Vad debitersr ni för timpenning?

Permalänk
Medlem

Vad debitersr ni för timpenning?

Precis som tråden "Vad har ni för lön?" så vore det intressant att höra vad ni som arbetar som konsulter debiterar per timme. Ange alltid exkl. moms. Jag har fått intrycket att timpenningen kan variera stort för liknande uppdrag.

Det är intressant att höra vad ni gör, vilken erfarenhet ni har, bransch, längd på uppdraget, heltid/deltid, på plats, distans eller hybrid, och ort.

Gärna även hur ni är anställda. Med fast lön, med eller utan bonus, eller om ni får exempelvis 80% av intäkterna eller om ni kör eget bolag.

Det kan också vara intressant om uppdraget faller under ett ramavtal eller om priset har förhandlats fram för just det uppdraget.

Jag kan börja. Jag har arbetat 24 år som utvecklare och IT-arkitekt och haft 1000 kr/timme på mitt senaste uppdrag som lösningsarkitekt. Heltid, hybrid utanför Stockholm inom telekom på kontrakt som legat på 3-6 månader men som förlängts några gånger. När jag fick uppdraget så hade jag fast lön på 68k utan bonus och dåliga förmåner men jag har slutat och kör eget istället idag.

Just nu verkar det svårt att hitta uppdrag. Många konsulter som sitter på bänken.

Ersatte "får" med "debiterar"
Permalänk
Medlem

Du bör nog förtydliga det till "ni som arbetar som konsulter får debiterar per timme".

OnT: Marknaden nu är hyfsat trist.
Jag sitter på beställarsidan och det är många väldigt bra CV som kommer in när man söker konsulter vilket naturligtvis är trevligt för vår del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Vad man får i timpeng och vad kund betalar i timpeng är två skilda saker.
Många uppdrag idag kräver att man är flera personer, inga ensam kan få jobbet som endast är för en person.
Min bild att en junior utvecklare idag ofta kostar strax över 1000kr i timman, det den får i lön är en helt annan mycket lägre summa.

Om man som egenkonsult vill få it 1000kr/h och sedan vara inhyrd på ett företag, så kan man fråga sig hur mycket de vill ha i mellanhand? Alltså vad slutptiset till kund minst bör vara? Ja akuta saker kan vara undantag.

Permalänk
Medlem

Är anställd konsult med medioker lön. Fakturerar ena kunden 350$/timme och den andra 900 sek/timmen.

Samma nivå på jobben men skiljer såpass mycket mellan svensk och amerikansk kund :/

Visa signatur

Bara gammalt skräp...