Permalänk
Medlem

Hur fungerar en fanboy ?

Jag sitter oftast å läser en del på olika forum mest motorforum och så sweclockers då ...

Lite varstans jag än kommer så möts man av vissa personer som tycker mycket starkt om vissa saker ... ja vi har nog alla mött dessa fanatiska fanboys.
Den stora frågan är ju hur man ibland kan snöa in på att allt annat är dåligt än just sitt eget favoritmärke ... för det är ju just oftast detta det handlar om, bilar som datorer eller grafikkort.

Jag har oftast lagt märke till att inom bilforumen t.ex zatzy.com så verkar det vara Audi vs Bmw och så fort någon försöker få info eller något annat om en viss modell av dessa så fylls det nog faan snabbt på med diverse pajkastning ... Detta kan ungefär jämföras med Ati Vs Nvidia, Intel Vs Amd mm...
Men det värsta som inträffat för Bmw ägarna måste ju vara när en Volvo! åkte ifrån en Bmw M3 då blev det liv i luckan och resulterade i en ca 40 sidor lång tråd .... en liten sammanfattning med rätt roliga citat :

Inlägg 1. Jag har en Volvo som kör ifrån en BMW mellan 120-130 km/h.
Inlägg 2. Nej, det är omöjligt!
Inlägg 3. Är det? Jag gjorde det i alla fall...
Inlägg 4. Helt omöjligt säger jag. Du måste ha drömt!
Inlägg 5. Men... Jag har filmbevis på det, se här...
Inlägg 6. Trickfilmat, helt klart trickfilmat. Även om Du vann så förlorade Du, så det så !!!
Inlägg 7. Okej då, ledsen att jag störde.
Inlägg 8. På Ringen har Du ingen chans.
Inlägg 9. Men, nu pratade vi inte om Ringen...
Inlägg 10. En Volvo är alltid en Volvo. Att köra runt i en Volvo är som att äta bajs. Helt kasst alltså, vet Du inte det?
Inlägg 11. Öh, när... Jag tycker att det funkar helt okej?
Inlägg 12. På Ringen har Du ingen chans !
Inlägg 13. Nä, men nu var det ju...
Inlägg 14. Volvo gör dåliga bilar.
Inlägg 15. Jaha... Men...
Inlägg 16. Om Ni hade kört på Ringen hade Du aldrig vunnit.
Inlägg 17. Vunnit vad? Jag förlorade ju sa Du ju, och filmen var ju redigerad i efterhand...?
Inlägg 18. *Hmmmmm* Jäkla Volvo, ful är den och på Ringen skulle den inte ens komma i mål.

Och några verkliga uttalanden från den urartade tråden

Citat:
Ursprungligen postat av E60_530i
Alltså att ens jämföra en M bil med en Volvo

Citat:
Ursprungligen postat av E60_530i
Aldrig.....så lätt tar den då INTE en M3

Citat:
Ursprungligen postat av Kleiv
Det är något skummt med det där,

Citat:
Ursprungligen postat av E60_530i
...vad har det med saken att göra när fysiska lagar säger att M3 är vinnaren

Citat:
Ursprungligen postat av E60_530i
En Volvo med 420 hk som går som ett as, sen att den säkert blir efter på banan om man jämför mot en M3

Citat:
Ursprungligen postat av Philly.
Turbo mot orginal är fusk.

Citat:
Ursprungligen postat av Imolarot
Att tro på en liten filmsnutt att en Volvo hänger med en M3 är ganska naivt.

...och när man till slut inser att en BMW faktiskt kan bli omkörd så kommer kommentarerna...

Citat:
Ursprungligen postat av Philly.
BMW är så mkt mer

Citat:
Ursprungligen postat av LivinLoud
Finns andra användningsområden för bilar än att rejsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Imolarot
En Volvo är fortfarande en sketen Volvo oavsett hur snabb den är.

Citat:
Ursprungligen postat av Philly.
Och ingen vill väl egentligen köra en volvo?

Citat:
Ursprungligen postat av Imolarot

Man kör BMW för att att det är en BMW

Citat:
Ursprungligen postat av E60_530i
Hehe, synvilla är det väl ändå du som har, läser du först och tänker efter så förstår du hur jag menar, tar du med aerodynamiken i spelet så borde M3:an ha vunnit!!
Svar:

Ganska skön inställning.

"Om man räknar på det tillräckligt länge så kan man vetenskapligt bevisa att bilen som förlorade egentligen vann..."

------------------------------------------------------------------
Tänk er den dagen någon annan tillverkare än dom "accepterade" idag släpper ett grafikkort som spöar allt ...

Ja har även märkt vissa av dessa tendenser från typ här på sweclockers...
Då menar jag ju givetvis det här med R600 och jag tror nog allt att vi börjar komma till den punkten att R600 fanboysen inser att kortet inte gör 8or runt G80 korten ...

Och då börjar det komma kommentarer som ja döm själva ...

Då kommer det här om känsla,inställningar,har alltid haft osv.

Personligen så tror jag att man har köpt något och man vill försvara sitt val osv...
Hittar ni något roligt eller bara har ett bra svar på hur det kan urarta så att man ifrågasätter fysiklagar osv när ens alldeles egen favorit förlorar så vill jag gärna veta ...

Permalänk
Graded.se

Oj, intressant läsning. Dock så känner jag inte alls igen mig?
Hänger inte allt för ofta på zatzy eller andra " moppe forum " där dom som skriver oftast inte gör annat än att drömma om bilarna istället för att äga dom och diskutera dom...

På autopower finns det flertalet trådar där det diskuteras te.x om man kan åka ifrån en v70r med en m3a osv. I alla dessa trådar finns det seriösa svar och komentarer med siffror och fakta.
Inte heller mkt pajkastning när folk (trotts att autopower är ett renrasigt bmw forum) te.x ska byta bil och funderar te.x mellan en V70 och en e46 kombi som exempel. Givetvis kommer det lite små ironiska svar och antydningar men ingen dålig attityd!

Välj ett riktigt forum så ska du se att du trivs

Kör själv m3 och givetvis kan man bli avhängd av en volvo! Det är alltid roligt att bli omåkt av något man inte förväntat sig bli det av. Te.x en 740 trimmad som attans eller liknande!

Så det är inte mer än rätt!

Permalänk

ojojoj den tråden har blivit en liten legend vid det här laget tror alla bilforum hade länkat till den

Minns en annan liknande tråd på stcs (saabturboclub) där en bmwägare reggat sig enbart för att snacka skit om saab och hur mycket bättreBMW är

Att de orkar hålla på men jag tycker det kan vara lite roligt att läsa dessa fanatikers inlägg,det får en att känna sig glad att man inte själv gör så

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Hedersmedlem

Fanboys verkar finnas inom alla genrer, oavsett om det är bilar, grafikkort, processorer eller värmepumpar.

Problemet med de fanboys som man lägger märke till är deras ofta väldigt dåliga argumentationsteknik enligt principen "min pappa är starkare än din pappa". Många av dem har dessutom extremt svårt att ta kritik, både vad det gäller personlig kritik och mot märket de försöker försvara vilket ofta leder till urspårade trådar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En fanboy är en osäker individ som inte riktigt vet om han gjort rätt val. För att rättfärdiga att han lagt en massa pengar på grafikkort/bil/processor/whatever försvarar han sitt val med näbbar och klor och intalar sig själv att just hans märke är BÄST. Han bygger sin identitet kring detta och ihop med andra fanboys blir han starkare i sin övertygelse och det blir en klubb för inbördes beundran. Fanboysen gaddar ihop sig mot alla som tycker annorlunda och även om de inte kan argumentera för sin sak försöker de vinna genom att skrika högst. En fanboys världsbild och identitet rasar samman om han förlorar en argumentation och han blir således helt omöjlig att diskutera med. Fanboyism förekommer vanligtvis i tonåren och växer bort med tiden (utom för BMW-ägare. De har ju inte alla indianer i kanoten )

Detta var Amatörpsykologi A. I nästa lektion ska vi prata om feminister

Permalänk

Problemet är inte fanboys i sig, problemet är folk som svänger sig med ordet gentemot den andra parten när de har tappat i sina argument.

Men ja, det är ganska intressant hur trådar kan spår ur, helt jädra oskyldig är man väl inte, det är ju lite roligt ibland också.

Permalänk
Medlem

Ibland kan jag faktiskt tycka det är ganska bra att dom finns faktiskt ..
Det kan ju tendera att bli underhållande och tittar man tillbaka på vad vissa skriver så blir det ganska humoristiskt när man tar det på rätt sätt ...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad ni pratar om men jag är väldigt övertygad om att Apple är det bästa företaget som finns och att världens centrum är Cupertino.

(Apple fanboy )

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag förstår inte vad ni pratar om men jag är väldigt övertygad om att Apple är det bästa företaget som finns och att världens centrum är Cupertino.

(Apple fanboy )

Ja, dessutom, en annan sak som jag har sett.

Förr trodde man ju att solen snurrade kring jorden, sedan lärde man sig att det är jorden som snurrar runt solen, men man trodde att solen var universums centrum. Numer så vet vi ju att i själva verket snurrar vårt solsystem kring en stor Apple-logga i rymden belägen i universums centrum, men är det inte intressant hur våra vyer kan förändras på det viset?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Glömsk

Tråd rensad. Se piratregeln. Rövarspråk ej tillåtet.

Allvarligt talat, försök hålla er till ämnet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Hahaha riktigt kul läsning det första inlägget var, men bilar är lite speciella endå för man kan ju byta så mkt i dom jämfört med ett grafikkort.
Så visst kan en Volvo köra ifrån en M3a

Permalänk
Medlem

DN: Tjejer shoppar en identitet http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=641618
Fast jag vet inte om artikeln säger så mycket

Men rubriken är väl ganska träffande, att man köper en identitet när man shoppar, det ger lite lagkänsla sådär..
En lagtillhörighet

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är patetiskt när vuxna människor på t ex zatzy inte kan låta bli att förstöra vissa trådar just på grund av sitt älskade märke och förakt för alla andra märken.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är "ok" att försvara sitt märke sålänge man har grund samt bevis för vad man säger. Vad som utmärker en fanboy är ju falska påståenden om sitt eget märke för att framhäva det som bättre, eller att sprida falska rykten om andra märken för att dom skall verka sämre.

Kan man stå upp för sin sak, och diskutera så är det inget som stör mig

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Roligaste är väl raggare som jämt måste klanka ner på bla. mig som kommer med japanräcer (MR2 turbo). Själv älskar jag alla sorters bilar och har ägt 7 olika märken världen över hittills.

En standard verkar vara folk som kört samma bil från unga år kör vidare på samma märke för att sedan bli "hjärntvättade" med att det inte går att köra något annat, den tanken existerar bara inte hos personen.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

är väll mycket psykologiskt bakom oxå antar jag, man kan tex ha blivit hjärntvättad av sin far som endast kör volvo eller något?

eller så är det så enkelt att man MÅSTE ha rätt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.