Komma åt "mediaomvandlare"? Vill öppna portar

Permalänk
Medlem

Komma åt "mediaomvandlare"? Vill öppna portar

Jag har ingen router i lägenheten, utan får nätet genom en s.k. mediaomvandlare/fiberkonverterare och direkt nätverkskabel från den till datorn.

Men nu vill jag öppna lite portar för plex och annat, men vettefan hur? Det verkar inte gå att logga in i prylen likt en router. Är det min ISP (Bahnhof) på något sätt jag ska kontakta eller är det i windows jag ska pilla?

Försökt söka om detta problem men hittar nada.

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

Jag har ingen router i lägenheten, utan får nätet genom en s.k. mediaomvandlare/fiberkonverterare och direkt nätverkskabel från den till datorn.

Men nu vill jag öppna lite portar för plex och annat, men vettefan hur? Det verkar inte gå att logga in i prylen likt en router. Är det min ISP (Bahnhof) på något sätt jag ska kontakta eller är det i windows jag ska pilla?

Försökt söka om detta problem men hittar nada.

Du BÖR ha en router mellan fiberkonverter och din dator. Annars är du väldigt mycket mer sårbar
Det är i din router du öppnar portar också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daviie:

Jag har ingen router i lägenheten, utan får nätet genom en s.k. mediaomvandlare/fiberkonverterare och direkt nätverkskabel från den till datorn.

Men nu vill jag öppna lite portar för plex och annat, men vettefan hur? Det verkar inte gå att logga in i prylen likt en router. Är det min ISP (Bahnhof) på något sätt jag ska kontakta eller är det i windows jag ska pilla?

Försökt söka om detta problem men hittar nada.

Om det är kopplat så finns det inget att öppna för datorn är redan direktkopplad mot internet, du borde ha fått en publik ip på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använd Tailscale istället.
https://tailscale.com/

Permalänk
Medlem

Jo, ett IP nummer har jag, men jag måste väl ändå öppna vissa portar från windows då eller?

Jo, en router är på ingång, har beställt och den ska dyka upp imorgon, kanske lättare att invänta den och öppna portarna därigenom.

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

Jo, ett IP nummer har jag, men jag måste väl ändå öppna vissa portar från windows då eller?

Jo, en router är på ingång, har beställt och den ska dyka upp imorgon, kanske lättare att invänta den och öppna portarna därigenom.

Om du är direktkopplad till media omvandlaren så ska du absolut inte pilla på portar om du inte vet vad du pysslar med. Då kommer farbror Hacken och tar dig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Om du är direktkopplad till media omvandlaren så ska du absolut inte pilla på portar om du inte vet vad du pysslar med. Då kommer farbror Hacken och tar dig.

Okej, inväntar router

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem

Du behöver en router och behöver beställa publik ip från Bahnhof annars kan du inte köra portforwarding.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daviie:

Jo, ett IP nummer har jag, men jag måste väl ändå öppna vissa portar från windows då eller?

Jo, en router är på ingång, har beställt och den ska dyka upp imorgon, kanske lättare att invänta den och öppna portarna därigenom.

Nej är du kopplad direkt i mediaomvandlaren finns det inga portar att öppna för den stoppar ingen trafik per design utan allt når datorn.
Är det problem med att nån trafik stoppas är det nått i datorn eller så har du inte en publik ip utan är placerad bakom CGN.
Man har alltid en ip om nätverket fungerar men den kan vara publik eller privat.
CGN adresser är privata och ligger mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.255 och har du en adress som inte ligger i det intervallet har du en publik.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
Vad har du för problem med "portar" och vilken typ av ip har du, vilken operastör ?

Edit: Så du har Bahnhof, då får du köpa till publik ip för de använder CGN, dina problem beror troligen på att du inte får en publik ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha, okej, då kommer jag först fixa med routern och sen kontakta Bahnhof och få en publik IP.
Vilket krångel de ska ställa med..

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Edit: Så du har Bahnhof, då får du köpa till publik ip för de använder CGN, dina problem beror troligen på att du inte får en publik ip.

Alla som har Bahnhof har inte CG-NAT, det beror på vilket (stads)nät man befinner sig på och eventuellt hur gammalt abbonemanget är.

Förr hänvisade Bahnhof till https://dhcp.bahnhof.se när man skulle beställa publikt IP, vet inte om de fortfarande gör det, men det kan vara en ide att logga in där och se vad man kan välja.

Kul att inte någon har nämnt Windows-brandväggen. Ja, den kommer sannolikt behöva öppnas.

Det är inte nödvändigtvis en fantastisk ide att exponera tjänster på internet, vilket man gör med portöppning/port forwarding (oavsett om man har en router eller inte). Man bör i alla fall fundera på om man kan begränsa vilka IP-nummer som får ansluta. Beroende på vilken router (=brandvägg) man har kan det vara relativt enkelt eller inte gå alls.

Med en router framför datorn man vill port-forwarda till så ska man i routern tilldela datorns MAC-adress ett statiskt IP i routerns DHCP-server, annars finns risken att datorn förr eller senare tilldelas ett annat IP, varpå port-forwardingen slutar fungera.

Permalänk
Medlem

För att beställa publikt IP så vill bahnhof veta nuvarande IP samt MAC adress på enheten som är direkt kopplad till bredbandsuttaget, https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Menar de mediaomvandlare/fiberkonverteraren, eller min router?

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

För att beställa publikt IP så vill bahnhof veta nuvarande IP samt MAC adress på enheten som är direkt kopplad till bredbandsuttaget, https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Menar de mediaomvandlare/fiberkonverteraren, eller min router?

Routerns IP & MAC-adress.