Logitech Z560 från tidigt 2000-tal, värt nåt för nån?

Permalänk
Medlem

Logitech Z560 från tidigt 2000-tal, värt nåt för nån?

Mina föräldrar har ett Logitech Z560-ljudsystem (subwoofer och fyra högtalare) i sin garderob, som stått där i minst 10 år. Mamma ville slänga det, men jag tyckte att det kändes synd. Jag testade det, och det fungerar! Enda defekten är att det sprakar en hel del när man snurrar på volym-kontrollen (går säkert att fixa om man är entusiast?).

Värt att notera är att den har två stycken 3,5 mm-kontakter. En för subwoofern plus två av högtalarna. En andra för de två sekundära högtalarna. Men om det räcker att koppla in ena. Om man trycker på M3D-knappen så hörs ändå ljud i alla högtalarna, med någon sorts surround-simulering.

Här är en video jag hittade om systemet: https://www.youtube.com/watch?v=VLsrGApvyUw

Vad tror ni? Är det nån som skulle bli glad för det här ljudsystemet, eller är det bara att hiva? Jag är ingen ljudfantast och tyckte att det lät bra, men ingen i familjen har nån nytta av det. Inte ute efter att tjäna några pengar på det, ville mest att det skulle komma till användning istället för att slängas. Verkar ändå som att en del folk på Internet gillar det.

Permalänk
Medlem

Om ni tänker kasta det så kan lika gärna ge det till röda korset eller liknande i så fall. Då det fungerar ju faktiskt.
Att det sprakar går säkert att fixa med lite kontakt sprej, det är säkert bara lite oxiderat i volymkontrollen. Ett vanligt problemmed äldre elektronik.

Om det är värt något får någon annan svara på.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Angående sprakandet så är det bara att köra ratten fram och tillbaka en massa, därefter brukar det bättra sig ett tag i alla fall. Väldigt vanligt problem med gamla rattar, irriterande när man justerar volymen men annars påverkar det inte funktionen.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen om sprakandet, och om alternativet att skänka till en second hand!