Det är Star Trek-dagen idag! 8/9

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det är Star Trek-dagen idag! 8/9

Jag återfann min inre trekkie under förra årets hemmasittande. Framförallt såg jag hela Voyager och Enterprise.

Den enda jag bara inte kan komma in i är Deep Space Nine.

Men TNG ligger väl närmst hjärtat förstås. Inte minst för att jag såg den när den var aktuell och jag var i helt rätt ålder.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Star Trek är helt fantastisk, i all fall fram t.o.m Nemesis men det är ärligt talat inte lönt att diskutera. Såg att GoG har lagt upp en hög Star Trek-spel dagen till ära!

https://www.gog.com/partner/startrek

Permalänk
Medlem

Jag som gillar DS9 hehe
Blir väl den ende som röstar så antar jag

Permalänk
Medlem

Aj röstade fel, blev TNG men skulle ha varit Lower Decks med TNG/DS9 på delad tvåa.

Lower Decks har varit helt över förväntan, otroligt bra för att vara animerad! Många referenser till de övriga serierna så rekommenderar def. att ha sett de också!

VOY och ENT (speciellt Season 3 + 4) är också väldigt bra, TOS helt OK men ganska seg (såg klart denna för första gången i år). Picard är smått bättre än Discovery i mitt tycke, Discovery är helt OK men storyn är ganska tunn (kan t.ex. fortfarande inte nämna bridge crew vid namn).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Voyager men älskar alla

Permalänk
Medlem

Gillar TNG bäst, DS9 nästan lika mycket. Voyager är på en tredje plats, gillar den mest för att det var den första Star Trek serien jag följde från början till slut när den gick på SVT på 90-talet.
Nya serierna Picard och Discovery är inga favoriter, Discovery orkade jag inte ens med halva första säsongen innan jag gav upp.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sunix:

Jag som gillar DS9 hehe
Blir väl den ende som röstar så antar jag

Är väl grymt om det finns något för olika smaker. För mig är episoderna för lite fristående tror jag.

Framförallt saknar jag väl en Spock, Data eller Seven dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Här ska jag vara ärlig och säga att jag fick avstå rösten.
Jag har sett ett par avsnitt och kanske nån film av Star Trek. Alltid varit ett fan av Star Wars men aldrig riktigt tagit mig in i ST.

Jag har dock bestämt mig för att se hela serien / filmerna.

Vad tycker ni? Ordningen av release eller kronologiskt? Kollat på denna site.
https://screenrant.com/star-trek-every-movie-tv-show-in-order...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Här ska jag vara ärlig och säga att jag fick avstå rösten.
Jag har sett ett par avsnitt och kanske nån film av Star Trek. Alltid varit ett fan av Star Wars men aldrig riktigt tagit mig in i ST.

Jag har dock bestämt mig för att se hela serien / filmerna.

Vad tycker ni? Ordningen av release eller kronologiskt? Kollat på denna site.
https://screenrant.com/star-trek-every-movie-tv-show-in-order...

Det känns inte som om man är jättebetjänt av att se dem i kronologisk ordning.

Min egna ordning som jag rekommenderar folk är:
Vill du komma rakt in i hög och jämn kvalitet: Enterprise.
Har du tålamod med 1-3 sämre första säsonger som sedan blir det bästa franschiset har att erbjuda: Voyager eller Next Generation.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Här ska jag vara ärlig och säga att jag fick avstå rösten.
Jag har sett ett par avsnitt och kanske nån film av Star Trek. Alltid varit ett fan av Star Wars men aldrig riktigt tagit mig in i ST.

Jag har dock bestämt mig för att se hela serien / filmerna.

Vad tycker ni? Ordningen av release eller kronologiskt? Kollat på denna site.
https://screenrant.com/star-trek-every-movie-tv-show-in-order...

Brukar rekommendera Voyager först, de flesta episoder i denna serie ger ett bra hum om Star Trek. The Next Generations första säsonger kan avskräcka då de är rätt gamla, påminner en del om The Original Series från 60-talet, men håller man ut så blir det väldigt bra efter säsong 3. Deep Space 9 är otroligt bra också men vänta med att se denna efter/mot slutet av TNG, då storyn i TNG till en viss del trillar dit.

Enterprise är bra också, speciellt de två sista säsongerna. Finns några udda episoder de två första säsongerna.

Vänta med Lower Decks tills du sett åtminstone TNG, många referenser dit. Otroligt bra serie än så länge!

Discovery och Picard är "inte lika Star Trek" jämfört med de äldre serierna, väldigt få episoder per säsong och storyn är ganska tunn i mitt tycke. Man lär inte känna karaktärerna lika bra som i de äldre serierna helt enkelt + lite för dramatiska. Men bra effekter!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

TNG är bästa serien generellt, med säsong 3-6 som de bästa. Några av de bästa avsnitten totalt finns dock i Voyager. Och säsong tre av Enterprise är nog den bästa säsongen som helhet i hela ST-världen.

DS9 har jag ännu inte sett hela. Tre gånger har jag börjat, men glömmer av att fortsätta titta efter ett par säsonger. En kompis anser att DS9 är den bästa serien, när Dominion-grejerna drar igång. Men dit har jag inte kommit än.

Originalserien är svår att se på. Det finns en del bra avsnitt rent berättelsemässigt, men scenografin skaver, liksom manusen till de flesta avsnitt. Favoritavsnittet är nog "A Taste of Armageddon", eftersom det tar upp en filosofiskt intressant aspekt av krig och krigföring.

Bästa sidorollen är Shran i Enterprise.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Måste avstå röst. Har inte sett alla ännu.

Håller på med originalet som jag tycker är riktigt vass och nog bäst hittills av det jag sett. (Voyager, Next gen)

EDIT:
Netflix måste gjort någon remake i vissa scener för det är betydligt snyggare CGI än både next gen. och voyager!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag såg Voyager som knatte när det sändes på linjär-TV här i Sverige. Självklart med högläsning från föräldrarna då jag själv inte läste snabbt nog som sjuåring.

Med det sagt,

Voyager håller jag nära just för att det är en viss nostalgi för mig. Men i sig är TNG charmigare och de nyare helt roligare (Picard/Discovery) att titta på rent visuellt. Framförallt pga bildkvalitén från banden(inte film) i Voyager/TNG.

När jag tänker på Star Trek så är det nog främst Picard som kommer upp, (kaptenen, inte serien) så TNG fick det bli idag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag såg Voyager som knatte när det sändes på linjär-TV här i Sverige. Självklart med högläsning från föräldrarna då jag själv inte läste snabbt nog som sjuåring.

Med det sagt,

Voyager håller jag nära just för att det är en viss nostalgi för mig. Men i sig är TNG charmigare och de nyare helt roligare (Picard/Discovery) att titta på rent visuellt. Framförallt pga bildkvalitén från banden(inte film) i Voyager/TNG.

TNG är ju inspelat på 35mm film. Så kvallen på de re-remastrade är ju kanon

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

TNG är ju inspelat på 35mm film. Så kvällen på de remastrade är ju kanon

Jag har hört att allt datoranimerat och allt som gjordes med modeller, har gjorts om med modern datoranimeringsteknik.
Tyvärr har jag inte sett TNG remastrat. Jag såg TNG på Sky One (via satellit) i början av 90-talet, innan Sky One blev kodat. Sen har jag sett fultankade, lågupplösta avsnitt. Senast jag såg om TNG var nog för 8-9 år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Enterprise är bland de bästa, back-to-basics teknikmässigt, men alla har sin vinkel av charm utom just DS9 som jag aldrig orkat se klart.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cyklonen:

Jag har hört att allt datoranimerat och allt som gjordes med modeller, har gjorts om med modern datoranimeringsteknik.
Tyvärr har jag inte sett TNG remastrat. Jag såg TNG på Sky One (via satellit) i början av 90-talet, innan Sky One blev kodat. Sen har jag sett fultankade, lågupplösta avsnitt. Senast jag såg om TNG var nog för 8-9 år sen.

TNG hade ju dock väldigt mycket CGI redan från början, vilket med dagens mått ser bitvis ganska illa ut. CGI från den tiden har helt klart åldrats sämre än modeller, det finns liksom ingen charm i det på samma sätt.

Remastern som gjordes till Blu-ray har all (?) CGI ny och uppdaterad, så det är faktiskt en markant skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

hm.... synd att man bara kan rösta på 1 :/
Voyager blir lätt 1'a
Men lower decks kommer inte långt efter :/

Någon serie som inte är star trek men är så mycket mera star trek än Picard / Discovery är: The Orville

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Som många nämner, TNG efter S3 är väldigt bra. Kollade nyligen om det men shit vad risigt det är i början när de bygger på arvet från TOS. Komplett med den där dramatiska TAM-DAM-DAAAAM hela tiden

Även DS9 efter S3 är fantastiskt bra, tror den här serien har den bästa karaktären i Garak. Det är dock ett minus för alla religiösa inslag.

Permalänk
Medlem

Vet att DS9 inte är så omtyckt, men jag tycker att DS9 är den bästa serien. Kanske för jag inte fick tag i den som ung då den gick på tv. Har sett om den flest gånger. Men jag röstade Voyager här då jag tycker det är den bästa serien att börja med och älskar dom senare säsongerna av den serien. Dock är nog TNG bäst från ett nostalgi perspektiv. Haha... allt är visst bäst enligt mig. (Ingen större fan av Enterprise dock).

Permalänk
Bildexpert 📺

Har TNG på gammel-DVD i silvriga plastlådor. Förutom Discovery som fanns på Netflix, finns det något strömmande tjänst som ger oss exempelvis Voyager?

Permalänk
Medlem

Lower decks och Animated är dom enda jag inte har sett.
Annars så har man Next Generation/Voyager/DS9/Enterprise i dvd-boxar hela säsongerna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har TNG på gammel-DVD i silvriga plastlådor. Förutom Discovery som fanns på Netflix, finns det något strömmande tjänst som ger oss exempelvis Voyager?

Har inte Paramount nån egen strömningstjänst? Där lär väl allt ligga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har TNG på gammel-DVD i silvriga plastlådor. Förutom Discovery som fanns på Netflix, finns det något strömmande tjänst som ger oss exempelvis Voyager?

Netflix har Voyager.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

DS9 är den solklara favoriten i vårt hem.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av vinylens:

Netflix har Voyager.

Ah, ska kolla. Netflixar helt enkelt för sällan om jag missat detta.

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Vet att DS9 inte är så omtyckt, men jag tycker att DS9 är den bästa serien. Kanske för jag inte fick tag i den som ung då den gick på tv. Har sett om den flest gånger. Men jag röstade Voyager här då jag tycker det är den bästa serien att börja med och älskar dom senare säsongerna av den serien. Dock är nog TNG bäst från ett nostalgi perspektiv. Haha... allt är visst bäst enligt mig. (Ingen större fan av Enterprise dock).

DS9 är hur omtyckt som helst, dock inte så mycket i Sverige.
Tycker det är klart den bästa serien. Att Voyager är så högt upp här är lite förvånande, brukar ses som bland de sämsta serierna och jag måste nästan hålla med. Spelar liksom ingen roll vad som händer i avsnittet innan, det tar aldrig slut med resurser och det tycks fyllas på med bemanning från Clockwork varje vecka.
DS9 är mer "skitig" och spännande. Mer "jordnära". TNG var bra från säsong 3 och framåt, klar andraplats för mig. De andra är ganska så meh. Uppskattade Discovery just för att det var lite annorlunda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Facklan:

Även DS9 efter S3 är fantastiskt bra, tror den här serien har den bästa karaktären i Garak. Det är dock ett minus för alla religiösa inslag.

Den startar kanske långsammast av alla serier, men riktigt bra blir det som sagt.
Dock har den väl också lite väl många musikalavsnitt (med den där Frank Sinatra-typen)...

Permalänk
Medlem

Jag minns fortfarande väldigt väl hur det var när de visade 13? avsnitt av TOS 1977. Som då varande tio år så var det helt världsomvälvande och jag har varit fast ända sedan dess. Inget annat kommer ens i närheten för mig. Tråkigt nog var det någon på Sveriges Television som tyckte att dessa 13 avsnitt var de enda som var värda att visa så jag fick vänta länge innan det blev något mer.

Jag fnös åt TNG när videobanden av serien började dyka upp i videobutiken. Tyckte omslagen såg töntiga ut och det gjorde att det dröjde innan jag började titta. Faktum är att jag inte såg första två säsongerna av TNG förrän efter jag sett säsong 3-7. Såhär i efterhand känns det nog lite turligt för de två första var inte särskilt bra.

Min absoluta favoritserie är dock DS9. Den passar nog mitt sinnelag bäst på något sätt helt enkelt. Den är lite mörkare och jag är en sådan som gillar lite längre storys som spänner över fler episoder eller till och med hela säsonger. Jag både älskar och hatar cliff hangers. Hatar dem för att jag måste vänta, älskar dem för att jag vet att det kommer mer.

Till skillnad från många andra så gillar jag de nya serierna också, även om de inte är lika bra som de gamla. De för mig ändå tillbaka in i den världen på något sätt. Det enda jag själv kan tycka är negativt är att i Picard så spelar Patrick Stewart sig själv och inte Picard. Är dock okej med det då jag tycker han är en fantastisk skådespelare såväl som människa.

Har man inte sett något tidigare tycker jag att man bör börja med TOS trots allt. Det sätter tonen för allt som kommer efter och man får en större förståelse för vad som händer i de senare serierna. Efter det spelar det mindre roll var man fortsätter men vill man vara så "hard core" som möjligt så ska man väl se allt kronologiskt.

Och nej, jag tycker inte The Orville är Star Trek även om jag gillar den serien också. Det är trots allt Seth MacFarlane och därmed lite för mycket fjanterier för att jag ska tycka det kan liknas med ST. Men som sig själv är det en kul serie att titta på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Till skillnad från många andra så gillar jag de nya serierna också, även om de inte är lika bra som de gamla. De för mig ändå tillbaka in i den världen på något sätt.

De är ju lite för ytliga, otåliga och ungdomliga men man får hålla till godo med vad som erbjuds. Lite Star Trek är bättre än inget alls...