Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterRock:

En fråga då jag inte hittar det längre. Löda kopparrör , är det tenn som används eller kan det bli korrosion med kopparn i loopen?

-om du ska löda kopparrör så måste du spola ur rören med nitrogen före, under och efteråt under nerkylning för att undvika oxidering i rören vilket ger ett svart sot inne i rören där dom varit varma.
-det finns olika Lod för detta, jag använder i jobbet silverlod då föreskrifterna kräver det och dom, är dyra fast för att löda en kyllop finns det billigare alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Men gud. Min spel behöver inte mer än tex 42 % för just det är ett 4080 kort. Nu får du nog tänka till innan du säger något. 4080 kortet är ett super kort. Så varför ska jag då köra 100 % När jag inte behöver det. Ska jag säga varför??? hm.... sen glömmer du ju allt en sak. Visa spel är CPU krävande. Sen sitter du ock kollar en sida där de kör ett test med luft och inte bra fläkt på den. Sen på det kör de stresstestet från Unigine Superposition. Så du sitter och jämför med det. Sen om du läser igen. Jag kör vatten block.
Skulle jag spela tex nya Alan Wake med alla inställningar på ultra. Då skulle jag säkert ligga mycket högre Watt. Nä nu är vi klara här. Kommer inte längre

Om du enbart har 42% usage på gpu så köpte du fel gpu för din upplösning. Du måste lira 1080p eller något eller ha väldigt hög bottleneck.
Tittar man på din 6h screenshot så har du väldigt låg avereage clock samt usage

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du enbart har 42% usage på gpu så köpte du fel gpu för din upplösning. Du måste lira 1080p eller något eller ha väldigt hög bottleneck.
Tittar man på din 6h screenshot så har du väldigt låg avereage clock samt usage

Nej jag har inga problem alls. Jag lirar i 2560 x 1440. När jag spelar. Så ligger den snitt 42 % alltid. 99 % ska du inte titta på. det var väl när jag starta spelet. Andra spel kan jag ligga typ 70%. Sen en sak. Bilden och den info. Jag har inget spel igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du enbart har 42% usage på gpu så köpte du fel gpu för din upplösning. Du måste lira 1080p eller något eller ha väldigt hög bottleneck.
Tittar man på din 6h screenshot så har du väldigt låg avereage clock samt usage

Hitman 70%
Assassin's Creed Mirage 99 %
Stress Test 96% Fortfarande kallt.
Sen till vad tråden handlar om. Vatten kylning. Jag gillar köra vatten loop så den kyler bra. Hellre 40 grader en 80 garder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Hitman 70%
Assassin's Creed Mirage 99 %
Stress Test 96% Fortfarande kallt.
Sen till vad tråden handlar om. Vatten kylning. Jag gillar köra vatten loop så den kyler bra. Hellre 40 grader en 80 garder.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Är något av dina bilder där 99% gpu belastning så ser det ut som att du dragit ner powerlimit eller på något sätt låst din gpu.
99%@270w max. Saknas fortfarande 80w+, och de finns prestanda att hämta.

Jag spelade bf2042 i 4k@144hz. Kortet låg ju då självklart på 97-99% och drog för det mesta 430-450w. Med RSR och SAM aktiverat så höll jag 100-110fps, (bättre än 4090 fast med taskigare bild).

Flaskhalsen skall sitta på gpun. Då slipper du problem som fps drops etc. Nu ser det ut som att du har en modern cpu att dömma av din bios bild, men det gör det nästan konstigare att gpun flaskar så.

Du som nämner i varannan mening att du kör vattenloop, dina komponenter tror att du ljuger antagligen. Din gpu ser ut att tro att det sitter en luftkylare som är helt igenkorkat med damm.

Den sträcker inte ens på benen i stresstest som du själv visar.
Du måste själv låst powerlimit eller så är det något annat galet.
Ta det inte som någon kritik, vi försöker ju hjälpa dig.

Med mitt kort i full belastning toppade vattentemperaturen 37c på sommaren och ca 33-34c på vintern. Sen sitter jag på 2st 420mm radiatorer, så de finns stor kylförmåga.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Att säga att 40 grader på vattnet är okej. Då är du helt ute och reser. Sen då om man har 40 grader på vattnet. Då har du inte byggt rätt alls. 40 grader är för mycket om man kör då en loop. Då är jag säker på att du har mer än 40 grader på sommar tid. Som då är totalt för mycket.
Vitsen med att ha ett vatten system är att kyla sina komponenter. Du ligger 40 grader och upp. Då kan du få bättre med luft kylning. Så då har du slängt ut massa pengar.

Jag kör och har intresse sen 20 år tillbaka. Att ha en kall dator. Att ha vattnet som ligger mellan 26-29 grader. Då kan vem som helts förstå att man har då kallare CPU och GPU. Du skriver att kör du vatten temp på 40 grader så är då GPUn mellan 50 och 60 grader varm. Mitt grafikkort ligger snitt 38 grader vid full ultra belastning. På bilden visar jag att jag har spelat i 6:27 timmar och har aldrig gått över 43 grader. Snitt 38 grader. Då har jag 25 grader i rummet.
Det är bara upp till dig om du vill köra ditt grafikkort 60 grader. Då kan man undra varför du kör på vatten.

Sen det som TaunyTiger skrev att en gpu påverkar vattentemperaturen mycket mer än en cpu.
I dag är CPU varmare. Då är det CPU som ökar värmen i systemet. Om man då har en kall GPU.

Varför du aldrig lyckes få en bra fläkt kurva. Men det säger ju allt. Kör du med så varmt system. Då får man inte till någon fläkt kurva.

När man kör efter CPU temp har du ett större spam att ställa in på och då lyckas på en tyst dator. Sen drar fläktarna bara i gång när du startar ett spel. Aldrig annars. Det är ju det som man inte får om man gör efter vatten temp. Sen har du vatten temp på 40 garder. Då tar det tid att fläktarna går ner till 550 RPM som jag har. Den går direkt ner till 550 RPM så fort jag stänger ett spel. Så ligger min CPU på 50-55 grader vid spel och då fläktarna på 1200 RPM. Sen stänger jag spelet och de dyker ner direkt till 550 RPM.

Om du inte vet. Jag gör inte det. Men du kan ställa in i Bios så att fläktarna inte snurrar igång så fort eller tvärt om. Det kan hjälpa ibland. Det kallas CPU FAN STEP DOWN eller tvärt om.

Så detta med att köra på en loop. Det handlar om att det är lite roligt att göra det. Sen att få till det bra. Att då ha ett kallt system. Det är ju det som är meningen.

Sen om du tittar på mitt grafikkort och GPU klockan. Standar är turbo ur kartong 2565 MHz. jag kommer upp i 2880 MHz då med original inställningar. På vintertid när jag har typ 21 grader i rummet. Då kan den gå över 2900 MHz.

Sen till CPU MHz som alla vet som har en I9-13900KF har grymma spikar som kan hoppa upp till 72-80 grader. Så i min mening är att ha så kallt system så mylligt. Så CPU har inga problem alls och ger 100% alltid.

Som jag alltid säger. Man kan aldrig jämföra med andra hur de har och vad du har. Är så många saker som ska få ett system att bli kallt. Från rumsvärme ,Datorlåda, fläktar, hur fort man kör pump eller fläktar. m.m

Som jag skrev innan. Man ska lära känna sin CPU hur den går vid idel och full belastning. Sen får man fram ett värde man ska sätta på temp. Kollar du min bild. Så efter som jag har en kall dator. Kan jag sätta den då 35 (40) då den ska gå igång. 30 ligger alltid fläktarna på 550 RPM. Kvittar hur jag än gör. Har 15 internet sidor med film och spelar musik samtidigt eller startar något. Den går aldrig upp till 35 Grader.
Och ja. Där står 38 grader på CPU. Det är så när man är i BIOS. Inte i Windows. Då är det mellan 24-27 grader på CPUn. Allt beror på hur varmt jag har det i rummet.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det var synd att jag skrev 40 grader och inte 30 så hade du kanske läst resten av mitt inlägg också. Jag sa att 40 grader är okej, jag sa aldrig att du behövde köra med det. Så länge min vattenloop har tillräcklig kapacitet att kyla mina komponenter kommer vattnet aldrig bli varmare än 40 grader om jag styr mina fläktar med börvärdet 40 grader, fläktarna kommer bara öka hastighet, se PID reglering. Detta gäller såklart även sommartid.
Att styra på vattentemp gör att jag inte behöver justera fläktar alls om jag byter en komponent i min PC, de bryr sig bara om vattnets temperatur.

Att 40 grader är för mycket är också fel, en D5 klarar 60 grader, PETG rör klarar 62 grader. 40 grader är väl inom vad som får anses som mer än okej.

Jag har inte missförstått varför man kör vattenloop, jag prioriterar tystnad på min loop när du prioriterar kylning, båda är helt okej och mycket valida anledningar att köra vattenkylning för. Är det värt det för mig? Kolla datorn i min signatur, det är inte värt att vattenkyla den datorn, knappast. Har jag lagt för mycket pengar på en loop, ja. Tycker jag det är kul, ja. Köpte jag merparten av vattenkylningen innan jag blev pappa och köpte villa och därför hade mer pengar att lägga på min hobby, ja.
Jag kyler datorn i sign med en 1080 radiator som troligtvis har kapacitet att kyla tre till fyra likadana burkar till utan bekymmer. Låter det nått, nope.

Ser man hur du har ställt dina fläktar så skulle jag gissa på att den låter rätt mycket vid minsta belastning, inget jag uppskattar men något man får leva med om man vill ha låga temperaturer. Min filosofi är att sålänge inget är för varmt så ska fläktarna snurra så långsamt de kan.

Att du vattenkylt din GPU ger dig lite då ett grafikkort med luftkylare kommer upp i ungefär samma klockfrekvenser beroende på modell och utan att veta vad du har för fläktar så gissar jag at din burk låter mer med vattenkylning än om den hade varit luftkyld.

Jag skulle vara nyfiken på dina temperaturer när du maxbelastar din PC. Alltså 100% på CPU och 100% GPU, alla temperaturer jag pratar om är när komponenterna är på max, självklart är de lägre när man spelar, precis som du visar i dina skärmdumpar där du inte har maxbelastat din GPU.

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.