Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du har säkert rätt. Verkar vara äldre info jag hade fått till mig. Då fanns det någon sorts 99 resp 299 uppdelning.

Aja, struntsamma. Obetydliga pengar oavsett.

Dum fråga incoming men...de applikationer man tar fram, kan man "sprida dem som man vill"? Eller måste det gå via nån Apple-kanal (t.ex App store) på nått störigt sätt?

Jag är inte helt insatt, men i princip är det genom App Store du distribuerar appar. Om du sprider källkoden kan förvisso vem som helst själv bygga appen och installera på sin iPhone/iPad (och troligen Vision Pro), men appen funkar bara i 7 dagar eller något sådant, sedan måste man göra om det. Det finns också möjlighet att sprida appen till upp till 100 användare för beta-testning innan du publicerar den på App Store, men det kommer nog också med diverse problem om du ska köra i det i längden. Stora företag kan göra appar för internt bruk på något sätt, men jag tror du får problem om du skulle försöka utnyttja det för att komma runt App Store.

För Mac är det friare, men jag utgår från att Vision Pro snarare kommer fungera som iPhone/iPad än Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag är inte helt insatt, men i princip är det genom App Store du distribuerar appar. Om du sprider källkoden kan förvisso vem som helst själv bygga appen och installera på sin iPhone/iPad (och troligen Vision Pro), men appen funkar bara i 7 dagar eller något sådant, sedan måste man göra om det. Det finns också möjlighet att sprida appen till upp till 100 användare för beta-testning innan du publicerar den på App Store, men det kommer nog också med diverse problem om du ska köra i det i längden. Stora företag kan göra appar för internt bruk på något sätt, men jag tror du får problem om du skulle försöka utnyttja det för att komma runt App Store.

För Mac är det friare, men jag utgår från att Vision Pro snarare kommer fungera som iPhone/iPad än Mac.

Hmm, aha. Tack för svar.
Kanske är funkis att lägga upp det jag tänker mig i App store. Det är mera en glitter funktion att erbjuda kund vid sidan av så att säga. Själva huvudprodukten har en prislapp på flera miljoner...

På tal om det. Man hör ofta om att köra Win PC mjukvara på Mac. Men hur är det med tvärtom, Mac på PC?

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Jag är inte helt insatt, men i princip är det genom App Store du distribuerar appar. Om du sprider källkoden kan förvisso vem som helst själv bygga appen och installera på sin iPhone/iPad (och troligen Vision Pro), men appen funkar bara i 7 dagar eller något sådant, sedan måste man göra om det. Det finns också möjlighet att sprida appen till upp till 100 användare för beta-testning innan du publicerar den på App Store, men det kommer nog också med diverse problem om du ska köra i det i längden. Stora företag kan göra appar för internt bruk på något sätt, men jag tror du får problem om du skulle försöka utnyttja det för att komma runt App Store.

För Mac är det friare, men jag utgår från att Vision Pro snarare kommer fungera som iPhone/iPad än Mac.

Enkelt uttryckt: På Mac kan du göra som du vill, men med lite varningar första gången en användare kör programmet om du inte har gått via Apples kontrollprocess.

På alla nyare plattformar är det App Store som gäller i praktiken. Deploymöjligheten för företag gäller managed devices, dvs användaren ger i praktiken bort kontrollen över sin telefon till den som kan ge dem program utanför App Store. Jag vet att vissa grupper använt detta för sideloading, men det kommer med stora potentiells nackdelar för slutanvändare.

Permalänk
Skrivet av ipac:

På tal om det. Man hör ofta om att köra Win PC mjukvara på Mac. Men hur är det med tvärtom, Mac på PC?

På Macsidan är folk motiverade av att få funktionalitet som saknas i deras ekosystem, och man kan i stor utsträckning samarbeta om detta med kusinerna på andra POSIX-lika system i det allmänt tillgängliga Wineprojektet.

Ingen på Windowssidan har hittills varit beredd att lägga ner tillräckligt mycket jobb på att få en trevligare lösning på redan tillgänglig funktionalitet.
(Ett icke Mac-relaterat undantag är WSL, där verkligheten är att Microsoft vill ha bra utvecklare på sin plattform, och bra utvecklare föredrar bra verktyg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag är inte helt insatt, men i princip är det genom App Store du distribuerar appar. Om du sprider källkoden kan förvisso vem som helst själv bygga appen och installera på sin iPhone/iPad (och troligen Vision Pro), men appen funkar bara i 7 dagar eller något sådant, sedan måste man göra om det. Det finns också möjlighet att sprida appen till upp till 100 användare för beta-testning innan du publicerar den på App Store, men det kommer nog också med diverse problem om du ska köra i det i längden. Stora företag kan göra appar för internt bruk på något sätt, men jag tror du får problem om du skulle försöka utnyttja det för att komma runt App Store.

För Mac är det friare, men jag utgår från att Vision Pro snarare kommer fungera som iPhone/iPad än Mac.

Tycker du gjorde en bra förklaring.

Btw: https://builds.io/
Apple verkar inte bry sig alls om att det där "privata appstores" faktiskt.
Den där har varit uppe i 10år och är rätt stor.

Permalänk
Medlem

Palmer Luckey (Oculus grundare) ger sina korvören:

Permalänk
Medlem

Apple Has Finally Unveiled the Vision Pro. Here’s What It’s Launching Next

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2023-06-25/apple-2...

Citat:

With more people testing the headset, its shortcomings are coming under greater scrutiny. Many users are finding that the metal-framed device feels too heavy after a couple hours of continuous use. Some also say that they’ve experienced motion sickness, but on a more minor scale than with competing headsets.

To address the weight issue, Apple has developed a second strap that goes over a wearer’s head. But the company is considering selling that strap as an extra accessory rather than including it in the box.

Citat:

Apple is already looking ahead to the next headset models. It has shifted some employees working on the original Vision Pro to new versions: a second-generation high-end model and a lower-end headset. Before the Vision Pro announcement, I reported on a series of features that wouldn’t make the cut for the first version, but are still planned for the second generation:

The ability to show multiple Mac desktop screens when connected wirelessly to a Vision Pro (the first version only supports one desktop view at a time).

The ability for multiple Vision Pro users in a several-person FaceTime conference to use Personas (the realistic VR version of a wearer based on a face scan). The first version will only support one-to-one chats with Personas.

Fitness+ and the ability to work out while wearing the headset with virtual fitness content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

The ability for multiple Vision Pro users in a several-person FaceTime conference to use Personas (the realistic VR version of a wearer based on a face scan). The first version will only support one-to-one chats with Personas.

Visade de inte redan något slags gruppsamtal i sin presentation av Vision Pro? Eller var det flera parallella individuella FaceTime-samtal där alla utom en var "on hold"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Apple Has Finally Unveiled the Vision Pro. Here’s What It’s Launching Next

Det är vad jag ser framför mig, 2025:
Vision Pro (Gen2), från $3000-3500
Vision, från $1500-2000

Där Vision förhoppningsvis presterar nära Pro Gen1 medans Pro Gen2 ökar upplösning och FOV ytterligare.

Kanske att de via TSMC N3 kan få ner all processing till ett chip, M3R typ.

Och så en Vision Air 2028 nånstans, vore nått.

Permalänk
Medlem

Bloomberg:

Citat:

Apple is all-in on hand and eye control for the Vision Pro and not actively planning a controller.

The company explored the idea of a finger-worn device that would work as a controller. Early in the platform’s development, Apple even tested third-party virtual reality controllers, including those from HTC. In the end, it decided that tracking hand and eye movements without an accessory was a more elegant solution.

Citat:

As of now, I’m told that Apple isn’t planning its own Vision Pro game controller, nor is it actively planning support for third-party VR accessories

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2023-07-02/apple-a...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Apple Plans a Slow, Appointment-Only Rollout of Its $3,500 Vision Pro

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-07-07/apple-visi...

Låter lite som en logistisk mardröm.

Citat:

Apple said it will offer the headset in other countries at the end of 2024. The company is discussing the UK and Canada as two of its first international markets with Asia and Europe soon after

Citat:

Apple will ask in-store buyers to make an appointment to purchase the Vision Pro. That follows a strategy the company used for the Apple Watch in 2015. The driving force behind the idea is to ensure customers walk out with a product that fits properly.

Citat:

To determine the right light seal — the component that keeps light out of a wearer’s field of view — Apple is developing an iPhone app that will scan a person’s head as well as a physical machine. Online purchasers will similarly be asked to upload their prescription data and use the face scan app to determine accessory sizing.

Citat:

Apple has partnered with Carl Zeiss AG to make the optional prescription lenses for the device, and Apple stores will need to keep in stock hundreds or thousands of lenses. The task becomes more complex in cases where a user may have different prescriptions for each eye.

Citat:

During testing of the device, Apple determined that some people with smaller body sizes and heads would struggle to wear the headset for more than half an hour or so

Citat:

To push the category to more consumers, Apple is working on a cheaper model as well as a second-generation Pro version for release by 2026.

Permalänk
Medlem

Intressant hur varsamt Apple hanterar det här. Varje tidig kund ska få en optimal upplevelse.

Förhoppningsvis finns ett kvalitetstänk som överlever till apparna också.

Som sagt, mest intressanta "IT-produkten" som lanserats på år och dar, imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Den lösningen finns redan, i form av "smarta glasögon"
Men vad har du tänkt för användningsområde.

samma som apple vision

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

samma som apple vision

Det tror jag inte är möjligt än med "glasögon."
Smarta glasögon erbjuder mer av en "hud" än att det kan positionera sig.
Dessutom vad jag förstått är inte tekniken där heller med klara linser därför Apple Vision kör med passthrough

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det tror jag inte är möjligt än med "glasögon."
Smarta glasögon erbjuder mer av en "hud" än att det kan positionera sig.
Dessutom vad jag förstått är inte tekniken där heller med klara linser därför Apple Vision kör med passthrough

Hur lång tid tror du innan tekniken är mogen?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Hur lång tid tror du innan tekniken är mogen?

Det är nog 10år bort om man ska kunna gå omkring med ett par "AR Glasögon" som känner av position mm i kvalitet som Apple vision i formfaktor som liknar ett par vanliga glasögon.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är nog 10år bort om man ska kunna gå omkring med ett par "AR Glasögon" som känner av position mm i kvalitet som Apple vision i formfaktor som liknar ett par vanliga glasögon.

Minst 10 år. Och väl där kommer folk inse att glasögon ger en sämre upplevelse än headset/visir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Minst 10 år. Och väl där kommer folk inse att glasögon ger en sämre upplevelse än headset/visir...

Fast å andra sidan tror det är högst osannolikt att folk nånsin kommer vara beredda på att "gå omkring" (typ på stan) med ett headset.
Det är nog glasögonliknande eller inget...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast å andra sidan tror det är högst osannolikt att folk nånsin kommer vara beredda på att "gå omkring" (typ på stan) med ett headset.
Det är nog glasögonliknande eller inget...

Tippar på inget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tippar på inget...

Möjligt, men med tanke på hur många som använder vanliga glasögon så kan jag nog tänka mig att folk kommer acceptera smarta glasögon på (ganska lång) sikt. (jämför med tex klockor...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ni som inte tror på att folk någonsin kommer gå runt med stora headset... Om vi hypotetiskt tänker oss att man helt enkelt inte lyckas utveckla dem att bli stora som dagens glasögon eller ens dagens skidglasögon, utan de kommer se ut ungefär som Apple Vision Pro även om 10 år, kanske snäppet mindre. Däremot kommer tekniken i dem utvecklas och man kommer givetvis göra miljontals appar för olika saker som förfinas år efter år, bättre batteritid, bättre prestanda, högre upplösning etc. Man får funktioner som t ex:

  • zoom

  • överlagrad navigering

  • synfelskorrigering

  • hjälp med att komma ihåg namn på människor

  • hjälp att komma ihåg var man lagt saker

  • extra information om allt man tittar på

  • extra information om saker man pratar om

  • beauty-filter på allt man ser (människor, natur, bilar, byggnader osv)

  • översättning av alla utländska texter man ser

  • ständig tillgång till underhållning så fort man har en minut över

osv. Skulle ni själva fortfarande inte kunna tänka er att använda en sån här grej, och tror ni att ingen annan heller skulle vilja det (för att de är rädda att "se fula ut" eller av någon annan anledning?), eller tror ni att den hypotetiska frågan är så verklighetsfrämmande att den är meningslös (varför isf?) eller vad? Jag har lite svårt att förstå vad er poäng egentligen är nämligen.

fixade listan
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Möjligt, men med tanke på hur många som använder vanliga glasögon så kan jag nog tänka mig att folk kommer acceptera smarta glasögon på (ganska lång) sikt. (jämför med tex klockor...)

Det är iofs inte omöjligt.

Tror "3D memory" kan bli en grej faktiskt. Inte minst med tanke på hur besatta folk är av att ständigt filma med mobilen (folk som ser t.ex. en konsert genom mobilen istället för att uppleva den direkt borde läggas in på mentalsjukhus, typ). Att filma vad ögonen ser borde i så fall vara oslagbart. Att ha brillor som fixar det är ju på sätt och vis bekvämare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Skulle ni själva fortfarande inte kunna tänka er att använda en sån här grej, och tror ni att ingen annan heller skulle vilja det (för att de är rädda att "se fula ut" eller av någon annan anledning?), eller tror ni att den hypotetiska frågan är så verklighetsfrämmande att den är meningslös (varför isf?) eller vad? Jag har lite svårt att förstå vad er poäng egentligen är nämligen.

Skulle jag kunna tänka mig använda ett sånt headset? Absolut!
Skulle jag gå runt med en sån grej på huvudet nästan alltid, ungefär på samma sätt som jag använder mina glasögon? Nej inte ens nära.
Det är helt enkelt för obekvämt och osmidigt för att funka i det dagliga livet. Vet inte om du använder ett VR-headset men jag vet att mitt Reverb G2 samlar damm pga flera faktorer och en av de grundläggande är att det är inte speciellt trevligt i längden att klämma fast ett stort plastsjok framför ögonen, som småklämmer, blir varmt, är osmidigt att få av och på osv...

Tycker du verkligen seriöst att det är ett totalt "icke-problem" för gemene man att konstant ha en VR-hjälm på skallen?
Speciellt med tanke på att det lär ta många år till innan något heltäckande headset kommer i närheten av att klara av att visa verkligheten genom headsetetet på ett transparent sätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skulle jag kunna tänka mig använda ett sånt headset? Absolut!
Skulle jag gå runt med en sån grej på huvudet nästan alltid, ungefär på samma sätt som jag använder mina glasögon? Nej inte ens nära.
Det är helt enkelt för obekvämt och osmidigt för att funka i det dagliga livet. Vet inte om du använder ett VR-headset men jag vet att mitt Reverb G2 samlar damm pga flera faktorer och en av de grundläggande är att det är inte speciellt trevligt i längden att klämma fast ett stort plastsjok framför ögonen, som småklämmer, blir varmt, är osmidigt att få av och på osv...

Tycker du verkligen seriöst att det är ett totalt "icke-problem" för gemene man att konstant ha en VR-hjälm på skallen?
Speciellt med tanke på att det lär ta många år till innan något heltäckande headset kommer i närheten av att klara av att visa verkligheten genom headsetetet på ett transparent sätt.

Det är en bra poäng att det kanske är obekvämt. Jag kan förvisso ha mitt Pico på mig många timmar i streck utan problem (mestadels), men det är ju när jag sitter still. Skulle jag gå runt i det, särskilt sommartid, skulle det säkert kunna bli både klibbigt och immigt.

Har även ett headset till drönare som är superbekväma. Där använder jag dem förvisso max 10 minuter i taget, sedan måste man byta batteri på drönaren (eller oftare hämta den där man kraschade). De är väl bättre anpassade till mitt ansikte antar jag och väger lite mindre än pico, men det känns nästan som man skulle vilja ha dem på sig när man ska sova bara för de är så bekväma! Antar att Apple med deras anpassade ansiktsmasker och påkostat material kommer vara ganska bekväma de också, om än tunga.

Permalänk
Medlem

”Unity Launches Beta Program for visionOS — Enabling Unity Developers to Create Games and Apps for Apple Vision Pro

Unity Developers Can Build New Spatial Computing Experiences for visionOS that Blend Digital Content with the Physical World Using Unity PolySpatial”

https://www.businesswire.com/news/home/20230719202814/en/Unit...

Permalänk
Medlem

Vision har redan skördat sitt första offer, Meta Quest Pro (inkl Pro 2) is no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vision har redan skördat sitt första offer, Meta Quest Pro (inkl Pro 2) is no more.

Quest Pro var en flopp långt innan Vision tillkännagavs, likaså framflyttandet av Pro 2. Tror Quest 3 kannibaliserar mer i så fall då det i flera avseenden är en bättre produkt till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest Pro var en flopp långt innan Vision tillkännagavs, likaså framflyttandet av Pro 2. Tror Quest 3 kannibaliserar mer i så fall då det i flera avseenden är en bättre produkt till ett lägre pris.

Ja flopp-faktorn fanns där redan vid release men är rätt säker på att Vision Pro var spiken i kistan.

Permalänk
Medlem

På tal om inget... Skulle överraska om Vision Pro inte har ett M3 chip när det väl släpps.

Produkttypen som sådan skriker efter perf./watt och framförallt så vore det märkligt om Apples nya "high profile" produktkategori, i Pro varianten dessutom, inte lanseras med det fetaste de har.

Dvs att de sa M2 vid presentationen beror enbart på att det var för tidigt för att börja prata om 3:an.

Jajja, har haft fel förr men vore märkligt som sagt.