Ominstallerad destop PC från Windows 10 till 11 och nu kan jag inte få "stabil" Ethernet kontakt

Permalänk
Medlem

Ominstallerad destop PC från Windows 10 till 11 och nu kan jag inte få "stabil" Ethernet kontakt

Svår rubrik att skriva men problemet är som följer.

Dator som är lite mer än 1 år desktop byggd av Inet.se inkluderad med windows 10, fick mitt nya Geforce 3080 och skall göra en fullständigt ominstallation av Windows med formatering.

Första problemet i installations läget var att datorn kände inte av att jag var ansluten till ethernet med kabel så jag hittade en guide på Youtube YT Guide som jag följer och installationen fortsätter till den är klar.

Och nu mitt stora problem efter omstart när jag skall köra windows update hittar den inget internet via ethernet, felsöker och den säger att det är kabel men jag kollar och den funkar, har fiber 1000Mb.
Så jag väljer "Nätverks återställningar" och den behöver 5 min sedan gör den en återställning och allt funkar, kör en windows update som funkar och startar om datorn och igen tappar den ethernet, detta händer varje gång jag bootar om datorn.

Om jag gör en återställning så funkar det tilldess jag startar om då är det felet igen och jag vet inte vad jag skall göra?

Har lyckats göra alla windows update så jag hoppades det skulle lösa problemet men ICKE.

Försöker logga in på mitt windows konto men det funkar inte fast än jag var inloggad tidigare idag på samma burk med samma hårdvara bara i windows 10 (original licens)

Jag är inte alls bra på detta men OM någon kan hjälpa mig vore det mycket uppskattat så att jag slutligen får i mitt nya grafikkort (kör nu med mitt gamla 1080)

Tack!

Permalänk
Medlem

Hej,

Har du testat att dra på 10 och sen uppdatera till 11 istället för att köra direkt på 11?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Har du provat att installera de senaste drivrutinerna för ditt moderkort? (Förutsatt att ethernet-kontakten sitter där).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Hej,

Har du testat att dra på 10 och sen uppdatera till 11 istället för att köra direkt på 11?

Nej inte ännu, jag kanske har fel men en "ren" installation känns bättre.

Skrivet av prod01:

Har du provat att installera de senaste drivrutinerna för ditt moderkort? (Förutsatt att ethernet-kontakten sitter där).

Jepp!

Permalänk
Medlem

Jag ringde på chans Inet och frågade och dom hade ingen ide.

Så jag chansade att flasha om BIOS vilket jag aldrig gjort förut, har alltid tyckt att det kändes ocäkert om jag gjorde fel och i slutändan har jag inte behövt, men nu gjorde jag det och det verkar ha gjort susen.

När jag bootar om datorn känns den inte raketsnabb direkt, den upplevs långsammare än den gjorde innan, men så har jag inte hört speciellt mycket gott om W 11 heller, så vi får se.

Tack för förslagen, jag kanske får återkomma i frågan...

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du en router och vad mer är kopplat till den och har du provar ansluta datorn via en annan ethernetkabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använder du en router och vad mer är kopplat till den och har du provar ansluta datorn via en annan ethernetkabel ?

Jo jag använder en router "Asus RT-AX68U - AX 5700 Dual Band" inget på kabel, men flera saker via Wifi, men datorn själv via kabel i lgh nätverk.
Observera att allt har fungerat felfritt från dag 1 i lgh utan att jag gjort minsta förändring, det enda som ändrats är från Windows 10 till Windows 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Salvion:

Jo jag använder en router "Asus RT-AX68U - AX 5700 Dual Band" inget på kabel, men flera saker via Wifi, men datorn själv via kabel i lgh nätverk.
Observera att allt har fungerat felfritt från dag 1 i lgh utan att jag gjort minsta förändring, det enda som ändrats är från Windows 10 till Windows 11

Om du uppdaterade till 11 borde du kanske installera om med 11 i stället om du vill använda det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du uppdaterade till 11 borde du kanske installera om med 11 i stället om du vill använda det.

Nu kanske du och jag pratar förbi varandra? men jag gjorde ingen uppdatering till 11, jag gjorde en helt ren installation.
Möjligen skall jag nu efter bios uppdatering göra om allt....vet inte om jag orkar just nu dock

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*
Suck...

hade ett par timmar över i kväll på självaste julafton och tänkte jag är lite seriös och om-installerar hela datorn från scratch så kanske installationen går bättre nu när bios på MB är nyaste.
Så bootar från USB med windows media-grej och när jag valt Windows Home versionen säger den "Denna dator uppfyller inte kraven för windows 11" eller nått likande och hänvisar till windows support web...

Så avbryter och kör windows eget kontroll program IGEN och får gröna check boxar på allt.

Suck, window installationen som varit så enkel under en massa år och så nu detta, med en dator som är från augusti 2020 för över 20k.

God jul till mig!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du gjort cmos reset på moderkortet i samband med att du uppdaterade bios så att du inte har med dig nån gammal inställning som spökar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du gjort cmos reset på moderkortet i samband med att du uppdaterade bios så att du inte har med dig nån gammal inställning som spökar ?

Det har jag nog inte då jag inte har en susning vad det är...
Är det något man bör/måste göra på ett modernt moderkort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Salvion:

Det har jag nog inte då jag inte har en susning vad det är...
Är det något man bör/måste göra på ett modernt moderkort?

Måste ? Nej men det kan vara bra att rensa eventuella inställningar som överlevt en biosuppdatering för det är inte alltid de fungerar, brukar finnas en bygel nånstans på moderkortet för att göra reseten på rätt sätt men att göra datorn strömlös och plocka bort batteriet en stund brukar också ha samma effekt, se manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste ? Nej men det kan vara bra att rensa eventuella inställningar som överlevt en biosuppdatering för det är inte alltid de fungerar, brukar finnas en bygel nånstans på moderkortet för att göra reseten på rätt sätt men att göra datorn strömlös och plocka bort batteriet en stund brukar också ha samma effekt, se manualen.

Aha ok, då skall jag undersöka det, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Nu är det lite kris, jag har ingen sekundär dator och när jag nyss bestämde mig för att strunta i Windows 11 och gå tillbaka till 10 så får jag först efter att jag formatet primär disken att det inte går att installera 10 pga att den disken har GPT, hur fan löser jag detta

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Salvion:

Nu är det lite kris, jag har ingen sekundär dator och när jag nyss bestämde mig för att strunta i Windows 11 och gå tillbaka till 10 så får jag först efter att jag formatet primär disken att det inte går att installera 10 pga att den disken har GPT, hur fan löser jag detta

Den ska vara partitionerad med gpt på moderna datorer.
Har du möjligen ändrat nått med secure boot eller liknade inställningar på moderkortet?
Du kan radera alla partitioner på systemenheten och låta installationsprogrammet sköta partitionering och formatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den ska vara partitionerad med gpt på moderna datorer.
Har du möjligen ändrat nått med secure boot eller liknade inställningar på moderkortet?
Du kan radera alla partitioner på systemenheten och låta installationsprogrammet sköta partitionering och formatering.

Wow ruggigt snabbt svar, så uppskattat!
När du säger radera på system partitionen så antar jag att du menar den som har typ namnet System i installationes programmet? Och skall jag välja Ta Bort som alternativ?

Har inte gjort detta som du beskriver på över 10 år

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Salvion:

Wow ruggigt snabbt svar, så uppskattat!
När du säger radera på system partitionen så antar jag att du menar den som har typ namnet System i installationes programmet? Och skall jag välja Ta Bort som alternativ?

Har inte gjort detta som du beskriver på över 10 år

Du ska bara ha enheten du vill installera på ansluten i datorn och då ser du bara en enhet i alternativen och den kan ha en eller flera partitioner men radera alla om det är ok att tömma den och låt sedan installationsprogrammet sköta om resten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska bara ha enheten du vill installera på ansluten i datorn och då ser du bara en enhet i alternativen och den kan ha en eller flera partitioner men radera alla om det är ok att tömma den och låt sedan installationsprogrammet sköta om resten.

Jag tror att jag gjort rätt....vi får väll se hur det artar sig om några dagar, men allt verkar ok och windows 10 är uppdaterat och rullar.

@mrqaffe jag är mycket tacksam för din extremt snabba hjälp! jag är inte alls bra på detta men det verkar som att jag förstod tillräckligt för att få till det.
Stort tack!

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*
För trådens skull har jag givit upp på Windows 11 för tillfället.
För mig att förstå och enkelt få det att fungera är det milsvid skillnad och 11 upplevs av mig som en tillbakagång i enkelhet, men det kan bero på mig såklart, vilket som så kommer jag inte i nuläget att försöka med 11.

tack för alls hjälp och förslag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Salvion:

*Uppdatering*
För trådens skull har jag givit upp på Windows 11 för tillfället.
För mig att förstå och enkelt få det att fungera är det milsvid skillnad och 11 upplevs av mig som en tillbakagång i enkelhet, men det kan bero på mig såklart, vilket som så kommer jag inte i nuläget att försöka med 11.

tack för alls hjälp och förslag

Win 11 har i praktiken kommit till betatestning nu när det släpps till allmänheten och om ett år är nog de värsta buggarna borta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.