NAS, Synology 923+ med tredjeparts SSD?

Permalänk
Medlem

NAS, Synology 923+ med tredjeparts SSD?

Idag har jag en Raspberry Pi (4 Model B) som kör Open Media Vault. Till den är det två USB-diskar (Seagate Barracuda 6TB) kopplade och jag använder mig av Urbackup för att kopiera data från min stationära dator till den ena disken. På den disken finns även filmer och musik som jag vill kunna spela upp på t.ex. en TV.
Den andra USB-disken kopierar jag (alltför sällan) manuellt innehållet från den första till.
Via Portainer/Docker i OMV så kör jag Home Assistant (för smarta enheter), PiHole (adblock) och då även UrBackup.

Jag funderar nu på att ersätta detta med en NAS från Synology. Har kikat på DS220+, DS423+, DS723+ & DS923+ och fastnat för DS923+; mest för att jag inte vill hamna i situationen där jag upplever att den känns långsam.
Men.. Jag vill använda SSD (t.ex. 2x4 TB eller 1x8TB) i NAS'en och på Synologys kompabilitetslista finns endast deras egna (svindyra) diskar listade för 923+. I samma lista för 220+ så finns t.ex. Seagates Ironwolf-diskar med.

Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om DS923+ och tredjeparts SSD'er? T.ex. Seagate Ironwolf, WD RED NAS eller kanske rent av Samsung 970 QVO (som går för typ halva priset jämfört med de två andra).

Eller är det vettigare att köra på DS220+ och köpa diskar från den officiella listan? Kanske är det ingen risk att den upplevs långsam.
NAS’en skall alltså köra några applikationer via Docker samt ta backup från i första hand min dator (flera familjemedlemmars kan tillkomma). Tanken är för övrigt att göra backup av backup’ad NAS-data till USB-disk med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

De som står på listan är de som Synology själva har verifierat att de fungerar, samt ger dig endast support ifall du använder diskarna på listan.
Eller räknar du med att de skall ha minst ett exemplar av varje disk som någonsin tillverkats för att testa om de fungerar i deras produkter? Är alldeles för dyrt och tar för mycket tid att gå igenom allt.

Finns ingenting som säger att annan disk fungerar minst lika bra.
Innan de hade egna diskar så hade de ju ett urval på diskar från olika tillverkare, men nu så vill de väl styra användarna att köpa deras diskar istället, blir ju Win-Win för dem. Sedan att det är omdöpta diskar från någon annan tillverkare som finns att köpa billigare spelar inte så stor roll för dem.

Liknande moderkorts listor på passande RAM moduler, de testar med ett urval, betyder ju inte att andra inte fungerar.

Permalänk

Har en DS218+ där jag bland annat använder en WD Red NAS SSD SA500 1TB 2.5". Fungerar fortfarande hur bra som helst nu 4 år senare.

Permalänk

Jag kör en DS923+ (riktigt nöjd!). Kör mest mekaniska diskar men har även kört lite SSD. Aldrig varit några problem och jag har aldrig läst nån SSD-kompabilitetslista. Just nu kör jag en Samsung 860 QVO på 1TB, funkar finemang!

DOCK! Jag kan varmt rekommendera att installera NVMe-cache också/istället. Det ger faktiskt riktigt bra prestanda och reducerar oljudet från mekaniska diskarna också. Jag kör Virtual Machine Manager mot en mekanisk disk (och NVMe2 cache) och kör Windows11! Okej, den vinner inga hastighetstester men det funkar helt okay för mina ändamål.
Frågan är om det inte t.o.m. upplevs som snabbare än att köra VMM direkt mot en SSD.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar!
Då blir det en 923+ och valfri(a) SSD
Anledningen till att jag vill ha SSD istället för HDD är ljudet då den antagligen kommer att stå i sovrummet.
Tack för rekommendationen om NVMe-cache. Kanske lika bra att slå till på en sådan disk också - har inte ens tänkt på att köra VM på NASen. Projekt för sommarens regniga dagar är räddat

Permalänk

Vill du ha ännu mer utgifter, kan du expandera RAM-minnet också. Jag maxade med 32GB. Där däremot ska man vara mer noga över märket, så där får man nog läsa på lite. Testade icke-ECC minne först men fick konstiga omstarter så kör på ECC som rekommenderas.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Anledningen till att jag vill ha SSD istället för HDD är ljudet då den antagligen kommer att stå i sovrummet.
Tack för rekommendationen om NVMe-cache.

Kör du SSD så kan du skippa NVMe-cache, blir rätt mycket kaka-på-kaka och var inte ens möjligt förrän i slutet av förra året, men desto mer intressant om huvudvolymen är HDD förstås.

RAM ska du köpa på dig så du kan labba lite med VM:ar och Docker. Tips är att kolla vilka 3dje parts minnen som fungerar för att få ner priset, här är t.ex. en artikel: https://nascompares.com/guide/synology-ds923-nas-unofficial-m...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Vill du ha ännu mer utgifter, kan du expandera RAM-minnet också. Jag maxade med 32GB. Där däremot ska man vara mer noga över märket, så där får man nog läsa på lite. Testade icke-ECC minne först men fick konstiga omstarter så kör på ECC som rekommenderas.

Skrivet av Mindfighter:

Kör du SSD så kan du skippa NVMe-cache, blir rätt mycket kaka-på-kaka och var inte ens möjligt förrän i slutet av förra året, men desto mer intressant om huvudvolymen är HDD förstås.

RAM ska du köpa på dig så du kan labba lite med VM:ar och Docker. Tips är att kolla vilka 3dje parts minnen som fungerar för att få ner priset, här är t.ex. en artikel: https://nascompares.com/guide/synology-ds923-nas-unofficial-m...

Tänker att jag skippar NVMe till en början och istället petar in 2x16 RAM.
Stort, stort tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Tänker att jag skippar NVMe till en början och istället petar in 2x16 RAM.
Stort, stort tack för all hjälp

Jag kör en Seagate FireCuda 120 4TB SATA SSD i min Synology DS920+ just nu, fungerar bra. Likaså med hårddiskarna, de är inte listade som kompatibla. Alla hårddiskar/SSD:s jag testat har fungerat ändå.

Jag är rätt säker på att med nya DSM 7.2-uppdateringen kan du använda NVMe platserna på DS923+ även för att göra en storage pool. Då de finns för liknande priser, med högre hastigheter och högre IOPS hade jag nog kikat in det. Dock behöver du minst en SATA-enhet för installation av DSM OS. Vad jag hört så ska SSD-cache inte ge mycket ändå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag kör en Seagate FireCuda 120 4TB SATA SSD i min Synology DS920+ just nu, fungerar bra. Likaså med hårddiskarna, de är inte listade som kompatibla. Alla hårddiskar/SSD:s jag testat har fungerat ändå.

Jag är rätt säker på att med nya DSM 7.2-uppdateringen kan du använda NVMe platserna på DS923+ även för att göra en storage pool. Då de finns för liknande priser, med högre hastigheter och högre IOPS hade jag nog kikat in det. Dock behöver du minst en SATA-enhet för installation av DSM OS. Vad jag hört så ska SSD-cache inte ge mycket ändå.

Tack för info
Åhå, det vore ju smutt om de kunde tillåta andra NVMe-diskar än deras egna för lagring. Kanske skall börja med _en_ SSD och avvakta framtid uppdateringar av DSM.