Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Normalt ca 900kr / kvartal. Nu 1350kr. Not nice.

Vill inte ta över tråden med politik, men vill bara nämna att högerbudgeten som röstades igenom förra året höjde energiskatten återigen
"Från 1 januari 2022 höjs energiskatten på el med 0,4 öre/kWh, från 35,6 öre/kWh till 36 öre/kWh exklusive moms."

Lite som vanligt med politiker, de säger en sak och gör något helt annat. Framför allt så släppte de fram marknaden o då går det ofta åt skogen.

Jag tycker detta bör upplysas. Moderaterna och kompani ville få igenom högre energiskatt. Det kommer märkas på elfakturan.

Min förbrukning 115kWh. Total inkl elhandel och elnätsfakturan är 528kr 528 / 115 = 4,59kr/kWh. Är inte det väldigt dyrt?

Skrivet av Cenorida:

Betalade 70,0 öre/kWh exkl. moms för december månad + en månadskostnad på 20kr exkl. moms.

Totalt blev det 812,50kr inkl. moms för 900 kWh. Har inget bundet avtal.

Vilket elbolag har du? 70 öre är löjligt billigt även om det är exkl moms. Jag har nästan svårt att tro att det du skriver är sant. Vilket elbolag hade så billig rörlig el i December? Eller glömde du räkna in elnätskostnaden också?

Jag hade också rörligt men använde endast 115kWh ändå får jag betala några hundra mindre. Och då har jag 20 öre rabatt på elen och slipper den fasta månadskostnaden. Denna jävla värld är orättvis!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker detta bör upplysas. Moderaterna och kompani ville få igenom högre energiskatt. Det kommer märkas på elfakturan.

Källa på det?
Själv läser jag https://www.svd.se/m-dags-att-sanka-energiskatten-nar-elprise...

Permalänk
Inaktiv

Helt klart läsvärd journalistik på toppnivå! https://etcel.se/energi/sa-forvandlas-din-svenska-el-till-smu...
P3 har även gjort en djupdykning i ämnet som är guld värt att lyssna på. Smutsig el köps in här i Sverige bara för att skaffa poäng i EU's "poängskala"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Dinkefing skrev ju det. Energiskatten höjdes pga att den budget bl.a. moderaterna stod bakom röstades igenom, inte regeringens.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket elbolag har du? 70 öre är löjligt billigt även om det är exkl moms. Jag har nästan svårt att tro att det du skriver är sant. Vilket elbolag hade så billig rörlig el i December? Eller glömde du räkna in elnätskostnaden också?

Jag hade också rörligt men använde endast 115kWh ändå får jag betala några hundra mindre. Och då har jag 20 öre rabatt på elen och slipper den fasta månadskostnaden. Denna jävla värld är orättvis!

Jag har Borlänge Energi och deras "Borlängepriset". https://www.borlange-energi.se/el/elhandel/avtal-och-priser

Edit. Det är exkl. elnätavgift också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Jag betalar 103 Öre/kWh via Telgre Energi. Är det högt i rådande tider? Bor i hyresrätt dock.

Det låter som dubbla kWh-priset om jag minns rätt? Kollar inte så mycket. Faktura för november 2021 tror jag gick på cirka 230 SEK. (ej elnätspris inräknat).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag betalar 103 Öre/kWh via Telgre Energi. Är det högt i rådande tider? Bor i hyresrätt dock.

Det låter som dubbla kWh-priset om jag minns rätt? Kollar inte så mycket. Faktura för november 2021 tror jag gick på cirka 230 SEK. (ej elnätspris inräknat).

För vilken period hade du det priset och vilken region tillhör du? Jag bor i SE3 och hade 104 öre per kwh, 130 inkl moms då, i november. I december var den 196 öre, 245 öre inkl moms.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har Borlänge Energi och deras "Borlängepriset". https://www.borlange-energi.se/el/elhandel/avtal-och-priser

Edit. Det är exkl. elnätavgift också.

Okej! Såg nu att det egentligen är 102,5 öre inkl moms per kWh. Men de ska tydligen höja priset till 118,75 i feb så det blir månadskostnad 133,75 öre per kWh. Inte fullt så billigt men fortfarande billigt. Vad kostar ditt elnät då?

Skrivet av AplAy:

Jag betalar 103 Öre/kWh via Telgre Energi. Är det högt i rådande tider? Bor i hyresrätt dock.

Det låter som dubbla kWh-priset om jag minns rätt? Kollar inte så mycket. Faktura för november 2021 tror jag gick på cirka 230 SEK. (ej elnätspris inräknat).

Vet ej var du hittar att du endast betalar 103 öre kWh. Låter alldeles för billigt för December. Isåfall bor du i elnätområde 1 eller 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

För vilken period hade du det priset och vilken region tillhör du? Jag bor i SE3 och hade 104 öre per kwh, 130 inkl moms då, i november. I december var den 196 öre, 245 öre inkl moms.

Så här står det: Enligt specifikation Rörligt avtal | November 2021: 217 kWh 217 kr

Jag tror jag tillhör SE2 när jag kollar här: https://nätområden.se/ eftersom det omfattar Västernorrland vad vitt jag kan se. (Eller ja, ser nu att jag tillhör SE2 på mitt Telgre Energi konto)

Nu har jag inte fått någon faktura ännu för december 2021 och det lär väl bli 200 öre/kWh eller?
Om mitt elavtal när jag kolla nu: "Ditt elpris 102,81 öre/kWh inkl moms | Månadsavgift 49 kr/månad inkl moms "

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Såg nu att det egentligen är 102,5 öre inkl moms per kWh. Men de ska tydligen höja priset till 118,75 i feb så det blir månadskostnad 133,75 öre per kWh. Inte fullt så billigt men fortfarande billigt. Vad kostar ditt elnät då?

Har inte tillgång till elnätavgiften just nu. Får återkomma. Men priset blir ju 87,5 öre/kWh med momsen inräknad. Tänker du på nåt annat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker detta bör upplysas. Moderaterna och kompani ville få igenom högre energiskatt. Det kommer märkas på elfakturan.

Min förbrukning 115kWh. Total inkl elhandel och elnätsfakturan är 528kr 528 / 115 = 4,59kr/kWh. Är inte det väldigt dyrt?
[...]
Denna jävla värld är orättvis!

Skatteökningen motsvarar 57 öre för dig. Märks det verkligen i din plånbok? (För mig motsvarar det ca 6 kr)

Ju mindre elförbrukning man har, desto större andel desto större andel står elnätskostnaden för. Eftersom elnätskostnaden varierar från kund till kund och det inte går att byta så är det tämligen ointressant att räkna med den i jämförelser. Kostnaden finns där men går inte att påverka i någon större utsträckning, speciellt inte för småkunder.

Jag bor i villa med fjärrvärme och hade en förbrukning på ca 1200 kWh i december, för det vill min nätägare ha drygt 800 kr för abonnemang och överföring ink moms. Elhandeln tillkommer men jag har bundet elpris så allt som allt hamnar min elkostnad på dryga 1500 kr eller ca 1,25 kr/kWh.

Ja, världen är orättvis. Välkommen till verkligheten.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker detta bör upplysas. Moderaterna och kompani ville få igenom högre energiskatt. Det kommer märkas på elfakturan.

0.4 öre per kWhr känns inte som en höjning som är så märkbar eller tänker du på någon annan höjning?

Permalänk
Medlem

Hamnade på 5500 kr brukar betala 2000 kr för samma kWh mängd. Rörligt pris.

Klarar mig, men min syster fick en räkning på 10.000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har du möjlighet att flytta konsumptionen till lågpristider? Annars kan det nog bli ännu dyrare med timdebitering.

Det troliga är dock att det blir nästan exakt samma om man inte ändrat beteende alls mot sitt nuvarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Vad menar du?

Vad jag menar är att kärnkraft är väldigt dyrt och tar så lång tid att bygga att det redan är för sent för att nå våra må även om vi ändrar dem till "fossilfritt" istället för "förnybart".

Skrivet av Ruzikx:

Du slipper betala 2kr/kwh för elen?

Men kärnkraft är bland de dyraste energiproducenterna så det hade förstås inte dämpat elpriserna, inte utan stora statliga subventioner och garantier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Jo, jag vet, men vi skulle minimum kunna sänka elskatt och/eller moms på el tillfälligt ner till nivån man har planerat för att få in, just nu görs stora överskott på skatte-indrivningen eftersom priset är så högt.

Vad är problemet med det? Är det rimligt att lägga en massa skattepengar på att subventionera villaägare med stor elkonsumtion som valde att satsa på ett rörligt elpris? Om jag väljer att lägga mitt pensionskapital på trisslotter kan jag ju inte kräva statliga subventioner om/när det inte betalar sig liksom. Hög förbrukning + rörligt elpris = hög risk. Det är inte direkt rocket science.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad är problemet med det? Är det rimligt att lägga en massa skattepengar på att subventionera villaägare med stor elkonsumtion som valde att satsa på ett rörligt elpris? Om jag väljer att lägga mitt pensionskapital på trisslotter kan jag ju inte kräva statliga subventioner om/när det inte betalar sig liksom. Hög förbrukning + rörligt elpris = hög risk. Det är inte direkt rocket science.

Så länge det handlar om att sänka skatt så är det ingen subvention.

Detta är det nya normala orsakat av politiska beslut i eu-länder och sverige. Du kan skratta så länge dit avtal är bundet, men det är kortvarigt nöje. Det är ungefär som att skratta åt andra när ens bolån än bundet och räntorna sticker uppåt 2-3 ggr. Kul för stunden, inte lika kul i längden…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad är problemet med det? Är det rimligt att lägga en massa skattepengar på att subventionera villaägare med stor elkonsumtion som valde att satsa på ett rörligt elpris? Om jag väljer att lägga mitt pensionskapital på trisslotter kan jag ju inte kräva statliga subventioner om/när det inte betalar sig liksom. Hög förbrukning + rörligt elpris = hög risk. Det är inte direkt rocket science.

Det var ju på tok för hög skatt redan innan så att sänka (eller sätta tak på intäkten) är knappast att subventionera trisslotter.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Så länge det handlar om att sänka skatt så är det ingen subvention.

Det är det.

Citat:

Detta är det nya normala orsakat av politiska beslut i eu-länder och sverige. Du kan skratta så länge dit avtal är bundet, men det är kortvarigt nöje. Det är ungefär som att skratta åt andra när ens bolån än bundet och räntorna sticker uppåt 2-3 ggr. Kul för stunden, inte lika kul i längden…

Jag skrattar inte åt andra, men de har ju tagit en risk med att inte binda sina avtal, eller hur? Den risken har i allmänhet betalat sig ganska hyfsat, men just nu har det slagit över och kostar rejält. De kan fortfarande binda sina avtal nu och komma billigare undan nu, och hade de gjort det i början av vintern så hade de inte haft några problem idag, men det kommer att kosta dem längre fram när priserna går ner förstås. Alltså väljer de flesta att fortsätta satsa på att rörliga priser kommer att löna sig, så de väljer den högre risken än en gång på grund av förhoppningen att spara på sikt. Vilket förstås är helt ok, men det är inget som motiverar subventioner.

Skrivet av Shakermaker:

Det var ju på tok för hög skatt redan innan så att sänka den är knappast att subventionera trisslotter.

That's just like your opinion, man. Man kan ha åsikter om skatter men det ligger liksom utanför diskussionen om vi borde subventionera nu, för det är inte skatterna som har höjts utan priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad är problemet med det? Är det rimligt att lägga en massa skattepengar på att subventionera villaägare med stor elkonsumtion som valde att satsa på ett rörligt elpris? Om jag väljer att lägga mitt pensionskapital på trisslotter kan jag ju inte kräva statliga subventioner om/när det inte betalar sig liksom. Hög förbrukning + rörligt elpris = hög risk. Det är inte direkt rocket science.

Problemet vi befinner i oss nu är knappast övergående utan lär fortsätta under resten av 2020-talet åtminstone då kraftverk inte byggs på en eftermiddag och lär krävas en stor insats för att få ordning på situationen. Elpriset är trots allt "lågt" hör uppe, men klart vi gör av med mer kWh än i varmare länder så totala smällen känns värre.
Vi har en situation i Europa där vi skall göra elen tillgänglig för alla länder men ingen har ansvar för helheten. Vi har därför skapat en situation där en diktator (Putin) styr vår utrikespolitik, folk fryser i sina hem, företagen flyttar jobben osv...
Kommer bli jobbigt för många av oss så skulle inte förundra mig om EU sjösätter en "el-bidragsfond" för att rädda sig själva kvar vid makten (självklart betalar vi skattebetalare). Jämför med vad som just hände i Kazakstan, inget vi vill se här i Europa va?

Under tiden får väl folk bygga ut med solceller och isolera äldre hus, frågan är bara hur det är tänkt i de fallen där folk inte har råd med elen idag. Inte direkt så de kan casha in större investeringar eller ens få lån på dem även om pay-back på solceller måste vara väldigt kort om man har taket i gynnsam riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har Borlänge Energi och deras "Borlängepriset". https://www.borlange-energi.se/el/elhandel/avtal-och-priser

Edit. Det är exkl. elnätavgift också.

Det är inte ett rörligt pris du valt du har valt ett avtal där dom berättar att du får ett speciellt pris i förväg fast du inte behöver binda dig.
Dom har även rörligt om du kollar längre ner på deras sida och då hade du fått betala mera.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jäkla tur man inte har elbil... puh!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Sverige har blivit så genomkorrupt och moraliskt bankrutt att beslutsfattarna inte bryr sig ett dugg om sitt folk längre.

Det svenska kraftnätet och vår elproduktion har byggts upp med skattemedel och avgifter från invånarna under årtionden, nu skor sig privata elbolag på oss genom att sälja elen dyrt utomlands och till våra egna invånare, det är absurt alltihop och borde inte få fortgå.

Sverige bör lämna elmarknaden och producera sin egen el via vatten, kärnkraft och vind och endast sälja ett överskott till sina närmaste nordiska grannländer, inget annat.

All eventuell vinst som Vattenfall /staten gör i nuläget borde gå 100% tillbaka till invånarna i form av återinvesteringar eller reducerade priser under de svåraste månaderna, inte en enda krona skall tas ut i i vinst och hamna i någons fickor.

Ovanstående kommer aldrig hända då för många tjänar för mycket pengar på att utnyttja befolkningen, men det vore fantastiskt med politiker som återigen sätter idealen före privata intressen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Förr tiden var det väl elen oftast billigare på kvällen natt stämmer det fortfarande ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är inte ett rörligt pris du valt du har valt ett avtal där dom berättar att du får ett speciellt pris i förväg fast du inte behöver binda dig.
Dom har även rörligt om du kollar längre ner på deras sida och då hade du fått betala mera.

Japp, är fullt medveten om detta. Det är dessutom smidigt att byta mellan "Borlängepriset" och det rörliga priset när det passar en. Just nu har man dock infört en spärr som gör att inga nya kunder kan ta Borlängepriset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vad jag menar är att kärnkraft är väldigt dyrt och tar så lång tid att bygga att det redan är för sent för att nå våra må även om vi ändrar dem till "fossilfritt" istället för "förnybart".
Men kärnkraft är bland de dyraste energiproducenterna så det hade förstås inte dämpat elpriserna, inte utan stora statliga subventioner och garantier.

Vad är väldigt dyrt enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så här står det: Enligt specifikation Rörligt avtal | November 2021: 217 kWh 217 kr

Jag tror jag tillhör SE2 när jag kollar här: https://nätområden.se/ eftersom det omfattar Västernorrland vad vitt jag kan se. (Eller ja, ser nu att jag tillhör SE2 på mitt Telgre Energi konto)

Nu har jag inte fått någon faktura ännu för december 2021 och det lär väl bli 200 öre/kWh eller?
Om mitt elavtal när jag kolla nu: "Ditt elpris 102,81 öre/kWh inkl moms | Månadsavgift 49 kr/månad inkl moms "

För SE2 stämmer det nog. Priserna är avsevärt mycket lägre i SE1 och SE2.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

25 öre/kwh exkl nätavgift. Fast pris månaden ut sen hamnar jag på 220 öre/kwh på rörligt pris. Förbrukning på ca 12000kwh om året, men nu ligger de på över 2000kwh i månaden i vintertid.

Har funderat på om man inte tjänar på att Binda 1-2 år med omteckningsrätt än att gå på det rörliga priset. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jäkla tur man inte har elbil... puh!

.

Jäkla tur man har el bil och bundet pris och inte använder diesel bil längre sänkte min soppa kostnad bara i december med 1500:-
undrar vad den skulle bli nu i januari när soppa priset gått upp så pass mycket känns som jag sparar mycket pengar på elbilen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Skatteökningen motsvarar 57 öre för dig. Märks det verkligen i din plånbok? (För mig motsvarar det ca 6 kr)

Ju mindre elförbrukning man har, desto större andel desto större andel står elnätskostnaden för. Eftersom elnätskostnaden varierar från kund till kund och det inte går att byta så är det tämligen ointressant att räkna med den i jämförelser. Kostnaden finns där men går inte att påverka i någon större utsträckning, speciellt inte för småkunder.

Jag bor i villa med fjärrvärme och hade en förbrukning på ca 1200 kWh i december, för det vill min nätägare ha drygt 800 kr för abonnemang och överföring ink moms. Elhandeln tillkommer men jag har bundet elpris så allt som allt hamnar min elkostnad på dryga 1500 kr eller ca 1,25 kr/kWh.

Ja, världen är orättvis. Välkommen till verkligheten.

Skrivet av joakim99:

0.4 öre per kWhr känns inte som en höjning som är så märkbar eller tänker du på någon annan höjning?

Låter otroligt billigt för ditt nätabonnemang. Bor du i SE1 eller 2?