Skicka grafikkort med PostNord som är tyngre än 2kg?

Permalänk

Skicka grafikkort med PostNord som är tyngre än 2kg?

Säljer ett RTX 3070 här på SweClockers och behöver skicka via PostNord. Vanligtvis skickar jag inte med PostNord så jag är lite ovan med deras paketprodukter. Vad är det bästa alternativet att välja om man ska skicka ett paket som är tyngre än 2kg från deras portal https://portal.postnord.com/skickadirekt/m/ ? Rekommenderade brev verkar ha en maxvikt på 2kg men mitt paket är tyngre än så. "Medium" verkar vara det enda rimliga alternativet för mig men det framgår inte om detta är spårbart. Får mottagare avisering etc om man väljer detta alternativ?

Fattar inte riktigt vad som skiljer rekommenderade brev/paket och alla andra produkter i deras portal. Vad är skillnaden?

Är PostNord dåliga med sina beskrivningar eller är det jag som bara är dum i huvudet?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Säljer ett RTX 3070 här på SweClockers och behöver skicka via PostNord. Vanligtvis skickar jag inte med PostNord så jag är lite ovan med deras paketprodukter. Vad är det bästa alternativet att välja om man ska skicka ett paket som är tyngre än 2kg från deras portal https://portal.postnord.com/skickadirekt/m/ ? Rekommenderade brev verkar ha en maxvikt på 2kg men mitt paket är tyngre än så. "Medium" verkar vara det enda rimliga alternativet för mig men det framgår inte om detta är spårbart. Får mottagare avisering etc om man väljer detta alternativ?

Fattar inte riktigt vad som skiljer rekommenderade brev/paket och alla andra produkter i deras portal. Vad är skillnaden?

Är PostNord dåliga med sina beskrivningar eller är det jag som bara är dum i huvudet?

Tack!

Alla deras paket är spårbara men rekomenderat är man tvungen att identifiera sig vid utlämning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla deras paket är spårbara men rekomenderat är man tvungen att identifiera sig vid utlämning.

Jaha... det stod ingen förklaring på PostNord's portal om vad skillnaden var mellan rekommenderat och icke-rekommenderat, så jag antog att rekommenderat var spårbart medan resten inte var det.

Tack för den enkla förklaringen.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Schytheron:

Säljer ett RTX 3070 här på SweClockers och behöver skicka via PostNord. Vanligtvis skickar jag inte med PostNord så jag är lite ovan med deras paketprodukter. Vad är det bästa alternativet att välja om man ska skicka ett paket som är tyngre än 2kg från deras portal https://portal.postnord.com/skickadirekt/m/ ? Rekommenderade brev verkar ha en maxvikt på 2kg men mitt paket är tyngre än så. "Medium" verkar vara det enda rimliga alternativet för mig men det framgår inte om detta är spårbart. Får mottagare avisering etc om man väljer detta alternativ?

Fattar inte riktigt vad som skiljer rekommenderade brev/paket och alla andra produkter i deras portal. Vad är skillnaden?

Är PostNord dåliga med sina beskrivningar eller är det jag som bara är dum i huvudet?

Tack!

Skrivet av Swedishchef_90:

Alla deras paket är spårbara men rekomenderat är man tvungen att identifiera sig vid utlämning.

Notera att försäkringsvärdet skiljer sig

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av andra94:

Notera att försäkringsvärdet skiljer sig

Vad baserar dem värdet på? Nypris av produkten eller vad du sålde det för (detta vet jag inte ens om det är enkelt att verifiera)?

Rekommenderat verkar vara försäkrat upp till 10000kr medan "Medium" verkar vara endast 5000kr. En ny RTX 3070 kostar runt 7900kr men säljer man den begagnad så är det oftast för under 5000kr.

Problemet jag har med rekommenderat är att det endast är upp till 2kg men mitt paket är över 2kg. Är det med andra ord helt omöjligt att skicka en vara med rekommenderat om den är över 2kg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Vad baserar dem värdet på? Nypris av produkten eller vad du sålde det för (detta vet jag inte ens om det är enkelt att verifiera)?

Rekommenderat verkar vara försäkrat upp till 10000kr medan "Medium" verkar vara endast 5000kr. En ny RTX 3070 kostar runt 7900kr men säljer man den begagnad så är det oftast för under 5000kr.

Problemet jag har med rekommenderat är att det endast är upp till 2kg men mitt paket är över 2kg. Är det med andra ord helt omöjligt att skicka en vara med rekommenderat om den är över 2kg?

Skicka med blocket paket eller något dylikt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Du ska ju alltid skicka "rek extra" , det var upp till 20kg.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du ska ju alltid skicka "rek extra" , det var upp till 20kg.

Men det blir typ 300kr för frakt. Inte många köpare som är villiga att betala så mycket skulle jag tro. Känns orimligt.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Skicka med blocket paket eller något dylikt

Visste inte ens att man kunde använda blocketpaketet utan en blocketannons.

Men hursomhelst så föredrar jag att inte använda Blocketpaketet då dem alltid står på köparens sida, även om köparen försöker scamma dig.

Permalänk
Medlem

Kanske är dåliga beskrivningar.
Men Postpaket 3kg (medium) är det du ska välja.
Det är spårbart och och skickas till postombud där köparen kan hämta ut
122kr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Kanske är dåliga beskrivningar.
Men Postpaket 3kg (medium) är det du ska välja.
Det är spårbart och och skickas till postombud där köparen kan hämta ut
122kr

Men det är inte rekommenderat eller hur?

Dvs, om paketet tappas bort eller blir skadat så är köparen körd... eller?

Medium har en försäkring på upp till 5000kr, men jag antar att dem använder nypris när dem värderar det eller? Alltså en RTX 3070 kostar 7900kr ny, dvs, den skulle inte täckas av Medium paketet. Är det så det funkar?

Eller är det underförstått mellan säljare och köpare att man inte skickar rekommenderat och köparen bara får "ta risken"... eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Men det är inte rekommenderat eller hur?

Dvs, om paketet tappas bort eller blir skadat så är köparen körd... eller?

Medium har en försäkring på upp till 5000kr, men jag antar att dem använder nypris när dem värderar det eller? Alltså en RTX 3070 kostar 7900kr ny, dvs, den skulle inte täckas av Medium paketet. Är det så det funkar?

Eller är det underförstått mellan säljare och köpare att man inte skickar rekommenderat och köparen bara får "ta risken"... eller vadå?

Då köparen betalar frakt, ge han förslagen så får han avgöra. Generellt suger paket värde försäkringen då begagnat brukar vara ej täckt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Generellt suger paket värde försäkringen då begagnat brukar vara ej täckt

Begagnade varor som skickas är inte täckta av försäkringen...? Eller vad försöker du säga?

Allt du skickar som privatperson är väl tekniskt sett begagnat. Eller hur fan har dem tänkt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Begagnade varor som skickas är inte täckta av försäkringen...? Eller vad försöker du säga?

Allt du skickar som privatperson är väl tekniskt sett begagnat. Eller hur fan har dem tänkt nu?

Saxxat från deras vilkor

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Saxxat från deras vilkor
<Uppladdad bildlänk>

Wtf? Vad är deras definition av begagnat då? I mina ögon så är väl allting som en privatperson skickar begagnat. Så fort en vara är i en privatpersons händer så anses väl varan automatiskt vara begagnad/använd?

Tjänsten Skicka Direkt var dem erbjuder 5000kr försäkring på t.ex. "Medium" paket är ju gjort för specifikt privatpersoner... så någonting stämmer inte riktigt här. Känns jätteskumt... eller så är det bara jag som missförstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Wtf? Vad är deras definition av begagnat då? I mina ögon så är väl allting som en privatperson skickar begagnat. Så fort en vara är i en privatpersons händer så anses väl varan automatiskt vara begagnad/använd?

Tjänsten Skicka Direkt var dem erbjuder 5000kr försäkring på t.ex. "Medium" paket är ju gjort för specifikt privatpersoner... så någonting stämmer inte riktigt här. Känns jätteskumt... eller så är det bara jag som missförstår.

Det är så de friskriver sig, som privatperson är man väldigt chanslös.

Jag hade detta med ups som kurir, dem slarvade bort mitt paket mellan Nederländerna och England.
För att få någon skulle jag
- visa bilder på innehållet
- kvitto med datum och pris
- påvisa att dem inte var begagnade

Nu skickade jag enbart julklappar som hade lågt värde men dem nekade till och med fraktkostnaden då jag inte kunde påvisa att dem var nya...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

REK extra (20kg)

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

REK extra (20kg)

Varför skulle jag välja REK Extra 20kg när jag kan välja REK Extra 5kg som är betydligt billigare?

Permalänk
Skrivet av Schytheron:

Men det blir typ 300kr för frakt. Inte många köpare som är villiga att betala så mycket skulle jag tro. Känns orimligt.

Kanske. Personligen hade jag skickat det som vanligt paket.

Men är man rädd saker försvinner och vill vara 100% säker så är det affär mellan fyra ögon som gäller.

F.ö trodde jag bara "rek" var en tjänst för säkrare brev?

Paket är ju redan spårbart + leg vid utlämning så ser ingen anledning för rek.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

F.ö trodde jag bara "rek" var en tjänst för säkrare brev?

Paket är ju redan spårbart + leg vid utlämning så ser ingen anledning för rek.

REK så som jag förstår det har en försäkring på 10000kr medan "vanligt" paket bara har en försäkring på 5000kr och om varan har ett högre marknadspris än 5000kr (vilket en RTX 3070 har) så täcks inte paketet överhuvudtaget av försäkringen, vilket gör den helt värdelös.

Jag har dock hört från någon annan i tråden att försäkring inte täcker begagnade varor överhuvudtaget. Men varje vara som en privatperson äger är väl automatiskt begagnad (i alla fall i mina ögon), så jag fattar inte riktigt hur PostNord har tänkt där eller vad dem menar. Känns ju helt absurt. Nästan vilseledande marknadsföring.

Har du behövt visa leg vid utlämning av icke-rekommenderat paket? Enligt PostNords sida så ska det bara vara REK brev som kräver ID https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/re... ? Fattar ingenting...