Hur fyller man i ett DAC-7 formulär om man inte är momsregistrerad?

Permalänk
Medlem

Hur fyller man i ett DAC-7 formulär om man inte är momsregistrerad?

Jag försöker få till min twitch-afiliate status för att tillåta reklamer, donationer, bits etc men behöver fylla i ett dac7 formulär. Eftersom detta är något jag gör på fritiden borde det väl gå under kategorin 'hobbyverksamhet', men hur blir jag momsregistrerad då? Måste jag fortfarande starta eget företag?

Känner mig lite förvirrad.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Går du med överskott så ska du betala skatt, hobbyverksamhet eller inte. Vilket är hela poängen med DAC-7, Twitch kommer berätta för Skatteverket hur mycket du tjänar.

Om Twitch tänker betala moms på de tjänster de köper av dig så blir det nog svårt att komma undan att du i din tur betalar in momsen till Skatteverket. Läge för enskild firma och momsregistrering?

Skatt på överskottet och moms är två olika saker du kan vara tvungen att betala, eller inte.

Vill du ha ett vettigt svar får du nog berätta vad det är för formulär du fyller i.

Permalänk
Medlem

Vad är mitt VAT-nummer (momsregistreringsnummer)?
https://vatnummer.se/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Går du med överskott så ska du betala skatt, hobbyverksamhet eller inte. Vilket är hela poängen med DAC-7, Twitch kommer berätta för Skatteverket hur mycket du tjänar.

Om Twitch tänker betala moms på de tjänster de köper av dig så blir det nog svårt att komma undan att du i din tur betalar in momsen till Skatteverket. Läge för enskild firma och momsregistrering?

Skatt på överskottet och moms är två olika saker du kan vara tvungen att betala, eller inte.

Vill du ha ett vettigt svar får du nog berätta vad det är för formulär du fyller i.

Ahaa okej, så jag behöver registrera mig som egenföretagare alltså. Det är ju DAC-7 jag ska fylla i, men varje gång jag skriver in mitt momsnummer så får jag tillbaka enkäten och så är den lnte giltig.