Domslut ger kryptobrytning rätt till subventionerad el

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lodisen:

Du hade tjänat runt 50 miljoner i månaden om du minade Dogecoin under den perioden.

Kaffepengar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av andelf:

Personligen förstår jag inte varför server hallar får elen subventionerad.. någon som kan förklara tanken bakom detta? Stora bolag som drivit på att det ska vara lika som i (många) andra länder?

Klassikern är väl såhär enkel:
Hej vi är miljarddollaromsättande bolag X, om vi får öppna vår datorhall hos er kommer vi att generera x antal jobb som i sin tur kommer generera x mycket inbetalad skatt. Lös lite rabatter till oss så kommer det mer än väl kompenseras ut av alla andra intäkter vi genererar åt er.
Säger ni nej tar vi vår verksamhet till något annat land, kthnxbye.

Ofta stämmer det ju också får man väl påpeka. men inte alltid. Och i fallet med krypto "typ inte alls" skulle nog jag ana i alla fall.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Klassikern är väl såhär enkel:
Hej vi är miljarddollaromsättande bolag X, om vi får öppna vår datorhall hos er kommer vi att generera x antal jobb som i sin tur kommer generera x mycket inbetalad skatt. Lös lite rabatter till oss så kommer det mer än väl kompenseras ut av alla andra intäkter vi genererar åt er.
Säger ni nej tar vi vår verksamhet till något annat land, kthnxbye.

Ofta stämmer det ju också får man väl påpeka. men inte alltid. Och i fallet med krypto "typ inte alls" skulle nog jag ana i alla fall.

Problemet är ju att x inbetalad skatt som genereras blir ca 0 om man räknar in rabatten...

Bara dumt att locka till sig datacenter av denna anledningen, bättre att locka med bra anslutning, stabilt elnät och kyla

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Problemet är ju att x inbetalad skatt som genereras blir ca 0 om man räknar in rabatten...

Bara dumt att locka till sig datacenter av denna anledningen, bättre att locka med bra anslutning, stabilt elnät och kyla

Jadå, jag försvarade inte modellen, bara förklarade

men vad som är bra att locka med avgörs ju i slutändan av vad företag blir lockade av

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hejja sverige ! jävla dårar

Permalänk
Medlem

Borde utformas så att man bara får subventionen om man betalar in desto mer i arbetsgivaravgifter, (vinst)skatter, etc.

Jag är dock inte förvånad, intelligenta debattörer har påpekat att det skulle gå så här.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Där var vi redan inne på att dra paralleller till politiska beslut ja. Det här är som sagt inte ett politiskt beslut. Det framgår tydligt i artikeln och det inledande inlägget.

Reducerad energiskatt för serverhallar ÄR ett politiskt beslut.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Borde utformas så att man bara får subventionen om man betalar in desto mer i arbetsgivaravgifter, (vinst)skatter, etc.

Jag är dock inte förvånad, intelligenta debattörer har påpekat att det skulle gå så här.

... vilket skulle ta bort hela poängen med subventionen.

Permalänk
Medlem

Skit samma vilket parti som styr eller om det ens har att göra med politik - subventionerad el i dessa tider är fanimej brottsligt.
Speciellt när det nyttjas till inget alls, hade hellre sett Folding@Home...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hattifnatten:

Reducerad energiskatt för serverhallar ÄR ett politiskt beslut.

Absolut och det får man för all del diskutera här. Kolla andra inlägget i tråden

Däremot är det inte ett politiskt beslut i form av parti X har bestämt att det är smart att specifikt subventionera krypto. Det är ett domslut som säger att lagen inte ger utrymme att tolka kryptoverksamhet i datahallar som något annat än just datahallar.

Men min kommentar var mer riktad mot de numera raderade inlägg som ville dra in aktuella internationella konflikter och helt andra politiska förehavanden som inte är relaterade till ämnet över huvud taget.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag har ju lite svårt att se att brytandet just kryptovaluta ännu så länge bidrar till samhällsnytta i någon större omfattning, till skillnad från t.ex. en datorhall som servar ett moln eller annan mer eller mindre allmänt tillhandahållen tjänst.

Därför tycker jag ju att i detta fallet, det vore motiverat att för lämplig myndighet om möjligt, eller riksdag att täppa till detta kryphål i lagen som det verkar.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag kan förstå att man skattebefriar el - med svenska arbetskraftkostnader är tillgång till billig energi i princip tillverkningsindustrins enda konkurrensmedel på den internationella arenan - och att juridiken inte är perfekt i meningen att de resonemang som verkar logiska på ena fronten medför totalt orimliga konsekvenser på den andra, men det här sticker faktiskt rejält i ögonen.

Man kan väl dock tänka sig att lagstiftarna kommer reagera snabbt på det här i egenintresse. Det är sprängstoff för sensationsdriven massmedia, det är inte långt kvar till valet, och det ser oerhört illa ut för sittande makthavare att det kan fungera på det här viset.

Serverhallar är väl knappast tillverkningsindustri dock. Kan inte riktigt se varför t.ex facebook ska ha stora skattesubventioner, i synnerhet nu när de talar om att släcka ned tjänsten i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Personligen förstår jag inte varför server hallar får elen subventionerad.. någon som kan förklara tanken bakom detta? Stora bolag som drivit på att det ska vara lika som i (många) andra länder?

Mycket ska ha mer...

Sedan är det märkligt att swecklockers anställda sitter och redigerar våra åsikter angående problematiken kring detta när man har ett "öppet" kommentarsfält under artikeln.

Detta medför att människor yttrar sina åsikter i ämnet.

Så länge inte rasism eller personangrepp förekommer är det riktigt pinsamt att regissera kommentarer i fältet när dem väljer att skriva en artikel i detta ämne med kommentarsfältet "öppet".

China-clockers någon? 😏

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara förbjuda kryptobrytning helst redan igår?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Honskadad:

Mycket ska ha mer...

Sedan är det märkligt att swecklockers anställda sitter och redigerar våra åsikter angående problematiken kring detta när man har ett "öppet" kommentarsfält under artikeln.

Detta medför att människor yttrar sina åsikter i ämnet.

Så länge inte rasism eller personangrepp förekommer är det riktigt pinsamt att regissera kommentarer i fältet när dem väljer att skriva en artikel i detta ämne med kommentarsfältet "öppet".

China-clockers någon? 😏

Redigera åsikter eller förhindra folk från att tex dra in konflikter mellan olika länder som inte är relaterade till sverige och absolut inte är relaterade till subventionerad el. Det är viss skillnad

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det här är bland det mesta korkade besluten någon domstol har tagit.

En datahall som krypto skapar minimalt antal jobb, gör ingen nytta för allmänheten.

Skapar direkt högre elpriser för resten av befolkningen.

En datahall som hanterar riktig information skapar jobb på flera fronter, sparar på miljön och har säkert 1000 andra fördelar jämfört med att alla företag sitter på egna servrar, det är en helt annan femma.

Tyvärr öppnar ju sånt här dörrar för fler liknande företag, att de betalar skatt på vinsten gör det inte mer rätt, på den här nivån så är det rent slöseri av energi som andra får betala för.

Permalänk
Medlem

De enda som verkligen använder krypto som betalmedel är kriminella, företrädelsevis GRUs olika enheter för cyberkrigföring. Det finns inga legala skäl till kryptovaluta och det borde omedelbart göras olagligt. Det finns inget att diskutera, rättshaveristernas dröm om kryptomiljonerna till trots.

Permalänk
Medlem

Lika rimligt som att facebook eller någon annan aktör ska ha subventionerad ström. Hoppas det blir en bra hosting service där man kan hyra plats för asic miners.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Serverhallar är väl knappast tillverkningsindustri dock. Kan inte riktigt se varför t.ex facebook ska ha stora skattesubventioner, i synnerhet nu när de talar om att släcka ned tjänsten i Europa.

Lagstiftningen handlade från början om att gynna tillverkningsindustrin. Sedan har förstås techbolagen sett möjligheterna - juridiska definitioner är som sagt sällan perfekta - och dessutom lovat guld och gröna skogar i form av arbetstillfällen, vilket kommunerna nappat på. Kontentan är väl att ingen riktigt känt behov av att revidera lagen heller.

I praktiken har det bara blivit några handfullar vaktmästartjänster per jätteanläggning. En liten vinst, men lätt att peka på, särskilt i avfolkningskommuner där jobbfrågan väger tungt. Några jobb är fler än inga. Kostnaderna är däremot notoriskt svåra att beskriva, då de är gömda långt ner i komplexa system. Hur kvantiserar man exempelvis förlusterna pga den extra belastningen på kraftdistributionsnätet? Gissar att det är orsak till att det fått fortgå så länge som det har.

Personligen instämmer jag helt. Ser ingen som helst anledning till att man ska subventionera techjättarnas serverhallar för några vaktmästartjänsters skull. Det och gruvlagen/brytningsrättsfrågan är de grejer jag stör mig absolut mest på när det kommer till administrationen av landets resurser. Än jävligare när det bryts kryptovaluta under dessa premisser. Tyvärr lär det väl dock finnas avtal på plats som gör att vi knappast kan bli av med dem i närtid...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ser att inte så många längre försvarar krypto med näbbar och klor som det var för några månader sen, kan det ha med el- och bränslepriser att göra?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hur är det med serverhallar som används för aktiehandel, har dom också billig el?

Känns lite som "not like that" memen.

Permalänk
Medlem

Det är inte rimligt att subventionera el till någon. Men om man gör det så ska man inte göra skillnad på hur den används. Jag tycker domstolen har dömt rätt men att subventionerna till datorhallar är fel.

Permalänk
Medlem

Fel i lagstiftningen

Som många poängterar. Helt bakvänt när man i försöker minskas utsläpp och energiförbrukningen att subventionera elförbrukning för kryptobrytning. En bransch som tillhör noll värde förutom pengar i fickan på kryptobrytarna. Det är ju inte så att man har många anställda och bidrar till någon form av ekonomi. Facebook och Co. ska f*n inte heller ha det.

Kryptovaluta är 1) helt oreglerad 2) goto valuta för kriminell verksamhet 3) extremt onödigt beräkningstung.

Jag är fullkomligt öppet för att höra argument som ska vara till dess fördel. Jag vill ärligt veta. För jag jobbar inom fin-tech och ser inget legitimt bra med krypto. Övertala mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Förstår att domstolen måste följa lagarna som de är skrivna. Men för fan, vi beskattar vanliga knegare till knäna och ger företag gräddfil på gräddfil och nu ska miljöförstörare ha direkta rabatter. Ändra den här lagen fort som faaaaan.

På vilket sätt är datorhallar miljöförstörare? De använder ju Svensk grön el vilket är bra för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Annars blir det smisk, hänglås på tråden och indraget lördagsgodis, ok?

Jag läste det som hånglas och kände mig genast obekväm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Du hade tjänat runt 50 miljoner i månaden om du minade Dogecoin under den perioden.

Annars kan man ju också minea det som kommer ha exploderat i värde om 10 år.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Som många poängterar. Helt bakvänt när man i försöker minskas utsläpp och energiförbrukningen att subventionera elförbrukning för kryptobrytning. En bransch som tillhör noll värde förutom pengar i fickan på kryptobrytarna. Det är ju inte så att man har många anställda och bidrar till någon form av ekonomi. Facebook och Co. ska f*n inte heller ha det.

Kryptovaluta är 1) helt oreglerad 2) goto valuta för kriminell verksamhet 3) extremt onödigt beräkningstung.

Jag är fullkomligt öppet för att höra argument som ska vara till dess fördel. Jag vill ärligt veta. För jag jobbar inom fin-tech och ser inget legitimt bra med krypto. Övertala mig.

Bra saker med krypto:

  • Du kan överföra pengar utan en betrodd aktör

  • Dina pengars köpkraft ligger inte i händerna på Stefan Ingves och Jerome Powell

  • Du kan bestämma över dina pengar själv. Du kan aldrig få ett avstängt bankkonto och du kan använda pengarna till precis vad du vill utan att banken stoppar dig

  • Dina pengar finns i den bemärkelsen att de inte är en IOU från en bank

  • Transaktioner kan bli billigare beroende på sort

  • Du kan använda systemet anonymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ingen borde få billigare el, ska vara samma pris för alla oavsett om man gräver guld eller hostar spelservrar eller nåt helt annat.

En bonde kan väl få dra av elskatten i alla fall för livsmedelsproduktion kan jag tycka.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Slashgibber:

Jag läste det som hånglas och kände mig genast obekväm.

Jag är bara ett PM bort om du ångrar dig....

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kan inte bara vara jag som tänker att
Först snor dom våra grafikkort och sedan snor dom vår el vad blir det här näst .. 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix