talet hjälpte jag några gånger till med en sak jag tror ai kommer få svårt att ersätta; Begravningar. Åtminstone om det ska vara någon form av värdighet i det. Det är nog ett av de yrken som kommer finnas allra längst. Världens näst sista yrke, sas det då, sista yrket är överlevaren.

Mycket av det kyrkan gör också, det är så mycket känslor, medmäsklighet, och jag tror det blir oerhört svårt att t.ex ersätta biskopen och prästen med nån sorts hibbiti-bibbiti-bipp som rabblar monotont, känslolöst och samma sak oavsett situation.

Ett annat yrke som må vara nättpå hopplöst att ersätta med AI: Eftersöksjägare, för att snabbt spåra upp och avsluta lidandet för t.ex påkörda älgar som haltar omkring på 3.5 ben nånstans ute i skogen.

Permalänk
Medlem

knarklangare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

knarklangare

AI drönar lär ta hand om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

AI drönar lär ta hand om det.

Ai vägrar ju befatta sig med illegala aktiviteter..

Permalänk
Skrivet av Sinery:

AI drönar lär ta hand om det.

Görs redan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

I fallet med Amazons matbutiker i USA där automatisering skulle ersätta butikspersonal och kassor har det nu kommit fram att det var delvis anställda i Indien som tittade på videor och antecknade de varorna kunderna plockade ner i korgen. Det är lite som filmen Wizard of Oz. De ska nu gå över till självscanning och snabbkassor.

Citat:

Just over half of Amazon Fresh stores are equipped with Just Walk Out. The technology allows customers to skip checkout altogether by scanning a QR code when they enter the store. Though it seemed completely automated, Just Walk Out relied on more than 1,000 people in India watching and labeling videos to ensure accurate checkouts. The cashiers were simply moved off-site, and they watched you as you shopped.

Instead, Amazon is moving towards Dash Carts, a scanner and screen that’s embedded in your shopping cart, allowing you to checkout as you shop. These offer a more reliable solution than Just Walk Out. Amazon Fresh stores will also feature self check out counters from now on, for people who aren’t Amazon members.
https://gizmodo.com/amazon-reportedly-ditches-just-walk-out-g...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

I fallet med Amazons matbutiker i USA där automatisering skulle ersätta butikspersonal och kassor har det nu kommit fram att det var delvis anställda i Indien som tittade på videor och antecknade de varorna kunderna plockade ner i korgen. Det är lite som filmen Wizard of Oz. De ska nu gå över till självscanning och snabbkassor.

De borde bli stämda. Alltså väldigt många handlade saker där för att få uppleva att kunna handla när Ai övervakade en och tog betalt. Det var en stor del av syftet med mångas köp.

Det finns en ny artikel om IDG från ämnet: Rapport: Alla jobb påverkas av AI – och nya jobb tillkommer
https://computersweden.se/article/2082499/rapport-alla-jobb-p...

Jag själv är uppvuxen på ett ställe där folk för i tiden till stor del jobbade i någon fabrik. Idag är det mest kvar "vårdpersonal" som tar hand om dessa personer som en gång i tiden hade industrijobb på orten och sedan lite butiker och annat och mat åt dem. Undra vad som händer i framtiden, jag ser distansjobb som räddningen för orten.

Nå arbetsmarknadsutvecklingen går fort framåt, jag ser dock inget speciellt med Ai mer än för vissa jobb som är av typen telefonväxeloperatör och liknande får det tufft. Men inte så många har precis gått 5år på högskola för att enbart kunna utför denna arbetsuppgift och det är lätt att sadla om.
För andra jobb så förändrar Ai sättet man arbetar på. Arbetet idag och i framtiden kommer ej vara detsamma. Det kan dock innebära mer service och på så sätt mer jobb skapas för att uppnå detta.

Jag själv anser att mycket jobb härmas upp för att det är för ineffektivt att göra uppgiften. Alltså någon vill ha något utfört, varenda kotte som ska utföra något ska ha runt 1000kr/h. Detta som någon vill ha blir då för dyrt att utföra..
Med Ai så kan alla personer ha samma lön eller tom högre, men deras arbetstider för att utföra jobbet minskas. Då kanske jobbet blir beställt.

Jag tycker det är fel att se mängden arbete som någon vill ha utfört som ett nollsummespel, där det endast finns en viss begränsad mängd saker folk vill ha utförda utföra. Likaså att det är en viss begränsat mängd tjänster folk vill ha.
Det är t.ex inte i framtiden helt självklart att varenda person kommer bygga sitt eget hus på fritiden, renovera det och bilen etc. Utan med bättre ekonomi så kan ett jobb låt oss kalla det för snickare tillkomma. (ironi)
Men samma med hund och barnpassning osv.

Permalänk
Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Intressant serie. Avsnitt 2. Superläraren får mig att tänka på en sak.

Vi har hur många otroligt begåvade lärare som år efter år säger i princip säger samma sak, folk vill att någon annan ska bekosta lön till dessa så de får se läraren säga samma sak till dem live. Jag liknar det lite som att kräva att få se en teater live och inte acceptera inspelat.
Visst kan lite frågor komma, detta har varit ett problem. Nu med Ai så borde det ej vara ett så stort problem.
Småskolan är en sak, men tusan högskolor har också livepresentationer.
Man blir lite fundersam på vad som händer i framtiden när det gäller detta.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant serie. Avsnitt 2. Superläraren får mig att tänka på en sak.

Vi har hur många otroligt begåvade lärare som år efter år säger i princip säger samma sak, folk vill att någon annan ska bekosta lön till dessa så de får se läraren säga samma sak till dem live. Jag liknar det lite som att kräva att få se en teater live och inte acceptera inspelat.
Visst kan lite frågor komma, detta har varit ett problem. Nu med Ai så borde det ej vara ett så stort problem.
Småskolan är en sak, men tusan högskolor har också livepresentationer.
Man blir lite fundersam på vad som händer i framtiden när det gäller detta.

Intressanta tankar.

AI kommer att förändra lärarrollen. Istället för att främst vara kunskapsförmedlare kommer lärare att fungera som guider och mentorer, stödja eleverna i deras personliga och akademiska utveckling, samtidigt som de använder teknikens möjligheter för att skapa meningsfulla lärandeupplevelser. Exempelvis kommer mjuka värden vara viktigare än någonsin, att förmedla värden och etik, analysera data m.m.

Har läst forskning på att människor har stora utmaningar med att ta in information genom röst. Exempelvis kan Adam bara lyssna på Albin eller Karin i endast 7 minuter innan Albins hjärna inte kan ta in mer information från den rösten utan en paus på grund av frekvensen, hastigheten, tonaliteten m.m, men kan lyssna på Bertil eller Diana i 23 minuter utan att tappa betydelsefull fokus.

AI kommer ta individanpassningen till nya och personliga sätt genom att anpassa lärandet efter varje elevs unika behov med hjälp av funktioner som bl.a. röststyrning, åldersanpassade material, olika inlärningshastigheter, interaktiva spel och färger med mera. Inte bara för lägre åldrar utan även för vuxna.
Skolverket kan lära ut samma sak till olika personer på olika sätt och på de sätt som är mer optimalt på individnivå. Resultatet kommer därmed att bli betydligt mycket bättre än vad det är idag. Dessutom kommer AI lära sig vad för skills och utmaningar elever på individnivå har som kommer att dokumenteras, analyseras m.m. Precis som de gör i Kina fast kanske inte så grovt:
https://www.youtube.com/watch?v=JMLsHI8aV0g&t

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

Dessutom kommer AI lära sig vad för skills och utmaningar elever på individnivå har som kommer att dokumenteras, analyseras m.m. Precis som de gör i Kina fast kanske inte så grovt:

Jag sätter en femma på att om någon lyckas sälja in en idé som slår mynt av detta kommer Kina ruskigt fort hamna på efterkälken vad gäller grovhet...

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag sätter en femma på att om någon lyckas sälja in en idé som slår mynt av detta kommer Kina ruskigt fort hamna på efterkälken vad gäller grovhet...

Ja, i många länder kan det nog bli så om ledarna ser behovet för det. I Sverige är jag tveksam till det.

Utveckla gärna hur du tänker. Det är intressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

Ja, i många länder kan det nog bli så om ledarna ser behovet för det. I Sverige är jag tveksam till det.

Utveckla gärna hur du tänker. Det är intressant.

Vad gör till synes vartenda djäkla företag idag? Samlar data om dig. Den enda förmildrande faktorn är att de flesta också är inkompetenta på att samköra denna data för att bygga en riktigt läskig profil om alla sina användare. Ett företag som levererade sådana tjänster du beskriver skulle ha en otrolig massa otroligt värdefull information om nästa generations arbetstagare. Gissa vad LinkedIn eller Meta skulle betala för den informationen…

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad gör till synes vartenda djäkla företag idag? Samlar data om dig. Den enda förmildrande faktorn är att de flesta också är inkompetenta på att samköra denna data för att bygga en riktigt läskig profil om alla sina användare. Ett företag som levererade sådana tjänster du beskriver skulle ha en otrolig massa otroligt värdefull information om nästa generations arbetstagare. Gissa vad LinkedIn eller Meta skulle betala för den informationen…

Ämnet samla data är intressant på flera sätt är intressant på flera sätt.

Förr i tiden om någon behövde information om något, säg denna är en rörmokare som ska borra och ha sig. Så vill denna veta så den ej borrar i nätverkskablar, strömkablar och annat. Vilken information fick den då? Jo ofta på tok för mycket information betydligt mer än vad den behövde för att utföra sin uppgift, ingen hade tid att gallra utan den fick de cadritningar som de hade färdiga.

Jag tror att Ai kan användas för att kostnadseffektivare endast ge folk den information som de behöver samt logga vilken information de får och automatisk skapa vattenstämplar av olika slag. Även automatisk granska olika företag så de ej loggar för mycket.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad gör till synes vartenda djäkla företag idag? Samlar data om dig. Den enda förmildrande faktorn är att de flesta också är inkompetenta på att samköra denna data för att bygga en riktigt läskig profil om alla sina användare. Ett företag som levererade sådana tjänster du beskriver skulle ha en otrolig massa otroligt värdefull information om nästa generations arbetstagare. Gissa vad LinkedIn eller Meta skulle betala för den informationen…

Det låter inte orimligt, men det finns också väldigt mycket nytta med det. Tror allt har att göra med vad och vilken sida man står vid som är plus eller minus- tänk huruvida det är bra eller inte.

Alla våra telefoner loggar ju allt om oss både via kameror och touch samt information i mobiltelefonen, så det är egentligen inget nytt. Folk gnäller om Tiktok men förstår inte att så fort vi installerar ett OS på en dator eller telefon så är vi exponerade. Sedan hur det används eller ej vet jag inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.