Gigabyte 980 TI Xtreme edition hög temperatur idle

Permalänk
Medlem

Gigabyte 980 TI Xtreme edition hög temperatur idle

Så som titeln säger så ligger mitt TI runt 60 grader på idle. Är det någon som vet varför? Är det normalt eller inte? Jag har en skärm inkopplad i grafikkortet, och min andra skärm är kopplad till cpun's inbyggda graffepaffe, så det borde inte vara det som gör att det blir lite varmare än vanligt. Kan det vara så att speccy mäter fel? Eller är det något som inte stämmer här?

http://imgur.com/hUSMcYW

Ovanför är en bild på temperaturer på respektive komponenter.

Permalänk

Power management mode - Prefer Maximum Performance påslaget ?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

@ye546: Om du kör med en 144 hz monitor är det "normalt" för att gpun klockar inte ner sig och eftersom fläktarna inte är på i idle åker temperaturen uppåt. Gör en egen fläktprofil med ungefär 10% till iaf 40 grader så sjunker den. Detta är problem med nvidias drivrutiner inte med kortet

Permalänk
Medlem

Har ingen aning, vart kan jag se det?

Permalänk
Skrivet av ye546:

Har ingen aning, vart kan jag se det?

Nvidia control panel.

Edit: Om den står som adaptive så är det kanske som @Chemrupes säger.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chemrupes:

@ye546: Om du kör med en 144 hz monitor är det "normalt" för att gpun klockar inte ner sig och eftersom fläktarna inte är på i idle åker temperaturen uppåt. Gör en egen fläktprofil med ungefär 10% till iaf 40 grader så sjunker den. Detta är problem med nvidias drivrutiner inte med kortet

Alright, skall testa detta. Ty för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Nvidia control panel.

SKall testa detta med, ty.

Permalänk
Medlem

@Chemrupes Detta funkade! Tack så hemskt mycket

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, vart i Nvidia kontrollpanel kan man hitta energisparläge? För mig finns det bara i Windows kontrollpanelen - maskinvara och ljud, energialternativ och den står på Hög Prestanda.

Ville prova om man kunde ändra det i Nvidias kontrollpanel också så kanske det fixar sig för mig med ?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chemrupes:

@ye546: Om du kör med en 144 hz monitor är det "normalt" för att gpun klockar inte ner sig och eftersom fläktarna inte är på i idle åker temperaturen uppåt. Gör en egen fläktprofil med ungefär 10% till iaf 40 grader så sjunker den. Detta är problem med nvidias drivrutiner inte med kortet

jag kör med 144hz 1440p och kortet klockar ner till 135mhz i idle, innan jag formaterade disken och la in windows igen var idle runt 800mhz nånting. Men det var inte orsaken till att jag formaterade utan innan trodde jag det skulle vara så med 144hz skärmen.

Jag hade också hög idle temp förut och trodde det var normalt med 144hz skärmen men icke, efter ominstallation klockar 980ti ner sig normalt i idle och är svalt under 40c och fläktarna stilla (går inte igång förens jag startar ett spel).

Edit: jag kört med 980 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Bara en fråga, vart i Nvidia kontrollpanel kan man hitta energisparläge? För mig finns det bara i Windows kontrollpanelen - maskinvara och ljud, energialternativ och den står på Hög Prestanda.

Ville prova om man kunde ändra det i Nvidias kontrollpanel också så kanske det fixar sig för mig med ?

Högerklicka på skrivbordet och välj Nvidia controll panel sedan: Manage 3D settings > power management mode > adaptive/prefer maximum performance

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Att ändra till "prefer maximum performance" gör ju absolut ingenting av nytta på en stationär dator. Helt bortkastat. Likaså att ställa om Windows energialternativ till "hög prestanda". Det ända ni gör är att stänga av strömsparsfunktioner och tvingar processor och grafikkort att ständigt köra i högsta redoläge. Det sliter betydligt mer på komponenterna än att grafikkortet råkar vara 60 grader varmt. Inte för att något av de två alternativen gör enorma skillnader i alla fall. Men är det slitaget ni är oroade för så tjänar ni mer på att ha kortet i sina originalinställningar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Högerklicka på skrivbordet och välj Nvidia controll panel sedan: Manage 3D settings > power management mode > adaptive/prefer maximum performance

Tack, pillade lite med det men tyvärr ingen skillnad, tempen skjuter upp i höjden med onormala clocks.

Skrivet av Xyborg:

Att ändra till "prefer maximum performance" gör ju absolut ingenting av nytta på en stationär dator. Helt bortkastat. Likaså att ställa om Windows energialternativ till "hög prestanda". Det ända ni gör är att stänga av strömsparsfunktioner och tvingar processor och grafikkort att ständigt köra i högsta redoläge. Det sliter betydligt mer på komponenterna än att grafikkortet råkar vara 60 grader varmt. Inte för att något av de två alternativen gör enorma skillnader i alla fall. Men är det slitaget ni är oroade för så tjänar ni mer på att ha kortet i sina originalinställningar.

Ok, då kanske man bör ändra tillbaka till Balanserad prestanda i Windows energialternativ. Någon mer som kan bekräfta detta? Väldigt onödigt att hög prestanda finns då.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Tack, pillade lite med det men tyvärr ingen skillnad, tempen skjuter upp i höjden med onormala clocks.

Ok, då kanske man bör ändra tillbaka till Balanserad prestanda i Windows energialternativ. Någon mer som kan bekräfta detta? Väldigt onödigt att hög prestanda finns då.

Det som han skriver låter väl helt rätt. Jag har nog inte använt det sedan ett bra tag (windows xp?) och har inte sett någon anledning att låta datorn gå på högvarv hela tiden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det som han skriver låter väl helt rätt. Jag har nog inte använt det sedan ett bra tag (windows xp?) och har inte sett någon anledning att låta datorn gå på högvarv hela tiden.

Ok då ändrar jag tillbaka det. Har nämligen hört utav mååånga personer att datorn skall vara på hög prestanda då den presterar som bäst.. Har dessutom kört så i flera år. Men men, blir ändring på det.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av EMM386:

Tack, pillade lite med det men tyvärr ingen skillnad, tempen skjuter upp i höjden med onormala clocks.

Ok, då kanske man bör ändra tillbaka till Balanserad prestanda i Windows energialternativ. Någon mer som kan bekräfta detta? Väldigt onödigt att hög prestanda finns då.

Alternativet gör/gjorde främst nytta och framförallt skillnad på bärbara datorer vid batteridrift. Windows känner av när datorn går på batteri istället för att få ström från väggen. För att få batteriet att räcka längre så låser den i standardläget då bland annat processorns och grafikkortet högsta frekvenser till något lägre än standard (bland annat, en hel del andra smågrejer justeras också).

Det högprestanda-läget gör är att bypassa allt detta genom att manuellt tvinga processor och grafikkort att ständigt ligga i samma läge som att det belastas maximalt. Det kan göra att datorn känns lite rappare om du sitter på svagare komponenter - vid just batteridrift. Men gör föga nytta på en stationär dator. Speciellt inte en med såpass starka komponenter som dina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag kan nu konstatera att mitt 980 TI inte går i full varv längre. Jag ominstallerade windows, och det fixade det.