Uncorrectable Error Count på flera miljoner

Permalänk
Medlem

Uncorrectable Error Count på flera miljoner

Sitter med en systemdisk som är 8 år gammal (Intel SSD 520 120GB) och "Uncorrectable Error Count" räknar upp väldigt snabbt, Runt 150 miljoner på 2 timmar (102 -> 117 Normalized). Är detta något att vara orolig för?

Hela anledningen till att jag kollat på det här är en BSOD (CRITICAL PROCESS DIED) igår där datorn endast bootade in i BIOS efteråt och hängde sej där. Tur nog så bootade den normalt idag och jag såg då att något är konstigt med SSDn.

Så är disken OK tror ni? Den rapporterar ju "Ready for use"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nej. Du har ju i precis beskrivit ett döds-scenario som disken går igenom. "Ready to use" betyder ju bara att den lever.

Backa upp allt viktigt från den och köp nytt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

"Om alla varningslampor i bilen blinkar rött - oljetryck, oljetemp, bromsar, tändning och batteri - men motorn startar fint ändå, är detta något att vara orolig för inför bilsemestern?"

Jag tror att du har besvarat din egen fråga. Med så många rapporterade fel kan hela disken haverera precis när som helst. Rädda alla filer du kan och kasta disken sedan. Du lär inte vilja använda den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

"Om alla varningslampor i bilen blinkar rött - oljetryck, oljetemp, bromsar, tändning och batteri - men motorn startar fint ändå, är detta något att vara orolig för inför bilsemestern?"

Jag tror att du har besvarat din egen fråga. Med så många rapporterade fel kan hela disken haverera precis när som helst. Rädda alla filer du kan och kasta disken sedan. Du lär inte vilja använda den igen.

Eller gör som jag, chansa med att använda den och se hur länge den överlever! Ibland vill man ha lite mer spänning i vardagen. Om du vill köra hardmode, lämna bara viktiga filer på den disken, då blir det spänning!

Annars säger jag att du kan använda den, men ha inget viktigt på den.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Ja det får bli en ny disk i nästa vecka. Tackar för svar!

Körde HD Tune eftersom jag ändå ska byta disken och backup finns på all data (ABSOLUT inget att köra på en döende disk!!)

Kanske lite intressant hur som helst: