Årets lönerevision och att räkna med inflation

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är alla löner, inte de som är resultat av årliga lönerevisioner. Jag har flera kollegor som bytt jobb i år exempelvis, de har alla fått en ökning på 15-25% och den ökningen har inget att göra med avtalsrörelsen, märket eller facket.

Ditt generella påstående jag svarade på var:

"Däremot har vi haft en högre inflation än löneökningarna under ganska lång tid."

Jag förstår inte relevansen i det du skriver i det sammanhanget överhuvudtaget. Att det går att pressa upp lönen vid byte av arbetsgivare om man är attraktiv nog är knappast någon nyhet, men det har inte särskilt mycket med den generella löneutvecklingen relativt inflationen att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ditt generella påstående jag svarade på var:

"Däremot har vi haft en högre inflation än löneökningarna under ganska lång tid."

Jag förstår inte relevansen i det du skriver i det sammanhanget överhuvudtaget. Att det går att pressa upp lönen vid byte av arbetsgivare om man är attraktiv nog är knappast någon nyhet, men det har inte särskilt mycket med den generella löneutvecklingen relativt inflationen att göra.

Ja ok, jag borde skrivit: ""Däremot har vi haft en högre inflation än dessa löneökningarna under ganska lång tid."

Relevansen är att vi diskuterar just den årliga löneökningen genom lönerevisionen som sker i alla företag med kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Om inflationen drar iväg ordentligt och lönerna släpar efter kommer folk till sist inte ha råd att handla mat eller betala sin hyra, i sista hand är det något för staten att lösa. Jag tror tyvärr att det ligger utanför företagens ansvarsområde rent filosofiskt att lösa det här problemet och därför blir det svårt att argumentera för en löneökning på 5-7% baserat på inflation.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Om inflationen drar iväg ordentligt och lönerna släpar efter kommer folk till sist inte ha råd att handla mat eller betala sin hyra, i sista hand är det något för staten att lösa. Jag tror tyvärr att det ligger utanför företagens ansvarsområde rent filosofiskt att lösa det här problemet och därför blir det svårt att argumentera för en löneökning på 5-7% baserat på inflation.

Fast någonstans behöver de ju ändå kunder som kan köpa deras produkter liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast någonstans behöver de ju ändå kunder som kan köpa deras produkter liksom.

Jo så är det. Min tanke är att staten/riksbanken måste reglera inflationen (i den mån det är möjligt) för att inte lönerna ska ätas upp av denna snarare än att företagen ska kompensera. Lönehöjningar menar jag bör följa produktivitetsökningar över tid, det blir svårt om man även ska väga in inflationen där. Om inflationen är generell, konstant och förutsägbar kan man kanske göra det men nu är det ju snabba ryck i vissa sektorer där jag tycker att riktande insatser från staten blir mest rätt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken: EBITA har inget samband med utrymme för löneökning.
De flesta arbetsgivares mål är att de ekonomiska nyckeltalen ska förbättras från år till år, och löneökning verkar i motsatt riktning.

Det kan användas som ett argument, men jag tycker att det är mer intressant att beräkna t.ex. hur resultatet per anställd utvecklats från år till år i så fall. Om de anställda blivit mer produktiva, då kan man argumentera för att de borde få bättre löneökning.
Att dra upp detta i en lönediskussion med ens chef eller HR vet jag dock inte om jag skulle gjort, det säger ju inget om ens individuella prestation.

Jag har i några år suttit med på företagets sida, i förhandligar om lön med fackliga representanter. Ovanstående argument är något jag skulle använt mot företaget i en sån förhandling

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Jo så är det. Min tanke är att staten/riksbanken måste reglera inflationen (i den mån det är möjligt) för att inte lönerna ska ätas upp av denna snarare än att företagen ska kompensera.

Jo, problemet är ju att det inte går att reglera inflationen. Man kan försöka hålla inflationen på en viss nivå genom penningpolitik och förstås att sätta räntenivån, men det är trubbiga verktyg. Alternativt kan man ju försöka kompensera kostnadsökningar med bidrag, lite som de gör i viss mån nu med bensinen, men det är också rätt trubbigt och kan bli väldigt dyrt och är svårt att utforma rättvist.

Citat:

Lönehöjningar menar jag bör följa produktivitetsökningar över tid, det blir svårt om man även ska väga in inflationen där.

Jo det är ju en möjlighet absolut. Men lönerna har inte alls hängt med produktivitetsökningen på länge nu, utan har varit baserade mer på inflation och därmed hållits nere i förhållande till hur mycket värde arbetena skapar. I stort har vi ju ökat produktiviteten sjukt mycket sedan 1980 eller så, och den absoluta merparten av detta har gått till ökade vinster, inte till löneökningar, arbetstidsförkortningar eller något som gynnar individen (om den inte är ägare av ett företag förstås).

Citat:

Om inflationen är generell, konstant och förutsägbar kan man kanske göra det men nu är det ju snabba ryck i vissa sektorer där jag tycker att riktande insatser från staten blir mest rätt.

Fast vilka insatser menar du? Ska staten ge folk bidrag för att företag eller deras arbetsgivare ökar sina priser? Blir inte det lite bakvänt (eller det är väl så mycket fungerar idag, men fortfarande bakvänt)?

Permalänk
Avstängd

Med tanke på alla miljarder i bidrag som staten betalat ut under Corona så har du redan fått väldigt mycket pengar. Men de räknar väl ni inte in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ditt generella påstående jag svarade på var:

"Däremot har vi haft en högre inflation än löneökningarna under ganska lång tid."

Jag förstår inte relevansen i det du skriver i det sammanhanget överhuvudtaget. Att det går att pressa upp lönen vid byte av arbetsgivare om man är attraktiv nog är knappast någon nyhet, men det har inte särskilt mycket med den generella löneutvecklingen relativt inflationen att göra.

Behöver inte ens vara särskilt attraktiv, inte inom tech. Alla dessa företag blöder pga de inte vill betala sina anställda som har vart lojala. I skrivande stund förlorar vi två stycken personer som är vitala för företaget, de kan miljön utan och innan men ledningen ser inte detta utan ger dem en löneökning som är skit. Kunskap om miljön, arbetet osv. är något som arbetsgivarna inte verkar ta på allvar och det är rysk roulette att spela 2-3% löneökning inom tech där bara ett byte av arbetsgivare ger dig flera tusen mer i månaden.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Señor Hallon:

Behöver inte ens vara särskilt attraktiv, inte inom tech. Alla dessa företag blöder pga de inte vill betala sina anställda som har vart lojala. I skrivande stund förlorar vi två stycken personer som är vitala för företaget, de kan miljön utan och innan men ledningen ser inte detta utan ger dem en löneökning som är skit. Kunskap om miljön, arbetet osv. är något som arbetsgivarna inte verkar ta på allvar och det är rysk roulette att spela 2-3% löneökning inom tech där bara ett byte av arbetsgivare ger dig flera tusen mer i månaden.

Jo det där är väldigt vanligt. Jag satt i ett möte med HR för ett par månader sedan där de gick igenom vilka orsaker folk hade angivit för att de slutat, för vi har ett problem med att folk slutar och att vi (som alla) har svårt att rekrytera. På de lät det som att lönen inte var något problem för det var inte så många som hade angett det som en orsak utan det var mer företagskultur, känslan av att inte kunna påverka sitt arbete och om jag minns rätt otydlighet från ledningen. Men jag försökte förklara att de här sakerna absolut kan vara droppen som fick bägaren att rinna över för dem, men hög lön gör ju att folk accepterar att allt annat är lite sämre liksom. Våra löner är inte "marknadsmässiga" så det är löjligt att tro att lönen inte är en orsak till att folk slutar, eller att vi har extrema problem att rekrytera.

Varför de inte skrev att lönen var ett problem vet jag inte, inte för alla i alla fall. Men ett problem är att formuläret bara tillåter att man bockar för tre alternativ och vissa saker är ju värre i stunden än lönen liksom. Sen har det ju också att göra med att det är fult att prata om pengar och ännu fulare att gnälla om pengar eller uttrycka en vilja att få mer pengar. De som jag pratat med innan de slutat har ju varit tydliga med att lönen var en stor faktor för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja det har varierat lite mer än min generalisering. Men vi får ju vara klara med vad vi diskuterar och vad vi inte diskuterar. Löneökningen vi (eller jag i alla fall) pratar om här är ju den årliga lönerevisionen som brukar ligga runt 2%. Att folk får mer betalt för att de byter jobb, för att ingångslönerna har ökat mer eller liknande ligger liksom utanför det. Att jag fick 100 per timme som fönsterputsare och några år senare efter en utbildning fick en månadslön på 30K har ju väldigt lite att göra med avtalsrörelsen liksom, samma när jag bytte jobb och fick en ökning på 15% ett år.
Självklart. Man kan förstås räkna på det på olika sätt, men prisökningarna är ju vad som sätter inflationen liksom. Om Volvo bygger en bil som de säljer för säg 500K. Råvaror och komponenter (och transporter, skatter, avgifter och sånt kringliggande) kanske utgör 200K av kostnaden för bilen för Volvo, lönerna till de som bygger men också utvecklar och designar bilarna kanske utgör 200K till, kvar är 100K i marginal (vilket kanske inte är realistiskt men detta är en teoretisk beräkning). Är inflationen då tio procent ett år, och de därmed höjer priset på bilen med samma tio procent, samtidigt som alla kostnader har gått upp med tio procent också, så borde ju lönerna kunna öka med tio procent också med samma marginaler. 220K för material och sånt, 220K i löner (efter ökningen) och 110K i marginal vilket är samma som 100K i föregående års prisläge. Siffrorna i verkligheten kanske ser helt annorlunda ut men det förändrar inte principen. Även om lönekostnader bara utgör fem procent av deras utgifter så borde de kunna fortsätta utgöra fem procent efter en prisökning både för material och för slutprodukten.
Det beror förstås på vilken tidsperiod man tittar på, och vad som orsakar inflationen är ju inte helt klarlagt heller. Jag har fått höra att facken liksom gick för långt på åttiotalet, de krävde för stora löneökningar vilket (enligt gängse uppfattning bland ekonomer) skapade mer inflation och så slutade det med reallönesänkningar ändå trots ökningar på 10-15%. Men var det enbart löneökningarna som låg bakom inflationen? Idag är bilden lite mer nyanserad inom forskningen och man är mer tveksam till denna koppling och vilket håll den i så fall gäller. Löneökningar vid ett tillfälle är inget bra mått på framtida inflation vilket tyder på att lönerna inte påverkar inflationen på det sättet. Här är en ganska intressant diskuterande artikel, som dock kommer fram till en slutsats som inte alls höll men det har ju sina externa orsaker liksom.

Sen får man ju beakta att den årliga ökningen ju är tänkt att vara en ökning, nästan alla som omfattas av den har ju fått ett års mer erfarenhet på detta året liksom och de borde ju därmed få lite högre lön. Detta kompenseras kostnadsmässigt, i teorin i alla fall, av exempelvis pensionsavgångar för "seniora" med hög lön och nyanställning av "juniora" med låg lön.

Vi haft en inflation under 2% länge, vet inte varför du blandar in jobbyten och fönsterputsare.

Tror du på riktigt att "principen" fungerar så?
Inflation slår inte jämnt på det sättet. El är ju snarare 500-1000% medans vissa andra saker fortfarande går ner i pris.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att man kommer kunna använda inflationen som argument i någon större utsträckning.

Ska du ha 5-8% löneökning måste intäkterna för bolaget öka, och i dessa tider börjar många ha problem med ökade kostnader och således sämre med intäkter/marginaler.

Just i detta läget känns det som en ond spiral. Konsumtionen går neråt, folk tjänar mindre, konsumerar mindre, priserna går ner, leverantörer pressas på priser för att inte stå med lager osv osv.

Offentlig verksamhet känns plötsligt ganska trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är ju en möjlighet absolut. Men lönerna har inte alls hängt med produktivitetsökningen på länge nu, utan har varit baserade mer på inflation och därmed hållits nere i förhållande till hur mycket värde arbetena skapar. I stort har vi ju ökat produktiviteten sjukt mycket sedan 1980 eller så, och den absoluta merparten av detta har gått till ökade vinster, inte till löneökningar, arbetstidsförkortningar eller något som gynnar individen (om den inte är ägare av ett företag förstås).

Helt enig.

Skrivet av snajk:

Fast vilka insatser menar du? Ska staten ge folk bidrag för att företag eller deras arbetsgivare ökar sina priser? Blir inte det lite bakvänt (eller det är väl så mycket fungerar idag, men fortfarande bakvänt)?

Skattereduktion på bränsle är ett exempel, reduktion av matmoms ett annat. Men beroende på grunden till problemen kan sådana tillfälliga åtgärder ändå inte räcka till, om det helt enkelt inte finns tillgång till varorna. Att möjliggöra inhemsk produktion av livsmedel och större tillgång till bränsle via handelsavtal eller annan utrikespolitik är exempel på områden där staten kan agera.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vi haft en inflation under 2% länge, vet inte varför du blandar in jobbyten och fönsterputsare.

Vi hade 2,2% förra året, 2% 2018 exempelvis.

Jag blandar in jobbyten för att många tar fram statistik som jämför inflationen med alla löneökningar i samhället, oavsett varifrån de kommer, som exempelvis att en del byter från okvalificerade till kvalificerade jobb, och använder det som argument för att "den svenska modellen" fungerar så bra, när en stor del av löneökningarna i samhället inte har att göra med den svenska modellen utan har varit helt upp till individen.

Citat:

Tror du på riktigt att "principen" fungerar så?
Inflation slår inte jämnt på det sättet. El är ju snarare 500-1000% medans vissa andra saker fortfarande går ner i pris.

Vilken princip menar du?

Jag har varit tydlig med att detta är en förenkling. Självklart slår inflationen eller prisökningar olika för olika branscher eller företag, vilket jag har sagt flera gånger nu, men på det stora hela är det ändå inflationen vi kan använda för beräkningar av detta slag. Prisökningen på el är hög om du tittar på spotpriset, men de flesta har mer eller mindre bundna avtal, inte minst företag, således varierar det hur mycket det påverkar. Just el slår också förhållandevis jämnt över hela samhället, vi förbrukar alla el och produkterna vi köper behöver också el för att kunna tillverkas. Hade priset på flashminnen exempelvis gått upp 500-1000% så hade det inte påverkat inflationen mycket, men det hade påverkat vissa branscher väldigt.

Men att inflationen finns, alltså att saker kostar fler pengar med tiden, är ju inget att diskutera. Nästan allt blir ständigt "dyrare", de enda undantagen är produkter där den tekniska utvecklingen gör att de åldras väldigt snabbt, eller kortvariga dippar i prisökningen av specifika produkter eller kategorier av produkter av olika skäl som politiska stimulansåtgärder, konflikter eller trender. Sen går den inte jämnt, varken över tid eller vart det påverkar, men sammantaget "blir allt dyrare" eller snarare blir våra pengar värda mindre allt eftersom tiden går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi hade 2,2% förra året, 2% 2018 exempelvis.

Jag blandar in jobbyten för att många tar fram statistik som jämför inflationen med alla löneökningar i samhället, oavsett varifrån de kommer, som exempelvis att en del byter från okvalificerade till kvalificerade jobb, och använder det som argument för att "den svenska modellen" fungerar så bra, när en stor del av löneökningarna i samhället inte har att göra med den svenska modellen utan har varit helt upp till individen.
Vilken princip menar du?

Jag har varit tydlig med att detta är en förenkling. Självklart slår inflationen eller prisökningar olika för olika branscher eller företag, vilket jag har sagt flera gånger nu, men på det stora hela är det ändå inflationen vi kan använda för beräkningar av detta slag. Prisökningen på el är hög om du tittar på spotpriset, men de flesta har mer eller mindre bundna avtal, inte minst företag, således varierar det hur mycket det påverkar. Just el slår också förhållandevis jämnt över hela samhället, vi förbrukar alla el och produkterna vi köper behöver också el för att kunna tillverkas. Hade priset på flashminnen exempelvis gått upp 500-1000% så hade det inte påverkat inflationen mycket, men det hade påverkat vissa branscher väldigt.

Men att inflationen finns, alltså att saker kostar fler pengar med tiden, är ju inget att diskutera. Nästan allt blir ständigt "dyrare", de enda undantagen är produkter där den tekniska utvecklingen gör att de åldras väldigt snabbt, eller kortvariga dippar i prisökningen av specifika produkter eller kategorier av produkter av olika skäl som politiska stimulansåtgärder, konflikter eller trender. Sen går den inte jämnt, varken över tid eller vart det påverkar, men sammantaget "blir allt dyrare" eller snarare blir våra pengar värda mindre allt eftersom tiden går.

Lönerevisionerna har varit högre än inflationen de åren också, löneglidning och jobbyten som du pratar om är något helt annat.

Principen du beskrev där du förenklar det till att allt höjs jämnt fördelat och det finns således lika utrymme för löneökning.
Det är ingen förenkling, det är bara felaktigt. Verkligheten är långt mer komplex än så.

Nej, vi har ju bestämt att vi vill ha en inflation i samhället (och någon har kommit fram till att 2% är det bästa i Sverige) så dess existens kan jag hålla med om att vi inte behöver diskutera

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Helt enig.

Skattereduktion på bränsle är ett exempel, reduktion av matmoms ett annat. Men beroende på grunden till problemen kan sådana tillfälliga åtgärder ändå inte räcka till, om det helt enkelt inte finns tillgång till varorna. Att möjliggöra inhemsk produktion av livsmedel och större tillgång till bränsle via handelsavtal eller annan utrikespolitik är exempel på områden där staten kan agera.

Tja, det är alltid lite farligt med subventioner för det är inte säkert att de alls slår som tänkt. Företagen vill ju gärna maximera sina vinster liksom, det är ju deras syfte. Beroende på hur långsiktigt företag ser på detta så kan de ju lägga olika vikt vid "goodwill", att hålla sina kunder nöjda, att hålla rimliga priser för att kunna överleva i längden och liknande, men någonstans är ju alltid syftet att tjäna mer pengar, på lång eller inte så lång sikt, liksom.

Säg att vi skulle ge bidrag till exempelvis bönder som odlar potatis, då är ju risken att dessa försvinner eller äts upp på vägen ganska stor. Bonden kanske knappt går runt idag exempelvis, så han kanske behåller lite mer efter subventionen, och det är ju inte så konstigt. Men sen kanske någon mellanhand gör samma sak, och sen kanske fabriken som gör chips och pulvermos av potatisen också höjer sina marginaler en aning, för att inte nämna Ica-handlaren som ska sälja produkterna i sin butik. Alltså går våra skattepengar till att öka marginalerna för dessa fyra företag i detta exempel. Konsumenten kanske får en del av subventionen också förstås, men det är ju ändå våra gemensamma pengar som går till att öka en massa privata vinster. Samma är väl vad som sker med bensinpriserna, om soppan kostar 25kr/l och staten sänker bensinskatten med två kronor för att kompensera detta för konsumenterna, men samtidigt har ju bensinbolagen sett att försäljningen knappt minskade trots höga priser, så då kan de ju helt enkelt höja sina priser, öka sina marginaler, och behålla bensinpriset på 25 eller kanske 24 per liter.

Det var ju vad som hände med räntorna. Riksbanken sänkte oss ner till nollränta, till och med negativ stundtals, men detta slog inte igenom i de räntor vi konsumenter fick betala hos bankerna utan de valde att öka sina marginaler istället.

Nu låter det kanske som jag är någon anti-skatt liberterian eller något men så är det absolut inte. Men subventioner, speciellt mot företag som är tänkta att göra saker billigare för konsumenter, slår ju ofta fel. Och de gör ju systemet mer komplicerat och därmed dyrare att driva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det är alltid lite farligt med subventioner för det är inte säkert att de alls slår som tänkt. Företagen vill ju gärna maximera sina vinster liksom, det är ju deras syfte. Beroende på hur långsiktigt företag ser på detta så kan de ju lägga olika vikt vid "goodwill", att hålla sina kunder nöjda, att hålla rimliga priser för att kunna överleva i längden och liknande, men någonstans är ju alltid syftet att tjäna mer pengar, på lång eller inte så lång sikt, liksom.

Säg att vi skulle ge bidrag till exempelvis bönder som odlar potatis, då är ju risken att dessa försvinner eller äts upp på vägen ganska stor. Bonden kanske knappt går runt idag exempelvis, så han kanske behåller lite mer efter subventionen, och det är ju inte så konstigt. Men sen kanske någon mellanhand gör samma sak, och sen kanske fabriken som gör chips och pulvermos av potatisen också höjer sina marginaler en aning, för att inte nämna Ica-handlaren som ska sälja produkterna i sin butik. Alltså går våra skattepengar till att öka marginalerna för dessa fyra företag i detta exempel. Konsumenten kanske får en del av subventionen också förstås, men det är ju ändå våra gemensamma pengar som går till att öka en massa privata vinster. Samma är väl vad som sker med bensinpriserna, om soppan kostar 25kr/l och staten sänker bensinskatten med två kronor för att kompensera detta för konsumenterna, men samtidigt har ju bensinbolagen sett att försäljningen knappt minskade trots höga priser, så då kan de ju helt enkelt höja sina priser, öka sina marginaler, och behålla bensinpriset på 25 eller kanske 24 per liter.

Det var ju vad som hände med räntorna. Riksbanken sänkte oss ner till nollränta, till och med negativ stundtals, men detta slog inte igenom i de räntor vi konsumenter fick betala hos bankerna utan de valde att öka sina marginaler istället.

Nu låter det kanske som jag är någon anti-skatt liberterian eller något men så är det absolut inte. Men subventioner, speciellt mot företag som är tänkta att göra saker billigare för konsumenter, slår ju ofta fel. Och de gör ju systemet mer komplicerat och därmed dyrare att driva.

Ja det var ett utförligt svar och jag har nog inte tid att diskutera på detaljnivå hur man ska styra incitamenten för att få det önskade resultatet. Det är den stora faran med Sweclockers, man blir sittande i timtal diskuterande ekonomi... i en tråd om löneforhandling

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

2021 var konsumentprisindex upp 3,9-4,1% och är ett utmärkt underlag för vidare diskussion under löneförhandling. Flertalet bolag har justerat sin lönebudget för att möta den ökade inflationen. Beroende på arbetsgivare är det olika flexibelt givetvis, och dem haft revision jan-jan är mindre påverkade än de med brutet räkenskapsår etc.

Det finns också branchindexar där man kan följa branchens löneökningstakt och korrigera budgeten efter.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är så extremt roligt att människor säger att de inte får tillräckligt mycket i löneökning. Man har faktiskt ett eget val och kan faktiskt byta jobb om man tycker lönen är fel. Det är väldigt enkelt.

Något jag har noterat är dock att de som klagar högst, är de som inte vill eller kan byta jobb. Tråkigt för er.

Själv gör jag en värdering i vad jag har för arbetsuppgifter, hur bra jag trivs på jobbet och vilken lön jag har. Lönen är alltså inte den enda faktorn till att man arbetar på det ställe man gör. Det finns många andra orsaker.

Så, om man anser att lönen är prioritet ett, byt då jobb, om nu någon annan arbetsgivare vill ha er.

Permalänk
Medlem

Inflation innebär att alla i landet blir lite fattigare. Om alla skulle få löneökning motsvarande inflationen så hade vi ju inte haft nån inflation och alla företag skulle höja priserna på allt. Dels för att konsumenterna har mer pengar och dels för att täcka lönelyftet.

Du hör själv hur sjukt orimlig en sån spiral är va?

Så tur att arbetsgivare ger blanka fan i inflation. Som sagts innan: fokusera på din prestation. Är du missnöjd och gnällig så startar du eget. Inget att skylla på då

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inflation innebär att alla i landet blir lite fattigare. Om alla skulle få löneökning motsvarande inflationen så hade vi ju inte haft nån inflation och alla företag skulle höja priserna på allt. Dels för att konsumenterna har mer pengar och dels för att täcka lönelyftet.

Du hör själv hur sjukt orimlig en sån spiral är va?

Så tur att arbetsgivare ger blanka fan i inflation. Som sagts innan: fokusera på din prestation. Är du missnöjd och gnällig så startar du eget. Inget att skylla på då

Inflation innebär att pengarna minskar i värde, inte att alla nödvändigtvis blir fattigare. Så även om alla får en löneökning som motsvarar inflationen så har man fortfarande inflation, däremot minskar inte köpkraften.

Visst, alla kommer inte få en löneökning som motsvarar eller överstiger inflationen. Men om vi hade haft ett samhälle där den årliga inflationen ligger på säg 6%, och den genomsnittliga löneökningen på 2%, så kommer folk inom kort inte ha råd med boende, mat, transport, etc. eftersom de varje år tappar köpkraft som aldrig tas igen. Så att hävda att inflationen och lönerevisioner är totalt frikopplade och inte har ett dugg med varandra att göra är ju befängt.

Permalänk
Medlem

Om reallöneökningarna är mindre än realvinstökningarna, eller reallöneökningarna är lägre än genomsnittet, kan dock även inflation vara ett skäl för arbetare att överväga att byta arbete. Räcker inte lönen så kanske medarbetare rör på sig..

När jag började på mitt arbete räckte lönen för att få lån till en bostad. Det gör den inte längre pga skenande priser på boende. Tur nog har jag redan lån. Annars hade jag tvärsäkert fått försöka byta jobb, kanske till ett sämre men mer välbetalt, nattskift kanske.

Om TS efter att ha räknat kommer till slutsatsen att det inte räcker med 2-3% så bör detta göras klart för arbetsgivaren, inte som hot utan som information.

Angående "märket" så blev det ju i efterhand kass. En del branscher har gått dåligt pga Corona, men andra går bra. Jag har fått 2 löneökningar på 3 år, och vill inte ha en sopig löneöknkng när min bransch gör rekordvinst och delar ut bonus. Exempelvis.

Så, inflation är inget starkt skäl om det inte backas med löfte om byte av arbetsgivare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Min arbetsgivare i modellen större verkar ge blanka f*n i inflationen och beloppen är lika åren dessförinnan. Det är trist och ger en känsla av att det inte ger något positivt av att vara lojal år efter år.

Samma här, min lönesättande chef ryckte på ögonbrynet när jag påpekade att oavsett vart vi landar så får jag en reallönesänkning.
Som att han inte tar inflation i beräkning när han förhandlar sin lön..

Sen blir det inte bättre att Unionen sätter ribban så jävla lågt.

Hur som så fick jag en sinnessjukt hög bonus i år så jag är nöjd hur som i slutändan!

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Från Tullverket tråden, men tyckte den passade här också

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Med tanke på alla miljarder i bidrag som staten betalat ut under Corona så har du redan fått väldigt mycket pengar. Men de räknar väl ni inte in.

Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker det är så extremt roligt att människor säger att de inte får tillräckligt mycket i löneökning. Man har faktiskt ett eget val och kan faktiskt byta jobb om man tycker lönen är fel. Det är väldigt enkelt.

Något jag har noterat är dock att de som klagar högst, är de som inte vill eller kan byta jobb. Tråkigt för er.

Själv gör jag en värdering i vad jag har för arbetsuppgifter, hur bra jag trivs på jobbet och vilken lön jag har. Lönen är alltså inte den enda faktorn till att man arbetar på det ställe man gör. Det finns många andra orsaker.

Så, om man anser att lönen är prioritet ett, byt då jobb, om nu någon annan arbetsgivare vill ha er.

Har du alltid en sån syrlig ton när du talar med folk?

Åtminstone jag upplever inte att någon här har klagat på sina löneökningar, åtminstone inte särskilt högt. Om du har problem med någon särskild persons åsikt kan du ju adressera den direkt istället för att allmänt klaga på ospecifika personer i tråden som jag inte ens tror finns.

Just det du beskriver är ju det jag själv gör. Det här är min första lönerevision hos den här arbetsgivaren och då behöver jag lära mig mer för att kunna genomföra ett samtal med rimliga argument.

Gällande Corona, staten och bidrag vet jag inte vad de har med lönerevisioner att göra. Din arbetsgivare kanske subtraherar dina personliga bidrag från din lön, men min gör inte det. Har inte hört talas om det tidigare.

Permalänk
Medlem

Tror inte någon bryr sig om inflationen för det spelar ingen roll, har inte inflationen drivit upp priserna för din arbetsgivare så är det ju skitsamma för din arbetsgivare om din mat är 10% dyrare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smurfb:

Tror inte någon bryr sig om inflationen för det spelar ingen roll, har inte inflationen drivit upp priserna för din arbetsgivare så är det ju skitsamma för din arbetsgivare om din mat är 10% dyrare?

Fast det är ju inte skitsamma för dig så arbetsgivaren borde bry sig, om den är intresserad av att behålla personal i alla fall. Går levnadskostnaderna upp fem procent per år men lönen bara två så kommer man ju i slutändan att stå inför valet att antingen dra ner på kostnader genom att flytta till något billigare eller så, eller att byta jobb.

Sen har jag ju också fått lära mig att man inte ska ta upp personliga saker som motivering för högre lön. Din AG skiter i om du exempelvis har hittat mögel på vinden och måste lägga en halv miljon på renovering eller så. Men inflation är inte personligt utan påverkar ju alla, även om det förstås inte är relaterat till jobbet eller hur du presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är ju inte skitsamma för dig så arbetsgivaren borde bry sig, om den är intresserad av att behålla personal i alla fall. Går levnadskostnaderna upp fem procent per år men lönen bara två så kommer man ju i slutändan att stå inför valet att antingen dra ner på kostnader genom att flytta till något billigare eller så, eller att byta jobb.

Är inflationen 5% per år kommer de centrala avtalen reflektera det (på sikt).
Denna gången låter det ju som att man även från fackligt håll instämmer i att inflationen är tillfällig och drivs av "onormala" anledningar varav man inte vill elda på den ytterliggare genom att ta i för mycket.

Inflationen är inte skitsamma för varken arbetsgivare eller arbetstagare men den är inte ett bra argument i den vanliga lönerevisionen. Lönerevisionen är inte enda möjligheten att förhandla om sin lön (även om det i praktiken är svårt annars hos en del arbetsgivare).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är ju inte skitsamma för dig så arbetsgivaren borde bry sig, om den är intresserad av att behålla personal i alla fall. Går levnadskostnaderna upp fem procent per år men lönen bara två så kommer man ju i slutändan att stå inför valet att antingen dra ner på kostnader genom att flytta till något billigare eller så, eller att byta jobb.

Sen har jag ju också fått lära mig att man inte ska ta upp personliga saker som motivering för högre lön. Din AG skiter i om du exempelvis har hittat mögel på vinden och måste lägga en halv miljon på renovering eller så. Men inflation är inte personligt utan påverkar ju alla, även om det förstås inte är relaterat till jobbet eller hur du presterar.

Absolut visst är det så. Men vi har ju haft rejäl reallöneökning i 15 år nånting med löneökningar på flera procent utan inflation. Så tror inte så många AG kommer bry sig nämnvärt, jag kan dock ha fel. Dom flesta byter inte jobb huxflux ändå. Om man ändå vantrivs absolut men om allt är bra så tror jag få kommer byta för att man får en reallönesänkning på 4% ett år. Däremot tror jag att du har rätt att om det fortsätter kommer givetvis AG behöva anpassa sig eller förlora all personal. Men det kräver ju också att det finns andra som vill betala mer.

Personligen fick jag bara 1% löneökning, bytte jobb och fick 3% till. Bytte dock inte pga lönen utan av andra anledningar, så hade bytt även om lönen varit samma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Är inflationen 5% per år kommer de centrala avtalen reflektera det (på sikt).
Denna gången låter det ju som att man även från fackligt håll instämmer i att inflationen är tillfällig och drivs av "onormala" anledningar varav man inte vill elda på den ytterliggare genom att ta i för mycket.

Inflationen är inte skitsamma för varken arbetsgivare eller arbetstagare men den är inte ett bra argument i den vanliga lönerevisionen. Lönerevisionen är inte enda möjligheten att förhandla om sin lön (även om det i praktiken är svårt annars hos en del arbetsgivare).

Tja, facken har inte riktigt haft möjlighet att ta ställning än då den senaste avtalsrörelsen var 2020, vi får se vad de går ut med för krav i nästa rörelse, nästa år. Det kan förstås bli så att inflationen lugnar sig innan dess, men det vet vi ju inte i dagsläget, och gör den inte det så lär vi få rejält högre krav på löner i den kommande avtalsperioden.

Sen har du absolut en poäng i att det är ett flertal olika händelser som påverkar inflationen just nu, varav några är av tillfällig art, dock inte alla. Energipriserna steg innan Ukraina exempelvis, och räntan ser inte väl inte ut att sänkas igen under överskådlig framtid.

Man kan också argumentera för att inflation inte ska behöva tas i de individuella förhandlingarna utan centralt, och det håller jag förstås med om. Om märket är 2-2,5% så kan man inte använda den potten för att kompensera för en inflation på 4-6%, men man kan ju fortfarande ta upp det och företagen borde ha skjutit till mer pengar till potten på grund av detta. Eftersom de centrala förhandlingarna sker var tredje år ungefär så kan de inte svara på denna typ av snabba händelser, och det är ju en styrka då inflationen fluktuerar så mycket, men tre år är ändå lång tid att halka efter liksom.