Maxavstånd mellan brevlådor. Landsbygd?

Permalänk
Medlem

Maxavstånd mellan brevlådor. Landsbygd?

Är mitt uppe i sorgen efter farsan och hålla kolla på vad som sker med dödsboet efter honom och mina halvsyskon (på morsans sida) som har för sig att de ska ärva honom, inte adopterade.

Mitt i allt det ligger det idag en lapp i brevlådan från brevbäraren där jag uppmanas att flytta brevlådan till den samling lådor som finns i byn. Det är 600 meter härifrån till den ansamlingen. Så det blir 1.2 km för att kolla brevlådan. Finns det något maxavstånd?

"Din brevlåda min arbetsplats" eller vad det står på kortet. Visst, men det är bil som gäller för brevbäraren så 600 meter hit ner och 600 meter tillbaks tar inte allt för lång stund att gasa fram och tillbaks.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Paragraferna §6 och §7 i PTSFS 2022:20 avhandlar var ens postlåda får placeras.
https://www.pts.se/sv/dokument/foreskrifter/post2/ptsfs-20222...

Sedan står det tillägg i §10 angående utdelning utanför tätort som kan vara relevant också.

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/artikel/ny-regel-ingen-ska-ha-langre...

Edit: Ser i en annan tråd att du har förlorat din far, beklagar sorgen! Men var det du personligen som hade fått lappen eller låg den i din fars brevlåda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är mitt uppe i sorgen efter farsan och hålla kolla på vad som sker med dödsboet efter honom och mina halvsyskon (på morsans sida) som har för sig att de ska ärva honom, inte adopterade.

Mitt i allt det ligger det idag en lapp i brevlådan från brevbäraren där jag uppmanas att flytta brevlådan till den samling lådor som finns i byn. Det är 600 meter härifrån till den ansamlingen. Så det blir 1.2 km för att kolla brevlådan. Finns det något maxavstånd?

"Din brevlåda min arbetsplats" eller vad det står på kortet. Visst, men det är bil som gäller för brevbäraren så 600 meter hit ner och 600 meter tillbaks tar inte allt för lång stund att gasa fram och tillbaks.

Om du tänker att brevbäraren har ~700 hushåll och multiplicerar den extra tiden det tar att åka till nuvarande placering jämfört med de övriga lådornas plats så kan jag nog förstå att man gärna ser samlade lådor.

Sen tänker jag att det kanske egentligen inte är något negativt? Om huset ska säljas så tänker jag att man som köpare inte har några större problem med att stanna till vid lådan på väg hem/iväg? Inte sällan är det faktiskt genom att mötas just så som man lär känna sina grannar i glesbygden!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Paragraferna §6 och §7 i PTSFS 2022:20 avhandlar var ens postlåda får placeras.
https://www.pts.se/sv/dokument/foreskrifter/post2/ptsfs-20222...

Sedan står det tillägg i §10 angående utdelning utanför tätort som kan vara relevant också.

Tack. Som jag tolkar det där så kan brevlådan flyttas om avståndet är mer än 200 meter om man är överens med husägaren och brevbäraren. Inget sånt förekommer.

Skrivet av Wip3:

https://sverigesradio.se/artikel/ny-regel-ingen-ska-ha-langre...

Edit: Ser i en annan tråd att du har förlorat din far, beklagar sorgen! Men var det du personligen som hade fått lappen eller låg den i din fars brevlåda?

Tack. Det stod mitt förnamn på kortet. Men det är farsans dödsbo. Jag bor här än. Enligt din länk och ovanstående så ska det vara max 200 meter om man inte enligt PTS är överens om en flytt. Nu är det brevbäraren själv som "bestämt".

Ringde Postnord. Där blev jag satt på håll medans kundtjänst skulle kolla upp det. Återkom sen och sa att de skickar ärendet till det lokala postkontoret.

För ca ett år sen så stannade jag till vid brevbäraren som vi passerade av en slump och frågade om det fanns post. En vikarie. Fick då veta av honom, ung grabb, att vår låda skulle flyttas till klustret i byn. Frågade sen ordinarie brevbäraren och han sa "glöm det. Det är ungdomarna som tycker det är för jobbigt att köra ner till er och tilllbaks".

Det finns två kluster i byn. Det är ca 400 meter mellan dem. Vår... Min låda är längst bort som sagt. 600meter från den som är närmast.

Att de inte slår ihop de två klustrena kan jag ju undra. Det är ca 14 hushåll i byn totalt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Du kan eftersända din pappas post sålänge, och så låter du problemet med postnord bli nya ägarnas problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du kan eftersända din pappas post sålänge, och så låter du problemet med postnord bli nya ägarnas problem.

Blir svårt att eftersända då jag är kvar i huset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Blir svårt att eftersända då jag är kvar i huset.

Jaha, jag såg att ditt konto var skapat 2002 så jag utgick ifrån att du var 30+ och bodde nån annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jaha, jag såg att ditt konto var skapat 2002 så jag utgick ifrån att du var 30+ och bodde nån annanstans.

Och?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk