Hur ska man komma över svår OCD inom gaming? Måste ha min setup EXAKT på ett visst sätt annars kan jag inte spela..

Permalänk
Medlem

Hur ska man komma över svår OCD inom gaming? Måste ha min setup EXAKT på ett visst sätt annars kan jag inte spela..

Tjena!

Är 22 år och har spelat dator/tv-spel hela mitt liv. Senaste 5-6 åren har det till 95% varit LoL och CSGO.

Har ett problem, som jag tror är OCD och är relaterat till min gaming setup när jag spelar.

Innan jag börjar spela så måste jag egentligen göra iordning min setup som kan ta 30-60 minuter...

Jag sitter med en linjal och mäter ALLT. Musmattan, tangentbordet, skärmen. Brukar utgå from kanten på mitt skrivbord sen måste alla vara exakt ett visst mått därifrån. In på millimetern. Förut handlade det om att stolen skulle vara ett specifikt mått från marken men det blev så jobbigt så körde bara stolen så långt ner som det gick så jag inte behöva tänka på det längre.

Bara för att visa hur liksom noga det ska vara så t.ex så ska högra sidan av mitt tangenbordet vara 21,6 centimeter från bordskanten. Och vänstra sidan ska vara 23,8 centimeter ifrån. Sen sitter jag och justerar så till det är EXAKT där det alltid varit. Det kan till och med vara så illa att jag inte ens får hamna en halv millimeter fel.
Och kom ihåg, det är bara tangetbordet. Sen ska även skärmen och musmattan fixas om det behövs.

Musmattan får inte heller ha en minsta lilla dammartikel på sig innan jag börjar spela. Står säkert och torkar av den med handen 1-2 timmar om dagen. Morsan var också hemma och hjälpte mig städa en dag och då hade hon lyft upp datorskärmen så att den inte stod rätt längre men värst av allt var att hon hade sabbat lutningen på skärmen som inte går att fixa med linjal. Så efter detta så kändes det obekvämt att spela i säkert en vecka innan det började gå över.

Då kanske ni tänker ''är det inte bara att låta din setup vara som den är när du fixat den.''.

När jag inte spelar så brukar jag ha setupen annorlunda. Det är bara när jag ska spela som OCDn klickar in och det måste vara exakt på ett visst sätt.

Det är så illa så till exempel om jag fixat min setup, sen råkar jag sparka i bordet så skärmen skakar till lite. Då måste jag börja om annars kan något ha flyttats. Det gör förmodligen aldrig det men det händer något i min hjärna som gör att det inte går att spela. Kan verkligen inte fokusera på något annat ingame om inte setupen känns exakt som det alltid gjort.

Om ni inte fattat ännu så är det sjukt mentalt tröttande att alltid ha denna mentalla spärren i hjärnan. Älskar gaming men det blir bara mindre och mindre eftersom man inte alltid orkar sitta och göra iordning en timme varje gång man ska spela.

Det har bara blivit värre med året också. 2-3 år sedan så ville jag också ha setupen lika varje gång men då kunde jag typ bara gå på känsla och sätta upp den på ett par minuter.

Vet verkligen inte hur jag ska ta tag i detta. Kan det verkligen bli värre än såhär? typ psykolog känns ju jättedumt att ta hjälp av också. Tror nog det är fler som har det som jag fast inte lika grovt. Vet t.ex ett LoL proffs som hette PawN som pensionerade sig för att just denna typen av OCD blev för jobbig att hantera som proffs. Typ det ända jag kan tänka mig nu är typ att skruva fast små träblock i bordet så jag bara kan styra allt på plats och inte behöva mäta...

ALLA tips eller egna erfarenheter av detta uppskattas enormt! <3

Permalänk
Medlem

Det du beskriver låter onekligen som OCD och det verkar ta mycket tid och energi.
Jag råder dig att söka vård och ta emot hjälp. Både psykologsamtal och läkemedel kan hjälpa dig, och den hjälpen kan du få från primärvården. Och ja, det kan absolut bli värre - ta emot hjälp så att du kan må bättre så snart som möjligt!
Lycka till!
/Björn
Leg. Läkare

Permalänk
Medlem

Swecklockers är fel plats för detta. Sök vård. Absolut inget illa menat med detta men för sånt här kommer inga "tips" hjälpa.
Detta kan sprida sig så ta tag i det direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tjena!

Är 22 år och har spelat dator/tv-spel hela mitt liv. Senaste 5-6 åren har det till 95% varit LoL och CSGO.

Har ett problem, som jag tror är OCD och är relaterat till min gaming setup när jag spelar.

Innan jag börjar spela så måste jag egentligen göra iordning min setup som kan ta 30-60 minuter...

Jag sitter med en linjal och mäter ALLT. Musmattan, tangentbordet, skärmen. Brukar utgå from kanten på mitt skrivbord sen måste alla vara exakt ett visst mått därifrån. In på millimetern. Förut handlade det om att stolen skulle vara ett specifikt mått från marken men det blev så jobbigt så körde bara stolen så långt ner som det gick så jag inte behöva tänka på det längre.

Bara för att visa hur liksom noga det ska vara så t.ex så ska högra sidan av mitt tangenbordet vara 21,6 centimeter från bordskanten. Och vänstra sidan ska vara 23,8 centimeter ifrån. Sen sitter jag och justerar så till det är EXAKT där det alltid varit. Det kan till och med vara så illa att jag inte ens får hamna en halv millimeter fel.
Och kom ihåg, det är bara tangetbordet. Sen ska även skärmen och musmattan fixas om det behövs.

Musmattan får inte heller ha en minsta lilla dammartikel på sig innan jag börjar spela. Står säkert och torkar av den med handen 1-2 timmar om dagen. Morsan var också hemma och hjälpte mig städa en dag och då hade hon lyft upp datorskärmen så att den inte stod rätt längre men värst av allt var att hon hade sabbat lutningen på skärmen som inte går att fixa med linjal. Så efter detta så kändes det obekvämt att spela i säkert en vecka innan det började gå över.

Då kanske ni tänker ''är det inte bara att låta din setup vara som den är när du fixat den.''.

När jag inte spelar så brukar jag ha setupen annorlunda. Det är bara när jag ska spela som OCDn klickar in och det måste vara exakt på ett visst sätt.

Det är så illa så till exempel om jag fixat min setup, sen råkar jag sparka i bordet så skärmen skakar till lite. Då måste jag börja om annars kan något ha flyttats. Det gör förmodligen aldrig det men det händer något i min hjärna som gör att det inte går att spela. Kan verkligen inte fokusera på något annat ingame om inte setupen känns exakt som det alltid gjort.

Om ni inte fattat ännu så är det sjukt mentalt tröttande att alltid ha denna mentalla spärren i hjärnan. Älskar gaming men det blir bara mindre och mindre eftersom man inte alltid orkar sitta och göra iordning en timme varje gång man ska spela.

Det har bara blivit värre med året också. 2-3 år sedan så ville jag också ha setupen lika varje gång men då kunde jag typ bara gå på känsla och sätta upp den på ett par minuter.

Vet verkligen inte hur jag ska ta tag i detta. Kan det verkligen bli värre än såhär? typ psykolog känns ju jättedumt att ta hjälp av också. Tror nog det är fler som har det som jag fast inte lika grovt. Vet t.ex ett LoL proffs som hette PawN som pensionerade sig för att just denna typen av OCD blev för jobbig att hantera som proffs. Typ det ända jag kan tänka mig nu är typ att skruva fast små träblock i bordet så jag bara kan styra allt på plats och inte behöva mäta...

ALLA tips eller egna erfarenheter av detta uppskattas enormt! <3

Skrivet av willpower:

Det du beskriver låter onekligen som OCD och det verkar ta mycket tid och energi.
Jag råder dig att söka vård och ta emot hjälp. Både psykologsamtal och läkemedel kan hjälpa dig, och den hjälpen kan du få från primärvården. Och ja, det kan absolut bli värre - ta emot hjälp så att du kan må bättre så snart som möjligt!
Lycka till!
/Björn
Leg. Läkare

Känns spontant en aning dumt att säga emot en Legitimerad läkare Tror definitivt en psykolog kan hjälpa till, bland annat med KBT som gradvis låter dig "ta tillbaka kontrollen".

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/tvangssyndrom-ocd/kbt-benandling-vid-ocd/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Gx rade Vill bara säga att det är otroligt starkt av dig att komma till den självinsikten. Det är första steget. Sedan som @willpower skriver, så sök hjälp. Är du anställd kanske du dessutom kan få hjälp av via företagshälsovård. Ju tidigare du får hjälp desto smidigare blir din väg tillbaka.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, har du OCD i andra ändamål? När du äter? Lagar mat? Duschar?

Eller är det bara vid spelande?

Jag känner igen mig av det du skriver men det är ju för gaming är noga om man är en gnutta tävlingsinriktad. Det kräver nogrannhet att grejerna är på rätt ställe.

Är det bara vid vissa spel det händer? Inte om du spelar tex schack?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Det är som all annan OCD något du bör söka hjälp för, sen om det uppfyller alla krav för just den diagnosen är väl det som utreds. KBT är i var fall väldigt effektivt och handlar i grund och botten om att strunta i att hålla på sådär tills hjärnan förändrar beteendet. Du har ju en rätt light variant egentligen då din påverkan på livet är rätt låg då det bara handlar om när du skall spela, problemet är att man ofta får fler och fler fix idéer över tid om man inte gör något åt det.

Så vill du inte söka hjälp är rätt väg framåt att helt enkelt tvinga dig själv till att inte hålla på att mäta, dammtorka varje dag osv och snarare tänka ”vad spelar det för roll om saker står en mm fel?”.

Permalänk
Medlem

Det är en ond cykel du har hamnat i här. Klarar du av att tvinga dig själv att bryta mönstret? Till exempel att du skulle flytta på hela setupen så den står "fel" och bara spela lite? För att sedan göra likadant nästa gång och försöka fokusera på själva spelet. Ett exempel kan vara att du ger dig 10 sekunder att bara ställa in allt snabbt efter du ställt allt fel. Eller rent av spela med en lite sned skärm för att få dig att förstå att det handlar om att lägga om fokus. När du spelar ska du vara i spelet och inte utanför. Detta för att inte gå så långt som att söka hjälp, vilket det annars låter som du har behov av.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tjena!

Är 22 år och har spelat dator/tv-spel hela mitt liv. Senaste 5-6 åren har det till 95% varit LoL och CSGO.

Har ett problem, som jag tror är OCD och är relaterat till min gaming setup när jag spelar.

Innan jag börjar spela så måste jag egentligen göra iordning min setup som kan ta 30-60 minuter...

Jag sitter med en linjal och mäter ALLT. Musmattan, tangentbordet, skärmen. Brukar utgå from kanten på mitt skrivbord sen måste alla vara exakt ett visst mått därifrån. In på millimetern. Förut handlade det om att stolen skulle vara ett specifikt mått från marken men det blev så jobbigt så körde bara stolen så långt ner som det gick så jag inte behöva tänka på det längre.

Bara för att visa hur liksom noga det ska vara så t.ex så ska högra sidan av mitt tangenbordet vara 21,6 centimeter från bordskanten. Och vänstra sidan ska vara 23,8 centimeter ifrån. Sen sitter jag och justerar så till det är EXAKT där det alltid varit. Det kan till och med vara så illa att jag inte ens får hamna en halv millimeter fel.
Och kom ihåg, det är bara tangetbordet. Sen ska även skärmen och musmattan fixas om det behövs.

Musmattan får inte heller ha en minsta lilla dammartikel på sig innan jag börjar spela. Står säkert och torkar av den med handen 1-2 timmar om dagen. Morsan var också hemma och hjälpte mig städa en dag och då hade hon lyft upp datorskärmen så att den inte stod rätt längre men värst av allt var att hon hade sabbat lutningen på skärmen som inte går att fixa med linjal. Så efter detta så kändes det obekvämt att spela i säkert en vecka innan det började gå över.

Då kanske ni tänker ''är det inte bara att låta din setup vara som den är när du fixat den.''.

När jag inte spelar så brukar jag ha setupen annorlunda. Det är bara när jag ska spela som OCDn klickar in och det måste vara exakt på ett visst sätt.

Det är så illa så till exempel om jag fixat min setup, sen råkar jag sparka i bordet så skärmen skakar till lite. Då måste jag börja om annars kan något ha flyttats. Det gör förmodligen aldrig det men det händer något i min hjärna som gör att det inte går att spela. Kan verkligen inte fokusera på något annat ingame om inte setupen känns exakt som det alltid gjort.

Om ni inte fattat ännu så är det sjukt mentalt tröttande att alltid ha denna mentalla spärren i hjärnan. Älskar gaming men det blir bara mindre och mindre eftersom man inte alltid orkar sitta och göra iordning en timme varje gång man ska spela.

Det har bara blivit värre med året också. 2-3 år sedan så ville jag också ha setupen lika varje gång men då kunde jag typ bara gå på känsla och sätta upp den på ett par minuter.

Vet verkligen inte hur jag ska ta tag i detta. Kan det verkligen bli värre än såhär? typ psykolog känns ju jättedumt att ta hjälp av också. Tror nog det är fler som har det som jag fast inte lika grovt. Vet t.ex ett LoL proffs som hette PawN som pensionerade sig för att just denna typen av OCD blev för jobbig att hantera som proffs. Typ det ända jag kan tänka mig nu är typ att skruva fast små träblock i bordet så jag bara kan styra allt på plats och inte behöva mäta...

ALLA tips eller egna erfarenheter av detta uppskattas enormt! <3

Sök till KBT. Det har hjälpt många och det är inget fel med det. Man tränar sin kropp, men många glömmer bort att träna hjärnan.

Om du vågar ta dig iväg till psykolog för KBT så är det väldigt starkt och det kommer du få höra av den du pratar med.

Tjejer har oftast lättare att prata om känslor etc. i vuxen ålder eftersom de är indoktrinerade i det sedan barnsben. Killar är uppvuxna med normen att hålla inne med sina känslor. "sluta gråt som en tjej" "var en man och ta hand om din lillasyster" mfl.

I USA ex. har var och varannan en egen psykolog. Det är bara att ringa vårdcentralen direkt. Ingen kommer döma dig.
Hör gärna av dig hur det går sedan. Du har redan börjat resan i och med att delar med dig här.
Lycka till.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Känns som att det viktiga redan framkommit i tråden men just som en kommentar på när du säger att det känns dumt att ta hjälp av psykolog. Jag förstår att man kan tycka det men som kommenterar ovan så har det möjligen något med samhällets syn att göra, vilket jag tycker är fel. Se det omvänt, om du har ett bekymmer som påverkar din livskvalitet och det finns människor vars jobb går ut på att lösa just det, är det inte dumt att avstå då. Bra att du tog ett första steg att be om hjälp här.
Hoppas det löser sig för dig.