Uppgradera från i3 2120 gtx 560se (med låg budget)

Permalänk

Uppgradera från i3 2120 gtx 560se (med låg budget)

Hej allesammans!
Det är så att min systerson vill uppgradera sin dator som har följande specs idag; i3 2120, gtx 560se, 4gb ram, msi p67a-gd65, corsair cv650w

Förstår att det bästa hade varit att köpa en helt ny dator. Men problemet är att han har en väldigt tight budget på ca 4000KR, så det känns inte som ett rimligt alternativ för dem pengarna.
Jag har föreslagit att jag kan skjuta till ett par tusen så att han kan köpa lite bättre delar.. Vilket han envisas med att jag inte får göra. Han är bestämd med att vilja köpa sakerna för egna pengar som han tjänat ihop själv. (stolt att han ändå tänker så, & vilja stå lite på egna ben även fast han bara är 12 :"D)

Jag funderar på om 16gb ram, i7 3770k / i5 2600k tillsammans med ett 1070 eller liknande vore en bra idé att försöka få tag i. Borde bli ett någorlunda lyft med tanke på vad han kör med idag.
Han tycker att det är extremt kul att spela redan med dem sakerna han har även fast en del spel laggar. Ska försöka övertyga om att få lägga några extra slantar utöver hans budget för att få en dator som funkar till nya spel också!

Tacksam för all input

Permalänk
Medlem

Gör en köpestråd i marknaden. Du kommer få många bra förslag.

en i7 4770 med GTX980ti med moderkort och 16gb ram borde inte va några problem i din budget.

Permalänk
Skrivet av PatrikNystrom:

Gör en köpestråd i marknaden. Du kommer få många bra förslag.

en i7 4770 med GTX980ti med moderkort och 16gb ram borde inte va några problem i din budget.

Tack för svar Jaa jag kollar i marknaden och ser om det finns några bra förslag där
Trevligt helg😊

Permalänk
Medlem

4670/4690/4770/4790k, mobo och 8 gb ram går att få för runt tusenlappen. 980 ti cirka 1100-1500 kr, köpte precis de komponenterna själv. Se om ni kan klämma in en SSD i budgeten!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 4790k med tillhörande moderkort och 16gb ram om du är intresserad, läggs ut på tradera imorrn annars.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

4670/4690/4770/4790k, mobo och 8 gb ram går att få för runt tusenlappen. 980 ti cirka 1100-1500 kr, köpte precis de komponenterna själv. Se om ni kan klämma in en SSD i budgeten!

Jag tänkte lägga upp en annons i marknaden senare idag Får se om någon kommer med ett bra förslag där
Din rekommendation av komponenter låter bra och köp av en ssd ochså, tack för svar😊

Permalänk
Medlem

När det gäller "vrånga släktingar", som, all heder till dem dock, vill köpa allt själv så brukar jag säga att "jag har en SSD över, som bara ligger och skräpar" eller "hade lite RAM i byrålådan", då tar de enklare emot det utan att det känns som allmosor Sedan kanske den där SSDn bara legat och skräpat i 1 dag eftersom jag nyss fixat en egen större till mig själv, *host*. win-win.

Jag håller f.ö med om att ett begagnat uppgraderingspaket borde gå att få för långt under 4000; hade burken varit för mig själv hade jag köpt mer minne och core i7 - men det hade landat på nästan lika mycket som ett paket med nyare moderkort osv inkluderat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jag har en i7 4790k med tillhörande moderkort och 16gb ram om du är intresserad, läggs ut på tradera imorrn annars.

Jag bumpar detta. Om du vill att han ska kunna spela nya spel men inte betala mycket är ju detta uppgraderingskittet det absolut mest prisvärda. Ett 980ti är i princip exakt samma prestanda som ett 1070, alltså hästlängder bättre än ett 1050 och kostar bara 500kr mer sist jag kollade. Processorn kan han ha länge och ram räcker gott och väl till alla spel.

Dessa saker ska inte gå på mer än 2500kr begagnat (då räknar jag in 980ti). Möjligtvis någon hundring mer om alla saker är i enormt bra skick.

Nu vet jag ju inte vad han spelar men låt säga att det är Fortnite så är det rätt svårt med ett 1050..

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av Pirum:

När det gäller "vrånga släktingar", som, all heder till dem dock, vill köpa allt själv så brukar jag säga att "jag har en SSD över, som bara ligger och skräpar" eller "hade lite RAM i byrålådan", då tar de enklare emot det utan att det känns som allmosor Sedan kanske den där SSDn bara legat och skräpat i 1 dag eftersom jag nyss fixat en egen större till mig själv, *host*. win-win.

Jag håller f.ö med om att ett begagnat uppgraderingspaket borde gå att få för långt under 4000; hade burken varit för mig själv hade jag köpt mer minne och core i7 - men det hade landat på nästan lika mycket som ett paket med nyare moderkort osv inkluderat.

Jaa, jag tänkte skicka med lite extra som "bara fanns liggande sen innan" *hosthost*(inte covid 19-host)

Jag har fått förslag på i7 4790 16gb ram och moderkort för 2200 samt ett 1050 för 500 plus frakt än så länge

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

Jag bumpar detta. Om du vill att han ska kunna spela nya spel men inte betala mycket är ju detta uppgraderingskittet det absolut mest prisvärda. Ett 980ti är i princip exakt samma prestanda som ett 1070, alltså hästlängder bättre än ett 1050 och kostar bara 500kr mer sist jag kollade. Processorn kan han ha länge och ram räcker gott och väl till alla spel.

Dessa saker ska inte gå på mer än 2500kr begagnat (då räknar jag in 980ti). Möjligtvis någon hundring mer om alla saker är i enormt bra skick.

Nu vet jag ju inte vad han spelar men låt säga att det är Fortnite så är det rätt svårt med ett 1050..

Jaa, får se om jag hittar något sånt paket för bra pris
Har som skrivet fått förslag på i7 4790k med modo och ram för 2200 Det lämnar inte mycket över till gpu som ändå känns som en viktigt komponent i en gamingdator
Han spelar fortnite, gta v och rdr2 just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delirious:

Jaa, får se om jag hittar något sånt paket för bra pris
Har som skrivet fått förslag på i7 4790k med modo och ram för 2200 Det lämnar inte mycket över till gpu som ändå känns som en viktigt komponent i en gamingdator
Han spelar fortnite, gta v och rdr2 just nu

Lägg 500 till och få ett 980ti istället. Sjukt mycket mer värt enligt mig.

Permalänk
Medlem

@Delirious: Okej.. Men det låg ute en annons igår på samma saker billigare, ska kolla om jag hittar det!
GTA V har jag sett benchmarks med 980ti och det är ett rätt krävande spel som, iallafall jag, tror blir svårt med något sämre kort än det. Någon får rätta mig om jag har fel men då jag själv äger ett 1070 så har jag hyffsad koll kan man tycka.
Som sagt, jag ska kolla om jag hittar annonsen.
Känns som att jag blev investerad i detta då jag också tycker det känns viktigt att han ska kunna spela de spel som säkert hans vänner gör

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

@Delirious: Okej.. Men det låg ute en annons igår på samma saker billigare, ska kolla om jag hittar det!
GTA V har jag sett benchmarks med 980ti och det är ett rätt krävande spel som, iallafall jag, tror blir svårt med något sämre kort än det. Någon får rätta mig om jag har fel men då jag själv äger ett 1070 så har jag hyffsad koll kan man tycka.
Som sagt, jag ska kolla om jag hittar annonsen.
Känns som att jag blev investerad i detta då jag också tycker det känns viktigt att han ska kunna spela de spel som säkert hans vänner gör

Hmm ja minst ett 1070/980 kanske vore bättre än att köpa ett bara något billigare sämre kort och behöva uppgradera igen väldigt snart
Aww vad snällt att du kollar runt😊 Jaa det vore toppen om det gick att hitta någon dator som gör att han kan spela lite nyare spel ochså utan att ha massa lagg och ha lägsta inställningarna Tänker tillbaka på när jag själv var runt 12 år och köpte min första dator Jösses vad roligt man hade!

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/marknad/188183-intel-i7-4790k-asu...

Ni andra som läser denna tråd, om han får detta för utsatt pris så är väl det riktigt bra?
Med ett 980ti för 1000kr till det så har du en dator som kan spela de spel du sagt med över 70fps på höga inställningar och han får se spelen som dom ser ut när han spelar hos vänner och liknande. med ett 1050 eller en mycket äldre processor så kan han bara spela på lägsta vilket inte är speciellt roligt i dom spelen. Typ inga förutom csgo.

Ska kolla runt mer.
Det är synd att detta inte var om en månad då 30-serien kommit ut då hade jag sålt min gpu till dig billigt

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av PatrikNystrom:

Lägg 500 till och få ett 980ti istället. Sjukt mycket mer värt enligt mig.

Jaa det låter som en mycket bättre idé Det är lätt att köpa något i all hast för att man vill ju att han ska få sakerna så fort som möjligt Tack för input, det är så skönt att få hjälp eftersom att jag inte kan begagnatmarknaden som ni andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delirious:

Hmm ja minst ett 1070/980 kanske vore bättre än att köpa ett bara något billigare sämre kort och behöva uppgradera igen väldigt snart
Aww vad snällt att du kollar runt😊 Jaa det vore toppen om det gick att hitta någon dator som gör att han kan spela lite nyare spel ochså utan att ha massa lagg och ha lägsta inställningarna Tänker tillbaka på när jag själv var runt 12 år och köpte min första dator Jösses vad roligt man hade!

Ja verkligen, jag själv hade dator när jag var 12 som var i den klassen som jag aldrig kände var jobbigt att spela på. Men sen när jag blev lite äldre o föräldrarna slutade köpa saker åt mig (Styvpappa är java-programmerare så jag har hela min uppväxt antagit att alla har lika bra datorer som oss) och jag hade råd med en laptop för 2500kr så insåg jag hur sjukt frustrerande det är att spela på en dator som inte mäktar med.

Annonsen jag skickade står bara avhämtas, men jag kan hjälpa er med tips om hur ni skickar på bästa möjliga och enklast sätt då jag nyss fick skickat en hel monterad dator med bussgods utan problem. Så fråga honom åtminstone!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Tänkte även att om du inte behöver kylaren för du redan har en så kan du ju alltid be han bara ta bort heat sinken så blir det hundra gånger enklare att skicka. Kan ju fortfarande låta CPUn sitta kvar med fästet(?).

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

https://www.sweclockers.com/marknad/188183-intel-i7-4790k-asu...

Ni andra som läser denna tråd, om han får detta för utsatt pris så är väl det riktigt bra?
Med ett 980ti för 1000kr till det så har du en dator som kan spela de spel du sagt med över 70fps på höga inställningar och han får se spelen som dom ser ut när han spelar hos vänner och liknande. med ett 1050 eller en mycket äldre processor så kan han bara spela på lägsta vilket inte är speciellt roligt i dom spelen. Typ inga förutom csgo.

Ska kolla runt mer.
Det är synd att detta inte var om en månad då 30-serien kommit ut då hade jag sålt min gpu till dig billigt

Kollade på samma annons Tyvärr kunde han inte skicka, det var upphämtning som gällde Bor i Sörmland så det blir några mil att åka isf^^
Åhh ja det hade varit toppen om 3000-korten släppts redan nu Jag kanske ska ha lite is i magen och vänta ett tag Men det är så svårt när man väl har börjat leta och vet hur glad han kommer bli när han får dem nya delarna Han är så tacksam redan nu att jag hjälper till att leta & och jag är väldigt tacksam i min tur att ni hjälper mig :'D

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

Ja verkligen, jag själv hade dator när jag var 12 som var i den klassen som jag aldrig kände var jobbigt att spela på. Men sen när jag blev lite äldre o föräldrarna slutade köpa saker åt mig (Styvpappa är java-programmerare så jag har hela min uppväxt antagit att alla har lika bra datorer som oss) och jag hade råd med en laptop för 2500kr så insåg jag hur sjukt frustrerande det är att spela på en dator som inte mäktar med.

Annonsen jag skickade står bara avhämtas, men jag kan hjälpa er med tips om hur ni skickar på bästa möjliga och enklast sätt då jag nyss fick skickat en hel monterad dator med bussgods utan problem. Så fråga honom åtminstone!

Känner igen mig i det du skriver Har suttit i samma sits

Jag skickade ett pm förut, får se vad han säger

Permalänk
Medlem

@Delirious: Okej vad bra

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607175-mini-itx-bygge...
Detta är en bra dator för en 12-åring. Men det är ju en hel dator inte delar.
Håll däremot koll på den och se om han börjar släppa delar, för just mobo-cpu och ram är ju kanon. Sen även 1060 kommer man ju bra mycket längre med än en 1050, även om kanske tomb raider osv blir svårt med så lite vram.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607175-mini-itx-bygge...
Detta är en bra dator för en 12-åring. Men det är ju en hel dator inte delar.
Håll däremot koll på den och se om han börjar släppa delar, för just mobo-cpu och ram är ju kanon. Sen även 1060 kommer man ju bra mycket längre med än en 1050, även om kanske tomb raider osv blir svårt med så lite vram.

Får se vad priset sticker upp till Ser intressant ut annars

Permalänk
Medlem

Är det bara mobo-cpu-ram-gpu du söker?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

Är det bara mobo-cpu-ram-gpu du söker?

Jaa precis Eller egentligen bara gpu just nu Det var en vänlig person som skulle skicka i5 2500k för fraktkostnad sen finns 16 gb ram

Permalänk
Medlem

@Delirious: okej Då behöver du en bra gpu då det är en gammal processor.
Kör du på mindre än en 980ti eller 1070 så kommer gta v och fortnite bli rätt svårspelat
Men med någon av dom så kommer det gå bra!!

tillägg
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

@Delirious: okej Då behöver du en bra gpu då det är en gammal processor.
Kör du på mindre än en 980ti eller 1070 så kommer gta v och fortnite bli rätt svårspelat
Men med någon av dom så kommer det gå bra!!

Två har skrivit i annonsen som jag har uppe att dem har 1070 respektive 1080 till salu för 1600 / 2500 kr

Permalänk
Medlem

@Delirious: 1070 är bra pris då den är fabriksöverklockad och går med en knapp öka boost clock, 2500kr för ett 1080 mini tycker jag är lite dyrt. Men såklart den är bättre

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

@Delirious: okej Då behöver du en bra gpu då det är en gammal processor.
Kör du på mindre än en 980ti eller 1070 så kommer gta v och fortnite bli rätt svårspelat
Men med någon av dom så kommer det gå bra!!

Jag körde länge på ett 780Ti och då fungerade både GTAV och Fortnite utmärkt. Det är lite långsammare än 980Ti och bara 3 GB VRAM men fungerade bra ändå. Vill minnas att jag körde höga inställningar på det mesta.

Aldrig fel att ta så snabb GPU som man har råd med dock såklart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag körde länge på ett 780Ti och då fungerade både GTAV och Fortnite utmärkt. Det är lite långsammare än 980Ti och bara 3 GB VRAM men fungerade bra ändå. Vill minnas att jag körde höga inställningar på det mesta.

Aldrig fel att ta så snabb GPU som man har råd med dock såklart.

/hulle.

Får jag fråga vilket år du gjorde det?
1-2 år gör stor skillnad då spel uppgraderas på expansioner.
Csgo till exempel gick ju att köra på högsta inställningar med ett Radeon HD 7970 år 2012, men idag går ju inte det.
Nu är det en överdrift och jag är inte bäst på datorer men har själv testat med en 1070 och i mina ögon är det smärtgränsen.

Jag vill att hans systerson ska kunna få spela spelet med de inställningar som hans vänner har då ett 980ti eller 1070-1080 går i hans budget då han hittat CPU osv väldigt billigt

Jag är verkligen inte här för att få honom att köpa något för dyrt.
Bara att han ska bli nöjd och inte köpa det allra sämsta eller bli lurad av någon.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Får jag fråga vilket år du gjorde det?
1-2 år gör stor skillnad då spel uppgraderas på expansioner.
Csgo till exempel gick ju att köra på högsta inställningar med ett Radeon HD 7970 år 2012, men idag går ju inte det.
Nu är det en överdrift och jag är inte bäst på datorer men har själv testat med en 1070 och i mina ögon är det smärtgränsen.

Jag vill att hans systerson ska kunna få spela spelet med de inställningar som hans vänner har då ett 980ti eller 1070-1080 går i hans budget då han hittat CPU osv väldigt billigt

Jag är verkligen inte här för att få honom att köpa något för dyrt.
Bara att han ska bli nöjd och inte köpa det allra sämsta eller bli lurad av någon.

I våras...

Men alltså jag menar inte att man ska köpa så gammal hårdvara, bara att om kraven är 1080p/60 på med/high (alltså ändå bättre än på konsol) så funkar även rätt billiga grejer. Jag tycker absolut TS ska köpa så snabba grejer han kan få tag i inom budget.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."