Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Utmärkta svar, tack allihop! Lutade åt att köra på rörlig (kanske framgick att jag ändrade mig mitt i inläggets gång ) men ni cementerar mitt beslut ytterligare med starka argument.

Har redan kontaktat Nordea om amorteringsunderlag och de kom genast med löften om motbud och att min personliga rådgivare skulle ringa upp mig. Återstår att se vad de återkommer med. Kikar med andra banker under tiden. Några tips på banker?

Du är i det närmaste en riskfri-kund. Låg belåningsgrad och hög lön. Om de inte minst hamnar 20 punkter under SBAB på rörligt så byter du

Permalänk
Medlem

På landshypotek så blir din rörliga tex 1.57% med din belåning så kolla på den med.

Permalänk
Avstängd

Något att tänka på är att reporäntan måste vara högre än inflationen för att det inte ska löna sig att låna pengar (nu tänker jag inte på de som lånar till bostad, men det gäller även dem om man får samma löneökningar). Min egen gissning är att inflationen kommer att öka framöver. Saudiarabien pumpar upp så mycket olja som de kan, enligt Macron, så det finns inte så mycket per olja man kan köra ut på marknaden. USA kan givetvis öka produktionen, men där finns politiska hinder, så det lär inte ske.

Min killgisning är att inflationen är uppe i 15% i slutet av året.

Och om man ska sänka inflationen, så är ett sätt att öka reporäntan (mer än inflationen, så att det inte lönar sig att låna pengar). Man kan också minska tryckandet av pengar. Under Wuhansjukan har man tryckt en ofantlig mängd pengar och den ökade penningmängden gör att de pengar som är i omlopp får minskat värde.

Ren och skär nationalekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Rörlig ränta har i mer än 95% av fallen lönat sig över tid. Binda räntan kan "bara" vara värt det om man överbelånat sig och sitter rejält i klistret om räntan ökar ytterligare.

Att beakta är att vi går mot lågkonjunktur (är trots allt "planen" för att få ned inflationen). Även om exakta scenarion aldrig upprepas så kan det vara värt att studera hur räntorna utvecklades runt förra större krisen. Mindre roligt att binda på 6% när den några månader senare var nere på 1.5%.

https://www.scb.se/contentassets/d5efdd0fdb82426ea55246c8cbd5d921/fm5001_2021m11_di_02_sv_press3.gif

Rörlig ränta lönar sig endast när räntorna är påväg ner, långsiktigt, vilket de varit sedan 1993-4 typ.
Men nu händer något annat och räntorna är påväg upp, frågan är bara hur högt de kan gå?
Jag band mina räntor 2021-01 på 10 år till 1,7% (litet lån, så dålig ränta egentligen), bättre än 5% i alla fall.
Hånades ganska friskt i denna tråden när jag föreslog bunden ränta då
Ränteskillnadsersättningen blir låg eftersom schablonräntan är högre än min bundna ränta.

Så vad gör man nu då? Låser man till 4% på 5 år eller kör man rörligt med risk för att räntan sticker till 6-7% ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Rörlig ränta lönar sig endast när räntorna är påväg ner, långsiktigt, vilket de varit sedan 1993-4 typ.
Men nu händer något annat och räntorna är påväg upp, frågan är bara hur högt de kan gå?
Jag band mina räntor 2021-01 på 10 år till 1,7% (litet lån, så dålig ränta egentligen), bättre än 5% i alla fall.
Hånades ganska friskt i denna tråden när jag föreslog bunden ränta då
Ränteskillnadsersättningen blir låg eftersom schablonräntan är högre än min bundna ränta.

Så vad gör man nu då? Låser man till 4% på 5 år eller kör man rörligt med risk för att räntan sticker till 6-7% ?

Bra timing så grattis. Själv vet jag inte om jag bor på samma ställe i 10+ år vilket är en risk i sig med bundna räntor.

Så länge lånevolymerna går uppåt, så återkommer inte "gamla fina räntor (tm)", 1% högre ränta slår helt enkelt så mycket mer än bara för 10 år sedan, och lågkonjunkturen kommer som ett brev på posten när bostadsautomaten slutar att fungera. Tror inte lågräntemarknaden är borta. Hur länge vi får leva med högre räntor beror väl dock på energibristen, vilket kommer ta 10+ år att fixa i värsta fall, folkmordet i Ukraina och om Kina's hantering av Covid så det är inte en helt enkel ekvation.

Hur folket klarar 7% ränta? Blir knapert men görbart även för högbelånade (> 4.5 ggr årsinkomsten och över 70% belåning) enligt FI. https://www.fi.se/contentassets/1f11d50883754a7da8c217457e154...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Inte för att vara den, men har du tänkt igenom det ordentligt i förväg?
Att ta så pass med lån nu så att ni inte klarar kalkylen när räntorna är påväg mot 3-4ggr nuvarande nivåer kanske inte är supersmart?

Inga problem alls för vår ekonomi, vi har också en hel del sparat i aktier som vi absolut inte vill ta ifrån därav ett privatlån som vi kan betala tillbaka på 2år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Tror inte lågräntemarknaden är borta.

Jag anser att du är helt vilse i världen. Staterna har tryckt pengar som aldrig förr, vilket ökar penningmängden, och räntorna är långt under inflationen, vilket betyder att det lönar sig att låna pengar.

Hittade en fin graf över bolåneräntor från SCB. Min egna killgissning är att 2008 är en bris av vad vi har att vänta oss.

Om nu centralbankerna vågar höja räntan, vilket de borde göra, men de tänker på de människor som belånat sig alltför hårt. Det vill säga, de tänker först och främst på att vinna politiska val och inte ordna upp ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Inga problem alls för vår ekonomi, vi har också en hel del sparat i aktier som vi absolut inte vill ta ifrån därav ett privatlån som vi kan betala tillbaka på 2år.

vad får du för ränta på privatlånet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bra timing så grattis. Själv vet jag inte om jag bor på samma ställe i 10+ år vilket är en risk i sig med bundna räntor.

Så länge lånevolymerna går uppåt, så återkommer inte "gamla fina räntor (tm)", 1% högre ränta slår helt enkelt så mycket mer än bara för 10 år sedan, och lågkonjunkturen kommer som ett brev på posten när bostadsautomaten slutar att fungera. Tror inte lågräntemarknaden är borta. Hur länge vi får leva med högre räntor beror väl dock på energibristen, vilket kommer ta 10+ år att fixa i värsta fall, folkmordet i Ukraina och om Kina's hantering av Covid så det är inte en helt enkel ekvation.

Hur folket klarar 7% ränta? Blir knapert men görbart även för högbelånade (> 4.5 ggr årsinkomsten och över 70% belåning) enligt FI. https://www.fi.se/contentassets/1f11d50883754a7da8c217457e154...

Jag delar samma uppfattning som du. Kraschar bostadsmarknaden så får man passa på och köpa på sig en lägenhet eller flytta till större. Det är nu som man vet vem som är naken egentligen. Har du överbelånat dig? Själv tänker jag att 6000 kr mindre varje månad att spendera på och då har jag ändå bara 2,8 miljoner i lån. Jag skulle inte bli förvånad att man kan återigen köra amorteringsfritt då det skjuter upp problematiken. Svensk ekonomi är konsumtionsdriven, minskad konsumtion leder till högre arbetslöshet och då är snöbollen i rullning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om nu centralbankerna vågar höja räntan, vilket de borde göra, men de tänker på de människor som belånat sig alltför hårt. Det vill säga, de tänker först och främst på att vinna politiska val och inte ordna upp ekonomin.

<Uppladdad bildlänk>

Historiskt har det varit precis som du säger - centralbankerna har stöttat ekonomin så fort det börjat knaka. Nu låter det faktiskt annorlunda. Man ser hellre en försvagad ekonomi till följd av räntehöjning snarare än att inflationen drar iväg mer.

https://www.di.se/nyheter/rapport-hellre-recession-an-lang-in...

Man ska heller inte glömma att inflation är mätning som sker år över år och att vi successivt kommer se en utplaning givet att råvaror faller tillbaka - något som redan skett i flera fall. Det räcker med att det inte fortsätter upp för att inflationen år över år kommer falla tillbaka. Jag tror också att man i viss mån fortfarande accepterar att inflationen är påverkad av 1) ett uppdämt konsumtionsbehov efter covid 2) logistikproblem i ffa asien. Man kommer därför inte höja styrräntan till 6-7% bara för att inflationen under en begränsad period befinner sig där. Min gissning 1-2 år ut är därför att vi kommer se boräntor runt 3-5% beroende på löptid.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd

@slipbit Du tror inte på något sätt att bostadsmarknaden är övervärderad?

Problemet med om man tillåter amorteringsfrihet är att folk belånar sig alltför högt, vilket många redan gjort, så jag skulle bli extremt besviken om man gjorde om samma misstag en gång till. De som är för högt belånade måste gå från sina hus/lägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag delar samma uppfattning som du. Kraschar bostadsmarknaden så får man passa på och köpa på sig en lägenhet eller flytta till större. Det är nu som man vet vem som är naken egentligen. Har du överbelånat dig? Själv tänker jag att 6000 kr mindre varje månad att spendera på och då har jag ändå bara 2,8 miljoner i lån. Jag skulle inte bli förvånad att man kan återigen köra amorteringsfritt då det skjuter upp problematiken. Svensk ekonomi är konsumtionsdriven, minskad konsumtion leder till högre arbetslöshet och då är snöbollen i rullning.

Jag tror ingen vill att det ska krascha men riskerna är mycket högre idag.
Folk blir sjukskrivna och arbetslösa idag likaväl som för 15 år sedan men idag klarar de sig inte om sådant händer, ekonomiskt alltså.
Vi får se om finanspolitiken får gå in och mjuklanda ekonomin när centralbanken stenhårt kör på högre ränta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Algstrand:

Man kommer därför inte höja styrräntan till 6-7% bara för att inflationen under en begränsad period befinner sig där. Min gissning 1-2 år ut är därför att vi kommer se boräntor runt 3-5% beroende på löptid.

Jag tror du har helt fel. Det som du säger är en kopia av vad Ingves sagt, och han har givetvis haft fullständigt fel, vilket alla förstått väldigt länge.

Om staterna har tryckt så här mycket pengar, så kommer det avspeglas i inflation. Eller hur? Om man ökar penningmängden, så kommer värdet på pengarna att sjunka.

Det finns otaliga exempel på länder där man tryckt ofantliga mängder pengar, utan att man får någon produktivitetshöjning. Se bara på USA eller Sverige. Pengar kommer in på marknaden utan att något produceras. Vad händer med alla dessa extra pengar? Tillgång och efterfrågan säger att efterfrågan ökar samtidigt som tillgången minskar (eller märkligt är konstant), vilket ökar priserna.

Vi har också energiproblemet, där staterna vill att allting ska gå på el. Däremot finns det inte tillräckligt med el för att tillgodose staternas önskemål. Frågan man ställer sig är givetvis varför politikerna inte tänkt på det? Tja, jag är inte förvånad, då politiker inte har förmågan att tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tror du har helt fel. Det som du säger är en kopia av vad Ingves sagt, och han har givetvis haft fullständigt fel, vilket alla förstått väldigt länge.

Om staterna har tryckt så här mycket pengar, så kommer det avspeglas i inflation. Eller hur? Om man ökar penningmängden, så kommer värdet på pengarna att sjunka.

Det finns otaliga exempel på länder där man tryckt ofantliga mängder pengar, utan att man får någon produktivitetshöjning. Se bara på USA eller Sverige. Pengar kommer in på marknaden utan att något produceras. Vad händer med alla dessa extra pengar? Tillgång och efterfrågan säger att efterfrågan ökar samtidigt som tillgången minskar (eller märkligt är konstant), vilket ökar priserna.

Vi har också energiproblemet, där staterna vill att allting ska gå på el. Däremot finns det inte tillräckligt med el för att tillgodose staternas önskemål. Frågan man ställer sig är givetvis varför politikerna inte tänkt på det? Tja, jag är inte förvånad, då politiker inte har förmågan att tänka.

Och jag tror du har fel eftersom detta är utbudsinflation vi har nu inte en efterfrågeinflation. Det är stor skillnad på dessa och just nu spelar högre räntor inte så stor roll för inflationen. Företagen producerar inte mer för att räntan är hög.
Ingves har fel som så många andra tror jag

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att jag gissar fel men det det alltid bottnar i är att inflation är en förväntanstyrd variabel. Tror alla att priserna ska upp mer kommer man kräva högre lön och så är spiralen igång och centralbankerna får jaga. Det är därför det är lite intressant att man väljer att vara så pass aggressiva i sin kommunikation när man väl börjat höja. Det är ju såklart ett spel för att få arbetsmarknadens parter att avvakta med kraftiga lönerevideringar. Lyckas det kan man kanske hålla inflationen och därmed räntorna i schack. Råvaror kommer troligtvis verka deflationistiskt redan nästa år då de fallit tillbaka en del.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Algstrand:

Råvaror kommer troligtvis verka deflationistiskt redan nästa år då de fallit tillbaka en del.

Vad är dina signaler som säger att råvarupriser kommer att sjunka? Jag vill verkligen veta.

Räknar du i fasta eller löpande priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

@slipbit Du tror inte på något sätt att bostadsmarknaden är övervärderad?

Problemet med om man tillåter amorteringsfrihet är att folk belånar sig alltför högt, vilket många redan gjort, så jag skulle bli extremt besviken om man gjorde om samma misstag en gång till. De som är för högt belånade måste gå från sina hus/lägenheter.

Pris är vad du betalar och värde är vad du får. Vad är det som säger att en bostad är värd 100K eller 1 miljon? Det måste finnas någon som är villig att betala för den. Det jag vet är att jag kan betala av mitt boende, imorgon, om det skulle behövas. Amorteringsfriheten är ju för rädda de som är överbelånade. Jag menar, vi hade det under pandemin. Vad är det som säger att vi inte skulle kunna ha det nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Jag menar, vi hade det under pandemin. Vad är det som säger att vi inte skulle kunna ha det nu.

Du sätter punkten på problemet. Det finns väldigt många hushåll som lånat extrema mängder pengar och som inte har råd att betala en högre ränta.

Personligen tycker jag att dessa hushåll har en väldigt hög riskbenägenhet. Likaså deras banker, som godkänt dem.

Om man belånar sig så pass högt att man inte kan betala räntor/amortering på sina lån, så ska banken ta ens bostad. Punkt slut. Den ska säljas på marknaden, så att banken får tillbaka sina pengar.

Ägarna får förlita sig på allmosor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Det jag vet är att jag kan betala av mitt boende, imorgon, om det skulle behövas.

Bra för dig!

Hoppas att det inte är fiktiva pengar du avser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är dina signaler som säger att råvarupriser kommer att sjunka? Jag vill verkligen veta.

Räknar du i fasta eller löpande priser?

Det är inte signaler - nu är jag dålig på att klippa och klistra i forum men om man kollar på många råvarupriser så ser man att de tappat mycket från toppen.

* Aluminium från 3800 USD -> 2500 sen april
* Koppar från 10500 USD - > 8400 sen april
* Vetepriset från 1300 -> 930.
* Järnmalm har halverats sen toppen förra året
* Timmer har mer än halverats sen toppen
* Även fraktrater från kina har kommit ner mycket

Det som fortfarande handlar högt är olja. Sen finns det tröghet i systemet med förhandlade kontrakt osv men nästa år bör se lägre inflation än detta år. Min gissning blir då inte bättre än bankernas att vi kommer se bolåneräntor mellan 3-5%. Jag tror gemene man klarar de nivåerna men att det blir rätt tajt för en del och att man får välja bort konsumtion. Bostadspriserna bör i min värld gå ner så att man tids nog lägger ung lika mycket av sin inkomst på boende som historiskt - dvs runt 30% av sin lön. Det slår såklart mot de som nyligen köpt bostad till höga priser med hög belåning och ser sitt EK brinna upp. De blir ju i praktiken fast i sina bostäder tills de lyckats spara ihop en ny kontantinsats men så länge de betalar sin ränta och amorterar är det väl rimligt att de får bo kvar.

För övrigt hoppas jag såklart att det inte smäller totalt då det drabbar alla men samtidigt vill jag som ansvarsfull sparare och medborgare inte rädda folk och banker som ev blåst på över sin kapacitet

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Bra för dig!

Hoppas att det inte är fiktiva pengar du avser.

När du skriver fiktiva pengar är det bitcoin och liknande du avser då?

Permalänk
Medlem

Då höjde riksbanken räntan med, som förväntat, 50 punkter. Det intressanta var att de räknade med en ränta på omkring 2 procent vid årsskiftet. Utöver detta skulle även riksbanken minska på sin balansräkning. Detta lär väl också sätta ytterligare fart på bostadsräntorna, om det nu är bostadsobligationer som de tänker sälja. Tror nog att det finns en hel del skribenter i denna tråd som ångrar att de inte låste sina räntor medan tid fanns, nu lär det vara för sent att göra det.

Kom också in uppgifter i dag från Danske bank att bopriserna sjunkit markant i Stockholms kommun i juni. Nedgång med över 5 % och 4,3 % säsongsjusterat. Detta kan bli blodigt.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Då höjde riksbanken räntan med, som förväntat, 50 punkter. Det intressanta var att de räknade med en ränta på omkring 2 procent vid årsskiftet. Utöver detta skulle även riksbanken minska på sin balansräkning. Detta lär väl också sätta ytterligare fart på bostadsräntorna, om det nu är bostadsobligationer som de tänker sälja. Tror nog att det finns en hel del skribenter i denna tråd som ångrar att de inte låste sina räntor medan tid fanns, nu lär det vara för sent att göra det.

Kom också in uppgifter i dag från Danske bank att bopriserna sjunkit markant i Stockholms kommun i juni. Nedgång med över 5 % och 4,3 % säsongsjusterat. Detta kan bli blodigt.

Det intressanta är att när jag föreslog bunden ränta 2021-01 i denna tråd så fick jag till svar att ”det var det dummaste råd jag nånsin hört”. Den kommentaren fick många tummar upp.

Räntan var i botten och kunde inte sjunka mer, så varför inte binda då?
Skulle vara intressant att höra hur de har det med sina rörliga räntor idag och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det intressanta är att när jag föreslog bunden ränta 2021-01 i denna tråd så fick jag till svar att ”det var det dummaste råd jag nånsin hört”. Den kommentaren fick många tummar upp.

Räntan var i botten och kunde inte sjunka mer, så varför inte binda då?
Skulle vara intressant att höra hur de har det med sina rörliga räntor idag och framåt.

Jag köpte hösten 2021 och kunde då binda 10år på 2,1%. Jag ville egentligen göra det men vågade inte eftersom det kan bli problem med ränteskillnadsersättning ifall vi vill flytta. Så det var egentligen det enda som hindrade mig.

Vi band då på 3år istället för det var vi "helt säkra" på att vi skulle bo kvar. Så det blir ju inte så kul när dom 3åren har gått.
Dock har vi kvar 1/3 av lånet som rörligt och det har vi fortfarande, kunde inte bestämma oss om vi skulle binda den delen med eller inte nu när det var på väg upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Räntan var i botten och kunde inte sjunka mer, så varför inte binda då?
Skulle vara intressant att höra hur de har det med sina rörliga räntor idag och framåt.

Exakt. Det logiska är ju att binda sig länge, på sådana sanslöst låga nivåer.

Ja, du kanske förlorar 10% på att rörliga räntan ligger lägre. Men du köper dig en försäkring mot att den drar iväg flera hundra procent.

Samma scenario när elpriset var på låga nivåer.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det intressanta är att när jag föreslog bunden ränta 2021-01 i denna tråd så fick jag till svar att ”det var det dummaste råd jag nånsin hört”. Den kommentaren fick många tummar upp.

Räntan var i botten och kunde inte sjunka mer, så varför inte binda då?
Skulle vara intressant att höra hur de har det med sina rörliga räntor idag och framåt.

Återkom om 9år så får vi se om du hade rätt. Du kan inte komma efter ett år och säga att du hade rätt.

Kollar jag stabelo var räntan 1,79% 21-01 det innebär att än så har min rörliga ränta varit lägre. Får se när den kommer vara dyrare både i procent och totala kr.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Återkom om 9år så får vi se om du hade rätt. Du kan inte komma efter ett år och säga att du hade rätt.

Kollar jag stabelo var räntan 1,79% 21-01 det innebär att än så har min rörliga ränta varit lägre. Får se när den kommer vara dyrare både i procent och totala kr.

Absolut jag återkommer om nio år
Spännande

Permalänk
Medlem

@Sunix grattis till analysen och att ha låst räntan rätt. Du har flertalet gånger sagt att du har rätt och alla som hånade dig hade fel. Känns det bra nu?

Personligen har jag svårt att tro att man låter 90-talet upprepa sig, men vem vet. Politikerna är finurliga och de kommer hitta lösningar. För min egen del blir det mindre sparade, å andra sidan handlar jag aktier på rea. Cashflow är a och o. Det kommer inte finnas några löntagare som accepterar reallönesänkningar fler år. Dessutom är det inte så att ekonomin går i högvarv och därför behöver kylas ned genom att göra ”pengar” dyrare att låna. Urholkar man köpkraften hos hela befolkningen. Ja, ni hyrestorskar får också del av kakan genom höjda hyror som fastighetsägarna kommer kräva i och med att räntan går upp.

Företag går i konkurs och folk blir arbetslösa och mindre konsumtion. Ja, det snurrar nedåt helt enkelt.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Återkom om 9år så får vi se om du hade rätt. Du kan inte komma efter ett år och säga att du hade rätt.

Kollar jag stabelo var räntan 1,79% 21-01 det innebär att än så har min rörliga ränta varit lägre. Får se när den kommer vara dyrare både i procent och totala kr.

Allt handlar om marginaler och cashflow. Ligger man på gränsen nu, så borde man ju sälja. Vi som klarar av att övervintra kommer klara oss. Sen finns det vissa som tycker att det ska krascha och ”nu minsann är bostäderna övervärderade ”, och den ska ned till normala nivåer. Folk måste ju ha någonstans och bo, hyresrätterna är begränsade och folk kommer hålla stenhårt i sitt boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Allt handlar om marginaler och cashflow. Ligger man på gränsen nu, så borde man ju sälja.

Ligger man på gränsen nu kan jag tycka att man inte borde ha köpt.