Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Väljer att tro att det inte går till på liknande sätt i Sverige.

Ungefär så det ser ut.
Gasning, hals, skållning tumling. Lite olika moment på olika ställen

Sedan så ska djuren åka till närmaste slakteri, om vi säljer till scan så kör dom med djuren till uppsala (bor i mitten av halland).

Så även om jag är i köttindustrin i mindre skala. Visa med pengarna hur vi vill ha det. Köp från lokala små slakterier, ät mindre kött för att finansiera. Skit i kotletten bara för att det ska vara. Kör en sallad. Hedra djuren genom att äta dom på ett bra sätt inte bara för att.
(Avslöjar kanske att vi tror på glada djur som också används för att hålla ängar och annat öppet och inga uppstallade djur)

Vi hade länge striktaste djurhållningen i eu men har halkat efter sista åren dessvärre (eller bra för djuren i resten av eu).
Vi satt småtjocka och nöjda på tronen och när eu satte hårdare regler så spurtade många men vi orkade inte riktigt ut ur tronen.
Men vi är på gång igen.

Men för att vara on topic.
Märke spelar mindre roll tycker jag, man får se från paket till paket hur köttet ser ut. Hur det är styckat, fett, var det sitter osv.
Sedan att göra sin egna på vildsvin i röken. Mmmmmmmmmm.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

SCAN går för mig tveklöst bort på allt kött, tycker deras kött smakar riktigt dåligt, urusel kvalitet.
Om jag bortser från gött bacon från lokala kötthandlaren, så kan jag rekommendera:

Ett av få vanliga bacon som jag inte lyckats få smak av okastrerad gris om någon känner till det, inget
att föredra
Detta smakar mycket bra och har bra rökig smak.
Ända nackdelen mot Tulip, Scan mm. är att det är något dyrare, men jag tycker själv
det är värt det.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Om man nu inte ska vara för skitnödig och svara "lokala charkhandlarens", så tycker jag Sorunda har bra bacon. Finns på vilken välsorterad stormarknad som helst åtminstone i stockholmstrakten. Oklart hur det ligger till i resten av landet dock.

Av märkena man kan få tag på precis överallt, så brukar det bli Tulip. Gillar de lite tjockare skivorna. Då den är bokvedsrökt på riktigt, till skillnad från många andra masstillverkares som innehåller rökarom istället, är den också bra att torka i varmluftsugn över natten på ~40-50 grader. Klockren vandringsmat, plenty med kalorier per viktsenhet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Föredetting

Gudruns är det enda rätta. Alspånsrökt och inte bara fett i paketet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Var Bacon+Ägg och potatismos till middag idag. Kryddat med vitpeppar.

Slank lätt ner.

Har aldrig riktigt bekymrat mig om leverantören av bacon ur smakhänsyn.

Permalänk
Medlem

Brukar bli scan eller tulip, vanligast scan dock! Tycker dock att kvaliten kan vara rätt blandad :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Testade många olika sorters bacon i samband med grillsäsongen i somras. Allt från AG:s alspånsrökta thick cut-bacon till vanligt köpebacon som exempelvis Scans grill- och jägarbacon, ICAs "hamburgerbacon" (rekommenderas ej), ICAs American style bacon med mera. Men i de flesta fall så faller man ändå tillbaka på Scans original som bästa val, ICAs alspånsrökta var förvisso inte så tokiga de heller. I sommar ska jag försöka testa Gudruns och Pärsons bacon som brukar finnas i matbutiken i krokarna.

Kan för övrigt rekommendera en sån här till grillen, brukar komma in i lager framåt våren. Bara att dra på lite aluminiumfolie och ställa på grillen så blir baconet inte bränt så lätt.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/grill/grilltillbehor/...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

Har provat många olika sorters bacon, men att "vattensteka" det gör dom flesta väldigt goda.

Lägg en klick smör i stekpannan, lägg i bacon och täck det med vatten och kör på hög värme. Minska värmen när allt vatten kokat bort och stek färdigt det sista på baconet till önskad krispighet.

Det låter fel att "koka bacon", men att dra ur fettet och låta det steka i det sedan blir fint. Det tar dock lite extra tid.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Hemgårdens bacon. Riktigt bra!

Permalänk
Medlem

http://nyhlenshugosons.se/sortiment/chark/roekt/bacon-alspaan...

Bacon Alspånsrökt från Nyhlens Hugossons är nog bland det bästa man hittar i butik imo. Scan, ica, garant osv skippar jag helt. Är hellre utan bacon än att äta dessa produkter.

Har inte hittat bra bacon i GBG så får bli Tulip de få gånger jag äter bacon.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om man nu ääälskar bacon så borde man försöka unna sig lite fina grejer från charken ibland. Man blir ju sällan imponerad av "dom vanliga" paketen man köper i livsmedelsaffären, men jag är inte så jävla kräsen heller. Allt slinker ner, bara det är krispigt och gött

Jag har alltid stekt i stekpanna också, men började testa ugnen rätt nyligen och det är så sjukt mycket smidigare, plus att man kan göra MYCKET samtidigt (bacon äter man ju minst 2-3 paket i stöten). 200 grader, lite bakplåtspapper i botten och in med godiset bara.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Bacon och kebab samt gaming
Inga hälsosamma kids här inte!

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Som tur är så har vi Carlströms Kött och Chark sidfläsk på Ica Maxi här. Om man nu inte vill åka till Carlströms lokala butik då förstås. Även om det kostar 155:- per Kg, så är det värt varenda krona jämfört med standardbaconen. Går verkligen inte att jämföra.

Kötthallen har ju även bacon från Iberico-gris, än dyrare - men supergott.

Köp riktigt, rökt sidfläsk och inte dom här halvfabrikaten. Det är verkligen värt den extra kostnaden.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Köper bacon från gilde till 30kr paketet och längtar tills man kan åka till sverige och köpa scans bacon till 10kr paketet.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte märket som smakar utan grisen, och det kan nog variera pga många faktorer.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Inte reflekterat så mycket över vilket märke jag föredrar på bacon, tycker dock att ICA Basics smakar bra. Även om de är billiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Körde ett paket bacon från ICA idag i ugnen. 10 minuter på 200 grader, perfekt.

Var helt okej och jämna bitar. Äter inte bacon tillräckligt ofta för att jämföra mellan märkena. Det blir den som har mest lockande pris och jag blir sällan besviken 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Bor i Dalarna, så har tillgång till Siljans Chark, är helt klart bäst.

Brukar jag köpa i Malung när vi åker till fjällen, mycket bra!

Hemma i Värmland har vi ett liknande från Hemgården: https://www.hemgardenchark.se/nyhet.html

Permalänk
Medlem

Som basbacon hemma blir det Scan eller Citygross Favorit. Ingen av dem är särskilt bra men de görs av svenskt kött, vilket är ett måste för mig.

Ska det vara extra gott blir det bacon från Andersson & Tillman - en förhållandevis stor lokal producent med eget slakteri. Köper i princip bara deras korvar men tycker matkontot drar iväg lite för mycket om allt bacon ska komma därifrån också... Deras bacon är i alla fall rökt på riktigt och kommer i lite tjockare skivor,

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Tjejen gillar inte bacon så mycket så det blir inte så ofta jag äter det längre. Sort beror ju lite på vad man ska ha den till. Scans vanliga brukar det oftast bli om man vill ha tunnare eller krispigare skivor, vilket man ofta vill. Ska det blandas i typ köttfärssås så kan jägarbaconet funka med lite extra röksmak. Annars tycker jag restaurangbacon är ganska nice. Funkar rätt bra istället för pancetta i bourguignon och liknande också.

Skrivet av crew seven:

Tror det är scan jag brukar köpa tre-pack, rent allmänt så gillar jag ICA´s basic produkter köper man till exempel pasta eller ris så märker jag ingen skillnad på smak.

Hädelse. Basic bacon har jag inte testat men pastan är ingen höjdare alls. Zetas pasta tycker jag är bra och den finns på de flesta ställen, annars funkar Barilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Väljer att tro att det inte går till på liknande sätt i Sverige.

Fast det gör det. Det är den vanligaste metoden tillochmed. Kostnadseffektivt med gas. Hitler håller med.

https://www.djurensratt.se/blogg/lat-grisar-slippa-gasas-med-...

Du kan även passa på att kolla uppdrag gransknings senaste avsnitt av kravbönderna för att se hur fint "kvalitetstämplat" är egentligen. För att sammanfatta så är det ett försäljningsknep som går ut på att lindra konsuments dåliga samvete.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Beror på vad jag ska ha dem till men de jag brukar köpa är:

ICA Selection: Fungerar bra till ex. Carbonara, om man inte har möjlighet att köpa guanciale.
Jägarbacon: Fungerar bra när baconet ska vara lite mer huvudperson. Brunch, till amerikanska pannkakor, etc.
Tulips Kalkonbacon: Enda baconet jag använder till Flygande Jakob.
ICA (?) Tärnat Bacon: Använder jag när jag ska dra till skogs och göra fläskpannkaka.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Beror på vad jag ska ha dem till men de jag brukar köpa är:

ICA Selection: Fungerar bra till ex. Carbonara, om man inte har möjlighet att köpa guanciale.
Jägarbacon: Fungerar bra när baconet ska vara lite mer huvudperson. Brunch, till amerikanska pannkakor, etc.
Tulips Kalkonbacon: Enda baconet jag använder till Flygande Jakob.
ICA (?) Tärnat Bacon: Använder jag när jag ska dra till skogs och göra fläskpannkaka.

"Carbonara" med bacon? Nej. Bara nej.

Då får man kalla det pasta med bacon eller något.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Fast det gör det. Det är den vanligaste metoden tillochmed. Kostnadseffektivt med gas. Hitler håller med.

https://www.djurensratt.se/blogg/lat-grisar-slippa-gasas-med-...

Du kan även passa på att kolla uppdrag gransknings senaste avsnitt av kravbönderna för att se hur fint "kvalitetstämplat" är egentligen. För att sammanfatta så är det ett försäljningsknep som går ut på att lindra konsuments dåliga samvete.

Ja, om någon är intresserad så ser det ut såhär i Sverige på en del ställen:
https://www.tv4.se/artikel/4hcDvqzB3fwSCyoUEZQWHQ/nya-bilder-...

Jag har även sommarjobbat på en stor grisgård i Skåne för några år sedan. Reglerna följdes men djuren hade det inte särskilt bra ändå i mina ögon. Blod och avföring smetat på väggarna, kultingar som kastreras, suggor som inte kan gå osv. Detta är troligtvis något människor kommer att se tillbaka på oss med avsky i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag brukar stå och glo på paketen och tar den med mest kött på.
Ibland lyxar jag till det och köper stekfläsk för tjockare, matigare skivor. Blir Willys storpack då.

Men för att halvt byta ämne. Steker ni baconen?! Jag gör den i ugnen, det är lättare och blir godare.
Har läst att man kan göra bacon i microvågsugn och våffeljärn också, men det har jag inte provat ännu.

Permalänk
Medlem

Tycker Tulip har godast röksmak bland "billighetsbaconen". Blir annars ofta det som det är rea på.
Testade också nån jägar och peppar bacon nån gång goda och lite mer lyxiga.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Enebacken på Lidl är nog det bästa vanliga och Tulip som tvåa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag brukar numera köpa bacon i bit och skiva själv, upplever att kvalitén på den bitarna är bättre och sen uppskattar jag lite tjockare skivor.

Sen råkar jag även ha bonusen att min far ganska regelbundet röker eget bacon, så brukar få med mig en bit eller två när man är på besök

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Andersson och Tillman, finns i Uppland.

https://www.andersson-tillman.se/#sortiment

Permalänk
Hedersmedlem

Vi köper kött via gårdssällskapet (https://www.gardssallskapet.se/) och jag tycker deras Alspånsrökta bacon är enormt god.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com