Permalänk

Separera ljud i MKV fil

Mors

Är ny på sidan och jag hajar att det finns miljoner inlägg här och på internet.
Är inget proffs men inte helt off heller. Dock har jag svårt att hitta rätt program
för att ta bort dubbning i en MKV fil. Har testat Toolnix & Gui + nån till och Filmora.
De programmen verkar snarlika, dom hittar bara 1 ljudfil.

Det är inga problem så länge det "finns" 2 ljudfiler i filen men det är väl så att ryssen har
skapat en enda ljudfil med original ljud och rysk dubbning lagt ovanpå. Därav min fråga.

Tips på bra program för detta?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

MKVExtractGUI2 har jag använt de få gånger jag har behövt det

Du behöver ha MKVToolNix installerat för det andra är ett tillägg

Permalänk
Medlem

ffmpeg klarar detta också

typ:
ffmpeg -y -i källfil.mkv -f mp3 -ab 19200 -vn målfil.mp3

Permalänk
Medlem

MKVToolNix är överlägset bäst att hantera Matroska... du kan ta bort /lägga till hur många strömmar du vill
om du bara har en ljudfil (dubbad) finns det inte mycket du kan göra, du kan använda Mediainfo för att se vad du har att jobba med (syns även i Mkvtoolnixgui)
Inviska MKV Extract är enklast att extrahera ström från .mkv
TLDR: om enbart 1 ljudström finns (där man lagt annat språk över original) ... ladda ner annan .mkv

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Har för mig audacity kan plocka ut ljudspåren ur mkv filer.

Tror även ev handbrake kan plocka ut dem men osäker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrottStoffe:

Dock har jag svårt att hitta rätt program
för att ta bort dubbning i en MKV fil. Har testat Toolnix & Gui + nån till och Filmora.
De programmen verkar snarlika, dom hittar bara 1 ljudfil.

Det är inga problem så länge det "finns" 2 ljudfiler i filen men det är väl så att ryssen har
skapat en enda ljudfil med original ljud och rysk dubbning lagt ovanpå. Därav min fråga.

Jag tror att de som svarat tidigare i tråden antar att du bara vill extrahera eller ta bort ljudspåret?
Jag tolkar det som att du vill ta bort den ryska dubbningen som är lagd ovanpå originalet i *samma* ljudspår? Det låter jobbigt/omöjligt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GrottStoffe:

Mors

Är ny på sidan och jag hajar att det finns miljoner inlägg här och på internet.
Är inget proffs men inte helt off heller. Dock har jag svårt att hitta rätt program
för att ta bort dubbning i en MKV fil. Har testat Toolnix & Gui + nån till och Filmora.
De programmen verkar snarlika, dom hittar bara 1 ljudfil.

Det är inga problem så länge det "finns" 2 ljudfiler i filen men det är väl så att ryssen har
skapat en enda ljudfil med original ljud och rysk dubbning lagt ovanpå. Därav min fråga.

Tips på bra program för detta?

Tack på förhand

Ta bort ljudet och spara filmen:

ffmpeg -i foo.mkv -c:v copy -an foo.mkv

Ta ljudet från filmen och spara ljudet i en egen fil:

ffmpeg -i foo.mkv -vn -acodec copy foo.aac

Låt oss nu ta ett annat användningsfall där du kanske vill koda om ljudet efter att ha extraherat det. Så här extraherar du ljudet från videon med FFmpeg och sedan kodar det till en annan kvalitetsnivå med libmp3lame och lagrar det som en mp3-fil.

ffmpeg -i foo.mp4 -vn -c:a libmp3lame -q:a 1 fooonlyAudio.mp3

Windows: https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases/download/lates...
Linux:/MacOSX/Whatever: https://github.com/BtbN/FFmpeg-Builds/releases

Windows:

ffmpeg.exe C:\...\foo.mkv ...

Linux:/MacOSX/Whatever, som ovan exempel.

Dokumentation: https://ffmpeg.org/ffmpeg.html
Audio: https://ffmpeg.org/ffmpeg.html#toc-Advanced-options

Permalänk

Tackar för tipsen. Aldrig använt ffmpeg så jag har lite att lära. Ska bli intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inga problem så länge det "finns" 2 ljudfiler i filen men det är väl så att ryssen har
skapat en enda ljudfil med original ljud och rysk dubbning lagt ovanpå.

Om jag tolkar dig rätt så har du alltså bara 1 ljudspår, och ryska dubben är i den? Då är det svårt fixat, inget ffmpeg gör heller. Hade det varit 2 ljudspår vore det enkelt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P