Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så det borde vara och så jag hoppas det kommer bli.
Idag upplever jag för mycket skitsnack om kring distansarbete. Där cheferna är lite som diktator, där de ej går säga emot. Som folk som jobbar hemma frivilligt är mer deprimerade osv. Som om det skulle gå göra på en hel grupp utan ta hänsyn till individens behov.

Jag får inget gjort när jag är på kontoret. Det är öppet kontorslandskap vilket jag tycker suger, jag vill ha mitt skrivbord och min plats. Sämre utrustning än vad jag har hemma. Pendling äter upp 1.5 timma som jag istället kan nyttja till att handla, städa, träna eller tvätta så jag slipper stressa med sånt sent på kvällen eller helgen.

När vi träffas på kontoret är det främst möten och gemensam lunch. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till att jobba 5 dagar i veckan på kontor.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera verksamhetsutveckling, management och säkerhet. Har under mina 5 år efter universitet inte besökt kontor/kund om jag inte velat ha ett litet miljöombyte. Speciellt som konsult är det färre kunder som orkar betala restid/boende.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att flexibelt schema är raka motsatsen till vad du vill ha om du vill kunna “ta helg” tidigt och inte vara tillgänglig, ju flexiblare schemat är desto mer måste brukar man behöva anpassa sig för att få arbetet gjort och vara tillgänglig när det behövs. Jag arbetar t.ex. ofta under helgen, gör saker över jul-/nyårshelgerna varje år, kan aldrig logga ut helt ens på semestern osv. Så är det för alla jag känner där det är “sköta arbetet” som är viktigt och inte timmarna, fördelen är att man kan jobba mindre om man vill under stora delar av tiden men helt plötsligt ringer telefonen 19 på en fredag med något som t.ex. blivit fel i en tidigare leverans och måste bli klart innan måndag. Minns en gång när jag stod vid en köksbänk i skidkläder i en timme på min semester på väg ut i skidbacken och fixade till lite beräkningar och rapporter som inte blivit helt rätt på grund av att kunden levererat fel parametrar. Inte får jag något extra betalt för det heller utan det är flexibiliteten som är betalningen.

Har jag nämnt flexibelt schema så har jag nog sagt fel. Jag skulle helt enkelt vilja ha arbetsuppgifter där man har ett exakt mål som ska levereras en viss tid, och ingen typ av support eller liknande. Då blir det implicit 100% flexibelt eftersom jag givet uppgiften kan välja själv när sakerna ska utföras.

T ex skulle man kunna göra en uppgift som ska ta 4 veckor, helt koncentrerat nonstop i två veckor och sedan vara ledig i två veckor.
Eller så väljer jag att jobba lör+sön och tar ledigt två veckodagar istället.

Tyvärr inser väl även jag att det är sällan arbetslivet funkar på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har jag nämnt flexibelt schema så har jag nog sagt fel. Jag skulle helt enkelt vilja ha arbetsuppgifter där man har ett exakt mål som ska levereras en viss tid, och ingen typ av support eller liknande. Då blir det implicit 100% flexibelt eftersom jag givet uppgiften kan välja själv när sakerna ska utföras.

T ex skulle man kunna göra en uppgift som ska ta 4 veckor, helt koncentrerat nonstop i två veckor och sedan vara ledig i två veckor.
Eller så väljer jag att jobba lör+sön och tar ledigt två veckodagar istället.

Tyvärr inser väl även jag att det är sällan arbetslivet funkar på det sättet.

Ja det var lite det jag menade med flexibelt schema, att man kan välja själv ifall man jobbar en dag eller inte. Enligt vad jag sett brukar det vara avhängt på att man bara får göra det när arbetet tillåter och istället vara okej med att tvingas jobba om något skiter sig/kommer upp eller arbetet kräver det. Så vissa perioder kan man tvingas jobba både veckor och helg, eller över röda dagar osv.

Så ser det ut för mig med tillägget att jag kan välja att inte jobba två veckodagar och behöver inte heller ta igen det om jag inte vill om jag kan leverera det jag skall ändå. Har väl haft veckor jag bara svarat på lite mail och samtal i en timme totalt för jag helt enkelt inte velat jobba.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Har jag nämnt flexibelt schema så har jag nog sagt fel. Jag skulle helt enkelt vilja ha arbetsuppgifter där man har ett exakt mål som ska levereras en viss tid, och ingen typ av support eller liknande. Då blir det implicit 100% flexibelt eftersom jag givet uppgiften kan välja själv när sakerna ska utföras.

T ex skulle man kunna göra en uppgift som ska ta 4 veckor, helt koncentrerat nonstop i två veckor och sedan vara ledig i två veckor.
Eller så väljer jag att jobba lör+sön och tar ledigt två veckodagar istället.

Tyvärr inser väl även jag att det är sällan arbetslivet funkar på det sättet.

Jag tycker är vanligt idag är att man ska fakturera. Detta fakturera är det magiska ordet. Man får egentligen göra vad tusan man vill, så länge en kund betalar runt 250 000kr/mån exkl moms för en jobb så är de nöjda.
För att kunna fakturera så mycket så krävs det att man såklart presterar, letar upp arbetsuppgifter. Man kan även hjälpa andra och få hjälp tillbaka. Liksom någon är kanske bättre på frontend än och man kan något annat.

Problemet är att arbetsgivare börjar kräva mer än det jag beskriv ovanför. De vill att man ska umgås vara social med ens kollegor, gå ut på promenader etc. Det låter som man är en udda enstöring om man ej gillar detta. Problemet är att man ska prestera. Hade man från arbetsförmedlingen/försäkringskassan varit utplacerad på ett ställe och inte behövde göra något, så hade socialt umgänge varit skitskoj. Man hade pratat om allt möjligt, man hade skämtat och haft småroligt på kontoret.

Men nu handlar ens arbetsuppgifter att man ska prestera. Det är lite som att man ska råplugga på ett superstort prov/tenta nästa dag. Man vill då inte under denna press ha en massa folk som gör att man får svårare att koncentrera sig.

Så jag tycker arbetsgivare får välja. Sänk kraven på hur mycket vi behöver fakturera kunder och vi kan sitta i det öppna kontorslandskapet och kasta bollar och annat på varandra. Men behålla extrem prestationskrav samtidigt som detta, tar knäcken av folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker är vanligt idag är att man ska fakturera. Detta fakturera är det magiska ordet. Man får egentligen göra vad tusan man vill, så länge en kund betalar runt 250 000kr/mån exkl moms för en jobb så är de nöjda.
För att kunna fakturera så mycket så krävs det att man såklart presterar, letar upp arbetsuppgifter. Man kan även hjälpa andra och få hjälp tillbaka. Liksom någon är kanske bättre på frontend än och man kan något annat.

Problemet är att arbetsgivare börjar kräva mer än det jag beskriv ovanför. De vill att man ska umgås vara social med ens kollegor etc. Det låter som man är en udda enstöring om man ej gillar detta. Problemet är att man ska prestera. Hade man från arbetsförmedlingen/försäkringskassan varit utplacerad på ett ställe och inte behövde göra något, så hade socialt umgänge varit skitskoj. Man hade pratat om allt möjligt, man hade skämtat och haft småroligt på kontoret.

Men nu är ens arbetsuppgifter att man ska prestera. Det är lite som att man ska råplugga på ett superstort prov/tenta nästa dag. Man vill då inte under denna press ha en massa folk som gör att man får svårare att koncentrera sig.

Så jag tycker arbetsgivare får välja. Sänk kraven på hur mycket vi behöver fakturera kunder och vi kan sitta i det öppna kontorslandskapet och kasta bollar och annat på varandra. Men behålla extrem prestationskrav samtidigt som detta, tar knäcken av folk.

När du skriver fakturera får man anta att du bara pratar om konsultroller nu. Då skulle jag säga att det du beskriver är den typiska skillnaden mellan junior och senior konsult, när man är senior så ser jag det bara som rimligt att man skall kunna bidra med mer än att bara dra in pengar. Då skall man kunna vara mentor åt de mer juniora, hitta affärsmöjligheter, driva interna projekt, vara med på interna möten/AWs, vara med på kunddagar osv och ändå dra in pengar. Man måste såklart se till att intäktsmålet sätts så att det inte kräver 100% arbetat tid hos kund med den markant högre timtaxan en senior kan ta ut men totala målet per år bör såklart vara markant högre än en icke senior drar in.

Tyvärr är det väl inte ovanligt att folk blir seniora baserat på arbetad tid och inte på hur mycket deras kompetens utvecklat sig eller deras förmågor vilket då gör att de måste jobba fler timmar för att nå kraven. Har också haft kollegor som varit seniora som inte sett till att deras kompetenser hela tiden utvecklas med världen runtomkring som fått väldiga problem när deras spetskompetens inte längre efterfrågas i samma utsträckning och de tvingats ta ”enklare” uppdrag vilket gjort att deras timtaxa blivit markant lägre, de har ofta arbetat 50-60 timmar i veckan för att ens kunna försöka att hinna med allt (och ändå presterat under vad som förväntats av dem).

Hos oss har vi så att vi som är seniora med en spetskompetens skall ligga kring 3,5-4 miljoner intäkt per år om man ”vägrar” andra uppgifter, man skall såklart ändå vara lite social och komma på möten/AW osv 1-2 gånger i månaden samtidigt som man håller på med försäljning osv. Har man däremot andra stora ansvarsområden också så anses det helt okej att ligga lite lägre som senior utan att behöva motivera vad man gör på dagarna.

Jag jobbar t.ex. mycket med IT-strategi/arkitektur för våra interna system och hur vi knyter dem mot koncernen samtidigt som jag är med och hjälper till med att ta fram verktyg som alla konsulter på bolaget använder samt till de tjänster vi säljer som är automatiserade. Så jag har ett lägre mål än det ovan utan att någon börjar bry sig om vad jag gör på dagarna, försöker däremot komma upp till målet ovan även jag oftast inte gör det. Det hjälper nog att innan mig var det två personer som delade på mina arbetsuppgifter där den ena i princip endast arbetade med IT-frågorna på heltid och den andra var senior konsult.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

När du skriver fakturera får man anta att du bara pratar om konsultroller nu. Då skulle jag säga att det du beskriver är den typiska skillnaden mellan junior och senior konsult, när man är senior så ser jag det bara som rimligt att man skall kunna bidra med mer än att bara dra in pengar. Då skall man kunna vara mentor åt de mer juniora, hitta affärsmöjligheter, driva interna projekt, vara med på interna möten/AWs, vara med på kunddagar osv och ändå dra in pengar. Man måste såklart se till att intäktsmålet sätts så att det inte kräver 100% arbetat tid hos kund med den markant högre timtaxan en senior kan ta ut men totala målet per år bör såklart vara markant högre än en icke senior drar in.

Tyvärr är det väl inte ovanligt att folk blir seniora baserat på arbetad tid och inte på hur mycket deras kompetens utvecklat sig eller deras förmågor vilket då gör att de måste jobba fler timmar för att nå kraven. Har också haft kollegor som varit seniora som inte sett till att deras kompetenser hela tiden utvecklas med världen runtomkring som fått väldiga problem när deras spetskompetens inte längre efterfrågas i samma utsträckning och de tvingats ta ”enklare” uppdrag vilket gjort att deras timtaxa blivit markant lägre, de har ofta arbetat 50-60 timmar i veckan för att ens kunna försöka att hinna med allt (och ändå presterat under vad som förväntats av dem).

Hos oss har vi så att vi som är seniora med en spetskompetens skall ligga kring 3,5-4 miljoner intäkt per år om man ”vägrar” andra uppgifter, man skall såklart ändå vara lite social och komma på möten/AW osv 1-2 gånger i månaden samtidigt som man håller på med försäljning osv. Har man däremot andra stora ansvarsområden också så anses det helt okej att ligga lite lägre som senior utan att behöva motivera vad man gör på dagarna.

Jag jobbar t.ex. mycket med IT-strategi/arkitektur för våra interna system och hur vi knyter dem mot koncernen samtidigt som jag är med och hjälper till med att ta fram verktyg som alla konsulter på bolaget använder samt till de tjänster vi säljer som är automatiserade. Så jag har ett lägre mål än det ovan utan att någon börjar bry sig om vad jag gör på dagarna, försöker däremot komma upp till målet ovan även jag oftast inte gör det. Det hjälper nog att innan mig var det två personer som delade på mina arbetsuppgifter där den ena i princip endast arbetade med IT-frågorna på heltid och den andra var senior konsult.

Du beskriver det optimala som kräver en riktigt duktig arbetare. För mig som inte är lika duktig är verkligheten sådan, jag tidrapporterar t.ex 98% faktueringsgrad en vecka. Resterande 2% är olika seriösa saker som laga saker på kontor, hjälpa exjobbare etc.
Och vad får man då för mail på måndag? Jo de 2% ej faktueringsbara timmar du hade kan du allt baka in i ett annat jobb. Jag har låst upp din tidrapport, återkom när du har ändrat.

Det innebär att 100% faktuering är ett grundkrav varje vecka, sedan är det skitgrymt om man är duktig och orkar med att göra hur mycket som helst annat.

Och med faktuering syftar jag på det väldigt många gör. Bilmekaniker, advokater, snickare, systemutvecklare. 100% av ens tidrapporterade tid ska faktueras till kund. Är man chef eller högre upp så kan denna tid såklart minskas då man har fler sysslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du beskriver det optimala som kräver en riktigt duktig arbetare. För mig som inte är lika duktig är verkligheten sådan, jag tidrapporterar t.ex 98% faktueringsgrad en vecka. Resterande 2% är olika seriösa saker som laga saker på kontor, hjälpa exjobbare etc.
Och vad får man då för mail på måndag? Jo de 2% ej faktueringsbara timmar du hade kan du allt baka in i ett annat jobb. Jag har låst upp din tidrapport, återkom när du har ändrat.

Det innebär att 100% faktuering är ett grundkrav varje vecka, sedan är det skitgrymt om man är duktig och orkar med att göra hur mycket som helst annat.

Och med faktuering syftar jag på det väldigt många gör. Bilmekaniker, advokater, snickare, systemutvecklare. 100% av ens tidrapporterade tid ska faktueras till kund. Är man chef eller högre upp så kan denna tid såklart minskas då man har fler sysslor.

Ja, en duktig arbetare som tar mer ansvar är väl en sådan som skall bli senior? Den titeln är tänkt att basera sig på kompetens och förmåga, inte att man suttit i en stol X år. Har varit med och anställt folk som är 40 år som ännu inte fått seniortiteln och som vi vid anställandet inte tyckte uppfyllde kraven för det heller så lön och förväntningar sattes lägre. Så jag ser det som självklart att man som senior både skall dra in mer pengar än de som inte är seniora och samtidigt vara lite av en mentor till de andra och kanske ta större ansvar för försäljningen av uppdrag till de övriga (eller något annat som hjälper företaget).

Sen kan jag också säga att jag aldrig stött på ett konsultbolag som kräver att man fakturerar 100% av arbetstiden, speciellt inte som senior som gör annat också och t.ex. jobbar med försäljning. Då känner jag ändå rätt många som är konsulter på olika bolag i olika branscher och alla har olika interna möten mm som drar ner förväntningen på fakturerbar tid till under 100%. Att fakturera kund för tid man varit på interna möten osv är fullständigt förbjudet på alla seriösa konsultbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sen kan jag också säga att jag aldrig stött på ett konsultbolag som kräver att man fakturerar 100% av arbetstiden, speciellt inte som senior som gör annat också och t.ex. jobbar med försäljning. Då känner jag ändå rätt många som är konsulter på olika bolag i olika branscher och alla har olika interna möten mm som drar ner förväntningen på fakturerbar tid till under 100%. Att fakturera kund för tid man varit på interna möten osv är fullständigt förbjudet på alla seriösa konsultbolag.

Detta är min erfarenhet också. Kanske att det ser annorlunda ut på bemanningsbolag och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Vad finns där då för alternativa jobb som erbjuder större möjlighet att bestämma över sin egna tid och som samtidigt inte kräver fysisk närvaro 5 dagar i veckan men som ändå betalar 40k+/mån i lön, finns dom?

Börsen.

Tycker man det är kul att stirra på skärmar & grafer finns det daytrading. Finns dock olika sätt att livnära sig på börsen. Har man, som jag, andra intressen i livet kan kan swing-trade på säsongsmönster etc. T.ex. går du all in med kapitalet vid genomsnittlig max drawdown får du rejäl överavkastning över tid.

Varning: Du kan bli väldigt ensam. I podden Fill or Kill nämnde de i senaste avsnittet att de ända kompisarna de har IRL som har samma intresse är varandra... och då bor ändå många finnans-snubbar i Sthlm som är navet i finnans.

Jag försöker uppmuntra släkt & vänner att komma igång med aktier, det går sådär...

Men om du gillar att jobba ensam & vara 100% kontroll över din egen tid, spendera 3 år och 1000 timmar på att lära dig grunderna om aktier & marknaden. För mig kom det naturligt att lyssna på poddar flera timmar om dagen & läsa på online, för mig är börsen en "ständigt pågående omvärldsspaning" som ger ett fågelperspektiv på världen och ekonomin.

Håller du på i några veckor och känner det här var nog inget för mig, lägg ned & spara passivt i billiga indexfonder som alla andra och ha ett normalt jobb istället. Och om du HATAR att jobba så kika på FIRE, du är relativt ung & kan nog bli fire lagom till 40 om du kör riktigt hårt. FIRE är verkligen inget för mig dock, jag skulle aldrig palla att jobba bara för att bli 'fri', men lätt för mig att säga kanske som har börsintresset naturligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du beskriver det optimala som kräver en riktigt duktig arbetare. För mig som inte är lika duktig är verkligheten sådan, jag tidrapporterar t.ex 98% faktueringsgrad en vecka. Resterande 2% är olika seriösa saker som laga saker på kontor, hjälpa exjobbare etc.
Och vad får man då för mail på måndag? Jo de 2% ej faktueringsbara timmar du hade kan du allt baka in i ett annat jobb. Jag har låst upp din tidrapport, återkom när du har ändrat.

Det innebär att 100% faktuering är ett grundkrav varje vecka, sedan är det skitgrymt om man är duktig och orkar med att göra hur mycket som helst annat.

Och med faktuering syftar jag på det väldigt många gör. Bilmekaniker, advokater, snickare, systemutvecklare. 100% av ens tidrapporterade tid ska faktueras till kund. Är man chef eller högre upp så kan denna tid såklart minskas då man har fler sysslor.

Det beror på upplägg förstås. Jag jobbar som systemutvecklare men företaget jag jobbar på sysslar med nyutveckling, alltså R&D, så vi fakturerar inte kunder alls. Säljavdelningen säljer vår produkt men vårt arbete påverkas ju egentligen inte om de säljer ett system eller tusen liksom. Någonstans är ju lönsamheten fortfarande viktig förstås, men vi ingår i en global koncern och betalmodellen innebär att vi aldrig kommer att gå med vinst, men vi hjälper andra bolag inom koncernen att öka sina vinster. Förra perioden exempelvis gick vårt affärsområde med 100 MEUR i vinst, vårt bidrag var minus 25 vilket var väldigt bra jämfört med planen som var minus 35 eller så. Alla är medvetna om att betalmodellen gör att vi inte får lönsamhet på vårt bolag och därför är det inget krav.

Att behöva fakturera till en viss mängd handlar oftast om någon form av konsultjobb. Mitt förra jobb var också R&D men betalmodellen var en annan exempelvis, innan vi byggde någon funktionalitet fick en kund beställa den och säljaren kunde välja att ta betalt för hela utvecklingen av denna kund, eller gå ner i pris om den bedömde att denna grej kunde uppskattas av andra. Allt baserat på våra estimat som inte alltid var så bra, men de kunde ju slå åt båda hållen liksom. Trodde vi hundra timmar för en grej som sen tog 250 så var det ingen bra affär, men trodde vi 250 och det slutade med 50 (vilket också hände) så var det ju bra. Vi tidrapporterade på olika kunder, men huruvida de betalade per timme eller inte gjorde ju ingen skillnad för oss utvecklare. Däremot kunde de hyra ut oss per timme (dyrt) för att hjälpa kunder med saker, exempelvis för utbildningar eller om vi ska göra saker i kundens system som de egentligen kunde göra själva eller så.