Behöver råd för köp av teleskop till sonen.

Permalänk
Medlem

Behöver råd för köp av teleskop till sonen.

Hej alla.
Har en grabb som är sjukt intresserad av just rymden generellt.
Ber mig ofta fota månen med min Samsung S22 Ultra (som för övrigt tar sjukt feta bilder på månen) men nu är jag lite sugen på att köpa ett teleskop till honom så att han kan spana på månen hemifrån när han vill.

Har glott lite på Amazon, men blir väldigt fundersam då man inte likt Prisjakt kan filtrera hur man vill beroende på vad man söker.
När jag sorterar på 4 stjärnor eller mer kommer denna lista fram.

https://www.amazon.se/s?i=electronics&bbn=20637932031&rh=n%3A...

Vad tycker ni man skall satsa på?
Mobilhållare har jag sett många teleskop ha, och det är ju häftigt så ett plus om det finns med.
Har en budget på säg max 2000kr ca. Men blir såklart glad om det går att lösa nåt coolt för säg 1500kr.

Vad tror ni?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att fota rymd med en telefon på ett enkelt teleskop för dels rör allt på sig och dessutom är det svårt att exponera rätt med en telefon. Har inga konkreta tips på modell men kolla på
https://www.astrosweden.se/sv/articles/1159/teleskop-till-nyb...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Åh, den här tråden håller även jag gärna koll på. Har funderat på ett enklare teleskop till syskonbarnen.

Kul fråga!

Permalänk
Medlem

I den prisklassen finns i princip inget bra nytt. Kolla begagnat. Lägg även ut köpesannons, för många sitter med gamla saker som samlar damm, men som de inte orkar sälja av.

Ska man ändå köpa nytt föreslår jag kikare, kanske 15x70. Brukar finnas för 1500-2000 kr och är en vettig start. Har man redan ett kamerastativ är det bra att montera kikaren på det, för stabilitetens skull.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I den prisklassen finns i princip inget bra nytt. Kolla begagnat. Lägg även ut köpesannons, för många sitter med gamla saker som samlar damm, men som de inte orkar sälja av.

Ska man ändå köpa nytt föreslår jag kikare, kanske 15x70. Brukar finnas för 1500-2000 kr och är en vettig start. Har man redan ett kamerastativ är det bra att montera kikaren på det, för stabilitetens skull.

Tack för feedback.
Vad skulle du säga är ett rimligt pris då för någonting som inte är helt värdelöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tack för feedback.
Vad skulle du säga är ett rimligt pris då för någonting som inte är helt värdelöst?

Tja, alltså, jag tror ändå det är bra att börja med nåt enklare för att se om intresset finns på djupet. Annars ska man nog upp i femsiffrigt belopp åtminstone, om man även ska ha ett hyfsat stativ.

Men börjar man med en astronomisk kikare, är den nyttig och användbar även efter att man skaffat riktigt teleskop, och även mer vardagligt, t ex om man är på resa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Har bara ett tips: Kolla in Astrobackyard på YT, sök på hans kanal efter "beginner" och se om han har några bra råd.