Orättvis turordning på jobbet, vad säger lagen om AMF Praktikanter?

Permalänk
Medlem

Orättvis turordning på jobbet, vad säger lagen om AMF Praktikanter?

Hej
På mitt jobb så har vi (brukade iaf ha) en viss turordning för visstidsanställda biträden. Det går till så att vi maskinförare helt enkelt berättar för våran personalchef (det är han som ringer in extra personal när vi behöver det) om biträderna kan jobba, om dem vill jobba, och om dem har attitydproblem eller inte.
Just nu har vi 3 personer som alla masinförare gärna arbetar med och som verkligen vill jobba och tar jobbet seriöst.
Problemet är att nu har det kommit in en praktikant från arbetsförmedlingen som får jobba varenda vecka. I Början gick han bara bredvid, det såg jag inte som något problem, men nu får han jobba mer än våra andra biträden som verkligen har visat hur duktiga dem är. Det tycker jag och en del andra är väldigt orättvist.

Jag har lite funderingar över en sån här praktikant från arbetsförmedlingen.
Så som jag fattade det så får han 120:- /dag, vilket är väldigt lite, men vart får han dem ifrån, arbetsförmedlingen eller företaget som vi jobbar på?
Finns det några regler för vad en praktikant från arbetsförmedlingen får och inte får göra?

Och sen den slutgiltiga frågan - får en praktikant verkligen ta över en annans jobb?

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Kommer han från abretsförmeligen får garanterat arbetsgivaren bidrag för personen och då får han givetvis jobba mer än dom andra för han kostar betydligt minder än dom andra anställda.

Säger bara Välkommen till vårat fina land med bidrag.

Samma sak har hänt mej flera gånger. Arbetsgivare som tar in folk som e sjukskriva en viss procent så får dom upp till 70% i bidrag för den personen istället för att anställa en "riktig" person , eller tar in nytt folk varje gång för att få bidarg.

Det här finns på alla arbetsplatser, det är för lätt att få bidrag nu för tiden.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

De personer som kommer från Arbetsförmedlingen får inte ta arbetstid från andra anställda. Spelar ingen roll om de är heltid eller deltidare.

Detta missbrukas givetvis en massa då arbetsgivare gärna betalar så lite som möjligt för sin personal.

Men du kan anmäla detta till Arbetsförmedlingen då det är emot deras regler. Finns även andra instanser man kan kontakta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.