Permalänk
Medlem

Lyckligtvis har jag inte sett någon nyhetsskribent skriva ”gemför” istället för ”jämför”. Det är nog den fulaste felstavningen som någonsin uppstått.

Permalänk
Medlem

Varför betala för korrekturläsning när Sweclockers medlemmar gör det gratis? Dessutom skapar det engagemang, vilket innebär fler annonsvisningar och därmed mer pengar.

Lägre kostnader till priset av högre intäkter - att ändra detta skulle ju vara rent tjänstefel

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Vad är detta, SM i gnällkärring?

Jag anser sålänge de e förståbart så skiter jag i det jag stavar för de mesta väldigt dialektalt för ja ger inte två råttarslen om korrekt stavning sålänge folk fattar va ja menar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag lägger lika mycket energi på att läsa ditt inlägg som du gjorde på att skriva det. Varför ska jag bemöda mig att läsa ett inlägg om skribenten uppenbarligen inte ansträngde sig ett dugg.

oironiska stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad är detta, SM i gnällkärring?

Jag anser sålänge de e förståbart så skiter jag i det jag stavar för de mesta väldigt dialektalt för ja ger inte två råttarslen om korrekt stavning sålänge folk fattar va ja menar.

Ärligt talat så slutar jag ofta läsa inlägg när felen blir för många eller grova.
Finns t.om medlemmar vars inlägg jag inte ens börjar läsa...

Skrivet av clnr:

Jag lägger lika mycket energi på att läsa ditt inlägg som du gjorde på att skriva dig. Varför ska jag bemöda mig att läsa ett inlägg om skribenten uppenbarligen inte ansträngde sig ett du

Det är nästan en fysisk känsla när felen staplas på varann, lite som när man ser nåt otäckt och är tvungen att titta bort.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.

Permalänk
Hedersmedlem

Responsen till rättningar verkar variera ganska mycket också. Skickade in en rättning till artikeln om "tre år gammal processor sätter hastighetsrekord" i förrgår kring lunch (och jag är sannolikt inte ensam om det) och det är fortfarande lika extremt stort faktafel:

Citat:

Men minnet tuffar på med en frekvens på hela 8 374,91 MHz. Minnet i fråga är G.Skill Trident Z DDR4-3466 C16 och Splave lyckades pressa ned timingvärdena till 12-11-11-18 1T.

Det vore ju förstås den överlägset bästa minnesöverklockningen genom tiderna, men originalartikeln säger:

Citat:

Splave was running DDR4-3913 dual-rank, double-sided memory for interleaving gains. Splave tuned the timings to 12-11-11-18 1T

Så den FAKTISKA frekvensen är inte ens hälften av den som påstås.
Och siffran som påstås (8374,91 MHz) finns med i originalartikeln...

Citat:

Splave's Core i9-11900K was operating at 6,957.82 MHz compared to safedisk's Core i9-14900KS, which was overclocked to 8,374.91 MHz.

Så en enkel felläsning, men något som väl borde ha rättats åtminstone efter när en hel vardag kommit och gått.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så en enkel felläsning, men något som väl borde ha rättats åtminstone efter när en hel vardag kommit och gått.

Gissar på att rättelsen endast når fram till skribenten av artikeln. En skribent som kanske inte är "på jobbet" nu.

Permalänk
Bildexpert 📺

Förr i tiden när telefoner hade sladd och hårdrock ansågs vara farligt fanns ingen möjlighet att korrigera det man publicerade eftersom det präntades i tryck. Felen var för evigt.

Då kallade man korrekturfelen för tryckfelsnisse trots att ingen nisse i tryckeriet hade med saken att göra.

Då var systemet av sin natur väldigt trögt. Man måste skriva på papper med skrivmaskin eller senare med ordbehandlare/desktop publishing. Man måste ha tillgång till (betala för) tryckeri och kopieringsmaskin. Då har man endast en bunt papper på hög. Så man behöver en distribution också. Att få ut det tryckta ordet är enorm apparat, kräver rent av en institution – ett företag – i ryggen. Man blir mer än bara skribent, man blir en publicist.

Det tar dagar och veckor innan det skrivna ordet kan läsas av den tilltänkta mottagaren. Korrekturläsning blir extremt viktigt eftersom man inte kan korrigera det som är tryckt. Och ingen skriver perfekta texter på första försöket. Hjälper inte att korrekturläsa sig själv ens tio ggr om. För det är så hjärnan och språk fungerar. Jag läser vad jag menar, inte vad jag *skriver*. Jag måste först glömma bort min text för att kunna läsa vad jag faktiskt skriver. Alltså addera dagar och helst veckor för att kunna korrekturläsa mina egna texter.

Få hade privilegiet att publicera ord. Det finns in den här gamla publiceringsmodellen därför ett starkare krav på den som skriver. Var publicisten slarvig med orden syntes det för all framtid. Ville man bygga upp ett förtroende måste publicisten vara noggrannare med orden. När omständigheterna ändå kräver längre tider av förberedelser och resurser är korrekturläsning både enklare och nödvändigt på samma gång. Processen och yrkesrollen för korrektur är redan på plats i den här processen.

Så är det inte längre.

Jag läser indirekt och direkt att flera av er som har synpunkter är i den åldern att ni har upplevt den här tiden. Präglade av hur det fungerade förr med en nivå av korrekturläsning som var en följd av hur publicering fungerade förr i tiden. Nu har vi tre totalt omvälvande skillnader:
• Publicering på millisekunden – den som skriver snabbast är först
• Du kan korrigera i efterhandfelen går nu att rätta på millisekunder
• Vem som helst kan publicera och man kan nå hela världen

Utan dessa förändringar ovanför hade Sweclockers som vi idag känner Sweclockers aldrig funnits. Vi hade aldrig haft 5+ nyheter om dagen plus ett diskussionsforum ifall det fortfarande var 1994. Sweclockers hade kanske varit en tidning som på sin höjd har fem torra sidor i månaden med korta nyheter (om saker som skedde för veckor och månader sedan) med noll diskussion och noll förädling. Fast det hade förstås av sin natur varit mycket, mycket bättre korrekturläst vid publicering.

Med andra ord: slarvigt skrivna texter vid första publicering är här för att stanna. Man rättar alltid i efterhand. Då kan tid och personal ägna sig åt annat, vilket då kan vara fler nyheter (kvantitet – vilket är Sweclockers primära lösning) eller mer förädling (högre kvalitet – vilket jag personligen föredrar) eller vad man nu anser vara sitt uppdrag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Med andra ord: slarvigt skrivna texter vid första publicering är här för att stanna. Man rättar alltid i efterhand. Då kan tid och personal ägna sig åt annat, vilket då kan vara fler nyheter (kvantitet – vilket är Sweclockers primära lösning) eller mer förädling (högre kvalitet – vilket jag personligen föredrar) eller vad man nu anser vara sitt uppdrag.

Främsta problemet idag är alla faktafel som ofta får vara kvar väldigt länge, kan nog vara en kombination av hafsigt översatta artiklar samt noll faktakoll/källkritik. Detta gäller främst freelancers/skribenter som har ingen eller väldig låg forumaktivitet. Hade dessa haft koll på och deltagit i artikeldiskussionstrådarna hade vi nog haft en betydligt högre nivå. Så kul är det inte att få en smäll över fingrerna varje gång man postar undermåligt innehåll...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kent:

Främsta problemet idag är alla faktafel som ofta får vara kvar väldigt länge, kan nog vara en kombination av hafsigt översatta artiklar samt noll faktakoll/källkritik. Detta gäller främst freelancers/skribenter som har ingen eller väldig låg forumaktivitet. Hade dessa haft koll på och deltagit i artikeldiskussionstrådarna hade vi nog haft en betydligt högre nivå. Så kul är det inte att få en smäll över fingrerna varje gång man postar undermåligt innehåll...

Är med på vad du menar. Hintar om detta med det du citerar om att vikta mellan kvalitet och kvantitet...

En annan diskussion än språkliga korrekturfel men förstås viktig – jag skulle säga viktigare. För så länge artiklarna är relevanta och faktakorrekta är det enklare att acceptera de ofrånkomliga korrekturfelen.

Den här situationen är också betydligt mer komplex att hantera. Likt vilka medarbetare företagsledningen väljer och i lika hög grad hur företaget väljer sin publiceringsmodell. Förstås också hur man bygger upp relationen till medarbetarna och de som bidrar, likt skribenter/frilansare. När man betalar någon för att producera tre nyheter om dagen till minsta möjliga peng och utan chans till utveckling får man också exakt vad man betalar för.

När jag fortfarande jobbade på Geeks (snart fyra år sedan, gah!) var det för mig uppenbart att det som gjorde Sweclockers framgångsrikt och relevant var att nyheterna och artiklarna skapades av entusiaster som kunde sin sak och deltog i en dialog med läsarna. Forumet gjorde i alla fall mig till en bättre och relevantare skribent.

För mig är detta yrke jämförbart med annan underhållning. För det är underhållning till stor del. Det är kreativt skapande inom ramen för datorentusiasm. För att spela på din entusiasm måste det som skapas engagera och dessutom engagera på sätt sätt. Jämför med musik, spel, böcker och film. Ingen människa går igång på att läsa en medioker bok, spela slätstrukna spel med buggar eller se en slarvigt producerat film. Ingen entusiast säger "Oh, jag älskar den här artistens musik för den är så medelmåttig!"

Tyvärr – min erfarenhet av snart 30 år i branschen – styrs svenska publicister i väldigt hög grad av affärsmodeller som går ut på att publicera just det mediokra, slätstrukna och ofta slarviga.

Kanske detta som det här missnöjet kring korrekturläsningen egentligen handlar om?