WD Blue SA510 hittas inte i bios, defekt disk?

Permalänk
Medlem

WD Blue SA510 hittas inte i bios, defekt disk?

Tog fram en laptop jag inte använt på en dryg månad i helgen och noterade att den sekundära lagringsdisken, en WD Blue inköpt i november, inte syntes i utforskaren längre. Kollade i bios och såg den inte där heller så jag tog ut den och kopplade in i min stationära dator, samma visa där. Syns inte i bios. Vad kan detta bero på? Defekt disk?
Den fungerade utmärkt när jag kopierade över all data från den 2,5" snurrdisk den ersatte i laptopen så det här var överraskande. Det torde ju inte bero på någon drivare, disken har ju kunnat användas. Något mer jag kan testa innan jag tvingas felanmäla den?

Permalänk
Medlem

Hoppas du har din data kvar på snurrdisken eller på annan kopia då du förmodligen kan betrakta datat på din SSD som borta för alltid.

Det du kan prova med vid SATA-SSD är att bara koppla in strömförsörjningen (anslut stora SATA-strömförsörjningskontakten men lämna lilla SATA-datakontakten oansluten - öppen och sedan starta datorn och sedan låta den vara i fred i typ 24 timmar - en del SSD har recovery-funktion att om den inte känner av något som svarar i andra ändan av SATA-datasladden så går den ned i recovery-mode.

[jag vet inte om det finns motsvarande mekanism för NVMe-lagring och det är förmodligen också svårare att få till läget med bara strömförsörjning utan datatrafik - möjligen att det går att tejpa vissa av kontaktfingrarna på kortet...]

SSD har till skillnad från snurrdiskar egenskapen att sluta att fungera som en blixt från klar himmel och helt utan förvarning - och det av flera orsaker vara en av de viktigaste är om strömmen försvinner medans SSD gör något internt kritiskt - tidsfönster som det är kritiskt är väldigt litet och kanske bara inom millisekunder men enligt murphys lag så kommer man förr eller senare att träffa denna och gärna när du har som mest unik och värdefull data lagrad i en enda exemplar i lagringen...

vill man inte riskera att tappa data vid strömbortfall på SSD (dvs när du stänger av datorn, och denna typ av hickup kanske sker 1 ggr per 10000 avstängningar i genomsnitt, men du vet aldrig när... utan det är att kasta tärning var gång du stänger av datorn om lagringen fungerar eller inte vid nästa start) så är det enterprise-SSD med kondensator-backup på strömförsörjningssidan som gäller och ger ström för att SSD:n garanterat skall hinna placera sig i startsäkert läge. Externa eSSD över USB som Samsung T7 har samma typ av skydd för plötsliga avbrott (i det här fallet glapp och plötslig urdragen USB-sladd) - men gäller inte för USB-kabinett där man själv monterar in SSD/NVMe-minnen i då de tvärt om har inga kondensatorer alls som lagrar någon energi och SSD/NVMe blir extra känsliga för spänningsglitchar nedåt och sannolikhet för permanent död större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hoppas du har din data kvar på snurrdisken eller på annan kopia då du förmodligen kan betrakta datat på din SSD som borta för alltid.

Jodå, all data finns både på den gamla snurrdisken och hos pCloud så ingen ko på isen med förlorad data tack o lov. Pratade med Inet också och de rekommenderade att jag anmälde den på garantin så inväntar nu besked därifrån för nästa steg. Tack för intressant info om hur ssd funkar, alltid kul att lära sig något nytt!