Amazons samma dag-leverans till Sverige

Permalänk
Medlem

När genomfördes testet?
Jag tycker postnord blivit sämre då dom tidigare körde ut när dom hade paketet tillgängligt men nu mer måste man välja leverans när dom har paketen tillgängligt vilket minst utökar leveranstiden 1 dag.
Bara att hoppas att de nya speditörerna är bättre på att leverera sina paket.

Permalänk
Medlem

En ointressant butik där de splittar ordrar så man får åka runt stan och hämta upp varor överallt. Plocka bort bring och ups så kanske ni blir lite intressanta..
Nu fick Stockholm ett betalalternativ, ett litet steg närmare samma service som alla andra redan har.
Sen hur de kan lova leveranser samma dag när varorna kan ligga var som helst i Europa.. eller kommer de att göra om hemsidan till något mer logiskt?
Jag killgissar att de lovar leverans och misslyckas de så betalar de tillbaks pengarna du lagt ut för leveranserna när du tjafsat med dom om det ett tag. Sen kommer grejen ni beställt precis som vanligt från Tyskland några dagar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

55% då (majoritet) - men hur ser det ut i dag?

Hinner inte gräva just nu, men hittade lite statistik från 2018 gällande utlandsfödda stockholmare i alla fall.

Ca. 26% (600 000) är födda utomlands i Sthlms län, resterande ~1 700 000 är födda i Sverige, dock nämner inte statistiken födelseort/län i Sverige. Kan dock ha missat någon rad, skummade bara igenom.

Statistiken är från December 2018 dessutom.

https://www.sll.se/globalassets/4.-regional-utveckling/public...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fast allt folk köper ifrån Kina kostar ju inte 5kr som vissa verkar tro. Dessutom har ju postnord inte en susning vad värdet är i paketet.

OffT som vanligt =(:
Nu förstår jag inte va du menar?
Jag beställde tre stycken verktygskitt för mobiler. Ville ha fler sugproppar samt testa två modeller. Beställde från USA, minns inte om det var E-Bay eller Amazon. (typ 2 år sedan ish, minnet är bra men kort)
Båda paketen kom från Kina i alla fall. 8kr styck tror jag två kostade men som tur var i det fallet fick jag dem ett brev inte två. Den andra tror jag låg runt det dubbla. Så något i still med 30-35kr. Sedan postnords avgifter på två brev från kina. Några hundra till. Hade vart billigare att köpt samma saker från Biltema eller Classe.

Synd att de missbrukar den gamla U-Lands subventioneringen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Snabb leverans är väl inte fel, men har de i Sthlm så bråttom att de inte kan vänta till nästa dag?

Hit upp till norra Norrland får man räkna med 3-4 dagar (vardagar, exklusive helg) oavsett varifrån man beställer. Skickar man något mellan orter här uppe tar det oftast två dagar.

Även för t ex delar till garantiservice som ska vara "next business day" får man vänta ett par dagar på, sen ska man ju hinna hämta och göra jobbet också. Så garantiservice "nästa dag" betyder i praktiken i bästa fall "samma vecka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Snabb leverans är väl inte fel, men har de i Sthlm så bråttom att de inte kan vänta till nästa dag?

Nu är det ju inte stockholmarna som har gått man ur huse och krävt detta av Amazon för att de har så bråttom. Det är något Amazon erbjuder, antagligen för att addera ett extra skäl till att handla av just om. Sen är väl frågan om det gör speciellt stor skillnad. Jag tror som många andra i tråden att det inte kommer göra speciellt mycket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nej tack, hellre gratis frakt och vänta en till tre dagar.

Precis så som dom har nu. Fast det tar oftast 1-2 dagar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Äntligen ! Vänta 1-2 dagar på leverans är så 2019 😂

#ingentålamod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Gillar stockholms-koncetrationen både på Amazon och nyheten.
nej Stockholm betyder inte Sverige, även fast många "stockholmare" (Stockholmare idag är väll mest utbölingar och utlänningar) kanske tror att stockholm centrum of the universe.

Vad är det som är fel i nyheten? Det står inte någonstans att det gäller hela Sverige. Så vitt jag vet är Stockholm en del av Sverige.

Det är nog inte någon som tror att Stockholm är ”centrum of the universe”. Däremot är det ju i många fall centralt för Sverige vare sig man gillar det eller inte.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeonHart:

Vad är det som är fel i nyheten? Det står inte någonstans att det gäller hela Sverige. Så vitt jag vet är Stockholm en del av Sverige.

Det är nog inte någon som tror att Stockholm är ”centrum of the universe”. Däremot är det ju i många fall centralt för Sverige vare sig man gillar det eller inte.

Endast lantisar som vill flytta till Stockholm men inte har möjlighet tror att andra tror att stockholmare tror att Stockholm är universums centrum (förutom möjligen inflyttade lantisar då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Någonting säger mig att dina doft-suddisar från Kina med fri frakt inte är särskilt prioriterat jämfört med paket som PostNord faktiskt får betalt för att leverera.

75/125 kronor paketet är väl ändå rätt okej betalt eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Endast lantisar som vill flytta till Stockholm men inte har möjlighet tror att andra tror att stockholmare tror att Stockholm är universums centrum (förutom möjligen inflyttade lantisar då).

Är inte det typ 90% av de som bor i staden?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jacob:

Hörru Älmhult, på tal om varor som inte kommer fram eller finns. IKEA?

Jävla bra möbelföretag med en utmärkt e-tjänst.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Vi, utbölingar (Göteborgare som bor i Stockholm) har inte gjort något med eller mot Stockholmarna vill jag säga. Och Stockholmare (om vi säger nu att man ska vara född i Stockholm för att vara det) är god majoritet.

Sedan kan det bli lite tröttsamt med bittra lantisar som tycker det är supermärkligt att samma service som finns i Stockholm inte finns i deras håla mitt i landet. Det är nämligen inte så märkligt.

Plus att som boende i Sverige ska vi vara glada att Stockholm finns och frodas - för det pumpas pengar UT i landet och nästan hela landet går minus förutom Stockholm.

Och lite källa på det sista: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/kommunal-...

Ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna
att automatiskt kalla andra "nedlåtande" för lantisar bevisar lite vad jag lite ironiskt menade

Skrivet av LeonHart:

Vad är det som är fel i nyheten? Det står inte någonstans att det gäller hela Sverige. Så vitt jag vet är Stockholm en del av Sverige.

Det är nog inte någon som tror att Stockholm är ”centrum of the universe”. Däremot är det ju i många fall centralt för Sverige vare sig man gillar det eller inte.

Jag Syftade mest på rubriken, många tog mitt inlägg hårt verkar det som.

------

Tillägger att jag själv är född i stockholm av en mor som är född i stockholm.
Dock är min domän nu uppe i norra norrland och jag skulle aldrig i mitt liv byta det tillbaka till Stockholm
Allt var skrivet lite ironiskt hur man som "utomstående" känner när man ser på och är i stockholm
Have fun med fördomarna om att alla "lantisar" vill till Stockholm. Som sagt, Stockholm center of the universe

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Beställer jag innan 16:00 så finns paketet på morgonen dagen efter från Inet, och då slipper jag dessutom problemet med just Amazon, så jag tror inte riktigt att effekten är så stor.

Missförstå mig rätt, jag tror det kan göra något, men jag tror allmänt att det skandinaviska hatet mot denna jätte är större, speciellt då lanseringen bommade rätt hårt

edit*
Med det sagt så har de få gånger jag beställt något från Amazon så är det enbart pga det inte finns någon annanstans, och då skickas det från Tyskland i vilket fall....

Samma här, tills nu har alla mina beställningar skickats från Amazon lager i Tyskland eller Polen så för mig ger det inget mervärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Vi, utbölingar (Göteborgare som bor i Stockholm) har inte gjort något med eller mot Stockholmarna vill jag säga. Och Stockholmare (om vi säger nu att man ska vara född i Stockholm för att vara det) är god majoritet.

Sedan kan det bli lite tröttsamt med bittra lantisar som tycker det är supermärkligt att samma service som finns i Stockholm inte finns i deras håla mitt i landet. Det är nämligen inte så märkligt.

Plus att som boende i Sverige ska vi vara glada att Stockholm finns och frodas - för det pumpas pengar UT i landet och nästan hela landet går minus förutom Stockholm.

Och lite källa på det sista: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/kommunal-...

För egen del är det bra och kul för Stockholmare att detta kommer erbjudas om det är så att det är bråttom att få hem varor.

Jag vill gnälla på rubriken, Sverige? När det är Stockholm det är frågan om.

Dessutom som en sista passus. "Ekonomifakta", ägs av Svenskt Näringsliv. Kan ju vara så att det är vinklat. Vet själv att det är svårt att hänvisa till oberoende men jag försöker själv hänvisa till förhållanden om/när jag länkar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men det lät som att det gällde sverige, när det egentligen bara gäller stockholm.
Som sag sa för många är Stockholm = Sverige = världen, speciellt för utbölingarna och utlänningarna.

Aha, jag läste nog ditt inlägg för snabbt och blev kränkt! Nu förstår jag bättre hur du menar.

Permalänk
Medlem

Vill Amazon ha en rimlig chans finnas kvar om 5-10 år så borde de faktiskt fokusera på annat än leveranstid.

1. Fortsätta fixa sin dåliga hemsida på alla nivåer.

2. Matcha priserna hos svenska konkurrenter samt ibland kanske ha bra erbjudanden på annat än skräpgrejer.

3. Gör en analys på saker som Svenskar tycks vilja ha eller ofta sökt/köpt ifrån sina andra konton på amazon.com amazon.de. amazon.uk med samma mailadress för att få in det i sina Svenska lager. Bara ett tips där.

Permalänk
Medlem

Tänker ändå aldrig handla från Amazon..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Vänta nu... är det Postnord som ska göra det?

Postnord?

Allvarligt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag Syftade mest på rubriken, många tog mitt inlägg hårt verkar det som.

------

Tillägger att jag själv är född i stockholm av en mor som är född i stockholm.
Dock är min domän nu uppe i norra norrland och jag skulle aldrig i mitt liv byta det tillbaka till Stockholm
Allt var skrivet lite ironiskt hur man som "utomstående" känner när man ser på och är i stockholm
Have fun med fördomarna om att alla "lantisar" vill till Stockholm. Som sagt, Stockholm center of the universe

Det är inget som helst fel på rubriken så det känns snarare som att det är du som tog det hårt att det visade sig bara gälla Stockholm, en del av Sverige.

Jag förstår inte att det ska vara en grej var man bor någonstans och definitivt så förstår jag inte vad det spelar för roll var man är född och ännu mindre var din mamma är född. Min pappa är inte född i Sverige så jag får väl knappt vistas här för vissa. (Jag menar inte dig)

Det är ingen som helst bedrift att vara född i Stockholm. Nu förstår jag att du nämner det här för att du "legitimt" ska kunna klaga på Stockholm men de som tycker att sånt är viktigt har ju med största sannolikhet inte lyckats med någonting i livet.

För min del råkar jag bo i Stockholm men jag kan inte säga att jag bryr mig om det. Enda anledningen till det är att mitt jobb som jag trivs väldigt bra med finns här. Om jag hade fått samma förutsättningar i Norrland så hade jag absolut kunnat tänka mig att bo där.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Vänta nu... är det Postnord som ska göra det?

Postnord?

Allvarligt?

Vad är problemet?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kul, har använt detta när jag bott utomlands. Det tråkiga är väl att om man som jag bor i norr så kommer det här aldrig någonsin att erbjudas.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

75/125 kronor paketet är väl ändå rätt okej betalt eller?

Du tänker inte på avgiften som tas ut för moms/tull hantering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu är det ju inte stockholmarna som har gått man ur huse och krävt detta av Amazon för att de har så bråttom. Det är något Amazon erbjuder, antagligen för att addera ett extra skäl till att handla av just om. Sen är väl frågan om det gör speciellt stor skillnad. Jag tror som många andra i tråden att det inte kommer göra speciellt mycket.

Visst är det ju så, de försöker på olika sätt ja.

Permalänk

Varför har folk så bråttom? Jag väljer ofta ytpost från Japan. Det tar flera månader men är billigt.

Skrivet av Mayhem SWE:

Nu förenklar du situationen överdrivet mycket. Givetvis har det inte endast med avståndet från Eskilstuna att göra, andra faktorer är till exempel vilken infrastruktur för leveranser som finns på orten. Inte fasen kommer budbilarna utgå från Eskilstuna utan allt lär gå i en lastbil till Stockholm och sedan delas upp för utkörning. Skall lastbilen mot Stockholm stanna i varje liten håla längs vägen kommer den aldrig fram. Kanske ha en kille som står med dörren öppen och kastar av paket längs motorvägen när de passerar?

Det troliga är att Amazon skickar paketet till en eller flera av Postnords terminaler och så begränsas samma dag-leveranserna till de postnummer som hanteras av dessa terminaler, eventuellt bara vissa av terminalernas postnummer. En annan sak man ska tänka på är att varan inte alltid finns i lagret i Eskilstuna utan på något annat ställe i Europa och då går det förstås inte att leverera till Sverige samma dag utan att betala tiotusen eller något sådant för frakten.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen bråttom

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vad är problemet?

Jag trodde det generellt ansågs vara PostNord som är problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är inget som helst fel på rubriken så det känns snarare som att det är du som tog det hårt att det visade sig bara gälla Stockholm, en del av Sverige.

Jag förstår inte att det ska vara en grej var man bor någonstans och definitivt så förstår jag inte vad det spelar för roll var man är född och ännu mindre var din mamma är född. Min pappa är inte född i Sverige så jag får väl knappt vistas här för vissa. (Jag menar inte dig)

Det är ingen som helst bedrift att vara född i Stockholm. Nu förstår jag att du nämner det här för att du "legitimt" ska kunna klaga på Stockholm men de som tycker att sånt är viktigt har ju med största sannolikhet inte lyckats med någonting i livet.

För min del råkar jag bo i Stockholm men jag kan inte säga att jag bryr mig om det. Enda anledningen till det är att mitt jobb som jag trivs väldigt bra med finns här. Om jag hade fått samma förutsättningar i Norrland så hade jag absolut kunnat tänka mig att bo där.

Peace ✌️
Såna här diskutioner leder sällan till nått, det blir bara missförstånd.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vi borde sluta skicka el från mellansverige, potatis från söder och skatt från malmen och skogen i norr till Stockholm, låt de klara sig själva, får vi se hur länge alla "influencers" och "woke":a 08:or klarar sig..

Och alla höginkomsttagare i Stockholm borde sluta betala statlig skatt (ca 50% av all statlig skatt som betals) samtidigt som alla företag med huvudkontor i stockholm framgent endast servar Stockholm.

Hör du själv vad tramsigt det här blir? Sist jag kollade är vi alla beroende av varandra oavsett om vi bor i Stockholm eller Happaranda, låter mer som du är bitter för du bor någon annanstans.