Microsoft: "Inga fler uppdateringar till Windows 10"

Permalänk
Medlem

Har en partition med win 10 som jag sällan måste boota, den kan jag inte ens uppdatera till 22H2, oavsett vilka workarounds och knep jag gör så vägrar windblows update installera den. Så nån Win 11 lär det aldrig bli för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag kör Windows 11 lite motvilligt sedan ett halvår. Gillar fortfarande Windows 10 bättre, känns mer optimerat och rappare.

Windows 11 känns mer åt Mac OS hållet man har mindre och mindre kontroll.

I min erfarenhet var faktiskt win11 rappare. bytte från win10 till 11 på systemet i sig. kändes lite som att byta från hdd till ssd, fast det var samma ssd mer direkt respons på startmenyn, öppna program osv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Får märkligt nog info om att jag inte kan uppdatera till Win 11. Vad det beror på vet jag inte. Har en modern dator med moderna prylar. Någon checklist att kolla innan man ska uppdatera, när det nu blir. Rätt nöjd som det är. Var det något med filsystemet eller säkerhet, eller annat som kunde bråka? ftpm? annat? NÅGON gång måste man ju uppgradera menar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Kan man ha köra Windows 11 på en Intel 9-serie processor än?

Har väl alltid gått? Intel 8th generation och senare har officiellt stöd för Windows 11 från MS

Skrivet av Aje:

Trist med tanke på hur uselt Windows 11 är. Det kan lätt jämställas med Windows 95. Därtill är det löjligt segt och dåligt optimerat.

W11 är snabbare än W10 på mina datorer. Vart är det segt tycker du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Orkar inte hålla på med fulhack för att få det att fungera på min 6700k kör till 2025 så kanske jag har hunnit uppgradera datorn ändå till dess

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Får märkligt nog info om att jag inte kan uppdatera till Win 11. Vad det beror på vet jag inte. Har en modern dator med moderna prylar. Någon checklist att kolla innan man ska uppdatera, när det nu blir. Rätt nöjd som det är. Var det något med filsystemet eller säkerhet, eller annat som kunde bråka? ftpm? annat? NÅGON gång måste man ju uppgradera menar jag.

Har du slagit på TPM samt kör Windows installationen i UEFI läge samt GPT på partitionstabellen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Finns inget som lockar med Windows 11.

Speciellt om man använder AMD-system. Hoppas på att 12'an blir mindre Intel-baserat.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av Microsoft måste jag säga.

Windows 10 skulle vara deras sista och Windows 11 går ju inte att installera på väldigt många datorer som även 2025 kommer att prestera väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Hur håller sig Windows 11 idag vid spelande? Fortfarande sämre prestanda?

Permalänk
Medlem

Så sjukt löjligt med dessa uppdateringar som gör gammal helt fungerande hårdvara ”obrukbar”. Galen miljöförstöring att man ska behöva byta upp hårdvara som funkar hur bra som helst.

När ska de bygga ett OS som går sömlöst framåt.

Sitter på en 6700K med 32 GB ram som rullar på helt perfekt. Borde inte vara lagligt att ”utdatera” Windows för så enorma mängder hårdvara.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Tre datorer kör 10an, resten 11. Två ska uppgraderas när jag får tid och lust, en ska eventuellt skrotas. Tangentbordet fungerar inte, ingen vidare laptop då. Och aningen daterad (6300HQ och batteriet mer eller mindre slut).

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Tack Microsoft för att ni slutar upp att bloata ner Windows 10!!!
Nu kanske den rent av kan bli användbar

Permalänk

Så dom tvingar en att köpa ny hårdvara eller missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Får märkligt nog info om att jag inte kan uppdatera till Win 11. Vad det beror på vet jag inte. Har en modern dator med moderna prylar. Någon checklist att kolla innan man ska uppdatera, när det nu blir. Rätt nöjd som det är. Var det något med filsystemet eller säkerhet, eller annat som kunde bråka? ftpm? annat? NÅGON gång måste man ju uppgradera menar jag.

Samma här.. Byggde en "monsterdator" för ett par år sedan men enligt Microsoft pallar den tydligen inte Windows 11 och varför går det inte att få svar på. Försökte gräva i det för ett tag sedan och minns inte exakt vad som gick fel, men jag behövde ladda ner ett program från MS för att analysera datorns hårdvara och antingen så kraschade programmet eller så gav det mig ingen info.
Blir fundersam på vad man behöver för sjuk prestanda för att Windows 11 ska lira om inte min dator duger

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Så sjukt löjligt med dessa uppdateringar som gör gammal helt fungerande hårdvara ”obrukbar”. Galen miljöförstöring att man ska behöva byta upp hårdvara som funkar hur bra som helst.

När ska de bygga ett OS som går sömlöst framåt.

Sitter på en 6700K med 32 GB ram som rullar på helt perfekt. Borde inte vara lagligt att ”utdatera” Windows för så enorma mängder hårdvara.

10 års uppdatering med gratis uppdatering till win 11 måste väl ändå ses som helt okej? För LTSC kommer Windows 10 patchas till 2032.

Permalänk
Medlem

99% av tiden så använder mian datorer till två saker. Programmera och spela. Hade Visual Studio (inte Code) gått att köra på linux så hade jag nog kört det primärt när jag jobbar.

Spela ... tja ... ni vet själva.

Windows 11 har jag bara inte bytt till ... Windows 8 tyckte jag var helt OK. Win11 hade sitt krav på TPM (vilket jag har), men har inte kännt att jag borde uppgradera av någon anledning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Kan man ha köra Windows 11 på en Intel 9-serie processor än?

Ska inte vara några problem, jag har själv 9700K och den vet jag funkar med W11.
Det som man behöver göra är aktivera säkerhetsinställningarna i bios alternativt uppdatera bios till en som har dom aktiva från start.

Permalänk
Medlem

Nice, inga fler dumheter som MS trycker ut - woohoo!
Det funkar hur bra som helst så bråka inte med det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur håller sig Windows 11 idag vid spelande? Fortfarande sämre prestanda?

Vad jag har tolkat det som så är det bättre prestanda med Windows 11, men det där kanske har ändrats fram och tillbaka?

Permalänk
Medlem

Återigen så himla intressant att läsa kommenterar om ett OS på ett teknik-forum. Visst, saker är inte alltid perfekt, men hur kan man vara så fientlig mot nymodigheter på ett teknikforum som hela tiden blickar framåt på all ny teknik?

Skrivet av Pirum:

Ska bli intressant att se hur det går hösten 2025 när många som har riktigt bra datorer ändå inte kan uppgradera till Windows 11. När Windows 10 ersatte Windows 7 (8 var redan passé för de flesta) kunde ju de flesta datorer som aktivt körde Windows 7 uppdateras.

Det går som sagt att installera Windows 11 även på äldre burkar (min 12 år gamla burk exempelvis), om man inte har för gamla grafikkort etc, men det är ju en möjlighet som Microsoft kan begränsa kraftigt - men vill de?

Tycker du är lite för snäll mot datorerna som idag är bra datorer men precis för gamla för att klara av Windows 11.
En dator som idag inte når upp till kraven för Windows 11 och som hösten 2025 fortfarande inte kan uppgraderas till Windows 11 kommer inte klassas som "riktigt bra datorer" när det väl är hösten 2025. Däremot dom riktiga bra datorerna som faktiskt kan klassas som riktigt bra dator år 2025 oavsett ålder kommer vara tillräckligt nya för att kunna klara av hårdvarukraven för Windows 11.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Damn, trodde det skulle supportas längre än 2025. Kanske dags att pensionera 2500k snart.

Kör Win11 på jobbburken. Fungerar helt ok.

Lite störigt då mina föräldrar knappast vill köpa nya burkar pga av OS skäl. Deras nuvarande prestanda duger gott och väl. De hatar även nya OS och interface, ändras alltid precis när de lärt sig hur det funkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Riktigt dåligt av Microsoft måste jag säga.

Windows 10 skulle vara deras sista och Windows 11 går ju inte att installera på väldigt många datorer som även 2025 kommer att prestera väldigt bra.

Microsoft sa aldrig att Win 10 är det sista Windows. Att en viss developer sa något i den stilen som sen tolkades som "Inga fler OS kommer göras" gör inte att det stämmer.
https://www.theverge.com/2015/5/7/8568473/windows-10-last-ver...
https://www.pcworld.com/article/394724/why-is-there-a-windows...

Win 11 går att installera på äldre maskiner också med ISO som vissa visat på riktigt gamla maskiner (10-15+ år)

Så länge MS ser till att "nya" OS är gratis att uppgradera eller installera med tidigare nyckel, så är det ändå någorlunda OK.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

10 års uppdatering med gratis uppdatering till win 11 måste väl ändå ses som helt okej? För LTSC kommer Windows 10 patchas till 2032.

Så man kommer kunna köra den till 2032. Typ Office 365 å annat standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Win 11 går att installera på äldre maskiner också med ISO som vissa visat på riktigt gamla maskiner (10-15+ år)

Jaha, på mina datorer står det bara att det inte är möjligt att uppgradera till Windows 11.

Så det går tekniskt sett att göra men då är det helt på eget bevåg och Microsoft erbjuder inga garantier eller någon support om det inte skulle funka?

Och man har inte rätt att förvänta sig uppdateringar eller så som funkar heller?

Skrivet av Taskman:

Så länge MS ser till att "nya" OS är gratis att uppgradera eller installera med tidigare nyckel, så är det ändå någorlunda OK.

Nja, med tanke på "unsuported state" så tycker jag inte riktigt att det är okej faktiskt.

Men vi får väl se hur det ser ut om 2 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tack Microsoft för att ni slutar upp att bloata ner Windows 10!!!
Nu kanske den rent av kan bli användbar

https://atlasos.net/
Kanske kan vara nåt att testa?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Så länge som de inte bestämmer sig för att stänga av funktioner, ändra mina inställningar, radera program eller installera betal-spel i framtida "säkerhetsuppdateringar", så är det väl bara bra.

Men å andra sidan så är det ju Microsoft vi snackar om ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Saknas tiden då Windows var bra. Windows 2000. Det var bästa Windows som släpps. Rent och enkelt. XP var också acceptabelt men utseendet från fabrik aktiverade kräkreflexen. Efter det har det bara blivit sämre för varje version. Idag är windows fullt av telemetry-skräp, flera kontrollpaneler och är kaos. Nästan obrukbart. Förstår inte hur användare kan stå ut med det.

Permalänk
Medlem

Har redan gått över till 11 och gillar't, så why not.

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Windows 11 känns mer åt Mac OS hållet man har mindre och mindre kontroll.

Ja, Win11 har rundade hörn och har lånat några verktygsidéer, men mindre och mindre kontroll ifrågasätter jag starkt både för Windows och macOS…

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Låter väl rimligt, Windows 11 har funnits i över 1.5 år nu och de flesta borde uppgradera inom kort om man inte redan gjort det.

Ah men det finns många inklusive mig som sitter på vad Microsoft anser som uråldrig hårdvara som saknar den här korkade modulen som ska vara inbyggt i moderna moderkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil