Permalänk
Medlem

CMORE och Asus

Hej alla kloka, jag har sedan några veckor fått ett problem med att titta på CMORE. Jag tittar via Apple TV. Det som händer är att bilden fryser, ljudet och undertexterna flyter på vilket jag tycker är märkligt i sig. Det som också gör det än svårbegripligt är att övriga tjänster som Netflix och så vidare fungerar utmärkt. När bilden frusit så kan kan få igång det igen efter att gå ut och in i appen, genom att koppla in och ut nätverket eller bara flippa runt mellan apparna. Därefter kan det flyta på igen utan problem eller så dyker det snart upp igen. Ytterligare märkligt är att när jag under dagtid felsöker så har jag ännu inte sett problemet. Då flyter det på! Det uppstår bara när jag ser någon film eller serie på kvällen. Eller är det så att det bara sker när jag tittar på någonting nytt!??! (Jag vet inte hur streaming funkar, är det stora paket som skickas och buffras eller är det en kontinuerlig ström och skiljer det sig mellan olika leverantörer och kanske också olika sändningar/program?

Det spelar ingen roll om jag kör över ethernet-kabel eller Wifi. Min router är en Asus ZenWIFi AX och AppleTV'n kopplas in via en Meshnode. Jag har gett Appen TV'n högsta prio med QoS och jag har naturligtvis allt uppdaterat, omstartat osv ....

En allmän fråga, dom jättefina verktygen i Asus routern, finns det någon här som begriper dom? Problemet jag har borde det inte synas i systemlogen? Jag ser nåt som jag kan gissa är avvikande från det normala när det har låst sig men får mig är det fullständigt obegriplig information .... Jag har också sett nått nått annat som för mig ser märkligt ut i Trafikbevakningen. När det strulade så gick nivån av utgående internetpaket i taket i korta spikar. noll ..... till max för en kor kort stund ... sen ingen och igen en kort spik .....

Mycket info men är det någon som orkar och kan hjälpa mig så vore jag enormt tacksam. Jag har gett upp med ASUS och CMORE's support ... (starta om, uppdatering osv .... ) Ingen har hjälpt ....

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du börjat i rätt ände? Du är redan nere och roddar i routerns QoS-lägen, men kan det vara så enkelt att CMORE-tjänsten bara går segt när det är bästa sändningstid?

Har du kompisar som har liknande problem i ditt område? Ta med appleTVn till en kompis och streama samma program vid ungefär sammatidpunkt, där hade jag börjat iaf

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har du börjat i rätt ände? Du är redan nere och roddar i routerns QoS-lägen, men kan det vara så enkelt att CMORE-tjänsten bara går segt när det är bästa sändningstid?

Har du kompisar som har liknande problem i ditt område? Ta med appleTVn till en kompis och streama samma program vid ungefär sammatidpunkt, där hade jag börjat iaf

Nja det vet jag inte om jag är iofs ... Men det är ju något som har uppkommit helt plötsligt och med uppmätt hastighet på 350 Mbit/s ned och 91 upp så borde i alla fall hastigheten vara ok tänker jag. Och om CMORE-tjänsten är trög så borde det väl inte totalt låsa sig och dessutom "låsas upp" av att jag kopplar om ... eller?

Permalänk
Medlem

Jag har också Asus Zenwifi XT8 Mesh (men numera nedpackade då jag tröttnat på alla problem uppdateringarna från ASUS skapar på dem) och deras mesh är otroligt buggig och svår att felsöka. Hade problem med att skype och dylikt bara tappade allt ljud medan jag fortfarande var ansluten med "Hög kvalitet" vilket gjorde att samtalet fortsatte men jag hörde inget nån annan sa. Likaså att Apple TV-appar helt plötsligt tappade åtkomst medan vissa andra enheter funkade fint.

Som du skriver så kan man inte se nåt i loggarna direkt utan det är som att paketen bara försvinner ut i "tomma luften".

Om du har möjlighet, testa att dra en lång sladd från Apple TV:n till routern och stäng av alla andra mesh-punkter.

Jag kör nu en ensam äldre Asus RT-AC2900 och allt funkar mycket bättre. Så vet inte om det är ZenWifi i sig som är så buggiga eller om det är hela AI Mesh-lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Jag har också Asus Zenwifi XT8 Mesh (men numera nedpackade då jag tröttnat på alla problem uppdateringarna från ASUS skapar på dem) och deras mesh är otroligt buggig och svår att felsöka. Hade problem med att skype och dylikt bara tappade allt ljud medan jag fortfarande var ansluten med "Hög kvalitet" vilket gjorde att samtalet fortsatte men jag hörde inget nån annan sa. Likaså att Apple TV-appar helt plötsligt tappade åtkomst medan vissa andra enheter funkade fint.

Som du skriver så kan man inte se nåt i loggarna direkt utan det är som att paketen bara försvinner ut i "tomma luften".

Om du har möjlighet, testa att dra en lång sladd från Apple TV:n till routern och stäng av alla andra mesh-punkter.

Jag kör nu en ensam äldre Asus RT-AC2900 och allt funkar mycket bättre. Så vet inte om det är ZenWifi i sig som är så buggiga eller om det är hela AI Mesh-lösningen.

Aj aj oj .... Låter lite samma lika men också väldigt jobbigt och tråkigt. Jag kan kanske med en massa vilja fixa en direkt kabel som du säger och testa. Det är inte så lätt då det är på olika våningar i huset och väldans långt emellan men men ... Det känns också så onödigt. Man tycker att företag som Apple och Asus borde ha verktygen att felsöka sina system. Ok, jag skall fortsätta att stöka lite så får jag se. Tack!