Nya TV4 Play lanseras på måndag – kostar 149 kronor i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Knappast så att SVT för 8 miljarder

Det går bra att läsa årsredovisningarna som finns på nätet. SVT får lite över 5 miljarder och SR lite över 3 miljarder. UR får knappt en halv miljard.

Fast det är nog dumt att komma dragande med fakta. Det ligger mer i tiden och tråden att bara spy galla i största allmänhet, helst på felaktiga grunder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ztenlund:

Det går bra att läsa årsredovisningarna som finns på nätet. SVT får lite över 5 miljarder och SR lite över 3 miljarder. UR får knappt en halv miljard.

Fast det är nog dumt att komma dragande med fakta. Det ligger mer i tiden och tråden att bara spy galla i största allmänhet, helst på felaktiga grunder.

Du skriver att SVT får 5.3 miljarder, jag skriver att de knappast får 8, vad är fel egentligen?

Skrivet av mpat:

De fick 2022 5,3 miljarder. 95% av detta kommer från tv-avgiften.

Alltså inte 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du skriver att SVT får 5.3 miljarder, jag skriver att de knappast får 8, vad är fel egentligen?

Ingen nämnde några 8 miljarder innan du drog till med den siffran.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nioreh83:

Ingen nämnde några 8 miljarder innan du drog till med den siffran.

Frågar om SVT1 får alla skattepengar
#20145269
#20145281

varpå jag svarar "Knappast så att SVT för 8 miljarder"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du ligger nog 15 år bakom i tekniken. Finns bättre sätt än att sitta och ladda ner torrents som jag gissar du tror folk gör. Ingen tidsåtgång alls faktiskt.

Tankarna går så att aktörerna segmenterat sönder marknaden i femtioelva appar. Skulle gärna betalat om det fanns en lösning likt Spotify.

Så är det nog.
Men om alla tittar gratis, vem skall producera innehållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Mjah, Spotify har dessvärre inte allt inom musiken. Kika in på di.fm (webbradio) t.ex som spelar upp elektronisk musik. Där finns det miljarder låtar inom den genren. Spotify har kanske en promille av alla låtar, om ens det. Att säga att piratismen minskar markant pga en tjänst är bara BS. Piratism kommer alltid finnas kvar så länge girigheten existerar.

Spotify har nästan all musik jag lyssnar på iaf och resten finns på Youtube. Jag tycker det är ganska logiskt att piratismen minskar om det erbjuds en bra och prisvärd tjänst som allternativ, tex Spotify som har det mesta som de flesta lyssnar på. Det kostar inte mycket och de har ett bra utbud för mig. Hade tex Netflix haft ett bättre utbud så hade nog fler betalat för det med istället för att piratkopiera film och serier.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Är kund hos Telenor som har samarbete med TV4. Lyckades förhandla priset på dyraste abonnemanget ner till 399. Tips till er andra som också vill se SHL! 😊

Permalänk
Medlem

Nej tack. Så lite statskontrollerad media som möjligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så är det nog.
Men om alla tittar gratis, vem skall producera innehållet?

Min tro är att det blir som i musikindustrin. Jättarna får anpassa sig efter kunderna och skapa en bättre produkt. E.g. Spotify.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nej tack. Så lite statskontrollerad media som möjligt för mig.

Är TV4 statskontrollerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan inte hoppa i vissa live sändningar, så som nuvarande fotbollsmatch. Men tidigare program som redan sänts klart har jag vad jag kan minnas alltid kunnat hoppa i programmet. Hos TV4 är det dock reklam som jag inte kan hoppa över, medans program hos Kanal 5 (som exempel) är det ingen reklam innan programmet börjar samt under programmets gång som jag inte kan hoppa över

Fast det var live-sändningar jag syftade på. Var lite otydligt kanske.
Jag brukar gå in en bit senare i en sändning och "spola förbi" reklamen med Telia-boxen. Går inte på vissa program/sändningar på webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast det var live-sändningar jag syftade på. Var lite otydligt kanske.
Jag brukar gå in en bit senare i en sändning och "spola förbi" reklamen med Telia-boxen. Går inte på vissa program/sändningar på webben.

Ah, det var du väldigt otydlig med. Ska kolla upp det nästa gång en match spelas, men jag har för mig att jag kunde spola genom att först trycka på starta om och sedan dra med musen framåt, men om jag ville göra det med piltangenterna så fick jag upp "det går inte att spola i detta program pga rättigheter. Att starta programmet och backa utan att trycka på starta om har inte gått för mig under VM live sändningarna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är TV4 statskontrollerad?

Ägare är Telia som ägs av Svenska staten

Permalänk
Medlem

Yawn... irrelevant

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ägare är Telia som ägs av Svenska staten

Svenska staten äger bara 39.5%.
Resten är privatägt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Svenska staten äger bara 39.5%.
Resten är privatägt!

Vem äger mer än 39.5% eftersom det är ett aktiebolag?

Största ägarna - 2022-12-31
Namn Kapital % Röster %
Swedish State 39,50 39,50
Telia Company 3,90 3,90
BlackRock 3,20 3,20
Vanguard 2,20 2,20
Handelsbanken Fonder 1,40 1,40
Folksam 0,90 0,90
Swedbank Robur funds 0,80 0,80
Storebrand Funds 0,80 0,80
Norges Bank 0,80 0,80
Mondrian Investment Partners 0,80 0,80

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag men tycker inte reklamfinansierat är rätt ord när det finns en abonneringsavgift, det borde rimligen heta reklamsubventionerat istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Flyttat mitt inlägg till mer relevant tråd.

Hittat en mer relevant tråd, tar bort mitt inlägg här.
Permalänk
Inaktiv

Har inga former av streamingtjänster över huvud taget. Fattar inte hur folk har tid att konsumera så mycket mediokert content, jag är extremt selektiv med vilka filmer jag kollar på (och nästan aldrig serier).

Musik sköter jag givetvis manuellt med mina egna spellistor lokalt. Betala för Spotify? Eh... okej. Saknas ju hur mycket content som helst. Remixar & gamla album som aldrig kommer släppas på streaming från okända artister, men visst jag fattar att folk lyssnar på sånt som går på radio.

Ställer mig frågandes till om folk faktiskt räknar på vad de lägger per år på alla abonemang, eller om det "bara blir som det blir". Men det är klart, de flesta verkar inte ens göra en budget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Kanske bara är jag men tycker inte reklamfinansierat är rätt ord när det finns en abonneringsavgift, det borde rimligen heta reklamsubventionerat istället.

Det kan ju vara så att produktionerna är reklamfinansierade, medans distributionen är det du betalar för via avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vem äger mer än 39.5% eftersom det är ett aktiebolag?

Största ägarna - 2022-12-31
Namn Kapital % Röster %
Swedish State 39,50 39,50
Telia Company 3,90 3,90
BlackRock 3,20 3,20
Vanguard 2,20 2,20
Handelsbanken Fonder 1,40 1,40
Folksam 0,90 0,90
Swedbank Robur funds 0,80 0,80
Storebrand Funds 0,80 0,80
Norges Bank 0,80 0,80
Mondrian Investment Partners 0,80 0,80

Varför skulle någon behöva äga mer än 39.5%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vem äger mer än 39.5% eftersom det är ett aktiebolag?

Största ägarna - 2022-12-31
Namn Kapital % Röster %
Swedish State 39,50 39,50
Telia Company 3,90 3,90
BlackRock 3,20 3,20
Vanguard 2,20 2,20
Handelsbanken Fonder 1,40 1,40
Folksam 0,90 0,90
Swedbank Robur funds 0,80 0,80
Storebrand Funds 0,80 0,80
Norges Bank 0,80 0,80
Mondrian Investment Partners 0,80 0,80

Fast när det gäller aktier så handlar det om vem som har majoritet, mer än 50%.
Eftersom svenska staten de facto INTE har mer än 39.5% så har dom INTE majoritet och kan bli nedröstade hela tiden.
Dom har alltså INTE själva makten då det krävs mer än 50%!
Och att säga att svenska staten "Äger" Telia är oavset det helt fel då dom bara äger en minoritet av Telia och alltså inte har makt över 50% själva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast när det gäller aktier så handlar det om vem som har majoritet, mer än 50%.
Eftersom svenska staten de facto INTE har mer än 39.5% så har dom INTE majoritet och kan bli nedröstade hela tiden.
Dom har alltså INTE själva makten då det krävs mer än 50%!
Och att säga att svenska staten "Äger" Telia är oavset det helt fel då dom bara äger en minoritet av Telia och alltså inte har makt över 50% själva!

Ok, så om vi säger i särklass största ägare istället för ägare så blir det rätt o riktigt? Oavsett så tvek på att tv4 skulle vara oberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ok, så om vi säger i särklass största ägare istället för ägare så blir det rätt o riktigt? Oavsett så tvek på att tv4 skulle vara oberoende.

Statens representanter i styrelsen på Telia kan så klart påverka hur dotterbolag såsom tv4 skall skötas men att detta skulle innebära att tv4 är statligt styrt tycker jag inte.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vem äger mer än 39.5% eftersom det är ett aktiebolag?

Vem skulle vilja äga mer än 39,5%

Inte ens staten, eftersom man har sålt i omgångar genom åren och det diskuteras om man skall sälja resten också.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Sjukt at man behöver Cmore och Viaplay för att se PL, Allsvenskan och Serie-A, då är det förvisso bättre än när Allsvenskan enbart var på Discovery.

Tur att man har tillgång till Teliaplay från en bekant.

Precis, det blev lite bättre än cmore kunde visa allsvenskan igen. Kör också viaplay för NFL/PDC, så ja. Dyrt blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Statens representanter i styrelsen på Telia kan så klart påverka hur dotterbolag såsom tv4 skall skötas men att detta skulle innebära att tv4 är statligt styrt tycker jag inte.

Du får gärna titta på tv4 dagarna i ända..

Jag skrev att jag undviker det så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Du får gärna titta på tv4 dagarna i ända..

Jag skrev att jag undviker det så mycket som möjligt.

Du skrev att tv4 var statskontrollerad media. Det var det inlägget som jag kommenterade.

Permalänk
Medlem

Kollade läget på min Chromecast (sällan använd men inkopplad i tv:n) i helgen å till min fasa en TV4 Play app. Har inte installerat denna själva å vill inte ha skiten, avinstallerade skiten. Måste vara kris på TV4, när dom installerar skiten på folks Chromecastar utan folks vetskap.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du skrev att tv4 var statskontrollerad media. Det var det inlägget som jag kommenterade.

Hade du skrivit "Statens representanter i styrelsen på Telia kan så klart påverka hur dotterbolag såsom tv4 skall skötas men att detta skulle innebära att tv4 är statligt styrt tycker jag inte." istället för en fråga så hade jag nog inte kommenterat.

Våra åsikter går isär på denna punkt. Det är fine.