Permalänk
Medlem

Hjälp input på dator

Hej!

Var 10 år sedan jag senast köpte stationärt (Radeon 270x och i5 4670K). Dags för en helt ny tänkte jag och skulle uppskatta input :).

Användas till:
1. kontorsarbete/programmering/surf etc
2. gaming (apex legends just nu bara)

Prioriterar:
- tyst
- klara 4k gaming på hög fps 120+ i apex legends och +60 fps på nyare singel player spel om jag får infall att spela det
- chassi UTAN fönster så att jag slipper några som helst eventuella rgb lysen etc

Har satt ihop 3 olika byggen:
1. https://komponentkoll.se/bygg/HxQmg
2. https://www.inet.se/datorbygge/b1397422/7900
3. https://www.inet.se/datorbygge/b1395874/datorbygge

Är det värt med 8k till för 4080 över 4070 givet mina krav? 7900 xtx verkar också vara signifikant mer högljudd jämfört med 4080 utifrån min research

Jag har aldrig byggt en dator själv men det ser inte jättesvårt ut. Samtidigt så köper jag stationärt så sällan och skulle börja grina om jag spenderar +25k och det skulle skita sig när jag försöker bygga själv. Så det kanske är värt att spendera 3-4k extra för att ta allt på inet och låta dem montera?

Permalänk
Medlem

I den här prisklassen kan det absolut vara värt att få datorn ihopbyggd, men du behöver nog ett 7900XTX eller 4080.
För att få ner ljudet kanske det finns bättre chassi, och en 13700K är ju inte precis en sval pjäs att kyla, så kanske vill du ha lite bättre luftflöde.
Jag skulle kika på detta Chassi, PSU & kylare:
https://www.inet.se/datorbygge/b1397429/comptard

För spel så klarar du dig nog iofs på en väsentligt mer beskedlig SSD som Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB för 999:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompTard:

Jag har aldrig byggt en dator själv men det ser inte jättesvårt ut. Samtidigt så köper jag stationärt så sällan och skulle börja grina om jag spenderar +25k och det skulle skita sig när jag försöker bygga själv. Så det kanske är värt att spendera 3-4k extra för att ta allt på inet och låta dem montera?

Det är bättre att du köper en betydligt billigare dator och byter oftare än var tionde år, kommer kosta mindre och ge dig mycket mer aktuell hårdvara över tid för det du tänker använda grejerna till. Grejerna som är i toppen just nu kommer bli gamla lika fort tyvärr, så 4080/7900 XTX kommer inte vara värt pengarna.

Det går fortfarande att sätta ihop en kompetent speldator för under 20k med ett 4070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För spel så klarar du dig nog iofs på en väsentligt mer beskedlig SSD som Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB för 999:-

Jo, det är ju väldigt rimligt att toppa ett bygge för 35k med den billigaste skräp-SSDn för kontorsbruk.

Permalänk
Medlem

Köp inte silent chassi med kasst luftflöde, köp något som har bra luftflöde så fläktarna kan gå på lägre varvtal. Blir tystare...

Kolla på Torrent eller meshify 2 ist. för define7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det är ju väldigt rimligt att toppa ett bygge för 35k med den billigaste skräp-SSDn för kontorsbruk.

Så bara för att resten av datorn är dyr, så behöver man göra den ännu dyrare? 1350Kr är ändå en del.
kontor, spel & surf kräver ingen snabb SSD, men kanske kan behövas för programmering.

Ser nu att grafikkortet gått upp i pris, så det kan vara en idé att köpa det separat, det är ändå ganska enkelt att sätta in själv.
Finns 2000Kr att spara:
https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-7900-X...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så bara för att resten av datorn är dyr, så behöver man göra den ännu dyrare? 1350Kr är ändå en del.
kontor, spel & surf kräver ingen snabb SSD, men kanske kan behövas för programmering.

Vad är det för programmering som skulle kräva en snabb SSD?

Vilka spel är det du refererar till, Harpan och MS Röj? Vi står inför en revolution av hur spelen utnyttjar modern hårdvara. Det skiljer 150 kr till en av marknadens snabbaste enheter, Adata XPG Gammix S70. Dessutom är maximal sekventiell läshastighet inte ett vettigt mått på hur snabb en SSD är ens i dagens tillämpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för programmering som skulle kräva en snabb SSD?

Vilka spel är det du refererar till, Harpan och MS Röj? Vi står inför en revolution av hur spelen utnyttjar modern hårdvara. Det skiljer 150 kr till en av marknadens snabbaste enheter, Adata XPG Gammix S70. Dessutom är maximal sekventiell läshastighet inte ett vettigt mått på hur snabb en SSD är ens i dagens tillämpningar.

Jag vet inte exakt vad för programmering som kräver snabb SSD, men det är ett tillräckligt brett begrepp för att kunna innefatta mycket skrivning och läsning till disk vid exempelvis kompilering. Det finns inte ett enda spel som drar mer än extremt marginell fördel av snabbare SSD än SATA om det inte släppts något som jag missat den senaste månaden.
Visst finns det andra mått än sekventiell mätning, men prislappen är inte ett vettigt mått på hur bra en SSD är.
Jag tror TS vet bättre än oss vad för SSD som behövs, det är även en ganska enkel sak att uppgradera.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hej, här behövs lite följdfrågor tror jag.

Skrivet av CompTard:

Var 10 år sedan jag senast köpte stationärt (Radeon 270x och i5 4670K). Dags för en helt ny tänkte jag och skulle uppskatta input :).

Användas till:
1. kontorsarbete/programmering/surf etc
2. gaming (apex legends just nu bara)

Vilken upplösning ska du spela i, ska du köpa ny skärm samtidigt? Apex Legends minimumkrav är ett extrembudgetkort från Nvidia som släpptes för tio år sedan, så det är inte ett bra mått på vad ett modernt grafikkort behöver klara eftersom samtliga kommer vara snabbare än ett Nvidia GT 640.

Skrivet av CompTard:

Prioriterar:
- tyst
- klara 4k gaming på hög fps 120+ i apex legends och +60 fps på nyare singel player spel om jag får infall att spela det
- chassi UTAN fönster så att jag slipper några som helst eventuella rgb lysen etc

Har du kört 4K-upplösning innan eller hur har du kommit fram till att du ska ha det?

Har du något exempel på ett "nyare singleplayer-spel"?

Varför har du valt 64 GB RAM i dina byggen? Är det något speciellt du ska göra som kräver det...?

Skrivet av CompTard:

Jag har aldrig byggt en dator själv men det ser inte jättesvårt ut.

Jag kan inte rekommendera att bygga själv utan att minimum ha med någon erfaren datorbyggare som kan hjälpa till. Det är ju inte bara att grejerna ska monteras ihop fysiskt utan att resten ska bli rätt också.

Det är fullt möjligt att bygga en snabb gamingdator med ett 4070 under 20000 kr. Det är väldigt vanligt att folk som byter väldigt sällan ska dra på med extrema byggen för 30-40k, utan att inse att det skiljer för lite lite i prestanda sett till kostnadsökningen samt att en sån dator blir gammal lika fort som alla andra datorer. Bättre att lägga hälften så mycket och byta dubbelt så ofta.

Slängde ihop ett bygge på Komponentkoll. Observera att CPU-kylaren mest är en placeholder, finns ett flertal bra luftkylare i prisklassen runt 600 kr, är bara att Komponentkoll har ett dåligt utbud av kylare i den prisklassen upplagt.

Skippade att inkludera Windows och monteringskostnad eftersom det beror på var du köper grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Visst finns det andra mått än sekventiell mätning, men prislappen är inte ett vettigt mått på hur bra en SSD är.

Ändå har du tagit en SSD som kostar extra mycket pengar för att det står "Samsung" på etiketten.

Du kan ju kolla lite benchmarks innan du skjuter från höften med SSD-rekommendationer, var det jag ville ha sagt.

Permalänk
Medlem

Ett kul förslag är att göra ett datorbygge i small form factor om man ändå avser att lägga en bra slant. Utifrån användandet kanske smidighet överträffar prestanda om man +ar på några kronor. Inte för att det spelar så stor roll för mig fram tills det blir dags för flytt, men hade nog önskat ha en mer slimmad burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ändå har du tagit en SSD som kostar extra mycket pengar för att det står "Samsung" på etiketten.

Du kan ju kolla lite benchmarks innan du skjuter från höften med SSD-rekommendationer, var det jag ville ha sagt.

Jag lät Samsung SSD'n som TS valt ligga kvar i bygget, men föreslog en Kingston SSD.
Utan att veta användningsområde närmare är benchmarks meningslösa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag lät Samsung SSD'n som TS valt ligga kvar i bygget, men föreslog en Kingston SSD.
Utan att veta användningsområde närmare är benchmarks meningslösa.

Ok, mitt misstag. Jag lät väl onödigt sarkastisk i text angående Kingston NV2, men det är en enhet som fått kritik för att den känns oresponsiv, vilket antagligen beror på latenser i kontrollern. Jag monterade i föregångaren NV1 i min morsas dator beroende på att hon är långt förbi pensionsåldern och inte märker någon skillnad på det hon använder datorn till, men annars är min åsikt att det skiljer alldeles för lite mellan de billigaste enheterna och de snabbaste som det ser ut på marknaden just nu.

Det är inte som det var förr att Samsung var bäst, utan idag har man enheter som Kingston KC3000/Fury Renegade och Adata XPG Gammix S70 [löjligt långt namn] som tagit sig in på marknaden genom att erbjuda högre prestanda och motsvarande skrivtålighet/garanti men till ett betydligt lägre pris.

Permalänk
Medlem

Tycker detta ger väldigt mycket prestanda för pengarna.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tycker detta ger väldigt mycket prestanda för pengarna.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Där är det väl avsaknaden av DLSS3, som kommer blir nödvändigt i många titlar om det ska köras 4K-upplösning überall, som saknas. SSDn är bara 110 kr billigare än Adata XPG Gammix S70, inte värt att spara in på.

Men det går ju justera lite som man vill och ändå hamna på rätt sida 20000 kr. Bra förslag.

Den CPU-kylaren verkar overkligt billig i förhållande till vad man får:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, mitt misstag. Jag lät väl onödigt sarkastisk i text angående Kingston NV2, men det är en enhet som fått kritik för att den känns oresponsiv, vilket antagligen beror på latenser i kontrollern. Jag monterade i föregångaren NV1 i min morsas dator beroende på att hon är långt förbi pensionsåldern och inte märker någon skillnad på det hon använder datorn till, men annars är min åsikt att det skiljer alldeles för lite mellan de billigaste enheterna och de snabbaste som det ser ut på marknaden just nu.

Det är inte som det var förr att Samsung var bäst, utan idag har man enheter som Kingston KC3000/Fury Renegade och Adata XPG Gammix S70 [löjligt långt namn] som tagit sig in på marknaden genom att erbjuda högre prestanda och motsvarande skrivtålighet/garanti men till ett betydligt lägre pris.

Ingen fara, jag var nog lite tuff då jag hade lite huvudvärk innan idag.
Kingston NV2 är snålt tilltagen på många vis Gen4 x4 koppling med Gen3 hastighet gör den inte så skoj på moderkort med Gen3.
Jag kör själv en Kingston A1000 som kör på Gen3 x2 och den fungerar helt okej, men visst kan den stamma lite när man ska ladda in en sparfil i 1-2 sekunder.
KC3000/Fury renegade är kanondiskar som funkar i PS5 om man skulle vilja, men kostar runt 1500Kr just nu.
Fördelen med Samsung är väl att det finns väldigt smidig mjukvara för att klona diskarna, men andra tillverkare har kanske motsvarande nu.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, mitt misstag. Jag lät väl onödigt sarkastisk i text angående Kingston NV2, men det är en enhet som fått kritik för att den känns oresponsiv, vilket antagligen beror på latenser i kontrollern. Jag monterade i föregångaren NV1 i min morsas dator beroende på att hon är långt förbi pensionsåldern och inte märker någon skillnad på det hon använder datorn till, men annars är min åsikt att det skiljer alldeles för lite mellan de billigaste enheterna och de snabbaste som det ser ut på marknaden just nu.

Det är inte som det var förr att Samsung var bäst, utan idag har man enheter som Kingston KC3000/Fury Renegade och Adata XPG Gammix S70 [löjligt långt namn] som tagit sig in på marknaden genom att erbjuda högre prestanda och motsvarande skrivtålighet/garanti men till ett betydligt lägre pris.

jag kör den just nu, NV2 1tb med 10600k, 6950xt, 32gb ram 3200mhz, z590. Inga issues här på windows 10 pro.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi